Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2001, 09:17
judak
judak is offline
Hallo!!

Ik heb sinds kort (zéér kort) de knoop doorgehakt. Ik wil Klassieke talen gaan studeren. Ga jij dat ook doen, of doe je dat al*, en zou je me dan willen laten weten wat je ervan verwacht(te), en evt. of de studie mee- of tegenviel en wat de leuke en minder leuke dingen zijn...
Oh ja...als het goed is ga ik naar Groningen...

p.s. je mag me ook voor gek verklaren
* als je niet in één van deze categoriën valt, vind ik het ook leuk als je er iets over te melden hebt...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2001, 16:43
Sirius
Sirius is offline
Ja ik ook! Misschien. Maar bij mij ligt het een beetje anders want ik heb nooit Griex of Latijn gehad. Maar na een uitvoerig gesprek in Nijmegen is gebleken dat ik de studie toch kan doen, maar dan gaat mijn propedeuse twee jaar duren ipv 1.
Dat is wel logisch, maar toch niet zo leuk want dat betekent dat ik weer een achterstand zal hebben.
En ik zeg 'weer' omdat ik in de 6 jaar van de middelbare school al op drie scholen heb gezeten (waarvan eentje in Wenen) en dus ben ik constant bezig met het inhalen van mijn achterstand en daarnaast ook nog het gewone onderwijs. Als ik dan ook nog eens een studie kies waar ik weer een achterstand heb dan is het misschien een beetje te veel.
Maar aan de andere kant klassieke talen rulezz gewoon dus ik zit momenteel in een tweestrijd.

Grtzzz
Oud 29-11-2001, 16:44
Stier17
Stier17 is offline
Hey Judak,

moeilijk he? kiezen... Leuk dat je het nu toch weet. Als ik nou wat beter in Latijn was en Grieks had gehouden leek het me wel leuk, maar dan wel de archeologiekant uit, denk. Voor de rest weet je hoe ik er over denk...

Oud 29-11-2001, 20:41
Onbekende
Onbekende is offline
Als je hebt besloten om gltc te gaan studeren in Groningen, waarom ben je er dan vandaag niet? Vandaag is er 'een dag student' bij ons op de faculteit. Nou ja, je kunt als je wilt ook altijd nog een keertje gewoon met ons komen meedoen.

Ik studeer gltc in Groningen. De studie valt me tegen en ik ga (waarschijnlijk, eigenlijk wel zeker) de studie niet helemaal afmaken. Ik ga wel proberen mijn propedeuse te halen, maar daarna ga ik iets anders doen, want dit houd ik niet uit. Als je Grieks en Latijn gaat studeren is Groningen wel een goede keus. Nijmegen raad ik af (naargeestig gebouw, eerste trimester hadden ze alleen maar grammatica en vertalen, dus geen cultuurvakken). Leiden leek me ook altijd heel leuk. Ik heb alleen voor Groningen gekozen, omdat het het dichtste bij is (wat ik zelf een heel slechte reden vind). Ik kon niet kiezen tussen Groningen en Leiden en omdat ik toch niet meer een kamer zou kunnen vinden op tijd, heb ik toch maar voor Groningen gekozen omdat ik dat wel heen en weer kan reizen met de bus. Amsterdam leek me ook wel leuk, maar wat groot (daar kijk ik onderhand anders tegenaan) en ook daar is helemaal kamernood.
Groningen is een goede keus! De sfeer binnen de opleiding is heel erg leuk en ook is Groningen een gezellige stad.

Zo, meer heb ik even niet te melden, mocht je nog vragen hebben, brand maar los.

Oud 29-11-2001, 21:17
Sirius
Sirius is offline
Ze hebben in A'dam toch een heel andere studie-opzet dan in Gro, Nij of lei? Of heb ik dat nou mis?
En zo niet: wat isser dan anders aan?

grtzz
Oud 29-11-2001, 23:09
de abt van sion
de abt van sion is offline
Het is uiteindelijk helemaal niet belangrijk aan welke universiteit je klassieke talen gaat studeren. Je zult altijd op een of andere manier opgeleid worden in de klassieke talen en culturen. De universiteit - welke dan ook - transformeert je tot een basisclassicus, het vak leer je evenwel pas daarna, door aanhoudende intensieve studie en gestaag toenemende praktijkervaring. Het is en blijft een van de mooiste studies die er zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 10:18
judak
judak is offline
Leuk, die reacties. Nou, ik ben niet naar één-dag-student gegaan omdat ik volgens mij véél te laat was. Bovendien heb ik een beetje geldnood...
Van de verschillen tussen de universiteiten weet ik niet zoveel. Wat ik wel weet, is dat Groningen zich relatief veel op de culturen (en voorale combinatie van beide!!) stort. Leiden is, geloof ik, taalgerichter, en Amsterdam...weet ik niet meer. Filosofie is misschien de hoofdmoot in Nijmegen, maar dat kan ik ook niet met zekerheid zeggen... weten ze op de universiteiten zelf wel. Sirius, ik vind het echt heel tof dat je klassieke talen wilt gaan studeren, terwijl je ze nog nooit eerder hebt gehad. Mag ik weten hoe je zo op het idee komt, en naar welke universiteit je wilt??
Met citaat reageren
Oud 01-12-2001, 20:43
Nuck
Nuck is offline
Ik ben naar Een dag student geweest, en ik weet nu wel zeker dat ik het niet ga studeren. De sfeer is er trouwens wel heel goed, maar de vakken lijken mij dus 3 keer niks...eigenlijk was ik alleen geïnteresseerd in filosofie .
Oud 01-12-2001, 22:40
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Nuck schreef:
Ik ben naar Een dag student geweest, en ik weet nu wel zeker dat ik het niet ga studeren. De sfeer is er trouwens wel heel goed, maar de vakken lijken mij dus 3 keer niks...eigenlijk was ik alleen geïnteresseerd in filosofie .

Jammer, we zien je dus niet weer op de faculteit...
Ik heb het juist wat andersom. Filosofie vind ik afschuwelijk (dramatisch tentamen gisteren ook ).

Oud 11-12-2001, 21:42
Lollypopje
Lollypopje is offline
Hey Judak!! Ik ga waarschijnlijk ook Grieks en Latijn studeren in Groningen. Ik heb heel lang lopen twijfelen over wat ik nou wilde studeren, maar mijn vader kwam er eigenlijk mee dat hem dit wel iets voor mij leek. Ik wist het op dat moment helemaal niet meer namelijk. Ik ben wel naar de opendag geweest in Groningen en het leuk me ook een leuke studie, veel cultuurvakken, klein groepje, dat sprak me wel aan. En ik vond de universiteit ook heel erg gezellig en de stad ook. De reden waarom ik niet meteen na de voorlichting van g&l wist of ik dat wilde gaan studeren, was omdat de toekomstperspectieven niet zo ruim zijn. Je kan er bijna alleen leraar mee worden en dat wil ik op dit moment dus absoluut niet. Maar ik denk daar nu helemaal niet aan, ik ga gewoon voor de studie en zie wel wat ik er daarna mee ga doen. Ik vind het gewoon hele leuke vakken en de hele geschiedenis erom heen boeit me heel erg. Ik ga denk ik nog wel 1 dag student doen volgend jaar, want dit jaar was ik daar ook te laat mee. Misschien zie ik je dan nog wel... .

-xxx-
Sanne
Met citaat reageren
Oud 11-12-2001, 22:48
de abt van sion
de abt van sion is offline
Het is niet waar dat je met klassieke talen alleen maar leraar kunt worden. Er is geen studie die je een beter en breder academisch fundament (het zogenaamde "academisch denkniveau") oplevert dan de studie klassieken.
Het is geen eenvoudige studie, maar ben je eenmaal een eind weegs, dan zul je merken dat je geen andere studie gekozen zou willen hebben.
Het is jammer dat sommigen zich blind staren op het wat grammaticaal getinte eerste jaar.
Laat je door hen niet ontmoedigen.
Doen!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2001, 18:29
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Lollypopje schreef:
Je kan er bijna alleen leraar mee worden en dat wil ik op dit moment dus absoluut niet. Maar ik denk daar nu helemaal niet aan, ik ga gewoon voor de studie en zie wel wat ik er daarna mee ga doen. Ik vind het gewoon hele leuke vakken en de hele geschiedenis erom heen boeit me heel erg.
Allereerst: ik wil je niet ontmoedigen hoor, dat is mijn bedoeling niet.
Maar denk er heel goed over na voordat je een taal gaat studeren. Je zegt dat de cultuur je heel erg boeit, ik kan niet echt opmaken uit je reply of je ook grote interesse voor de taal zelf hebt, maar dat is heel essentieel. Dat klinkt misschien logisch, maar ik denk dat ik mezelf toch wat te veel heb voorgehouden zoiets van: die talen dat kan er wel bij. Ik meende altijd wel dat de talen me erg interesseerden en de cultuur nog meer, maar nu valt het talige deel van de studie me toch wel heel zwaar. Als je echt interesse in literatuur, taal en grammatica hebt is de studie denk ik heel leuk en interessant, maar als het je alleen (vooral) om de cultuur gaat is het misschien toch niet zo'n goed keus. Nogmaals ik wil je helemaal niet ontmoedigen hoor, ik weet helemaal niet hoe het met jouw interesse in taal zit, maar ik wil je alleen waarschuwen, zodat je niet met hetzelfde probleem komt te zitten als ik. Ik ga waarschijnlijk na mijn propedeuse als stoppen... Jammer, maar gltc is toch niet de studie van mijn dromen.

Citaat:
Lollypopje schreef:
Ik ga denk ik nog wel 1 dag student doen volgend jaar, want dit jaar was ik daar ook te laat mee.
Als je nu al een keer wilt meelopen, kan dat waarschijnlijk ook wel. Er heeft bij ons ook al eens een meisje meegelopen, omdat zij de dag van 'een dag student' niet kon komen. Je kunt natuurlijk ook gewoon wachten tot een dag student volgend jaar, maar als je echt graag wilt zien hoe de vakken zijn kun je gewoon eens de studieadviseur bellen om te vragen of je mee kunt lopen.

Citaat:
de abt van sion schreef: Het is jammer dat sommigen zich blnid staren op het wat grammaticaal getinte eerste jaar.
Dat is natuurlijk wel waar, maar je moet het ook niet onderschatten. Je moet dat jaar namelijk wel door om de hogere jaren te kunnen doen.

Als je trouwens nog iets wilt weten over het eerste jaar gltc in Groningen kun je me altijd mailen: trijntjev@hotmail.com of zet het gewoon in deze topic.

Oud 29-12-2001, 20:28
judak
judak is offline
Hi allemaal! Ben weer eens op het forum. Heeeeel erg bedankt voor jullie reacties!!
Als ik dit zo lees, denk ik dat ik de studie wel aankan...zolang ik maar durf vol te houden, maar ik zal wel moeten
Dat van die zelf-ingevoegde een-dag-student vind ik wel een goed idee, maar misschien kan ik dat een keer samen met Sanne afspreken dan....?????
greetingz en een goed 2002!!!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 17:23
Lollypopje
Lollypopje is offline
Hoi!!

Ik wil jullie ook ff bedanken voor jullie reacties! Het gaat me trouwens niet alleen om de cultuur, maar ook om de taal. Ik vind het gewoon heel leuk om met Grieks en Latijn bezig te zijn en ik ben er ook heel goed in. En die cultuurvakken lijken me ook heel leuk. Ik hoor ook van iedereen om me heen dat het echt een studie voor mij is, al hebben ze eerst wel zoiets van ben je ziek ofzo dat je dat wil gaan studeren. Maar dat vind ik wel grappig, het is een bijzondere studie, niet veel mensen doen het en dat lijkt me juist leuk. Gewoon omdat je dan met een klein groepje bent, je kent veel medestudenten enzo.
En over één dag student, waarschijnlijk kan ik de volgende meeloopdagen (in maart waren die toch?) ook niet, want dan heb ik toetsen. Dus die zelf-ingevoegde één dag student lijkt me ook wel wat, waarschijnlijk krijg je dan pas echt een goed beeld van wat de studie precies inhoudt, omdat het geen speciaal georganiseerde één dag student is. Ja, lijkt me wel leuk als we daar iets over kunnen afspreken, Judak. Je kan me erover mailen als je wilt.

~xxx~ Sanne
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten