Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2002, 06:49
TMLWKY
TMLWKY is offline
Ben ik nou de enige hier die vind dat in de huidige samenleving het materialisme steeds belangrijker wordt?

Het gaat allemaal om 'als ik eerst maar een goede baan heb', een auto, een huis, een tweede auto, een tweede huis, een dure computer, weet ik veel wat...

In de Bijbel staat een citaat (weet niet meer waar precies), zoiets als "Verzamel uw schatten niet op aarde, waar de roest en de mot erbij kunnen, maar verzamel uw schatten op een plek vrij van roest en mot, want waar uw schatten zijn, daar zult u zijn" (zoiets).

Alles op aarde is vergankelijk... Je wordt geboren, je werkt je hele leven, aan het eind van je leven heb je misschien wel tien huizen, of een hele collectie mooie auto's, maar wat heb je daar nog aan als je dood bent?

Mijn stelling: mensen moeten zich minder inzetten voor hun eigen materiële welvaart, en meer om mensen te helpen, zich in te zetten voor dingen die na hun dood nog doorgaan, zodat hun leven niet voor niets is geweest, en ze ook een non-materiële nalatenschap hebben.

Grtz,
F
Advertentie
Oud 13-07-2002, 07:53
liefebees
liefebees is offline
ben het met je eens dat de samenleving veel te meterialistisch is (mijn vader is daar een erg goed voorbeeld van, helaas), maar ik denk dat je dat niet kunt veranderen (althans niet in de zin van dat iedereen ineens niet-materialistisch is, dat zou ook niet gezond zijn).
bovendien kun je niet alleen voor anderen leven.
Oud 13-07-2002, 09:59
mitsj
mitsj is offline
mensen doen dingen waarbij ze gelukkig worden.
als materialen ze gelukkig maken kopen ze die dingen.

ik zie de ernst dus niet in aangezien mensen er gelukkig van worden. En de ideale vriendjes maatschappij bestaat toch niet dus is het altijd leuk om naast je vrienden dingen te hebben die je door dik en dun altijd plezier geven.

Citaat:
maar wat heb je daar nog aan als je dood bent?
wat heb je aan vrienden als je dood ben ?

Citaat:
zich in te zetten voor dingen die na hun dood nog doorgaan
zou meewerken aan de ontwikkeling van de nieuwe mercedes benz ook goed zijn ?

Citaat:
zodat hun leven niet voor niets is geweest
mijn leven is niet voor niets geweest als ik gelukkig ben geweest.
Oud 13-07-2002, 11:30
utopian me
utopian me is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Mijn stelling: mensen moeten zich minder inzetten voor hun eigen materiële welvaart, en meer om mensen te helpen, zich in te zetten voor dingen die na hun dood nog doorgaan, zodat hun leven niet voor niets is geweest, en ze ook een non-materiële nalatenschap hebben.
maar mensen willen zelf gelukkig zijn, en wanneer ze dood gaan gaat het leven hier wel door, maar hebben zij er toch niks meer aan wat zij verbeterd hebben.. iedereen denkt toch als eerste aan zichzelf? en veel mensen zijn nou eenmaal (jammer genoeg) gelukkiger met 2 auto's dan met 2 (misschien wel onbekende) mensen die ze hebben geholpen...
Oud 13-07-2002, 13:04
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Ben ik nou de enige hier die vind dat in de huidige samenleving het materialisme steeds belangrijker wordt?

Het gaat allemaal om 'als ik eerst maar een goede baan heb', een auto, een huis, een tweede auto, een tweede huis, een dure computer, weet ik veel wat...

In de Bijbel staat een citaat (weet niet meer waar precies), zoiets als "Verzamel uw schatten niet op aarde, waar de roest en de mot erbij kunnen, maar verzamel uw schatten op een plek vrij van roest en mot, want waar uw schatten zijn, daar zult u zijn" (zoiets).

Alles op aarde is vergankelijk... Je wordt geboren, je werkt je hele leven, aan het eind van je leven heb je misschien wel tien huizen, of een hele collectie mooie auto's, maar wat heb je daar nog aan als je dood bent?

Grtz,
F

Als je zo redeneert, wat hebben die mensen er dan aan geholpen te worden? Ze zijn alles toch kwijt als ze dood zijn...
Oud 13-07-2002, 13:50
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:

Als je zo redeneert, wat hebben die mensen er dan aan geholpen te worden? Ze zijn alles toch kwijt als ze dood zijn...
Als je mensen helpt, ga je denk ik met een lekkerder gevoel de dood in, dan als je een heel groot bezit hebt.

En F, die bijbeltekst is een spreuk van Jezus, Mattheus 6:19-20

"Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen, maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken en stelen."
Toch iets anders dan wat jij zegt, daarom heb ik het even geciteerd.

René
Oud 13-07-2002, 21:09
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Als je mensen helpt, ga je denk ik met een lekkerder gevoel de dood in, dan als je een heel groot bezit hebt.
met een lekkerder gevoel de dood in gaan hm?
dus die 5 minuten voordat je doodgaat, voel je je lekkerder omdat je mensen geholpen hebt? het klinkt misschien vreemd, maar weet je wel hoe weinig dat betekent?
Oud 13-07-2002, 21:42
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
liefebees schreef:
met een lekkerder gevoel de dood in gaan hm?
dus die 5 minuten voordat je doodgaat, voel je je lekkerder omdat je mensen geholpen hebt? het klinkt misschien vreemd, maar weet je wel hoe weinig dat betekent?
Tsja, dit heeft dan ook weer te maken met wat je denkt/gelooft dat er na dit leven is he. Maar dat zal wel weer een andere discussie zijn.....
Oud 13-07-2002, 22:42
mammamia
mammamia is offline
Ik geloof niet dat er ook maar één reden is voor materialisme naast de reden dat je er gelukkig mee zou zijn (hoewel ik me dat niet voor kan stellen). vanuit dat oogpunt is het net zo goed/slecht om voor anderen te zorgen of op een andere manier je levensgeluk proberen te vinden. Maar daar zijn nog meer redenen voor naast het jezelf gelukkig maken. Een ander gelukkig maken. En inderdaad is dan alleen relevant iets waaraan je na je dood ook nog iets hebt.
Oud 14-07-2002, 08:26
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

En F, die bijbeltekst is een spreuk van Jezus, Mattheus 6:19-20

"Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen, maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken en stelen."
Toch iets anders dan wat jij zegt, daarom heb ik het even geciteerd.

René
Bedankt!

Ik ben erg slecht in al die nummers onthouden

Grtz,
F

PS Ik ging er bij mijn stelling niet vanuit dat er een Hemel is. Ik geloof dat de enige manier waarop een persoon na zijn dood voortleeft is in de harten van degenen om wie hij geeft, en degenen die om hem geven.
Oud 14-07-2002, 14:27
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Bedankt!

Ik ben erg slecht in al die nummers onthouden

Grtz,
F

PS Ik ging er bij mijn stelling niet vanuit dat er een Hemel is. Ik geloof dat de enige manier waarop een persoon na zijn dood voortleeft is in de harten van degenen om wie hij geeft, en degenen die om hem geven.
boeit niet, ik heb het ook moeten opzoeken. En ik geloof wél dat er een Hemel is, maar ook zoals jij zegt, in de harten van de mensen, maar die mensen kunnen getroost worden door het feit, tenminste, voor mij is het een feit, dat je elkaar weer ziet in de Hemel.
Oud 14-07-2002, 15:44
guapo
guapo is offline
rene-gn iets kan niet voor een iemand een feit zijn. een feit is zo of het is niet zo. maar dat doet er even niet toe.
ik denk dat voort leven in de harten van mensen een verkeerd woord is, je zal herrinnerd worden door de mensen die je kende en het is zo dat als je goed voor mensen bent geweest dan heb je als je dood gaat het gevoel datje nuttig bent geweest en ik denk dat dat heel fijn is
Oud 14-07-2002, 17:55
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
guapo schreef:
rene-gn iets kan niet voor een iemand een feit zijn. een feit is zo of het is niet zo. maar dat doet er even niet toe.
ik denk dat voort leven in de harten van mensen een verkeerd woord is, je zal herrinnerd worden door de mensen die je kende en het is zo dat als je goed voor mensen bent geweest dan heb je als je dood gaat het gevoel datje nuttig bent geweest en ik denk dat dat heel fijn is
Nou ja, feit, ik ben er van overtuigd, dus dan is het voor mij een feit vind ik....strikt genomen heb je natuurlijk gelijk. En ik denk dat voortleven in harten van mensen toch wel goed gezegd is, omdat je altijd in herinneringen van je partner zult zijn, als hij/zij heel veel van je houdt. Dan leef je voort, en zal bij veel wat er gebeurt gedacht worden: "hij/zij had het zo/zus gedaan"
Oud 14-07-2002, 17:58
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Nou ja, feit, ik ben er van overtuigd, dus dan is het voor mij een feit vind ik....strikt genomen heb je natuurlijk gelijk. En ik denk dat voortleven in harten van mensen toch wel goed gezegd is, omdat je altijd in herinneringen van je partner zult zijn, als hij/zij heel veel van je houdt. Dan leef je voort, en zal bij veel wat er gebeurt gedacht worden: "hij/zij had het zo/zus gedaan"
We zullen doorgaan in de geest van Pim, Matt Herben, 2002

Maar ik snap wat je bedoelt... En het is niet alleen je partner... Ook je familie, vrienden... Alle mensen voor wie jij iets betekent, en je hebt er geen idee van hoeveel dat zijn. Maar op het moment dat je in de problemen zit (als je bijvoorbeeld een zelfmoordpoging doet) merk je pas hoeveel mensen om je geven... En ook daarin ervaar je weer iets van God. Dat heb ik wel in elk geval.

Grtz,
F
Oud 14-07-2002, 18:02
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

We zullen doorgaan in de geest van Pim, Matt Herben, 2002

Maar ik snap wat je bedoelt... En het is niet alleen je partner... Ook je familie, vrienden... Alle mensen voor wie jij iets betekent, en je hebt er geen idee van hoeveel dat zijn. Maar op het moment dat je in de problemen zit (als je bijvoorbeeld een zelfmoordpoging doet) merk je pas hoeveel mensen om je geven... En ook daarin ervaar je weer iets van God. Dat heb ik wel in elk geval.

Grtz,
F
Tsja, daar heb ik niet eens aan gedacht, aan dat citaat, maar het geeft wel aan wat ik bedoelde.

Hoe bedoel je God ervaren en problemen? Heb je op het moment dat je in de put zat Gods hulp gevoeld?
Oud 14-07-2002, 18:06
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Tsja, daar heb ik niet eens aan gedacht, aan dat citaat, maar het geeft wel aan wat ik bedoelde.

Hoe bedoel je God ervaren en problemen? Heb je op het moment dat je in de put zat Gods hulp gevoeld?
Op het moment dat ik in de put zat en niet dieper meer kon voelde ik geen God, geen Jezus... Alleen voelde ik vanuit bepaalde personen zo ongelooflijk veel liefde komen... Of dat God's aanwezigheid in die personen was, of de astrale kracht van die personen zelf, of iets anders, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het enorm goed voelt.

En die personen realiseerden zich zelf niet eens dat ze zoveel voor me deden. Op dezelfde manier kunnen wij mensen heel veel voor een ander betekenen door hele simpele dingen... En zoiets is mooi, en in mooie dingen ervaar ik God.

Heb jij dat gevoel weleens gehad, dat je 's nachts over straat loopt, na een ruzie, je keel schor van het schreeuwen en je ogen helemaal doorweekt, en je kijkt naar boven, naar de sterren, en je wordt helemaal opgevult door een gevoel van verwondering?

Daarin ervaar ik God.

Grtz,
F
Oud 14-07-2002, 18:09
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Op het moment dat ik in de put zat en niet dieper meer kon voelde ik geen God, geen Jezus... Alleen voelde ik vanuit bepaalde personen zo ongelooflijk veel liefde komen... Of dat God's aanwezigheid in die personen was, of de astrale kracht van die personen zelf, of iets anders, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het enorm goed voelt.

En die personen realiseerden zich zelf niet eens dat ze zoveel voor me deden. Op dezelfde manier kunnen wij mensen heel veel voor een ander betekenen door hele simpele dingen... En zoiets is mooi, en in mooie dingen ervaar ik God.

Heb jij dat gevoel weleens gehad, dat je 's nachts over straat loopt, na een ruzie, je keel schor van het schreeuwen en je ogen helemaal doorweekt, en je kijkt naar boven, naar de sterren, en je wordt helemaal opgevult door een gevoel van verwondering?

Daarin ervaar ik God.

Grtz,
F
Tsja, daar word ik weer even stil van. Een les die we hieruit kunnen trekken is dat er gewoon voor mensen zijn, veel voor mensen kan betekenen. En F, ik ervaar nog dagelijks God's leiding in mijn leven, hoewel dat misschien raar klinkt voor sommigen. En ja, als ik 's nachts naar de sterren kijk, of naar pasgeboren baby'tjes dan voel ik ook God. (*smelt bij babý'tjes*)
Oud 14-07-2002, 18:12
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Tsja, daar word ik weer even stil van. Een les die we hieruit kunnen trekken is dat er gewoon voor mensen zijn, veel voor mensen kan betekenen. En F, ik ervaar nog dagelijks God's leiding in mijn leven, hoewel dat misschien raar klinkt voor sommigen. En ja, als ik 's nachts naar de sterren kijk, of naar pasgeboren baby'tjes dan voel ik ook God. (*smelt bij babý'tjes*)
Het gevoel bij baby's ken ik ja.

Een vriendin van mij (zij is nu 18) kreeg op haar zeventiende een kind, en ik was bij de bevalling (haar ouders hadden haar het huis uit geschopt en haar vriend had haar gedumpt ).

Op het moment dat ik dat kindje zag begon ik echt te janken Dat er zoiets moois kan bestaan.

Daarin zie ik dus God. En ik voel niet zoiets als Gods leiding (helaas, want misschien heb ik dat wel nodig om mezelf uit de problemen te houden ), maar ik voel wel God's aanwezigheid, overal om me heen. "God in alles en in allen."

Grtz,
F
Oud 14-07-2002, 18:16
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Het gevoel bij baby's ken ik ja.

Een vriendin van mij (zij is nu 18) kreeg op haar zeventiende een kind, en ik was bij de bevalling (haar ouders hadden haar het huis uit geschopt en haar vriend had haar gedumpt ).

Op het moment dat ik dat kindje zag begon ik echt te janken Dat er zoiets moois kan bestaan.

Daarin zie ik dus God. En ik voel niet zoiets als Gods leiding (helaas, want misschien heb ik dat wel nodig om mezelf uit de problemen te houden ), maar ik voel wel God's aanwezigheid, overal om me heen. "God in alles en in allen."

Grtz,
F
Bevallingen heb ik geen ervaring mee, kan ook niet goed tegen veel bloed, dus het hoeft ook niet...... Maar ik smelt wel altijd als ik zo'n ukkie van nog geen maand op mijn arm heb, hoewel dit doorgaat tot 2 jaar......

En inderdaad, God is in alles te voelen.....Ik hoop dat er meer mensen zijn die dat hebben, in plaats van zich te richten op geld.
Oud 14-07-2002, 18:19
TMLWKY
TMLWKY is offline
Eigenlijk is dat raar he...

Dat je wel God ziet in het pasgeboren kindje, maar niet in de 16-jarige slungel die je dochter mee uit neemt
Wie weet is het wel dezelfde!

Grtz,
F
Oud 14-07-2002, 19:29
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Eigenlijk is dat raar he...

Dat je wel God ziet in het pasgeboren kindje, maar niet in de 16-jarige slungel die je dochter mee uit neemt
Wie weet is het wel dezelfde!

Grtz,
F
Tsja, daar zeg je me wel wat. Die 16-jarige slungel flikker je je huis uit, maar een baby durf je niet aan te raken....Maar ik ben dan meer voor het God in alles en in allen, dus dat die 16-jarige slungel toch ook goed voor je dochter kan zijn. (het hoeft niet, het kan)
Oud 14-07-2002, 19:31
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Tsja, daar zeg je me wel wat. Die 16-jarige slungel flikker je je huis uit, maar een baby durf je niet aan te raken....Maar ik ben dan meer voor het God in alles en in allen, dus dat die 16-jarige slungel toch ook goed voor je dochter kan zijn. (het hoeft niet, het kan)
Whahaha, daar zit wat in
Toch hebben de meeste vaders dat liever niet (ben gister door zo'n vader het huis uit gegooid letterlijk)... Maargoed, boeiuh.

God in alles en in allen, dus ook in de vader die mij het huis uitsmijt

Grtz,.
F
Oud 14-07-2002, 19:35
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Whahaha, daar zit wat in
Toch hebben de meeste vaders dat liever niet (ben gister door zo'n vader het huis uit gegooid letterlijk)... Maargoed, boeiuh.

God in alles en in allen, dus ook in de vader die mij het huis uitsmijt

Grtz,.
F
ik meende dat jij ermee begon.....maar het wordt wel lastig als je het zelf hebt meegemaakt. Dat wist ik dus niet, sorry. Lijkt me lastig......ook voor zijn dochter=>jouw vriendin
Oud 14-07-2002, 19:36
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

ik meende dat jij ermee begon.....maar het wordt wel lastig als je het zelf hebt meegemaakt. Dat wist ik dus niet, sorry. Lijkt me lastig......ook voor zijn dochter=>jouw vriendin
Ze is niet mijn vriendin hoor... Dat dacht haar vader alleen En zij ook, dus dat maakt de hele situatie wat gecompliceerder... Maargoed, laten we nu niet daarover in details treden

Grtz,
F
Oud 14-07-2002, 19:38
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Ze is niet mijn vriendin hoor... Dat dacht haar vader alleen En zij ook, dus dat maakt de hele situatie wat gecompliceerder... Maargoed, laten we nu niet daarover in details treden

Grtz,
F
ik bedoelde ook "een" vriendin....enneh: voor de details: ik kan goed luisteren...............
Advertentie
Oud 24-07-2002, 11:51
TMLWKY
TMLWKY is offline
Volgens mij dwalen we af...

De rest van de mensen op dit forum, wat vinden jullie van het toenemende belang van materialisme in de samenleving???
Oud 24-07-2002, 21:37
sublime
sublime is offline
ben het met je eens dat er veel materialisme is. ben er zelf misschien wel een goed voorbeeld van want ik wil later als ik groot ben bv erg graag een groot huis met een mooie houten vloer met een zwarte vleugel erop. en een baan die ik leuk vind. en die aardig verdient.

maar daarnaast wil ik, en iedereen denk ik, ook meer abstracte dingen... wijsheid, liefde, geluk, vriendschap... dat zijn dingen die je niet kunt kopen... en die zijn toch wel erg belangrijk. zelf voor heel materialistische mensen, denk ik.

dus ookal groeit het materialisme, er zijn altijd nog belangrijkere dingen ookal beseft niet iedereen dat 24u per dag. soms moet er iets erg gebeuren om je dat weer te herinneren... maar iedereen weet dat er belangrijkere dingen zijn dan een mooie auto (al is dat natuurlijk wel leuk om te hebben ), hoe diep dat ook zit.
Oud 24-07-2002, 22:32
McCaine
McCaine is offline
Gelieve niet te uppen als het meer dan een week oud is. Dank u.

Regels voor berichten