Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Ik snap het verschil ook niet eigenlijk.
Citaat:
Citaat:
![]() Psychische stoornissen - De hier besproken stoornissen worden hier psychische stoornissen genoemd, omdat één of meer belangrijke symptomen van de stoornis psychisch is. Het wil echter niet zeggen dat de oorzaak psychisch is. Het moderne uitgangspunt van de psychologie is dat elk psychisch fenomeen veroorzaakt wordt door een lichamelijk proces. Psychische stoornissen komen vaak voor, al komen weinig mensen er voor uit. Het is (nog steeds) een taboe. Je mag wel iets aan je been mankeren, maar als je een psychisch probleem hebt is het je eigen schuld, is het idee. Toch blijkt dat ongeveer de helft van de bevolking eens in hun leven een psychische stoornis heeft gehad. En bijna een derde heeft in het afgelopen jaar een psychische stoornis gehad. Tegenwoordig spreekt men van psychiatrische stoornissen en niet van ziekten. De term ziekte is sinds de ontdekking van bacteriën als ziekteverwekker gereserveerd voor aandoeningen waarvan de oorzaak bekend is, die een bepaald beloop hebben en waarvan ook in de meeste gevallen duidelijk is wat er aan te doen valt. Voor psychiatrische stoornissen ligt dit anders. |
![]() |
|
![]() |
Het klopt inderdaad.. Ik heb even rond gevraagd.. Psychische stoornissen zitten meer in het psyche zoals stress, burn out etc. Dit kan nog 'weg gaan'. Maar psychiatrische stoornissen zoals bijvoorbeeld achtervolgingswaanzin (o.a. schizofrenie) kan bijna tot niet meer overgaan.. Allebei kunnen wel worden behandeld met medicatie..
Het heeft inderdaad te maken met de DSM IV. Bedankt voor jullie reacties!! Ik had net namelijk voor morgen nodig voor mijn sollicitatie.. Groetjes! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zelf ben ik er niet zo van overtuigd dat er in de DSM IV alleen psychiatrische stoornissen staan...bv. een depressie, maar ook andere stoornissen, hoeven volgens mij niet per se psychiatrisch te zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Een psychiatrisch ziektebeeld bestaat uit stoornissen van psychische functies. En volgens de DSM IV moet deze gepaard gaan met lijden en/of sociaal dysfunctioneren. Een goed voorbeeld is een angststoornis. Angst is een normaal psychisch kenmerk. Als deze te vaak en niet terecht optreedt (bij normale situaties) kan dit je belemmeren in je normaal functioneren. Dan spreek je van een psychiatrische ziekte. Een ander voorbeeld is somber zijn. Ook dit valt onder normale psyche. Als deze laatste ook bepaalde kenmerken vertoont (lange duur, lichamelijke klachen, zelfmoordneigingen etc), oftewel lijden en/of sociaal dysfunctioneren is dit pathologisch (depressieve kenmerken) en dus een ziekte. Dan wordt het psychiatrisch. Niet iedereen die somber is heeft per definitie een depressie. Normaal psychologisch gedrag (fysiologisch) vs abnormaal psychologisch gedrag (pathologisch, psychiatrisch ziektebeeld).
Laatst gewijzigd op 24-04-2007 om 21:45. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het hetzelfde is. Vaak wordt er iig hetzelfde mee bedoeld. Of bedoelen jullie voor welke psychische problemen je naar de psycholoog moet en voor welke je naar de psychiater moet?
De DSM IV bevat zowel stoornissen waarvoor je naar de psychiater kunt gaan als stoornissen waarvoor je naar de psycholoog kunt gaan. Ohja en je zou "psychische stoornissen" misschien als meer theoretisch kunnen beschouwen.. dus meer de kennis die de basis vormt voor de psychiatrische praktijk. Of als algemeen begrip voor "iets dat mis is op geestelijk gebied". En "psychiatrische stoornissen" zijn dan meer toegepast en ingedeeld. Maargoed dat is echt een definitiekwestie.. volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat het verschil is, kan ik niet zo goed onder woorden brengen. Ik denk er nog even overna, het is in ieder geval niet hetzelfde.
Laatst gewijzigd op 02-05-2007 om 20:22. |
![]() |
|
![]() |
Mij staat iets bij van een afwijking in de hersenen. Geloof dat er bij psychiatrische stoornissen hier wel sprake van is, en bij psychische stoornissen niet (persé).
Maar volgens mij wordt het onderscheid niet zo strikt gehanteerd. Psychiaters en psychologen behandelen beide 'soorten' stoornissen. |
![]() |
|
Volgens mij zijn psychische ziektes behandelbaar zonder medicijnen, en psychiatrische ziektes zijn behandelbaar met medicijnen. Ik weet in ieder geval wel dat het verschil tussen een psycholoog en een psychiater is, dat een psycholoog met medicijnen werkt en een psycholoog niet. ( tenminste, dat dacht ik.)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering PetitieJeugd | 39 | 31-10-2013 13:01 | |
Werk, Geld & Recht |
Wajong babbelientje | 91 | 12-10-2007 15:20 | |
Psychologie |
Discussie: Psychiatrische Drugs Slecht? ScienceJapan | 185 | 18-01-2007 13:46 | |
Psychologie |
Automutilatie butterbee | 2 | 03-04-2006 15:37 | |
Algemene schoolzaken |
spw4 --> sph RawTofu | 17 | 09-06-2004 22:49 | |
Psychologie |
Wat houdt dat voor jou in:psychische en/of psychiatrische problemen/stoornis hebben? Dreamerfly | 8 | 02-02-2004 08:38 |