Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2007, 10:30
Lorelei
Lorelei is offline
Hoi,

Is het mogelijk om colleges te volgen zonder voor de studie te staan ingeschreven? Dus geen tentamens, geen practica, excursies, weet ik wat.. alleen hoorcolleges. Moet je je daarvoor op een andere manier in schrijven, kost dat geld en zo ja, hoeveel? Of kan je er gewoon bij komen zitten? Of is er iets heel erg anders? Of kan het uberhaupt gewoon niet?

Oh ja, het gaat om de UvA, weet niet of het per universiteit nog verschillend is.

Bvd

(Ik sta dus ook niet voor een andere studie daar ingeschreven, even voor de duidelijkheid)
Oud 08-03-2007, 10:32
Miracle
Miracle is offline
Via de niet-officiele route zou het best moeten kunnen. Dan moet je dus zorgen dat je iemand kent van wie je het rooster krijgt ed. Maar dat hangt er ook een beetje vanaf hoe groot de collegezaal is.

Hoe het met de officiele route zit weet ik niet. Misschien gewoon eens een e-mail sturen en het vragen?
Oud 08-03-2007, 11:05
Verwijderd
Je kunt er gewoon bij gaan zitten, niemand die erop let of jij de studie wel of niet doet
moet je wel ff weten welke zaal etc
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 11:37
Verwijderd
Nou ja, als er maar 10 mensen zitten, dan valt het wel op, natuurlijk. Maar bij grotere studies moet het wel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 11:38
Verwijderd
Het valt misschien wel een beetje op, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen vragen gaan stellen. Misschien alleen de docent, maar dan kun je altijd een smoesje ophangen lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 11:44
Nyawa
Bij ons zou het echt niet opvallen tussen die 200 studenten en niemand vraagt ooit naar je collegekaart. Ken je niet toevallig iemand bij die studie? Als er iemand moeilijk doet kun je altijd zeggen dat je volgend jaar waarschijnlijk die studie wil gaan doen en dat je gewoon ff komt kijken en met iemand mee bent.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 12:04
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 08-03-2007 @ 12:44 :
Bij ons zou het echt niet opvallen tussen die 200 studenten en niemand vraagt ooit naar je collegekaart. Ken je niet toevallig iemand bij die studie? Als er iemand moeilijk doet kun je altijd zeggen dat je volgend jaar waarschijnlijk die studie wil gaan doen en dat je gewoon ff komt kijken en met iemand mee bent.
Ja maar dat valt iedere week of zo ook wel op

Maar ik bedoelde eigenlijk of het ook echt mag. Ik kan me voorstellen, indien de optie er is, dat het geld kost of zo. Dat is niet zo'n punt. Ik wil alleen weten of die optie er is.
Oud 08-03-2007, 12:31
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
grl schreef op 08-03-2007 @ 13:04 :
Ja maar dat valt iedere week of zo ook wel op

Maar ik bedoelde eigenlijk of het ook echt mag. Ik kan me voorstellen, indien de optie er is, dat het geld kost of zo. Dat is niet zo'n punt. Ik wil alleen weten of die optie er is.
Het lijkt me niet dat mensen dat hier weten, waarom vraag je het niet gewoon aan de UvA?
Oud 08-03-2007, 12:48
Verwijderd
Als je ingeschreven staat bij een uni of hogeschool mag je in principe alle colleges overal volgen. Maar dan betaal je dus voluit collegegeld.
Veel universiteiten hebben vakken die vooral als keuzevak dienen, in Groningen heet dat AVV (algemeen vormende vakken) en in Utrecht misschien ook wel. Als je van iemand een boekje kan krijgen waar in staan welke vakken er in Utrecht beschikbaar zijn, en je kiest er een uit en belt de docent om te vragen of het mag en legt uit waarom je dat wil, dan denk ik dat dat vaak wel te regelen valt, zeker bij een vak met vooral hoor- en werkcolleges en geen practica.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 13:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
http://www.studeren.uva.nl/open-uva/
http://www.studeren.uva.nl/studium-generale/
misschien moet je eens rondsurfen voor dergelijke programma`s?

is het echt waar dat je alle colleges mag volgen op de univ waar je collegegeld betaald? leuk.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 14:53
Miracle
Miracle is offline
Je mag ook een tweede studie volgen, zonder extra geld te betalen. Dus het lijkt me dat je ook wel gewoon colleges mag volgen.

Maar ik weet niet of TS al een studie doet?
Oud 08-03-2007, 14:58
Black Soul
Black Soul is offline
Waarom zou je dat willen?
Oud 08-03-2007, 15:52
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Black Soul schreef op 08-03-2007 @ 15:58 :
Waarom zou je dat willen?
Waarom zou je dat niet willen?

Stel nou dat ik enorm geinteresseerd ben in eh.. geschiedenis of zo. Of literatuur. (neem een studie met niet al te veel practica) Dan is het toch leuk om af en toe eens een college bij te wonen?
Oud 08-03-2007, 16:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Tsja, bij mijn colleges (psychologie) zitten zo ontzettend veel mensen, dat het absoluut niet zou opvallen. Dus dan kan het prima. Moet je wel eerste- of tweedejaars vakken volgen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 16:30
Verwijderd
Kijk, het mag natuurlijk officieel niet, telkens naar een college gaan zonder dat je bent ingeschreven. Maar het lijkt me stug dat iemand moeilijk gaat doen, of je moet elke keer naar een superklein college gaan met practica ofzo.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 16:35
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
grl schreef op 08-03-2007 @ 16:52 :
Waarom zou je dat niet willen?

Stel nou dat ik enorm geinteresseerd ben in eh.. geschiedenis of zo. Of literatuur. (neem een studie met niet al te veel practica) Dan is het toch leuk om af en toe eens een college bij te wonen?
Ja dat begrijp ik, maar kan je dan niet beter er gewoon ook tentamens in doen? dan heb je er zeg maar ook wat aan (als je het dan toch volgt...)
Oud 08-03-2007, 16:44
Neiu
Neiu is offline
In principe mag dat als je bent ingeschreven bij een uni/hbo-instelling, voldoet aan de ingangseisen van het vak en hebt ingeschreven voor dat vak. Als je één van de twee laatste niet hebt/bent kun je bij hele grote colleges gewoon aanschuiven, dat valt niemand op, en bij kleinere colleges zou ik de docent mailen. Dat heb ik ook een paar keer gedaan en dat vinden ze meestal geen probleem, juist wel leuk zelfs als je interesse hebt in hun vakgebied en alleen wilt luisteren.
Oud 08-03-2007, 17:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Miracle schreef op 08-03-2007 @ 15:53 :
Je mag ook een tweede studie volgen, zonder extra geld te betalen. Dus het lijkt me dat je ook wel gewoon colleges mag volgen.
gelijk .
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:51
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Black Soul schreef op 08-03-2007 @ 17:35 :
Ja dat begrijp ik, maar kan je dan niet beter er gewoon ook tentamens in doen? dan heb je er zeg maar ook wat aan (als je het dan toch volgt...)
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een hele studie te doen, bv door ziekte. En in losse vakken tentamen doen als je niet de intentie hebt de hele studie te doen (en niet ingeschreven staat), lijkt me niet echt nodig.

@grl; zoals je wel weet denk ik studeer ik aan de OU, daar kun je ook gewoon losse modules (oftewel losse vakken) bestellen, onder andere volgens mij geschiedenis, kunstgeschiedenis, en literatuurvakken (als het je idd daar om gaat tenminste) en nog heel veel andere dingen. Maar misschien gaat het je ook wel om contact met medestudenten, dan is dat niet handig natuurlijk.
Oud 08-03-2007, 19:03
Melpomene
Melpomene is offline
Er is toch ook zoiets als proefstuderen?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 14:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 08-03-2007 @ 20:03 :
Er is toch ook zoiets als proefstuderen?
Is dat niet alleen via het internet?

Je kunt je trouwens ook inschrijven als bijvakstudent. Dan kun je dus gewoon vakken naar keuze volgen van een andere opleiding.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 10:32
Lilything
Lilything is offline
Het kan volgens mij wel hoor

Laatst gewijzigd op 14-03-2007 om 13:48.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 17:56
Nona
Nona is offline
Heb je al geprobeerd je gewoon in te schrijven via Osiris (ik neem aan dat de UvA dat ook gebruikt)? Ik geloof dat het gewoon mogelijk is. Inschrijven is ook altijd beter dan gewoon erbij gaan zitten als je het vak echt wilt volgen in verband met mogelijke werkgroepen en dat soort dingen waar indeling voor nodig is.
Oud 15-03-2007, 19:40
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 14-03-2007 @ 18:56 :
Heb je al geprobeerd je gewoon in te schrijven via Osiris (ik neem aan dat de UvA dat ook gebruikt)? Ik geloof dat het gewoon mogelijk is. Inschrijven is ook altijd beter dan gewoon erbij gaan zitten als je het vak echt wilt volgen in verband met mogelijke werkgroepen en dat soort dingen waar indeling voor nodig is.
Nooit van gehoord. Eens even naar kijken.

En nogmaals: Ik sta dus niet als student voor een andere studie ingeschreven dus er gewoon bij gaan zitten omdat ik toch al sta ingeschreven e.d. werken niet.
Oud 15-03-2007, 19:53
Verwijderd
Om je ergens in te schrijven voor een vak, moet je toch een studentnummer hebben?

Ik weet dat je in Leiden ŕ la carte-studenten hebt. Die betalen voor één (of meer) vak(ken) en mogen dat dan volgen. Klik.
Edit: het kan ook in Utrecht.
Edit2: en op de VU.
Edit3: Groningen.

Laatst gewijzigd op 15-03-2007 om 20:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2007, 21:57
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
grl schreef op 15-03-2007 @ 20:40 :
En nogmaals: Ik sta dus niet als student voor een andere studie ingeschreven dus er gewoon bij gaan zitten omdat ik toch al sta ingeschreven e.d. werken niet.
Als je geen tentamen wilt doen dan kun je alsnog de docent van een vak mailen als je die kunt achterhalen. En wat zuster zegt
Oud 16-03-2007, 12:38
Lorelei
Lorelei is offline
Oh, dat a la carte klinkt leuk en sluit ook behoorlijk aan bij mijn.. toekomstplannen =)

Ik ga de uni maar eens opbellen voor wat specifieke vragen.

Dank je wel!
Reageren

Regels voor berichten