Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Goed, ik ga mij wagen aan een grondige doorspittingstocht. Voor ik echter zover ben zal ik mij eerst verontschuldigen voor het volgende; ik doe niet aan positieve kritiek. Aan de andere kant betekent dit; alles waar ik niet over klaag is positief.
Daar gaan we dan... Citaat:
Voor mijn gevoel is het namelijk nét even te lang. Na de 'conclusie van zijn lange overpeinzing' had je beter gelijk de uitleg van de situatie kunnen geven, daarna pas dieper ingaan op de persoon ('zo zat hij in elkaar'). Eigenlijk is dat in de verdere loop van het verhaal voor mij het meest storende element. Je gebruikt heel veel gevoelsomschrijvingen, maar weinig concreets. Je legt meer nadruk op hoe hij het doet dan wat hij doet. Hoe zijn tuin eraan toe is (verlept) dan wat voor tuin hij heeft. Meer hoe hij zijn bepaalde rituelen uitvoert dan het simpele (doch zeer belangrijke maar hierdoor zeer in het geding geraakte) feit dat hij koffie met gebak heeft genomen. Daarnaast heb ik heel lang gedacht dat het om een luciferdoosje ging, omdat er geen enkele vermelding van vorm of grootte was. Natuurlijk is het spannend om dingen een beetje vaag te houden, maar maak het niet te moeilijk voor je lezer, het moet ook leuk blijven. Nu nog even mijn persoonlijke toevoeging (hoewel al het bovenstaande al door de meerderheid niet gedeeld hoeft te worden); Strepen! Citaat:
-Less is more; vertel niet teveel, het leidt alleen af van het verhaal. - (!) prachtige momenten om eerst eens te vertellen wat er op tafel staat of dat zijn tuin een puinhoop is voordat je er diep op ingaat wat voor puinhoop 't preciezer is of wat hij ermee doet. - Pas op voor lange opsommingen (zie het stuk waar hij zijn koffie drinkt. Met een paar kleine veranderingen wordt 't 'en dit, en dat, en dit). -Zet eens wat vaker een punt, dat geeft rust. -Er staan trouwens ook veel zinnen achter elkaar. Af en toe een Enter geeft ook rust. -Zorg ervoor dat de dingen gebeuren wanneer ze moeten gebeuren; ik vind het vreemd dat hij eerst rustig vanaf de drempel zijn tuin bekijkt maar pas huivert op het moment dat hij, een stap verder, daadwerkelijk buiten staat. Poeh, schrijf ik toch nog opbouwende kritiek! ps. geef gerust commentaar op mijn commentaar. Gebeurt er nog eens wat op letteren!
Laatst gewijzigd op 16-04-2007 om 21:30. |
![]() |
||
Citaat:
De koffie en gebak noemde ik op omdat ik pas achteraf het zinnetje tegenkwam en begreep dat het iets met een mogelijke uitvaartsviering te maken had. Maar dat was dus pas na het lezen van het hele verhaaltje en het moet bij één keer lezen al boeiend en redelijk duidelijk zijn (bij de eerste keer lezen had ik 't nog niet door en dat maakt de eerste keer lezen niet leuk).
|
![]() |
|
|