Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2007, 11:15
Pierreke
Pierreke is offline
Na bijna 3 jaar Universiteit gedaan te hebben ben ik op een punt aanbeland dat ik de motivatie totaal kwijt ben, en de uni mij totaal tegen is gaan staan qua anonimiteit en theoretischiteit.
2 Opties; of doorgaan (nog 2/2,5 jaar) óf een stapjeterug naar het HBO. Wat daar precies de mogelijkheden van zijn moet ik nog navragen, maar zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben, of dezelfde stap hebben gemaakt na meerdere jaren Universiteit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2007, 11:39
Balance
Balance is offline
Ik heb dat wel een beetje gehad aan het einde van m'n tweede jaar. Ik vond er niet veel meer aan, we kregen toen ook net de saaiste vakken, maar sowieso was ik de uitdaging kwijt en vond ik het ook veel te theoretisch. De zomervakantie begon en na de zomervakantie had ik nog 3 maanden vrij, omdat we een aantal vakken moesten volgen die ik al gevolgd had. In die tijd heb ik gewerkt. Heerlijk vond ik dat. Tot het moment dat ik weer terug naar de uni moest, ik had er totaal geen zin meer in. Toch maar wel gedaan en eigenlijk had ik vanuit het niets juist ontzettend veel motivatie! Ik nam me voor nu eens alles te gaan lezen ipv wat ik normaal altijd deed. Heb hard gewerkt en we kregen ook juist weer leuke vakken (meer vakken waarbij je het nut ziet voor in de praktijk). Ik ben erg blij dat ik niet gestopt ben.

M'n broer heeft trouwens ook zoiets gehad in z'n 3e jaar en hij moest toen nog 2 jaar. Hij is naar zo'n studieadviseur gegaan en het bleek dat superveel mensen dat wel hebben. Hij heeft uiteindelijk in een jaar nog z'n bachelordiploma gehaald en is toen een andere master gaan doen (incl. een schakeltraject). Daar is hij nu nog mee bezig.

Hoe dan ook zou ik zorgen dat je een (bachelor) diploma op zak hebt voor je switched.
Oud 26-03-2007, 12:59
Black Soul
Black Soul is offline
Ik heb dat juist andersom (nouja niet helemaal):
ik zit nu op een belgische universiteit (2e x 1e jaar) maar overweeg om volgend jaar HBO te gaan doen. Alleen ben ik juist bang dat mij de hbo-aanpak gaat tegenstaan!
*zucht* keuzes...keuzes
Voor jou zou ik zeggen: maak nog even die bachelor af, straks stap je over en dan heb je spijt.
Oud 26-03-2007, 13:02
Pierreke
Pierreke is offline
Even een toevoeging; mn bachelor gaat me nog minimaal dit jaar en een volgend studiejaar kosten..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 13:44
Jan Post
Jan Post is offline
Wat studeer je ?
Oud 26-03-2007, 13:55
Pierreke
Pierreke is offline
Business Studies aan de UvT
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 14:06
Jan Post
Jan Post is offline
Persoonlijk zou ik zeggen maak de universiteit af, maar als dat niet lukt kan je altijd naar het hoger onderwijs gaan.

Wat houdt die studie precies in? Dan kan je misschien een verwante opleiding kiezen op het hbo en die afmaken in 1 of 2 jaar (geen idee hoelang dat duurt). Het zou namelijk kunnen dat ze problemen gaan maken over je stage-ervaring als je dat nog niet gehad hebt, etc.

Zijn je resultaten ook slecht of valt dat nog wel mee ?
Oud 26-03-2007, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Jan Post schreef op 26-03-2007 @ 15:06 :
Zijn je resultaten ook slecht of valt dat nog wel mee ?
- hij zit al drie jaar aan unief
- moet nog anderhalf jaar doen om z'n bachelor te halen
- een bachelor opleiding duurt normaal gesproken 3 jaar

aangezien hij spreekt over 'minimaal anderhalf jaar' leid ik daaruit af dat hij niet zeker is dat hij dit jaar gaat halen (evt. in tweede zit), waardoor zijn resultaten het eerste semester waarschijnlijk niet fantastisch waren, maar eventueel nog wel 'ophaalbaar in tweede zit als er niet al te veel herexamens meer bijkomen'.

Laatst gewijzigd op 26-03-2007 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 15:11
Pierreke
Pierreke is offline
Ik ben de eerste 2 jaar redelijk doorgekomen. Had na 2 jaar 108/120 punten. Heel aardig dus. Het eerste semester van dit jaar heb ik helemaal verknalt.. de hers daarvan zijn in de zomer! doordat ik in februari geen 120 punten had kon ik niet aan m'n becahelorthesis beginnen waardoor ik een jaar langer over mn bachelor moet doen (= nog 1,5 jaar).
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 26-03-2007 @ 16:11 :
Ik ben de eerste 2 jaar redelijk doorgekomen. Had na 2 jaar 108/120 punten. Heel aardig dus. Het eerste semester van dit jaar heb ik helemaal verknalt.. de hers daarvan zijn in de zomer! doordat ik in februari geen 120 punten had kon ik niet aan m'n becahelorthesis beginnen waardoor ik een jaar langer over mn bachelor moet doen (= nog 1,5 jaar).
da's wel klote ...
kan je niet 'afstuderen' in januari? bij ons (Leuven) gaat dat...

dat je dus maar een half jaar extra moet doen, ipv een volledig jaar
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 15:35
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 26-03-2007 @ 16:33 :
da's wel klote ...
kan je niet 'afstuderen' in januari? bij ons (Leuven) gaat dat...

dat je dus maar een half jaar extra moet doen, ipv een volledig jaar
Nee een bachelorscriptie beginnen kan alleen in Februari...bekrompte instelling
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 26-03-2007 @ 16:35 :
Nee een bachelorscriptie beginnen kan alleen in Februari...bekrompte instelling
da's idd belachelijk

iig: als ik jou was zou ik zowiezo je bachelor nog halen... dit jaar nog uitdoen, dan een half jaartje werken (er dus even tussenuit knijpen op studiegebied) en dan je bachelorscriptie maken...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 15:31
Daboman
Daboman is offline
Ik zit ook met een overweging om naar het HBO te stappen. Op zich heb ik alles gehaald. Vraag me alleen niet hoe. Want dan moet ik vertellen dat ik ontzettend veel heb herkanst. Ik moet normaal echt alle kantooruren gebruiken om er een voldoende voor te kunnen halen. Maar in de vakantie moet ik ook gewoon verder om de hers te kunnen halen. 66% van m'n onvoldoendes is een 5,4, 4 tentamens van 6. Van een tentamen weet ik het niet omdat het afgerond is naar een 5 en ik heb het niet ingekeken, en voor de laatste had ik een 4. Het levert heel veel frustraties op en ik heb zelfs al een tijdje thuis gezeten omdat ik het niet meer aan kon. Ik twijfel om over te stappen naar het HBO, omdat ik de druk nog maar moeilijk aan kan. Iets waar ik ook op het vwo al last van had.

Of het voor mij verstandig is om over te stappen weet ik niet, dat wil ik liever bespreken met wat vertrouwelingen en de studieadviseur. Wat ik wel graag zou willen weten is wat de mogelijkheden zijn om over te stappen. Heeft iemand daar een idee van? Bij voorbaat dank!
Oud 27-03-2007, 15:34
Verwijderd
ik snap niet waarom het niét mogelijk zou zijn?

als ik criminologie beu ben, dan schrijf ik me volgend jaar toch gewoon in voor weetikveel - leerkracht lager onderwijs ofzo?
waarom zou dat niet gaan??

of is dat weer zo'n raar Nederlands systeem dat ik niet snap?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 15:38
Daboman
Daboman is offline
Natuurlijk is het mogelijk, maar misschien maak jij die beslissing wel makkelijk. Maar ik niet, omdat het om een hoop geld kan gaan en er jaren verloren kunnen gaan (wat dus veel geld kost). Bovendien vroeg ik wat de mogelijkheden zijn, niet of er mogelijkheden zijn. En dan ben ik specifiek geďnteresseerd in de mogelijkheden in Nederland
Oud 27-03-2007, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Daboman schreef op 27-03-2007 @ 16:38 :
Natuurlijk is het mogelijk, maar misschien maak jij die beslissing wel makkelijk. Maar ik niet, omdat het om een hoop geld kan gaan en er jaren verloren kunnen gaan (wat dus veel geld kost). Bovendien vroeg ik wat de mogelijkheden zijn, niet of er mogelijkheden zijn. En dan ben ik specifiek geďnteresseerd in de mogelijkheden in Nederland
ik bedoelde het niet slecht hoor

ik zou die beslissing uiteraard ook niet zomaar op één twee drie nemen, maar dat is een andere discussie (namelijk die discussie die jij met vertrouwelingen wilde voeren )

ik bedoel: als je je beslissing nu eenmaal genomen hebt (stél dat), is het toch redelijk gemakkelijk?
of kijk ik te zwart wit?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 16:04
Verwijderd
of bedoel je of er richtingen zijn die aansluiten op wat je nu doet, maar dan op lager niveau, en waar je vrijstellingen zou kunnen krijgen? en waar je je opleiding op minder tijd kan afronden?

zoiets?

want dan moet je er wel effe bijzeggen welke opleiding je nu volgt
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 16:40
Daboman
Daboman is offline
Eh jah, ik zou niet weten hoe het in zijn werk gaat. Vrijstellingen? Toelatingsexamen? Van vooraf aan beginnen? Ik kan het niet goed overwegen als ik niet weet hoe het in zijn werk gaat. Blijkbaar kan het dus ook nog op verschillende manieren. Daarom vraag ik ook of iemand het weet

Ik studeer trouwens nu biomedische wetenschappen.

Sorry trouwens, je post kwam een beetje kortaf over
Oud 27-03-2007, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Daboman schreef op 27-03-2007 @ 17:40 :
Sorry trouwens, je post kwam een beetje kortaf over
geen probleem, je hebt er beleefd op gereageerd, en daar heb ik respect voor je hebt er ook die direct beginnen rologen >> iets minder respect voor
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 14:06
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Daboman schreef op 27-03-2007 @ 17:40 :

Ik studeer trouwens nu biomedische wetenschappen.
oew, BMW is heel interessant!

Maar als je dus niet aan het bachelorgedoe kunt beginnen... je moet een jaar langer, maar je hoeft niet alles te doen... want een deel heb je al gehaald. IS het geen optie om dan tegelijkertijd met een HBO te beginnen? Kun je direct zien of het je bevalt zonder direct je studie op te geven.

Verder is mijn tip: niet stoppen voor je papieren hebt, anders zijn de jaren weggegooid
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 14:29
Verwijderd
Citaat:
***ailá*** schreef op 28-03-2007 @ 15:06 :
Maar als je dus pas in februari aan je bachelorscriptie kunt beginnen... is het dan geen optie om dan in september al met een HBO te beginnen? Kun je direct zien of het je bevalt zonder direct je studie op te geven.
goed idee!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 14:53
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Verder is mijn tip: niet stoppen voor je papieren hebt, anders zijn de jaren weggegooid
Waarom zijn dat weggegooide jaren? Het zijn toch jaren geweest waarin je een hoop hebt geleerd, zowel op gebied van studie als prive? Ik zou het eerder zien als verloren jaren als je de studie afmaakt en super ongelukkig bent.
Oud 02-04-2007, 21:31
Verwijderd
Hier ook derdejaars en een gebrek aan motivatie/gedachten van 'wil ik wel deze masters doen', om maar even een hart onder de riem te steken Verder denk ik dat je op zich beter je bachelor af kunt maken want dat is altijd handig en dan zit je niet met 2 loze jaren in je CV.

Aan de andere kant ken ik een rechtenstudent die op een gegeven moment toch naar hbo is teruggegaan en heel erg veel vakken kon skippen omdat hij die al op de uni had gehad (of nou ja, vergelijkbare dan). Dus je moet gewoon eens bij vergelijkbare hbo-studies kijken wat ze aanbieden en eens praten met een studieadviseur, die weet veel beter hoe je dat allemaal in kunt delen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 23:34
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Sasbeest schreef op 02-04-2007 @ 15:53 :
Waarom zijn dat weggegooide jaren? Het zijn toch jaren geweest waarin je een hoop hebt geleerd, zowel op gebied van studie als prive? Ik zou het eerder zien als verloren jaren als je de studie afmaakt en super ongelukkig bent.
ik bedoel het zeg maar zo: Je kunt nooit weten of je later misschien nog wat aan deze studie hebt. Tis beter om dan gewoon een papier te hebben, voor het geval dat.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 22:50
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 27-03-2007 @ 16:34 :
ik snap niet waarom het niét mogelijk zou zijn?

als ik criminologie beu ben, dan schrijf ik me volgend jaar toch gewoon in voor weetikveel - leerkracht lager onderwijs ofzo?
waarom zou dat niet gaan??

of is dat weer zo'n raar Nederlands systeem dat ik niet snap?
Schoolgeld in Nederland is €1500,- per jaar, wel iets meer dan in België dus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2007, 10:50
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
oew, BMW is heel interessant!

Maar als je dus niet aan het bachelorgedoe kunt beginnen... je moet een jaar langer, maar je hoeft niet alles te doen... want een deel heb je al gehaald. IS het geen optie om dan tegelijkertijd met een HBO te beginnen? Kun je direct zien of het je bevalt zonder direct je studie op te geven.

en in dat jaar hoef je geen dubbel collegegeld te betalen. Ik denk dat als je HLO zou doen je ook super superveel vrijstelling zou krijgen.
Oud 08-04-2007, 02:46
Verwijderd
Heb niet het hele topic gelezen, maar ik zou gewoon proberen door te gaan met je huidige studie. Iedereen heeft wel eens motivatie problemen. Ik ben zelf geswitched van WO naar het HBO en alhoewel ik daar absoluut geen spijt van heb, zou ik het toch niet willen aanraden. De aanpak op het HBO is veel kinderlijker en na een tijdje heb je dat wel een beetje gehad. Gelukkig zit ik dit jaar voor m'n studie en stage in het buitenland, waar het heel anders gaat. Hierna hoef ik nog maar een half jaar en daarna ga ik weer terug naar de universiteit.

Mocht je het nou echt niet meer zien zitten, dan is rondkijken op het HBO alsnog wel een optie. Doe gewoon eens een meeloopdag, kijk wat je van de aanpak vindt en beslis dan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten