Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2007, 15:35
dfhgjh
Morgen heb ik examen wiskunde en zat nu even te oefenen met het examen 2005-I. Een vraag snapte ik niet, vraag 13. Het examen staat trouwens hier: http://eindexamens.leidenuniv.nl/dow...0I_opgaven.pdf

Vraag 13 staat op de 5e pagina.

Ik heb trouwens vaker zulk soort opgaven gehad, wanneer het convergeert naar een bepaalde waarde, en snap ze eigenlijk nooit. Dus kan iemand uitleggen hoe ik zo'n vraag moet oplossen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2007, 16:42
Knots
Knots is offline
Citaat:
dfhgjh schreef op 15-05-2007 @ 16:35 :
Morgen heb ik examen wiskunde en zat nu even te oefenen met het examen 2005-I. Een vraag snapte ik niet, vraag 13. Het examen staat trouwens hier: http://eindexamens.leidenuniv.nl/dow...0I_opgaven.pdf

Vraag 13 staat op de 5e pagina.

Ik heb trouwens vaker zulk soort opgaven gehad, wanneer het convergeert naar een bepaalde waarde, en snap ze eigenlijk nooit. Dus kan iemand uitleggen hoe ik zo'n vraag moet oplossen?

Alvast bedankt
naar deze uitwerking ben ik inderdaad ook wel benieuwd.
Het heeft iets te maken met snijpunten met de x-as en snijpunten met de lijn y=x, maar ik weet nooit zo goed wat ik ermee moet..

(Ik probeer altijd vanalles op mn GR, en dat teken ik dan maar )
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 21:11
Knots
Knots is offline
anyone?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 22:47
Subject
Subject is offline
Je tekent y=x. Vervolgens bekijk je dmv een webgrafiek (hoef je niet te tekenen, kun je ook gewoon even met je vinger "afleggen") naar welke waarde Un convergeert voor een startwaarde in een bepaald interval. Dat interval is steeds een stuk tussen twee snijpunt van de grafiek met de x-as, twee snijpunten van de grafiek met de lijn y=x of een snijpunt van de grafiek met de x-as en een snijpunt van de grafiek met y=x.

In de opgave waar jij het over hebt zouden die intervallen dus [-10, ongeveer -6], [ongeveer -6, 0], [0, 10 (snijpunt met y=x)], [10, ongeveer 16] en [ongeveer 16, 18]. Un convergeert naar 0 voor startwaarden die in de intervallen [ongeveer -6, 0] en [ongeveer 16, 18]. Dus:
a=ongeveer -6 (het snijpunt dus)
b=0
c=ongeveer 16
d=18

Hopelijk heb je er nog iets aan voor morgenmiddag.
Oud 16-05-2007, 19:32
dfhgjh
Het was niet nodig, gelukkig
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 20:07
Subject
Subject is offline
Haha idd.
Reageren

Regels voor berichten