Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2007, 13:05
borboleta
borboleta is offline
Hoi,

Na een tijdje geen werk te hebben gehad, kreeg ik gister ineens 2 banen aangeboden, die ik allebei kan accepteren. De 1 is voor in het weekend, zaterdag en vrijdagavond. En de andere voor na schooltijd schoonmaken in de thuiszorg.

Allebei is oproepcontract, en eerst 2 maanden proeftijd.
Moet ik het nu wel zeggen tegen mijn 2 nieuwe potentieel bazen? En is het veel werk voor hun, om dan dat met de loonheffing te regelen?

En de grootste vraag, krijg je nou aan het eind van het jaar je geld van dat ene baantje weer terug. Want het gaat toch om een behoorlijk bedrag dan?

En, nog een domme vraag. Stel dat ik de proeftijd niet doorkom, moet ik dan alsnog tot eind dit jaar wachten met terug vragen?

Hopelijk snapt iemand hoe het werkt!

Groetjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2007, 13:52
Verwijderd
Zij hoeven qua loonheffing niet zo veel extra te regelen...de één moet het toepassen, de ander niet.

Geld terugvragen doe je bij de belastingdienst bij de belastingaangifte, toch? Wat je terug kunt vragen hangt af van hoeveel je gewerkt hebt, enz., niet aan of je je proeftijd doorkomt (al is het daarvan natuurlijk wel weer afhankelijk van hoeveel je werkt ed ).

Ik heb al jaren twee bijbaantjes...is nog nooit een probleem geweest qua heffingskorting, belasting terug vragen, enz.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 14:18
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
De heffingskorting toepassen konden ze bij mijn baantjes binnen een minuut veranderen in "ja" of "nee". Dus ik neem aan dat dat het probleem niet is
Oud 01-03-2007, 14:26
Chaucus
Chaucus is offline
Het is misschien het handigst om de heffingskorting toe te laten passen bij de baan waar je t meest verdient. Dan heeft t het meeste directe resultaat.
Dan hoef je niet lang te wachten op t meeste geld
Oud 02-03-2007, 07:05
borboleta
borboleta is offline
Hoi,

Bedankt voor de antwoorden zover. Maar kan je aan het eind van het jaar, nu ook meerdere malen belasting terug vragen. Van allebei de baantjes?

En wanneer ik er met eentje stop in mei, moet ik dan alsnog wachten tot januarie 2008 om belasting terug te vragen?

Sorry hoor, maar ik ben echt een leek in dit soort dingen, en de site van de belastingdienst is nou ook niet echt duidelijk!

En, ik heb afgelopen zomer vakantiewerk gedaan, en de heffingkorting bedroeg daar, 80 euro, kan ik dat nu ook nog terugvragen? Of niet.

Bedankt alvast!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 07:36
Verwijderd
Je vraagt per jaar volgens mij maar één keer belasting terug: voor beide baantjes tegelijk dus.

Is de heffingskorting bij dat vakantiewerk niet meteen verrekend?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 08:51
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
borboleta schreef op 02-03-2007 @ 08:05 :
Hoi,

Bedankt voor de antwoorden zover. Maar kan je aan het eind van het jaar, nu ook meerdere malen belasting terug vragen. Van allebei de baantjes?

En wanneer ik er met eentje stop in mei, moet ik dan alsnog wachten tot januarie 2008 om belasting terug te vragen?

Sorry hoor, maar ik ben echt een leek in dit soort dingen, en de site van de belastingdienst is nou ook niet echt duidelijk!

En, ik heb afgelopen zomer vakantiewerk gedaan, en de heffingkorting bedroeg daar, 80 euro, kan ik dat nu ook nog terugvragen? Of niet.

Bedankt alvast!
Heffings KORTINg zegt het al het is een een korting op de heffing (de te betalen belasting dus). Alleen als je loonheffing hebt betaald kan je dat terug vragen.

Ver moet je altijd wachten tot januari met terugvragen

groet
ivo
Oud 02-03-2007, 09:48
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
borboleta schreef op 02-03-2007 @ 08:05 :
Hoi,

Bedankt alvast!
Zoals Ivo al zegt. Heffingskorting is de korting die jij gekregen hebt op het bedrag dat je normaal zou hebben moeten betalen.
Je kunt alleen terugkrijgen wat er evt. bij loonheffing staat (maar dat kan best 0 zijn )
Oud 02-03-2007, 16:08
borboleta
borboleta is offline
Hartelijk bedankt.
Maar de vraag was: Kan je gewoon van meerdere baantje de heffing terug krijgen? Dus als je GEEN korting aanvraagt, het gewoon terug krijgen via de belasting?

Want in een ander topic van 2005 las ik dat er iemand beweerde dat je maar van 1 baantje de loonheffing terug kon vorderen!?

Groetjes, Rebecca
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 16:12
Verwijderd
Je krijgt maar tot een bepaald bedrag iets terug...denk dat het dus afhankelijk is van hoeveel je verdient?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 16:17
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
borboleta schreef op 02-03-2007 @ 17:08 :
Hartelijk bedankt.
Maar de vraag was: Kan je gewoon van meerdere baantje de heffing terug krijgen? Dus als je GEEN korting aanvraagt, het gewoon terug krijgen via de belasting?

Want in een ander topic van 2005 las ik dat er iemand beweerde dat je maar van 1 baantje de loonheffing terug kon vorderen!?

Groetjes, Rebecca
Je kunt van alle banen die je hebt loonheffing terugkrijgen (voor zover je rechten hebt om wat terug te krijgen), al heb je er twintig.
Wel is het zo dat het beter is om de loonheffingskorting slechts bij 1 baan toe te passen.
Oud 03-03-2007, 12:42
Roxy
Roxy is offline
je mag officieel toch ook de korting maar bij een bedrijf toepassen?

Ik heb ook twee baantjes, bij baas 1 werk ik net iets meer dan bij baas 2, dus heb ik bij baas 1 loonheffingskorting toegepast. Ik hoef bij baas 1 dus niks af te dragen aan de belastingdienst en er is dus aan het eind van het jaar niks om terug te vragen.
Bij de tweede baas heb ik geen loonheffingskorting en moet ik +- 90 euro per maand afdragen aan de belasting. Aan het eind van het jaar, als je dus de jaaropgaves van alle baantjes die je gedurende 2007 hebt gehad, hebt ontvangen kun je pas het teruggave formulier invullen. Als je meer dan een bepaald bedrag hebt verdient in totaal krijg je niks terug, maar dat bedrag weet ik niet 10.000 ofzo?

Als je slecht bent in sparen is dit een prima manier, want ik krijg zo al een aantal jaren in april 7000/800 euro terug van de belasting wat ik altijd goed kan gebruiken voor mn vakantie.
Oud 07-03-2007, 20:05
Verwijderd
Ik zit met een zelfde soort probleem. Momenteel heb ik ook 2 werkgevers:
1: oude baantje waar ik momenteel niets verdien omdat ik ver weg woon in verband met stage.
2: stage, hier krijg ik een x bedrag aan stagevergoeding (wat dus momenteel meer is dan bij baantje 1)

Op t moment wordt loonheffingskorting toegepast bij baantje 1. Is het belangrijk (maakt het uit kwa geld) om de loonheffingskorting toe te laten passen op mijn stage?
En hoe kan ik dit het beste aanpassen?

Ook ik vind de site van de belastingdienst niet erg duidelijk. Ik heb ook al gebeld naar de belastingdienst, en na aanleiding van dat telefoontje heb ik het formulier verklaring arbeidsrelatie ontvangen. Ik verwachte dus 2 versies van een loonheffingsverklaring...

help?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:10
Verwijderd
Als je niets verdient, dan valt er toch ook geen heffingskorting toe te passen...? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Volgens mij maakt het op de lange termijn niets uit hoe je het doet...wat je aan de belastingdienst betaald krijg je, deels, toch weer terug (en anders betaal je het niet, dat is op korte termijn dus gunstiger).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 22:36
ikbenschipper1
Citaat:
kattenkop schreef op 07-03-2007 @ 21:05 :
Ik zit met een zelfde soort probleem. Momenteel heb ik ook 2 werkgevers:
1: oude baantje waar ik momenteel niets verdien omdat ik ver weg woon in verband met stage.
2: stage, hier krijg ik een x bedrag aan stagevergoeding (wat dus momenteel meer is dan bij baantje 1)

Op t moment wordt loonheffingskorting toegepast bij baantje 1. Is het belangrijk (maakt het uit kwa geld) om de loonheffingskorting toe te laten passen op mijn stage?
En hoe kan ik dit het beste aanpassen?

Ook ik vind de site van de belastingdienst niet erg duidelijk. Ik heb ook al gebeld naar de belastingdienst, en na aanleiding van dat telefoontje heb ik het formulier verklaring arbeidsrelatie ontvangen. Ik verwachte dus 2 versies van een loonheffingsverklaring...

help?
Aanpassen doe je door aan beide werkgevers een loonbelastingsverklaring te vragen in te vullen en bij hun in te leveren.

Het maakt op de lange termijn niks uit.
Oud 13-03-2007, 22:45
Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb ook een vraagje over heffingskorting dus ik stel m maar hier even.

Ik heb dus ook twee banen, en ik heb ook alleen bij de ene ingevuld dat die heffingskorting moest worden toegepast en bij de ander niet. Maar nu blijkt dat bij het baantje waar ik had ingevuld dat het níet moest ze het wél hebben gedaan. Wat heeft dat voor gevolgen? Moet ik dan geld terug betalen of krijg ik minder terug? En hoeveel zou dat dan ongeveer zijn? Als je dat uberhaupt al kan weten. Ik heb er een jaar gewerkt en ongeveer 175 euro per maand verdient, met uitzondering van ongeveer 3 maanden in de zomer toen ik 300-400 euro verdiende.
Oud 14-03-2007, 00:14
ikbenschipper1
Citaat:
Briseïs schreef op 13-03-2007 @ 23:45 :
Ik heb ook een vraagje over heffingskorting dus ik stel m maar hier even.

Ik heb dus ook twee banen, en ik heb ook alleen bij de ene ingevuld dat die heffingskorting moest worden toegepast en bij de ander niet. Maar nu blijkt dat bij het baantje waar ik had ingevuld dat het níet moest ze het wél hebben gedaan. Wat heeft dat voor gevolgen? Moet ik dan geld terug betalen of krijg ik minder terug? En hoeveel zou dat dan ongeveer zijn? Als je dat uberhaupt al kan weten. Ik heb er een jaar gewerkt en ongeveer 175 euro per maand verdient, met uitzondering van ongeveer 3 maanden in de zomer toen ik 300-400 euro verdiende.
en hoeveel heb je bij je andere baan verdiend?
Oud 14-03-2007, 11:42
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 14-03-2007 @ 01:14 :
en hoeveel heb je bij je andere baan verdiend?
Wat heeft dat ermee te maken? Dat maakt toch niet uit voor de heffingskorting van die andere baan?
Oud 14-03-2007, 19:04
ikbenschipper1
Citaat:
Briseïs schreef op 14-03-2007 @ 12:42 :
Wat heeft dat ermee te maken? Dat maakt toch niet uit voor de heffingskorting van die andere baan?
Opzich maakt dat wel uit als jij namelijk meer als ongeveer 500 euro in de maand verdiend, kan het gevolgen hebben voor de belasting die je moet betalen
Oud 15-03-2007, 10:33
Verwijderd
Ik heb ook even een vraagje..
Ik heb sinds kort ook twee baantjes en heb keurig voor één van die baantjes dat formulier ingevuld, met de heffingskorting. Maar nu kreeg ik salaris, en aan de hand van mijn gewerkte uren én mijn uursalaris kwam ik er achter dat er dus helemaal geen 52% belasting afgegaan is.

Kan dit komen omdat ik bij mijn andere baantje geen heffinigskorting betaal (Nja, vast wel iets, maar het was zo weinig dat ik ook dit jaar niets terug kon vragen van de Belasting). Dusss; kan het, dat ondanks ik dat formulier in gevuld en ingeleverd heb, er toch geen belasting in een hogere groep geheven wordt? Gezien mijn andere baan dus?

Anders moet ik er even snel achteraan, heb geen zin om terug te betalen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 10:56
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
@Briseis
Als je meer dan 5000-5500 euro dat jaar hebt verdiend, dan moet je waarschijnlijk zelfs terugbetalen aan de belasting.
Als je daaronder blijft, dan krijg je (als gevolg van dubbele loonheffingskorting) waarschijnlijk heel weinig terug
Oud 15-03-2007, 13:31
Balance
Balance is offline
Ja een vriendin van mij had loonheffingskorting toegepast, terwijl ze heel veel had gewerkt. Zij kwam dik over die 5500 euro heen en moest uiteindelijk 800 euro achteraf nog aan de belasting betalen.
Oud 19-03-2007, 22:47
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 15-03-2007 @ 11:56 :
@Briseis
Als je meer dan 5000-5500 euro dat jaar hebt verdiend, dan moet je waarschijnlijk zelfs terugbetalen aan de belasting.
Als je daaronder blijft, dan krijg je (als gevolg van dubbele loonheffingskorting) waarschijnlijk heel weinig terug
Is dat dan voor dat ene baantje waar wel heffingskorting is toegepast terwijl het niet moest of totaal?

Anders heb ik een probleem, want totaal heb ik veel meer verdiend...
Oud 20-03-2007, 10:03
ikbenschipper1
Citaat:
Briseïs schreef op 19-03-2007 @ 23:47 :
Is dat dan voor dat ene baantje waar wel heffingskorting is toegepast terwijl het niet moest of totaal?

Anders heb ik een probleem, want totaal heb ik veel meer verdiend...
Het is totaal. Je zou even een T-biljet moeten downloaden en dan je gegevens invullen dan zie je de consequenties.
Oud 20-03-2007, 22:09
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 20-03-2007 @ 11:03 :
Het is totaal. Je zou even een T-biljet moeten downloaden en dan je gegevens invullen dan zie je de consequenties.
Maar hoe kan wat ik bij de ene baan verdien consequenties hebben voor de heffingskorting van de andere? Als ik maar een baan had gehad dan had het toch ook niet uitgemaakt?
Oud 20-03-2007, 22:21
ikbenschipper1
Citaat:
Briseïs schreef op 20-03-2007 @ 23:09 :
Maar hoe kan wat ik bij de ene baan verdien consequenties hebben voor de heffingskorting van de andere? Als ik maar een baan had gehad dan had het toch ook niet uitgemaakt?
Als je de heffingskorting toepast word er 2x geen belasting ingehouden over de eerste 450 euro per maand.

Ofwel je betaald over een bedrag tussen de 450 en 900 euro per maand geen belasting. Maar had dat wel moeten doen

Ofwel je betaald over 0-450 euro geen belasting wat je wel had moeten doen.

Voorbeeld

Baan A 150 eruo per maand
Baan B 450 euro per maand
--------------------------------------
Totaal 600 euro per maand

Over 150 euro had je 33% moeten betalen omdat dit boven het vrije bedrag uit kwam, doordat je de heffingskorting fout hebt toegepast heb je helemaal geen belasting betaald.
Hopelijk begrijp je het zo een beetje zo niet hoor ik het wel.
Oud 20-03-2007, 22:28
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 20-03-2007 @ 23:21 :
Als je de heffingskorting toepast word er 2x geen belasting ingehouden over de eerste 450 euro per maand.

Ofwel je betaald over een bedrag tussen de 450 en 900 euro per maand geen belasting. Maar had dat wel moeten doen

Ofwel je betaald over 0-450 euro geen belasting wat je wel had moeten doen.

Voorbeeld

Baan A 150 eruo per maand
Baan B 450 euro per maand
--------------------------------------
Totaal 600 euro per maand

Over 150 euro had je 33% moeten betalen omdat dit boven het vrije bedrag uit kwam, doordat je de heffingskorting fout hebt toegepast heb je helemaal geen belasting betaald.
Hopelijk begrijp je het zo een beetje zo niet hoor ik het wel.
Mja, het wordt nu wel een beetje duidelijk. Bedankt voor de uitleg.

Alleen heb ík de heffingskorting helemaal niet fout toegepast, ik had netjes op het formulier ingevuld dat ze het niet moesten doen maar dat is dus wel gebeurd

Dat kan me dus nog aardig wat gaan kosten
Reageren

Regels voor berichten