Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2007, 17:22
Supersuri
Supersuri is offline
Binnenkort begint er in Suriname een proces tegen Bouta. Wat vinden jullie van het proces? Vinden jullie het goed dat hij vervolgt wordt of kan het beter niet gebeuren vanwege het effect op de samenleving.

En wat vinden jullie van het excuses van Bouterse? Ik denk niet dat hij het meende wat hij zei en onder het proces uit wil komen. Hij heeft overigens wel gelijk dat zoiets nooit meer mag gebeuren.

2 artikelen: bron www.waterkant.net

Bouterse biedt excuses aan voor Decembermoorden
Geplaatst op maandag, maart 12th, 2007 om 12:14 am in Nieuws uit Suriname, Politiek

PARAMARIBO, 12 mrt – De Surinaamse oud-legerleider Desi Bouterse heeft publiekelijk zijn excuses aangeboden voor de Decembermoorden. Hij deed zijn uitspraken tijdens een jongerenbijeenkomst, meldt RTL Nieuws.

De jongeren mochten vragen stellen. Volgens RTL ging Bouterse niet gedetailleerd op de Decembermoorden in, maar zei nog eens dat hij niet zelf had geschoten, maar wel politiek verantwoordelijk is. Het is de eerste keer dat Bouterse in het openbaar zijn excuses aanbiedt.

Op 8 december 1982 werden vijftien tegenstanders van het militaire regime vermoord. De slachtoffers waren onder meer journalisten, advocaten en militairen. Bouterse was destijds legerleider, maar heeft iedere betrokkenheid altijd ontkend

Bouterse: Dit mag nooit meer gebeuren in Suriname
Geplaatst op maandag, maart 12th, 2007 om 2:12 am in Nieuws uit Suriname, Politiek

PARAMARIBO, 12 mrt – “We moeten als Surinaamse gemeenschap zeggen: dit mag nooit meer mag gebeuren in Suriname.” Dit zegt oud-legerleider Desi Bouterse van 8 december 1982. Er moet eens eindelijk een streep gezet worden onder alles wat met deze periode te maken heeft gehad. “Daarom zeg ik: ik bied mijn verontschuldigingen aan de nabestaanden.”

Dit mag geenszins vertaald worden als schuldbekentenis voor wat betreft de gewelddadige dood van de vijftien slachtoffers. “Ik draag de politieke verantwoordelijkheid, maar wat men wil is zeggen dat ik de trekker heb overgehaald en mij zo politiek uitschakelen”, zei Bouterse tijdens zijn tweede ontmoeting met jongeren. De tegenpartij zal het niet makkelijk worden gemaakt.

De herinrichting van de oude marinebasis te Domburg en alle veiligheidsmaatregelen maken nauwelijks indruk. “Daarom wordt er een hele bunker opgezet. Ik weet niet wie erin gaat, maar ik niet”, aldus Bouterse. Hij voelt zich geenszins verdachte, ook al is hij reeds twee keer als zodanig verhoord door de rechter-commissaris. De serie ontmoetingen is bedoeld om zijn versie te geven van de coup van 1980 en de nasleep.
Oud 13-03-2007, 17:50
juno
juno is offline
Het is ruim 25 jaar geleden, mij boeit het niet.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 17:52
T_ID
T_ID is offline
En het proces komt ook nog eens ruim 25 jaar te laat. Maar ja, beter laat dan nooit, hoewel ik vrees dat het een schijnvertoning zal worden die Bouterse alleen maar publiciteit zal leveren.
Oud 13-03-2007, 19:17
Verwijderd
Vijfentwintig jaar geleden of niet, Bouterse is een smerige boef en een drugshandelaar die gewoon de rest van zijn waardeloze leven in de bak moet.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 19:26
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-03-2007 @ 20:17 :
Vijfentwintig jaar geleden of niet, Bouterse is een smerige boef en een drugshandelaar die gewoon de rest van zijn waardeloze leven in de bak moet.
Breaking news: ik ben het eens met nare man!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 19:38
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
That about sums it up.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 20:23
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Inderdaad. Ik zie het helaas nog niet zo snel gebeuren. Ik vind het walgelijk dat hij nu zo "spontaan zijn excuses aanbiedt", maar toch weigert te getuigen bij het proces.
Oud 13-03-2007, 21:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sowieso: waarom is die man überhaupt een populair politicus?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 21:31
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-03-2007 @ 22:28 :
Sowieso: waarom is die man überhaupt een populair politicus?
Tja, er zijn wel meer populaire politici met een dubieus verleden. Het zal er wel aan liggen dat Bouterse weet wat de mensen raakt etc.
Oud 13-03-2007, 21:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 13-03-2007 @ 22:31 :
Tja, er zijn wel meer populaire politici met een dubieus verleden. Het zal er wel aan liggen dat Bouterse weet wat de mensen raakt etc.
Ja, maar 'dubieus verleden' # 15 mensen vermoord. Maar ja, Milosevic en Saddam waren/zijn ook nog steeds populair dus...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 21:44
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-03-2007 @ 22:38 :
Ja, maar 'dubieus verleden' # 15 mensen vermoord. Maar ja, Milosevic en Saddam waren/zijn ook nog steeds populair dus...
Dat bedoel ik dus.
Oud 15-03-2007, 21:32
MB
MB is offline
Ik denk dat veel mensen ook denken dat hij het gewoon moest doen om zijn doel te halen en ik denk dat ze dat doel belangrijk vonden/vinden. Het doel heiligd de middelen dus...
Oud 15-03-2007, 21:45
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-03-2007 @ 22:38 :
Milosevic en Sadam hebben wel wat meer doden dan 15 op hun geweten denk ik.

Bouterse is nog steeds populair bij een grote groep mensen. Bij de laatste verkiezingen had het NDP het goed gedaan.

Wat ik me afvraag of Nederland wel blij is met het proces? Er zouden nog wel is vervelende zaken aan de orde kunnen komen. De film Paramaribo Papers laat daar ook wel wat van zien. (ook al staat er op het eind dat de hele film berust op fictie en iedere overeenkomst met personen uit de werkelijkheid toeval zijn.)

Laatst gewijzigd op 15-03-2007 om 21:48.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 22:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 15-03-2007 @ 22:45 :
Milosevic en Sadam hebben wel wat meer doden dan 15 op hun geweten denk ik.
Dat is niet relevant. Het punt was, dat criminele/corrupte/misdadige politici populair blijven bij het volk.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 23:00
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-03-2007 @ 23:32 :
Dat is niet relevant. Het punt was, dat criminele/corrupte/misdadige politici populair blijven bij het volk.
Volgens deze redenering zou Amerika een hele populaire president hebben

De reden dat Bouterse populair is is wel een hele andere dan Milosovisch en Saddam. Die waren populair omdat een groep mensen zich veilig voelde onder zijn bewind (wat het voor andere groepen totaal niet veilig maakte).

Bouterse is populair denk ik omdat hij redelijk wat gedaan heeft voor het volk kwa onderwijs en gezondheidszorg (dit vertelde mensen mij die ik op vakantie in suriname had ontmoet dat hij daarom zo populair was).

Je zou hem dus beter met Fidel kunnen vergelijken dan met Milosovisch of Saddam.
Oud 16-03-2007, 01:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Dat klinkt inderdaad logischer, ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten