Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2007, 09:07
Verwijderd
Als ik even snel de balans van mijn leven opmaak heb ik genoeg redenen om gelukkig te zijn, heel veel leuke dingen in het verschiet, lieve vrienden en gaat het op kamers wonen me prima af. Zeker nu het wat beter weer wordt ben ik over het algemeen gewoon vrolijk. MAAR: als ik 's ochtends wakker wordt voel ik me ronduit kut. Het ligt er dan niet aan dat ik te weinig (of te veel) geslapen heb en ook niet aan ''minder leuke dingen'' die ik die dag wellicht moet doen. Het is ongeacht allerlei omstandigheden.
Wie herkent dit en weet of je er iets aan kunt doen? En waar het aan kan liggen? Ik vind het erg lastig namelijk want ik blijf juist omdat ik me zo rot voel zo lang mogelijk in bed liggen waarna ik me moet haasten om op de uni te komen en dus niet eens meer tijd heb om vrolijke muziek of i.d. te luisteren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2007, 09:26
Nona
Nona is offline
Ik bijt ook als ik nog minder dan een uur wakker ben. Dat noemen we dan ochtendhumeur. Niet zo heel vreemd toch? Of heb je een gevoel djat het echt anders ligt?
Oud 19-03-2007, 09:32
Verwijderd
Ik wou net gaan zeggen: vrolijke muziek gaan luisteren, waar je energie van krijgt! En toen las ik die laatste zin.
Maar dit klinkt alsof je ook gewoon moeite hebt om je bed uit te komen, of niet? Wat ik zelf doe is zo'n hele irritante mechanische wekker die veel lawaai maakt aan de andere kant van m'n kamer zetten. dan moet ik er echt uit om 'm zo snel mogelijk uit te zetten, want anders is het ook asociaal tegenover m'n huisgenoten.
Naja en als je dan eenmaal uit bed bent moet je idd wat vrolijke muziek gaan luisteren enzo. En misschien neem je ook te weinig tijd 's morgens. Ik zou lekker ruim de tijd nemen, ookal word je dan eerder wakker. Dan heb je tenminste de tijd om ff goed op gang te komen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 09:56
Verwijderd
Sta wél op tijd op, zodat je rustig de tijd kan nemen om je klaar te maken om naar de uni te gaan. Tijdens die rust kan je je humeur wat opbouwen, heel belangrijk dat je niet te lang blijft liggen zodat je je moet gaan haasten. Sommige mensen hebben nu eenmaal een ochtendhumeur, daar kom je niet vanaf door in bed te blijven wachten tot 't over is.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 11:28
dallie
dallie is offline
Ik ken het en heb het alleen als de dingen die in het vooruitzicht liggen niet erg geweldig zijn en het het fijnst zou zijn om de hele wereld te vermijden en in mijn dekens weg te kruipen <3
Oud 19-03-2007, 12:37
Verwijderd
Bedankt voor de reacties.
Zelf had ik niet het gevoel dat het een ochtendhumeur is. Hoewel ik dat ook wel in enige mate heb (ik kan er niet tegen als mn broertjes dan tegen me aan beginnen te praten als ik in het weekend thuis ben bijv). Het is meer dan een humeur, het voelt (soms) alsof de wereld vergaat, alsof ik een verschrikkelijk leven heb, eenzaam ben etc etc.
Misschien is de wekken aan de andere kant van de kamer zetten idd een idee, dat ben ik iig ópgestaan.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 17:29
Daboman
Daboman is offline
hmm als je iets in de vorm van een radiowekker hebt, zet hem op een vrolijke zender. Zelf heb ik hem op Caz, draaien ze altijd wel wat vrolijks of zijn ze met iets vrolijks bezig. Hier vragen ze zich af waarom ik nooit een ochtendhumeur heb, misschien speelt het een rol
Oud 19-03-2007, 17:34
Nona
Nona is offline
Citaat:
Daboman schreef op 19-03-2007 @ 18:29 :
hmm als je iets in de vorm van een radiowekker hebt, zet hem op een vrolijke zender. Zelf heb ik hem op Caz, draaien ze altijd wel wat vrolijks of zijn ze met iets vrolijks bezig. Hier vragen ze zich af waarom ik nooit een ochtendhumeur heb, misschien speelt het een rol
Als je echt last had gehad met een ochdtendhumeur is vrolijke muziek alleen maar gruwelijk irritant. Vooral dat 3fm gedoe van begin de dag met een dansje, ARGH!

Oud 19-03-2007, 20:29
dark_gamer
dark_gamer is offline
herken het wel heb het self ook als me moeder me wakker maakt om naar te school te gaan probeer ik zolan mogelijk te liggen voel me meestal wel kut om op te staan (niks te maken met ochtendhumeur of slaap te kort) maar gewoon algemeen en vrolijke muziek heb ik toch niet alleen depremerende muziek
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 22:36
Roos
Roos is offline
Hoi, herken je jezelf toevallig in één of meerdere dingen uit het volgende rijtje?

- gewichtstoename of eetlust toegenomen
- meer slapen of meer willen slapen
- dodelijke moeheid
- het gevoel dat mensen je niet mogen, je raar vinden of een gevoel van afwijzing

En nog een vraag, als ik het goed begrijp voel je je 's ochtends dus erg rot, maar ben je wel op te vrolijken?
Oud 19-03-2007, 22:48
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Roos schreef op 19-03-2007 @ 23:36 :
Hoi, herken je jezelf toevallig in één of meerdere dingen uit het volgende rijtje?

- dodelijke moeheid
- het gevoel dat mensen je niet mogen, je raar vinden of een gevoel van afwijzing

En nog een vraag, als ik het goed begrijp voel je je 's ochtends dus erg rot, maar ben je wel op te vrolijken?
Niet iedereen met een ochtendhumeur is direct depressief
Oud 19-03-2007, 22:58
Roos
Roos is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 19-03-2007 @ 23:48 :
Niet iedereen met een ochtendhumeur is direct depressief
Nope dat hoor je me gelukkig ook niet beweren Overigens is dit het rijtje voor een atypische depressie.

(niet iedereen met een nare hoest heeft kanker, maar een goede arts zal toch even vragen of die persoon toevallig rookt)
Oud 19-03-2007, 23:00
Verwijderd
Ik herken het helaas maar al te goed. Bij mij zijn op het moment de ochtenden ook naar. Eigenlijk de hele dag wel, maar vooral de ochtenden. Iig zorgen dat je jezelf ertoe zet om wel iets te gaan doen 's ochtends.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 23:05
dark_gamer
dark_gamer is offline
die van eetlust nee dat is alleen maar afgenomen en die andere drie ja ben vaak moe en wil altijd meer slapen en ben wel op te vrolijken maar dat neemt toch ook weer af
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 23:06
dark_gamer
dark_gamer is offline
en het gevoel krijgen dat mensen me niet mogen me raar vinden krijg ik maar al te vaak jammer genoeg
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 23:21
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Roos schreef op 19-03-2007 @ 23:58 :
Nope dat hoor je me gelukkig ook niet beweren Overigens is dit het rijtje voor een atypische depressie.

(niet iedereen met een nare hoest heeft kanker, maar een goede arts zal toch even vragen of die persoon toevallig rookt)
Offtopic: Ja ik had deel B van de atypische kenmerken herkend.. (punt A Reactiviteit van stemming, punt C In dezelfde episode wordt niet voldaan aan criteria voor met melancholische (viytale) kenmerken of met katatone kenmerken...). Daarbij zie dat er nu al mensen spastisch zichzelf in rijtje gaan herkennen..

Kan me vanuit artsen oogpunt voorstellen dat een dergelijke vraag in je komt opdoemen, zij het dat je er op een forum weinig mee kunt? ..Wie weet is de schildklier te traag, wie weet gewoon een ochtendhumeur, wie weet een seizoensgebonden dip, of...
Oud 20-03-2007, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 19-03-2007 @ 23:36 :

- dodelijke moeheid

Ik ben zeker op te vrolijken, over het algemeen zit ik goed in mn vel. T is echt het moment dat ik in bed lig en een korte tijd daarna. Dus niet zoals een ochtendhumeur, (waar ik bij vlagen last van heb), want dat is echt de héle ochtend.
En ja, uit dat rijtje van je herken ik dodelijke vermoeidheid, maar dat is bij mij een verhaal apart en heeft hier verder weinig mee te maken denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 12:21
Verwijderd
heej
ik herken dat best wel
ik heb het ook vaak
meestal is er dan de vorige dag of avond iets gebeurt wat je niet zo leuk vond (het kan zelfs gewoon een niet zo leuke op merking van je beste vriendin zijn) en dan wordt ik sochtensgewoon met een rotgevoel wakker.
eerst weet ik nooit waar het van komt.
maar dan ga ik nadenken of er de vorige dag iets gebeurd/gezegd is dat ik negatief opvatte en dat is meestal wel hetgeval
ook gebeurt h et wel eens als ik ergens heel erg tegen op zie
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 12:53
Verwijderd
Ik heb het zelf ook heel erg. Alhoewel ik het gewoon als een ochtendhumeur zie. Vaak is het over als ik op school aan kom, maar soms blijf ik tot de kleine pauze erin hangen.
Op kamp wist men ook al meteen de eerste ochtend dat je het eerste half uur niet met mij kan communiceren.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 09:19
elledc
elledc is offline
Down voelen bij het opstaan is iets anders dan een ochtendhumeur hebben (= pissig zijn). De meesten hier hebben het dus over een ochtendhumeur.

Ik heb een tijd geleden veel last gehad van een slecht en down gevoel bij het opstaan.
Geen ochtendhumeur dus, maar meer een gevoel van eenzaamheid en melancholie bij het ontwaken. Alsof je inderdaad helemaal alleen bent en alles somber inziet.
Sinds ik vitaminen slik en ik niet meer bij mijn ouders inwoon voel ik me beter in mijn vel en is dat sombere gevoel verdwenen.

Ik heb wel nog steeds een ochtendhumeur, wat betekent dat ik tijdens het opstaan en het half uur nadien zeer lichtgeraakt ben en het liefst niemand om me heen heb
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 16:37
Ploek
Ploek is offline
Citaat:
Quis schreef op 19-03-2007 @ 10:07 :
Als ik even snel de balans van mijn leven opmaak heb ik genoeg redenen om gelukkig te zijn, heel veel leuke dingen in het verschiet, lieve vrienden en gaat het op kamers wonen me prima af. Zeker nu het wat beter weer wordt ben ik over het algemeen gewoon vrolijk. MAAR: als ik 's ochtends wakker wordt voel ik me ronduit kut. Het ligt er dan niet aan dat ik te weinig (of te veel) geslapen heb en ook niet aan ''minder leuke dingen'' die ik die dag wellicht moet doen. Het is ongeacht allerlei omstandigheden.
Wie herkent dit en weet of je er iets aan kunt doen? En waar het aan kan liggen? Ik vind het erg lastig namelijk want ik blijf juist omdat ik me zo rot voel zo lang mogelijk in bed liggen waarna ik me moet haasten om op de uni te komen en dus niet eens meer tijd heb om vrolijke muziek of i.d. te luisteren.
tip 1) probeer ervoor te zorgen dat de kamer waarop je slaapt positiever is. Het klinkt heel flauw maar het helpt wel. Zorg ervoor dat het altijd netjes is, er geen onafgemaakt werk ligt. Misschien is het leuk om foto's op te hangen. Je hoeft er 's ochtends niet eens naar te kijken, maar je voelt je dan wel geslaagd wakker worden.
tip 2) Neem een radiowekker en stel deze in op een vrolijke zender. Dan wordt je gewekt met 'vrolijke muziek'(zet hem ook nooit op een heel of half uur, dan zit je bij nieuws en filemeldingen. Maar zet je wekker liever op 6 over heel of half uur)
tip 3) zet je wekker vroeg genoeg om 's ochtends de tijd te hebben iets leuks te doen voor je college hebt of naar je werk moet. Als je 's ochtends opstaat voor dingen die je leuk vind wordt je vrolijker wakker dan als je het idee hebt dat je meteen aan het werk moet.

ik hoop dat je er wat aan hebt, anders mag je altijd PM'en
Oud 30-03-2007, 16:47
Verwijderd
Nogmaals bedankt voor alle reacties

@ elledc: idd, een ochtenhumeur is wat anders.

@Ploek: aan tip 1 heb ik al helemaal voldaan, aan tip twee ga ik geen gehoor geven aangezien ik niks irritanter vind dan top40 muziek 's ochtends, tip 3, wat al meer mensen zeiden werk natuurlijk niet als ik sowieso al vroeg op moet voor school. Maar buiten dat, soms hoef ik pas 's middags op school te zijn en heb ik dus de hele ochtend om andere/leuke dingen te doen, dit doet echter niks af aan mn wakker worden gevoel.

Awel, het zal wel weer overgaan, geen drama.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 23:33
Ploek
Ploek is offline
Citaat:
Quis schreef op 30-03-2007 @ 17:47 :
Nogmaals bedankt voor alle reacties

@ elledc: idd, een ochtenhumeur is wat anders.

@Ploek: aan tip 1 heb ik al helemaal voldaan, aan tip twee ga ik geen gehoor geven aangezien ik niks irritanter vind dan top40 muziek 's ochtends, tip 3, wat al meer mensen zeiden werk natuurlijk niet als ik sowieso al vroeg op moet voor school. Maar buiten dat, soms hoef ik pas 's middags op school te zijn en heb ik dus de hele ochtend om andere/leuke dingen te doen, dit doet echter niks af aan mn wakker worden gevoel.

Awel, het zal wel weer overgaan, geen drama.
ben je vrolijk als je gaat slapen, of is alles nu al opgelost in de bladzijdes die ik niet gelezen ehb?

Doe je echt dingen voor je naar school gaat of niet?

Droom je raar?
Oud 31-03-2007, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Ploek schreef op 31-03-2007 @ 00:33 :
ben je vrolijk als je gaat slapen, of is alles nu al opgelost in de bladzijdes die ik niet gelezen ehb?

Doe je echt dingen voor je naar school gaat of niet?

Droom je raar?
als ik ga slapen ben ik (meestal) vrolijk ja, zoals overigens de hele dag. Nog niet alles is opgelost.

Als ik tijd heb doe ik vanalles voor school, maar dus niet als ik om half negen present moet zijn. Maar ik had juist het idee dat het helemaal niet uit maakt wat ik te doen heb die dag (in die zin vind ik ''school'' net zo leuk als andere dingen).
Dromen zijn altijd een beetje raar lijkt me, en ja, ik droom (wel eens) raar.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 18:03
Ploek
Ploek is offline
Citaat:
Quis schreef op 31-03-2007 @ 11:38 :
als ik ga slapen ben ik (meestal) vrolijk ja, zoals overigens de hele dag. Nog niet alles is opgelost.

Als ik tijd heb doe ik vanalles voor school, maar dus niet als ik om half negen present moet zijn. Maar ik had juist het idee dat het helemaal niet uit maakt wat ik te doen heb die dag (in die zin vind ik ''school'' net zo leuk als andere dingen).
Dromen zijn altijd een beetje raar lijkt me, en ja, ik droom (wel eens) raar.
ik bedoel negatief raar? Dat je je rot voelt door de dromen die je hebt gehad?
Oud 01-04-2007, 18:14
Verwijderd
onderga het maar gewoon.

Ik moet zeggen dat ik het niet als Down ervaar.

Maar ik heb weldegelijk een opstartprobleem in de ochtend. Ik moet mijn snuit in de plooi wringen, koffie en een peuk, en douchen.

Als dat ritueel achter de rug is, ben ik mens, voor die tijd voel ik me eerder een Kever of een 2CV, die moet je ook niet koud willen starten.....
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 18:16
Ploek
Ploek is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 01-04-2007 @ 19:14 :
onderga het maar gewoon.

Ik moet zeggen dat ik het niet als Down ervaar.

Maar ik heb weldegelijk een opstartprobleem in de ochtend. Ik moet mijn snuit in de plooi wringen, koffie en een peuk, en douchen.

Als dat ritueel achter de rug is, ben ik mens, voor die tijd voel ik me eerder een Kever of een 2CV, die moet je ook niet koud willen starten.....
ik ben ook niet volledig voor ik thee heb gehad of een peuk.
Maar liever thee want ik rook niet
Reageren

Regels voor berichten