Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2007, 12:17
Lorelei
Lorelei is offline
Ik ben op m'n 14e ziek geworden en op m'n 16e heb ik met een leerplichtsambtenaar gepraat. Zij heeft me toen de leerplicht kwijt gescholden omdat het duidelijk was dat ik vanwege de ziekte niet door kon.

Ik ben nu 19 en kreeg net een brief in de bus van de gemeente. Het kwam ongeveer hier op neer:

"In het kader van de RCM wet zijn gemeenten wettelijk verplicht om de schoolloopbaan van jongeren tot 23 in kaart te brengen. Jij behoort tot die leeftijdsgroep en daarom van je onder de RCM-wet (Regionaal Meld- en Coordinatieput voortijdig schoolverlatenn). Scholen leveren de meeste gegevens aan. In jou wgeval beschik ik niet over de meest recente schoolgegevens. Daarom verzoek ik je het bijgevoegde antwoordformulier in te vullen en terug te struren".

En dan nog wat dingen over wat er precies verstaan wordt onder voortijdig schoolverlaten e.d. (Wat inderdaad op mij van toepassing is)

Op dit moment ga ik dus nog steeds niet naar school. Ik heb een wa-jong uitkering. Ik ben wel een beetje weer in die richting aan het denken maar ik heb absoluut nog geen vaste, haalbare plannen.

Wat moet ik op dit formulier allemaal vermelden? Moet ik erbij zeggen dat de leerplicht 3 jaar geleden was kwijt gescholden? Dat ik een uwv uitkering heb? Het formulier bestaat uit vragen als "na de basisschool heb ik .... gedaan en wel of niet een diploma gehaald". Het leek me dat dat bij hen allemaal wel duidelijk was..?

Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd over de brief maar het zal wel zo'n standaard procedure zijn of zo.
Oud 03-04-2007, 12:56
Rachel
Rachel is offline
Een cliënt van mij heeft deze brief ook gehad (alleen dan wel iets anders, zij woont in Middelburg). Zij heeft momenteel een kindje en heeft ook een uitkering (en zij had ook vrijstelling gehad van de leerplichtambtenaar toen zij 16 was). Wij hebben de brief gewoon terug gestuurd en gezegd wat haar huidige situatie was.
Bij haar kon je aankruisen wat je situatie was, blabla. Ik zou het gewoon invullen en terug sturen en als ze dan ngo vragen hebben, dan komen ze wel.
Zij kon overigens ook aangeven of ze ondersteuning wilde om een baan/studie te zoeken. Als je dit wil, kan jij dat misschien ook wel aangeven?

Persoonlijk vond ik het ook belachelijk, omdat het bij de gemeente echt wel duidelijk is dat zij een uitkering heeft. En tja; ik denk dat het gewoon weer iets is wat ze moeten doen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 13:06
Lorelei
Lorelei is offline
Nou ja, ik snap wel dat ze eens in de zoveel tijd even willen weten hoe de situatie is. Maar omdat ik een volledige wa-jong uitkering heb, leek het me vrij duidelijk. Ik dacht dat bij hen ook wel bekend zou zijn.
Oud 03-04-2007, 13:21
Rachel
Rachel is offline
Ja, dat dachten wij ook, maar goed :/ (zij heeft een bijstandsuitkering)
Haha.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 10:36
Verwijderd
Het zijn ambtenaren. Die hebben de hele dag niks beters te doen dan stempels op formulieren drukken en ze archiveren. Denk niet dat er binnen het ambtelijk apparaat zoiets bestaat als dossierkoppeling ('die gegevens hebben jullie al'). Dat kennen ze gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:52
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-04-2007 @ 11:36 :
Het zijn ambtenaren. Die hebben de hele dag niks beters te doen dan stempels op formulieren drukken en ze archiveren. Denk niet dat er binnen het ambtelijk apparaat zoiets bestaat als dossierkoppeling ('die gegevens hebben jullie al'). Dat kennen ze gewoon niet.
Mja. Toch wel raar dat ze dan pas na 3 jaar (en ook niet op een 'logische' leeftijd als bijv 18) die papieren sturen. Weten zij veel.

Edit: Tenzij het echt niet zo dom van hen was als ik nu denk, het zou kunnen dat ze die papieren opsturen omdat mijn uvw herkeuring is uitgesteld. En dat ze de keuringsinfo van de laatste keer dus missen of zo.

Nou ja, boeiend.
Oud 04-04-2007, 12:56
Verwijderd
pff, ambtenaren...

ik heb m'n voorlopig rijbewijs nadat het vervallen was nooit binnengebracht bij de gemeente. anderhalf jaar geleden ofzo (twee jaar nadat ik het had moeten binnenbrengen) had ik een brief dat ik het moest binnenbrengen, ofwel een bewijs van verlies gaan halen bij de politie en dàt binnenbrengen. heb ik toen gedaan.
nu had ik twee weken terug opnieuw zo'n brief: dat ik m'n voorlopig rijbewijs nog moest binnenbrengen etc.
nu had ik me toch wel héél veel goesting om een briefje terug te sturen dat ik al een bewijs van verlies had binnengebracht, en dat ze best zelf naar de politie konden gaan om een bewijs van verlies te gaan halen van mijn bewijs van verlies van mijn voorlopig rijbewijs
Met citaat reageren
Oud 13-04-2007, 09:57
Fantôme
Fantôme is offline
Ik werk zelf dit jaar als leerplichtambtenaar (maar dan in de gemeente Den Helder en niet in Driebergen) als mijn jaarstage.
Het systeem met de RMC-formulieren kennen wij ook.

In jouw geval kan het idd een beetje vreemd over komen. Immers, je hebt contact gehad met de leerplichtambtenaar en ontheffing gekregen van de leerplicht (op lichamelijke of psychische gronden). Mijn vraag is, heb je deze ontheffing voor de rest van je leerplichtige leeftijd gekregen (16 + 17 jaar) of alleen voor het schooljaar waar je toen in zat. Welke verdere afspraken zijn er gemaakt?

Het RMC-formulier is bij ons vrij standaard en wordt naar iedere jongere tot 23 jaar verstuurd welke niet in bezit is van een startkwalificatie (HAVO, VWO of MBO niveau 2 diploma).
Op het formulier moet je geloof ik aangeven wat je laatste opleiding is, of je daar een diploma van hebt, wat je nu doet. Bij dat laatste kun je invullen dat je een Wajong uitkering hebt. Ik neem aan dat ze het dan snappen. Je kunt ook op het formulier aangeven dat je in dat en dat jaar gesprekken hebt gehad met de leerplichtambtenaar en dat de reden dat je geen school of werk doet bekend is.

Een andere optie is dat je even kunt bellen ipv het formulier op te sturen. het gaat er nl alleen om dat bij de gemeente bekend is wát je op het moment doet. Jongeren die niet goed weten wat ze willen kan een gesprek worden aangeboden met de RMC-trajectbegeleidster om de mogelijkheden te bespreken.
Oud 13-04-2007, 09:59
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
grl schreef op 03-04-2007 @ 14:06 :
Nou ja, ik snap wel dat ze eens in de zoveel tijd even willen weten hoe de situatie is. Maar omdat ik een volledige wa-jong uitkering heb, leek het me vrij duidelijk. Ik dacht dat bij hen ook wel bekend zou zijn.
op zich hoeven zij niet te weten dat jij een Wajong uitkering hebt, als je dit niet hebt aangeven, alleen omdat zij je een vrijstelling van leerplicht hebben gegeven.
Oud 24-04-2007, 11:20
Lorelei
Lorelei is offline
Ik geef dit topic even een upje want ik heb een aansluitend vraag (hoop dat dat mag ).

In hoeverre kan de gemeente mij helpen (zowel qua geven van opties en meedenken als financieel) met terug gaan naar school? Wat horen zij te doen als ik om hulp vraag en wat kan ik verwachten? En zouden ze evt. financieel ook kunnen helpen?

Ik wil graag een beetje standaard, algemene antwoorden, ipv antwoorden die op mijn situatie gericht zijn. (aangezien de meeste mensen deze situatie toch niet precies kennen en ik alleen maar een algemeen idee wil krijgen) Maar "bel gewoon even" oid helpt me natuurlijk niet erg.
Oud 24-04-2007, 11:31
Rachel
Rachel is offline
Die cliënt van mij moest op haar brief invullen of ze geholpen wilde worden met het vinden van een nieuwe school/opleiding/whatever.

Als ze dat zou aanvinken dan zou die leerplichtambtenaar contact met haar opnemen o.i.d.

Ik denk dat je best wel naar die leerplichtambtenaar bij de gemeente kan bellen

Om eerlijk te zijn durf ik niet te zeggen hoe dit financieel is ofzo, maar misschien kan je eens bellen naar de gemeente
(maar ik kan mij voorstellen dat je eerst wat algemene info wil, haha)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 12:10
Lorelei
Lorelei is offline
Ja, ik wil eerlijk gezegd dit hele gebeuren niet op gang brengen als het toch niets gaat opleveren. Daarvoor is het teveel gedoe. (school ga ik toch wel regelen, daar heb ik de gemeente niet voor nodig.. maar er zijn wel een paar obstakeltjes waarvan het mogelijk is dat ik daarvoor juist naar de gemeente moet)

Misschien dat ~~Fantôme~~ wel iets weet. Of iemand anders
Oud 24-04-2007, 21:48
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 13-04-2007 @ 10:57 :
Ik werk zelf dit jaar als leerplichtambtenaar (maar dan in de gemeente Den Helder en niet in Driebergen) als mijn jaarstage.
Het systeem met de RMC-formulieren kennen wij ook.

In jouw geval kan het idd een beetje vreemd over komen. Immers, je hebt contact gehad met de leerplichtambtenaar en ontheffing gekregen van de leerplicht (op lichamelijke of psychische gronden). Mijn vraag is, heb je deze ontheffing voor de rest van je leerplichtige leeftijd gekregen (16 + 17 jaar) of alleen voor het schooljaar waar je toen in zat. Welke verdere afspraken zijn er gemaakt?

Het RMC-formulier is bij ons vrij standaard en wordt naar iedere jongere tot 23 jaar verstuurd welke niet in bezit is van een startkwalificatie (HAVO, VWO of MBO niveau 2 diploma).
Op het formulier moet je geloof ik aangeven wat je laatste opleiding is, of je daar een diploma van hebt, wat je nu doet. Bij dat laatste kun je invullen dat je een Wajong uitkering hebt. Ik neem aan dat ze het dan snappen. Je kunt ook op het formulier aangeven dat je in dat en dat jaar gesprekken hebt gehad met de leerplichtambtenaar en dat de reden dat je geen school of werk doet bekend is.

Een andere optie is dat je even kunt bellen ipv het formulier op te sturen. het gaat er nl alleen om dat bij de gemeente bekend is wát je op het moment doet. Jongeren die niet goed weten wat ze willen kan een gesprek worden aangeboden met de RMC-trajectbegeleidster om de mogelijkheden te bespreken.
Ik wist niet dat dat ook onder MWD valt/kan vallen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 22:21
pyres
pyres is offline
Citaat:
grl schreef op 24-04-2007 @ 12:20 :
Ik geef dit topic even een upje want ik heb een aansluitend vraag (hoop dat dat mag ).

In hoeverre kan de gemeente mij helpen (zowel qua geven van opties en meedenken als financieel) met terug gaan naar school? Wat horen zij te doen als ik om hulp vraag en wat kan ik verwachten? En zouden ze evt. financieel ook kunnen helpen?

Ik wil graag een beetje standaard, algemene antwoorden, ipv antwoorden die op mijn situatie gericht zijn. (aangezien de meeste mensen deze situatie toch niet precies kennen en ik alleen maar een algemeen idee wil krijgen) Maar "bel gewoon even" oid helpt me natuurlijk niet erg.

neem contact op met sociale raadslieden?
zijn mensen die personen helpen dit soort vragen te beantwoorden
Oud 02-05-2007, 11:22
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
grl schreef op 24-04-2007 @ 12:20 :

grl, je bent niet meer leerplichtig, maar als het goed is is het beleid van de gemeente dat zij graag willen dat iedereen een startkwalificatie haalt. In dat geval zou de gemeente voor jou wel iets kunnen betekenen. Je kunt dan het beste en afspraak maken met de RMC-trajectbegeleidster van de gemeente. In sommige gevallen is dit dezelfde persoon als de leerplichtambtenaar.
Wat zij horen te doen als jij om hulp vraagt hang weer wel af van jouw situatie. Als je 18 bent en van plan bent weer naar een 'gewone school' te gaan (bijv. ROC of Horizon) krijg je van het rijk toch gewoon studiefinanciering? in dat geval zal de gemeente jou kunnen helpen je een traject in de krijgen wat bij je past. Soms blijkt het dat een jonger (nog) niet in staat is tot werken of scholing. er bestaan vaak wel projecten om een jongere daarnaartoe te geleiden. Wij hebben bijv. in Den Helder het Projectencentrum of Herstelling. Wanneer een jongere geen inkomen heeft (of alleen een bijbaantje) wordt dit door de gemeente betaald (bij ons door de afdeling Werk, inkomen en zorg).
Als je me iets meer verteld over jouw vraag en situatie kan ik misschien specifiekere uitleg geven over wat de gemeente voor jou kan betekenen.
Oud 02-05-2007, 21:23
Adore
Adore is offline
Per gemeente verschilt het aanbod voor jongeren die weer naar school willen wel.

In Utrecht weet ik het niet goed, in Gouda weet ik bijvoorbeeld dat je begeleiding krijgt in het doen van testen naar wat je leuk vindt of aankunt. De gemeente vergoedt dan ook het overgrote deel van de opleiding, als deze binnen de gemeentegrens valt. Bij mij was dat ook toen ik naar het ROC ging om vavo te doen.

Heb je met je WAJONG-uitkering een contactpersoon bij het UWV? Als je er aan toe bent kun je een afspraak maken, als het goed is zou deze persoon meer moeten weten over wat de mogelijkheden voor jou zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten