Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2007, 23:20
Verwijderd
Allereerst; reacties a la 'OMG NEE DAT KAN NIET ' hebben geen discussiewaarde. Als je niet kan lachen om grapjes over 9/11 of de VTech-shootings, dan kun je dat uiteraard wel zeggen, maar geef dan op z'n minst een onderbouwing voor je verontwaardiging.

Dus.

Met elk bericht van enige nieuwswaarde, komen er reacties die vaak als schokkend of onrespectvol worden ervaren. Wie het schokkend of onrespectvol vindt is natuurlijk cultuurgebonden. Zo moest iedere atheïst maar ook iedere Christen wel even gniffelen om de enorme hoeveelheid spotprenten van Mohammed, na de rel die ontstond na 't spotprent-voorval in Denemarken. De doorsnee Republikein in Amerika lacht zich kapot om racistische grapjes omtrent de zogenaamde 'sandniggers' in Irak en iedereen heeft weleens een spotprent of imagemacro van 9/11 gezien. Op ons eigen forum wordt de reactie 'MONSTERKILL!' op VTech gezien als grappig en bovendien hebben we een user met de prachtnickname Lollokaust.

Voorbeeldjes, niet klikken als je makkelijk beledigd bent.
http://choseunghui.livejournal.com/ - nepLJ van de VTech-kerel.
http://community.livejournal.com/omg_too_soon/profile - OMG TOO SOON!
Plaatje. In een link om gezeur te voorkomen.

De vraag is nu, wat vind jij ervan? Relativeer je alles tot op een niveau waarbij je overal om kunt lachen, zelfs als het een 'where is waldo'-plaatje met het tsunami-strand vol lijken betreft? Lach je je dood om grapjes over Hitler of spring je al de kast op wanneer iemand zegt niet bewust mee te willen doen aan de 2 minuten stilte op 4 mei? Hoe ga je om met mensen die wat dit betreft een ander standpunt innemen?

Ikzelf kan eigenlijk overal wel om lachen. Mijn vrienden ook, want dat zijn over het algemeen intelligente mensen met een goed relativeringsvermogen. Ik vind dan ook dat je geen uitsluiting 'mag' maken. Je kunt immers om twee redenen lachen - om de humor die ergens in zit of om het onderwerp. Als ik zodoende een gave grap maak over verkrachting, en iemand lacht hierom, waarna ik aansluitend een grap maak over Joden en diegene gaat door het lint, dan valt aan te nemen dat diegene een Jood is die verkrachting een grappig verschijnsel vindt. Ander voorbeeldje: CNN had het na Katrina en New Orleans over blanken die 'eten vonden' en over negers die 'eten stalen/lootten'. Grond voor veel opmerkingen, imagemacro's, etc. Hier kun je om lachen omdat de grap of opmerking amusant is, of je kunt er om lachen omdat je een racistische lul bent. In het eerste geval maakt het niet uit wat het onderwerp is, als 't grappig is dan is het gewoon grappig en zo niet dan ligt het aan iemand z'n mislukte humorskills. In het tweede geval maakt het wel degelijk uit wat het onderwerp is, want het onderwerp is hetgene waar je om lacht, pauper die je bent.

Bron voor alles wat geen mening is en ik desalnittemin niet onderbouwd heb: internet.

PS. Je mag ook gewoon toffe plaatjes posten, maar alleen als ik ze nog niet ken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2007, 23:40
Verwijderd
Hammertime.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 23:48
Verwijderd
Juist.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 08:19
Verwijderd
Er zijn teveel mensen die niet kunnen relativeren. Zeker hier. Zeker als het gaat om Amerika-Irak, Israel-Palestina, Roken-Niet Roken..

En inderdaad, dat levert hilarische discussies op....

LOL @ Hammertime
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 09:47
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 28-04-2007 @ 00:20 :
Mijn vrienden ook, want dat zijn over het algemeen intelligente mensen met een goed relativeringsvermogen.
Suggereer je hiermee dat alleen intelligente mensen kunnen lachen om provocerende/schokkende/onresprectvolle opmerkingen? Of is de voorwaarde een goed relativeringsvermogen?

Je kan je afvragen of alles (tot in de verte) relativeren wel een goede eigenschap is. Je kunt daardoor onverschillig overkomen, of als iemand die nooit serieus is.

Ikzelf ben nog niet boos geworden om spotprenten/plaatjes/opmerkingen of wat dan ook. Meestal kan ik er zelfs nog om lachen ook. En soms denk ik: "Ja, daar ben ik het mee eens."
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 09:49
Supersuri
Supersuri is offline
Hoe upload je plaatjes hier? Ik heb nog wel wat grappige.
Oud 28-04-2007, 10:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 28-04-2007 @ 10:49 :
Hoe upload je plaatjes hier? Ik heb nog wel wat grappige.
[img ] url [/ img] maar dan zonder de spaties.
Oud 28-04-2007, 11:41
juno
juno is offline
Kunnen we er meteen polletje aan vastplakken wie hier de langste cq de kortste tenen hebben.

Mijn stelling: hoe geloviger, hoe langer.

Ik ben atheist en ik heb niet eens tenen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 13:24
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 28-04-2007 @ 10:47 :
Suggereer je hiermee dat alleen intelligente mensen kunnen lachen om provocerende/schokkende/onresprectvolle opmerkingen? Of is de voorwaarde een goed relativeringsvermogen?

Je kan je afvragen of alles (tot in de verte) relativeren wel een goede eigenschap is. Je kunt daardoor onverschillig overkomen, of als iemand die nooit serieus is.
Nee, ik suggereer dat relativeringsvermogen een intelligente eigenschap is.

Maar wat betreft dat tweede, dat kun je je inderdaad afvragen. Maar vervolgens kun je je ook afvragen of het uberhaupt iets uitmaakt hoe je overkomt als je weet dat je niet onverschillig bent, en als je wél onverschillig bent, of dit dan per se negatief is. Onverschilligheid is immers hoogst persoons-, tijd-, onderwerp- en cultuurgebonden. Als je onverschillig bent jegens voetbal dan zal er geen haan naar kraaien, bijvoorbeeld. Definitieve uitspraken over de grens tussen wat sociaal gezien 'kan' en wat 'niet kan' zijn dan ook praktisch onmogelijk.

Citaat:
juno schreef op 28-04-2007 @ 12:41 :
(...) ik heb niet eens tenen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 13:45
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Er is wel een verschil tussen grapjes maken en doelbewust provoceren of beledigen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier zich persoonlijk aangevallen voelt door een grapje over een highschool-shooting een paar duizend kilometer van zijn of haar eigen bedje. En wie daar wel last van heeft, zit op dit forum denk ik ook verkeerd.

Als we dan de vergelijking trekken met grapjes over geloof en we nemen bijvoorbeeld die spotprents in Denemarken zo'n anderhalf jaar geleden, denk ik dat dat voor die mensen gewoon niet als grapje uit te leggen was. Mensen uit die cultuur voelen zich in hun eer aangetast, ze hebben het gevoel dat zij zelf belachelijk gemaakt worden.
Oud 28-04-2007, 16:35
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 28-04-2007 @ 14:45 :
Mensen uit die cultuur voelen zich in hun eer aangetast, ze hebben het gevoel dat zij zelf belachelijk gemaakt worden.
Dat gevoel heb ik nu iedere keer als Gordon en Joling op de tv komen, alleen is het bij mij geen cultuur dan.
Oud 28-04-2007, 17:51
mepsteen
mepsteen is offline
Oud 29-04-2007, 20:06
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb inmiddels mijn eigen leven.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 20:21
Chronocide
Chronocide is offline
Ik ga dit topic heel heel leuk vinden.
Oud 03-05-2007, 09:25
Verwijderd
Ik persoonlijk vind humor een fijne manier van relativeren en zal er ook niet snel door beledigd zijn als mensen spottende grapjes maken over dingen die mij persoonlijk aangaan. Ik vind het pas vervelend als het doel is mij te beledigen, al is die grens niet altijd duidelijk te trekken. Zo kun je als neger zonder problemen negergrapjes maken, maar als je dat als blanke doet heb je toch erg veel kans op scheve blikken omdat mensen dan al snel er vanuit gaan dat je dat ook echt beledigend bedoelt.

Maar als ik zelf iets heel dramatisch zou hebben/zou hebben meegemaakt.. dan zou ik daar na een tijdje graag zelf grappen over maken, gewoon om alles niet zo zwaar te houden.

Ik vond de opmerking die mijn opa ooit maakte... "Na 40 jaar roken als een ketter had ik nog geen kanker, dus toen ben ik maar gestopt." geweldig.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 14:29
Soundwave
Soundwave is offline
Dit hoort hier volgens mij niet echt thuis.
Oud 04-05-2007, 22:25
Pietjeprecies
Pietjeprecies is offline
Als iemand op zijn teentjes getrapt wordt kan dit ook iets zeggen over degene die erop trapt...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 23:27
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Pietjeprecies schreef op 04-05-2007 @ 23:25 :
Als iemand op zijn teentjes getrapt wordt kan dit ook iets zeggen over degene die erop trapt...
ja, degene die trapt heeft voeten om te trappen en de andere tenen om op getrapt te worden. verder nog iets?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 23:57
Supersuri
Supersuri is offline
Ik vind dat dit moet kunnen, maar het ligt er ook wel aan wie het zegt. Als gewoon een blanke grappen over zwarte mag kan ik er wel tegen en als ze echt grappig zijn lach ik er ook nogwel om, maar als het een racist is vind ik het wel erg. Want zo iemand maakt de grap om mensen te kwetsen en niet omdat het een leuke grap is.
Reageren

Regels voor berichten