Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2007, 17:04
Sheepje
Sheepje is offline
Vandaag kreeg ik alvast de rapport cijfers van rapport 3,
Volgens mijn mentor is mijn overgang naar de 4e in gevaar,
ik sta voor 3 vakken tussen de 4 en de 5, voor geschiedenis een 3.nogwat en voor biologie een 5.
5 onvoldoendes dus....
Kan ik dit nog ophalen in de 4e periode (zonder 10en te moeten halen) ?
Als ik biologie en wiskunde ophaal naar een 6je sta ik voor de meeste vakken voor mijn profiel (n&g) redelijk.
laten ze je dan nog over?

Ik wil namelijk echt niet blijven zitten in de 3e....

Zijn er hier mensen die zijn blijven zitten op de middelbare? hoe was dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2007, 17:09
Toet0r
Toet0r is offline
ik heb geen idee of je dit nog op kan halen, maar ik ben wel blijven zitten, 2x zelfs! In de derde en daarna weer in de vierde en hoewel ik alles natuurlijk liever in één keer gedaan had, vind ik het achteraf helemaal niet erg. Ik kwam in de derde natuurlijk in een nieuwe klas, maar dat viel me heel erg mee, waren hele leuke mensen en daarna zonder moeite over gegaan naar de vierde. In de vierde bleef ik zitten op een paar vakken waar ik moeite mee had en toen moest ik dus van school af en ging ik de havo afmaken op het ROC en nu ben ik bijna klaar
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 17:14
Verwijderd
Praat hier eens met de docenten van die vakken over. Die kunnen je vast zeggen wat je nu gemiddeld moet gaan halen in die vierde periode om toch nog op een 6 uit te komen. Dan zie je meteen of het mogelijk is

Blijven zitten is geen ramp, mocht het je overkomen. Natuurlijk is overgaan wel fijner, maar soms is het gewoon verstandiger een jaartje over te doen. Praat hier ook nog eens met je mentor over.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 17:44
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Sheepje schreef op 27-03-2007 @ 18:04 :
Vandaag kreeg ik alvast de rapport cijfers van rapport 3,
Volgens mijn mentor is mijn overgang naar de 4e in gevaar,
ik sta voor 3 vakken tussen de 4 en de 5, voor geschiedenis een 3.nogwat en voor biologie een 5.
5 onvoldoendes dus....
Kan ik dit nog ophalen in de 4e periode (zonder 10en te moeten halen) ?
Als ik biologie en wiskunde ophaal naar een 6je sta ik voor de meeste vakken voor mijn profiel (n&g) redelijk.
laten ze je dan nog over?

Ik wil namelijk echt niet blijven zitten in de 3e....

Zijn er hier mensen die zijn blijven zitten op de middelbare? hoe was dat?
De normen zijn afhankelijk per school en opleiding, maar even ter vergelijking:

ieder punt lager dan een 5 is een extra berekende onvoldoende, dus een 4 2 berek., een 3 heeft 3 berek, 2 heeft 4 berek. onvoldoendes etc. Het verbaast me overigens wel een beetje dat bij jullie school een 3 als 1 berekende onvoldoende wordt gerekend, aangezien bijv. een 1 gemiddeld een heel stuk lager is dan een 5.

Bij mij geldt:

3 onvoldoendes: Over (met tegenadvies)
4 onvoldoendes: Bespreking
5 onvoldoendes: Niet bevorderd

Maar voor jou hoeft dat geen betekenis te hebben, ik ken mensen die met 11 onvoldoendes (!) nog overgingen.

Ik zou ook naar de situatie kijken. Zitten blijven is verstandig als je veel problemen hebt gehad afgelopen jaar. Als je keihard hebt gewerkt voor deze punten is naar een lager niveau veelal verstandiger Welke opleiding doe je?

Laatst gewijzigd op 27-03-2007 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 17:46
Anika
Het verschilt ook heel erg per school of je over mag of niet. Op mijn middelbare school probeerden ze er altijd alles aan te doen om iemand niet te laten blijven zitten en moest je wel heel erg je best doen om wél een jaar over te mogen doen als je dat wilde. Om erachter te komen hoe het bij jou op school zit moet je dus gewoon met de decaan gaan praten, dan weet je hoeveel onvoldoendes je mag staan.
Het wil ook nog wel eens uitmaken hoe je je opstelt: als je erg gemotiveerd bent is de kans denk ik groter dat je over mag dan wanneer het je allemaal niks kan schelen en wanneer je er je best niet voor wilt doen.

Wat je ook nog kunt doen om hogere cijfers te halen is samen met iemand leren die overal heel goed in is en daar dingen aan vragen die je niet snapt. Misschien helpt het
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 18:59
Sheepje
Sheepje is offline
ik doe nu havo....
ik weet zeker dat ik het wel kan, maar ik ben gewoon een beetje heel erg lui .
ik schrok heel erg van m'n rapport en nu wil ik dus harder gaan werken, ik hoop alleen niet dat het te laat is dus.
ik heb dus niet zoveel huiswerk gemaakt, maar in de les let ik wel altijd goed op en ben ook erg rustig in de klas.
met een cijfer onder de 4 op je rapport mag je niet over na de volgende klas op mijn school, maar het lijkt me wel dat ik die 3 nog kan ophalen naar een 4 (voor geschiedenis krijgen we heel weinig pw's dus als ik voor het volgende pw een hoog cijfer haal moet het wel flink omhoog gaan).
Ik weet verder niet of een 4 zwaarder wordt mee gerekend dan een 5 bij mij op school.
op zich vind ik het niet heel erg om nog een keer de 3e te doen, maar ik vind het wel erg vervelend dat ik dan in een andere klas kom (ken helemaal niemand uit de 2e) en dat ik een jaartje langer op school zit.

voelt erg rot dat ik dit jaar zo verkloot heb
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 19:02
Anika
Nou, keihard werken dan als je het wel kunt! Vraag desnoods aan je ouders of ze je willen controleren met huiswerk ofzo als je zelf de discipline niet kunt opbrengen.
En mocht je toch blijven zitten: mensen uit je nieuwe klas leer je snel genoeg kennen, dat hoeft echt geen probleem te zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 19:06
Verwijderd
Als je denkt dat je het wel kunt, ga dan idd heel hard aan de slag. Het is zonde als je alleen maar door te weinig inzet een jaar extra kwijt bent...

Of je het nog op kunt halen lijkt me afhankelijk van de hoeveelheid toetsen die je nog krijgt en ook van de hoogste van de cijfers die je daarvoor haalt.

De overgangsnormen verschillen vaak per school, even in de schoolgids van je eigen school kijken dus welke cijfers je nodig hebt om over te gaan.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 19:54
Fantôme
Fantôme is offline
Ik denk dat het mogelijk is om dit op te halen. Je vijfen moeten zessen worden en die drie moet een vier worden. Met een vier en een vijf moet je in principe over kunnen, imo zeker als je laat zien dat je het wel kunt en je er vanaf nu voor gaat.

Ga er anders op school over praten, wat zijn de mogelijkheden om het nog op te halen. Misschien is het mogelijk dat als jij laat zien dat je werkt je voor enkele vakken een toets nog mag herkansen die je hebt verkloot...?
Oud 27-03-2007, 19:55
Missy
Missy is offline
Ik moest gelijk aan mij denken, toen ik dit las.

Het is bij vooral dat het af en toe niet wil lukken. Ik moet ook gaan 'schitteren' de laatste periode, anders kan ik ook een jaartje over doen. Wat mij in ieder geval geholpen heeft: ga naar de docenten. Kijk wat voor proefwerke etc. je nog hebt. Ik heb van de week samen gekeken met mijn mentor wat ik nog moet halen om over te gaan. Misschien ook voor jou een idee?

En nog heel hard je best gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 21:31
Martiño
Martiño is offline
Ik stond in 3 vwo ook heel slecht met 5 onvoldoendes ofzo. Ik heb toen wel nog heel hard gewerkt, maar het is me toen helaas niet gelukt om aan mijn profieleis te komen, dus ik ben toen naar 4 havo gegaan. Niet blijven zitten, maar wel vergelijkbaar. Ik zag er toen heel erg tegenop, maar eenmaal op de havo viel het ontzettend mee. Omdat ik 3 jaar vwo had gedaan, viel de werkdruk op de havo in mijn ogen hartstikke mee, en heb ik me zonder veel moeilijkheden door 4 en 5 havo gewerkt. Achteraf denk ik dat vwo wel had kunnen doen (het was vooral de hoeveelheid vakken die me in 3 vwo heeft genekt), maar ik heb er absoluut geen spijt van dat ik het niet heb gedaan.

Het zal waarschijnlijk heel moeilijk worden om 5 onvoldoendes op te halen en tegelijkertijd je andere cijfers op niveau te houden, zeker de vakken van je profiel. Als het je niet lukt, is het heel simpel, je bent niet geschikt voor dat niveau, dus je moet het óf opnieuw proberen óf een niveau lager gaan. Dat is niet vervelend bedoeld, maar het is gewoon het beste om op het niveau te zitten wat het meest voor jou geschikt is.
Het is geen reden om het op te geven, je moet gewoon hard werken om een mooie lijst te krijgen, want het zou zonde zijn als je het niet hebt gehaald, maar wel gehaald zou kunnen hebben.

Vraag op school anders eens advies aan een decaan of een docent waar je het goed mee kunt vinden. Wellicht kunnen zij je helpen met huiswerkbegeleiding oid.

Veel succes !
Oud 28-03-2007, 13:02
Verwijderd
Ik doe dit jaar (4vwo) ook voor de 2e keer, omdat ik vorig jaar 3x een 4 en 3x een 5 stond. Dit was natuurlijk sowieso veel te veel, maar ik ben blij dat ik ben blijven zitten. Ik doe het dit jaar veel beter (goh) en ik snap alles veel beter, en ben hiermee dus veel beter voorbereid op volgend jaar.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 13:47
Verwijderd
Na de tweede periode van 4V stond ik negen tekortpunten... twee periodes later had ik ze allemaal opgehaald en ging ik over! Dus het kan allemaal nog.. gewoon volhouden en hard gaan leren!
Volgensmij heeft (bijna) iedereen wel zo'n dipje in zijn schooltijd gehad..

Succes!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 15:55
Verwijderd
Het zou in principe wel kunnen, maar ik weet niet hoeveel onvoldoendes je mag hebben om over te gaan?
Bij ons is 3 onvoldoendes -> blijven zitten
2 onvoldoendes-> bespreek geval.

Je zegt dat je met een cijfer onder de 4 niet over mag gaan. Maar om van geschiedenis van een 3 naar een 4 te gaan, moet je wel een ontzettend goed cijfer halen! Tuurlijk kan dat wel, maar je kunt ook een laag cijfer halen. Die 5 voor biologie valt nog wel op te halen, naar mijn idee. Maar de cijfers tussen de 4 en de 5 wordt lastig. Nu iig er helemaal voor gaan, en dan zien op het eind.

Ik had persoonlijk nooit voor n&g gekozen, als je voor wiskunde en biologie onvoldoende staat. Nu sta je op zitten blijven, met 2 onvoldoendes voor vakken die je volgend jaar ook hebt. Ik zou eerder aan c&m denken. Maar dat is wat je zelf moet weten verder

Succes!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 15:58
iThink
iThink is offline
Wat natuurlijk ook erg zal helpen is als je nu serieus aan de slag gaat en laat zien dat je de verantwoordelijkheid voor overgaan kan dragen.
Dus: goede cijfers halen, je afspraken nakomen en normaal zijn in de klas. Dan is de kans dat als je besproken wordt, je de voordeel van de twijfel krijgt!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 18:02
Dith
Dith is offline
Blijven zitten lijkt altijd echt vréselijk maar uiteindelijk valt het best mee. Punt één ben je echt niet de enige uit je jaar die blijft zitten, dus je kent vast al wel een aantal mensen. Punt twee, hoe stom het ook is, mensen die een jaar lager zitten kijken hoe dan ook tegen je op waardoor iedereen meteen weet wie jij bent en je meteen weer contact legt. En punt drie, dat jaar is dan zo simpel en saai, dat je veel kan missen.

Ik ben overigens nu twee keer blijven zitten hehe. Eén keer in 2gymnasium, teveel tijd aan latijn besteed, te weinig aan de rest en toen kon ik het het derde trimester niet meer ophalen. En twee jaar geleden, dat was wel misschien iets anders omdat ik toen bijna een half jaar amper op school ben geweest omdat ik constant ziek was. Maar goed, vooral de tweede keer vind ik uiteindelijk niet zo erg want de mensen nu zijn veel aardiger én, raar genoeg, volwassener dan de mensen die nu een jaar hoger zitten dan ik.

En je moet gewoon in je hoofd houden dat je bij je vervolgstudie geen uitzondering bent als je ouder bent dan wat je geacht hoort te zijn, zeg maar.

Maarrr, zoals iedereen hier al zei, gewoon proberen flink aan de slag te gaan, vooral laten zien dat je het heel graag wilt en het ook probeert, dat scheelt vaak als de leraren twijfelen. Meer kan je toch niet doen.
Oud 28-03-2007, 19:39
Sheepje
Sheepje is offline
ik ga het er morgen met m'n mentor over hebben, maar ik ga me er niet meer druk om maken.
als ik blijf zitten, so be it
m'n ouders zijn nu wel lekker boos, ik ga idd nu erg m'n best doen om toch nog proberen over te gaan.
ben wel de enige in mijn klas die zo slecht staat, van andere klassen weet ik niet of er mensen blijven zitten.

Had vandaag een pw van geschiedenis en het ging volgens mij erg goed
(maar dat zegt niks natuurlijk)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten