![]() |
|
![]() |
Binnenkort begint er in Suriname een proces tegen Bouta. Wat vinden jullie van het proces? Vinden jullie het goed dat hij vervolgt wordt of kan het beter niet gebeuren vanwege het effect op de samenleving.
En wat vinden jullie van het excuses van Bouterse? Ik denk niet dat hij het meende wat hij zei en onder het proces uit wil komen. Hij heeft overigens wel gelijk dat zoiets nooit meer mag gebeuren. 2 artikelen: bron www.waterkant.net Bouterse biedt excuses aan voor Decembermoorden Geplaatst op maandag, maart 12th, 2007 om 12:14 am in Nieuws uit Suriname, Politiek PARAMARIBO, 12 mrt – De Surinaamse oud-legerleider Desi Bouterse heeft publiekelijk zijn excuses aangeboden voor de Decembermoorden. Hij deed zijn uitspraken tijdens een jongerenbijeenkomst, meldt RTL Nieuws. De jongeren mochten vragen stellen. Volgens RTL ging Bouterse niet gedetailleerd op de Decembermoorden in, maar zei nog eens dat hij niet zelf had geschoten, maar wel politiek verantwoordelijk is. Het is de eerste keer dat Bouterse in het openbaar zijn excuses aanbiedt. Op 8 december 1982 werden vijftien tegenstanders van het militaire regime vermoord. De slachtoffers waren onder meer journalisten, advocaten en militairen. Bouterse was destijds legerleider, maar heeft iedere betrokkenheid altijd ontkend Bouterse: Dit mag nooit meer gebeuren in Suriname Geplaatst op maandag, maart 12th, 2007 om 2:12 am in Nieuws uit Suriname, Politiek PARAMARIBO, 12 mrt – “We moeten als Surinaamse gemeenschap zeggen: dit mag nooit meer mag gebeuren in Suriname.” Dit zegt oud-legerleider Desi Bouterse van 8 december 1982. Er moet eens eindelijk een streep gezet worden onder alles wat met deze periode te maken heeft gehad. “Daarom zeg ik: ik bied mijn verontschuldigingen aan de nabestaanden.” Dit mag geenszins vertaald worden als schuldbekentenis voor wat betreft de gewelddadige dood van de vijftien slachtoffers. “Ik draag de politieke verantwoordelijkheid, maar wat men wil is zeggen dat ik de trekker heb overgehaald en mij zo politiek uitschakelen”, zei Bouterse tijdens zijn tweede ontmoeting met jongeren. De tegenpartij zal het niet makkelijk worden gemaakt. De herinrichting van de oude marinebasis te Domburg en alle veiligheidsmaatregelen maken nauwelijks indruk. “Daarom wordt er een hele bunker opgezet. Ik weet niet wie erin gaat, maar ik niet”, aldus Bouterse. Hij voelt zich geenszins verdachte, ook al is hij reeds twee keer als zodanig verhoord door de rechter-commissaris. De serie ontmoetingen is bedoeld om zijn versie te geven van de coup van 1980 en de nasleep.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Bouterse is nog steeds populair bij een grote groep mensen. Bij de laatste verkiezingen had het NDP het goed gedaan. Wat ik me afvraag of Nederland wel blij is met het proces? Er zouden nog wel is vervelende zaken aan de orde kunnen komen. De film Paramaribo Papers laat daar ook wel wat van zien. (ook al staat er op het eind dat de hele film berust op fictie en iedere overeenkomst met personen uit de werkelijkheid toeval zijn.)
Laatst gewijzigd op 15-03-2007 om 21:48. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() De reden dat Bouterse populair is is wel een hele andere dan Milosovisch en Saddam. Die waren populair omdat een groep mensen zich veilig voelde onder zijn bewind (wat het voor andere groepen totaal niet veilig maakte). Bouterse is populair denk ik omdat hij redelijk wat gedaan heeft voor het volk kwa onderwijs en gezondheidszorg (dit vertelde mensen mij die ik op vakantie in suriname had ontmoet dat hij daarom zo populair was). Je zou hem dus beter met Fidel kunnen vergelijken dan met Milosovisch of Saddam.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 09-04-2007 17:12 | |
Suriname Supersuri | 250 | 18-05-2006 10:46 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
P.O. Ak.. paar sites??? Undine | 8 | 08-03-2006 00:01 | |
Verkiezingen Suriname Supersuri | 17 | 26-05-2005 23:53 |