Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2007, 00:45
Verwijderd
In heel veel films en series heb je verwijzingen naar, welja, een hoop dingen. Vaak zijn dit andere films en series, soms triviale kennis, kunst, literatuur, geschiedenis, van alles. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld de deuntjes uit Psycho (bij omg-eng-moord-scenes), Jaws (bij omg-dreiging-scenes) en Once Upon A Time In The West (bij cowboy-scenes). Deze verwijzingen zijn haast bekender dan de films waarnaar zij verwijzen.

Je hebt natuurlijk ook minder bekende referenties, kleine dingetjes in films of series die de regisseur er in gebouwd heeft en die amper opvallen, tenzij je hetgeen waarnaar verwezen wordt daadwerkelijk gezien hebt/kent/iets.

Eén van de dingen die ik het gaafst vind aan veel films kijken, zijn deze verwijzingen, en dan met name verwijzingen naar andere films/series. Naar mate je meer films kijkt, herken je namelijk steeds meer verwijzingen en subtiele hints, lach je om dingen die je anders niet eens zouden zijn opgevallen.

Vandaar dit topic. Hier kun je vertellen over verwijzingen die je recent zijn opgevallen.

De reden voor het maken hiervan is omdat ik al vijf minuten dubbel lig om een verwijzing in The Simpsons.

Semi-triviale achtergrondkennis: Hitchcock speelt vaak een kleine figurantenrol in zijn films, waarbij hij onopvallend ergens langsloopt, een beetje zit te staan in een mensenmassa of staat te chillen op de achtergrond. In S4E2 van The Simpsons, rond 15 minuten en 58 seconden, zie je hem langslopen met twee honden. Hah, grappig. Geen verder belang voor de serie noch de aflevering, maar wel heel gaaf om op te merken.

In diezelfde aflevering zit overigens een verwijzing naar A Clockwork Orange. Bart zegt ergens tussendoor, incluis het accent - "I can't go to school tomorrow, I have a terrible pain in the gulliver" of iets in die richting (zz te lui om het exact op te zoeken), een vervormde quote uit bovengenoemde film.

[edit] Dingen die je niet recent zijn opgevallen zijn natuurlijk ook goed, maar dan moeten ze wel héél grappig of goed zijn. Dit omdat er simpelweg te veel van zulke verwijzingen worden gemaakt en dit geen check-mij-patsen-met-mn-filmkennis-lijstjestopic moet worden.

Laatst gewijzigd op 04-05-2007 om 00:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2007, 02:53
Verwijderd

Afgezien van dat het een geniale intro is, allemaal leuke verwijzingen op het eind. (a)
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 03:39
Verwijderd
Lal, meer Hitchcockverwijzingen in The Simpsons - verwijzing naar die moeder uit Psycho in S4E14, op 14 minuten en 5 seconden.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 08:42
Verwijderd
Nu we het toch over the Simpsons hebben. Dan Castellaneta vraagt in de film The Pursuit of Happyness, Will Smith dognuts te halen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 09:18
Me-ke
Me-ke is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 04-05-2007 @ 03:53 :
-filmpje-
Afgezien van dat het een geniale intro is, allemaal leuke verwijzingen op het eind. (a)
ik vond het wel super grappig, (vooral met de friends-kip)
maar aan t eind, AL die verwijzingen vond ik een beetje too much..
Oud 04-05-2007, 10:43
Verwijderd
OMG in S04E05 zit een parodie op een typische Hitchcock-intro en in ehhhh een andere aflevering zit nóg een verwijzing naar Psycho. Wtf man is heel seizoen 4 opgegricht voor Hitchcock-tributes ofzo

Oja, ik zit inderdaad de hele nacht naar The Simpsons te kijken, ja. Nog twee episodes en dan begin ik aan seizoen 5.

[edit] Die andere Psycho-verwijzing was dus in S04E18, zo rond de zesde minuut, en in S04E05 zit een tweede A Clockwork Orange verwijzing, Bart is dan verkleed als Alexander DeLarge.

Ik raak psyched, het moet haast een complot zijn.

Laatst gewijzigd op 04-05-2007 om 10:54.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 11:18
Uice
Uice is offline
In Kill Bill 2, de levend begraven-scene is gekopieerd uit City of the Living Dead. <3

En idd, bij The Simpsons houden ze van Hitchcock. Paranoide, je zult vast ook genieten van aflevering 1 van seizoen 6, Bart of darkness. Het subplot is rechtsstreeks uit Rear window geplukt.

Aflevering 9, seizoen 2, Ichty & Scrathy & Marge heeft een overduidelijke verwijzing naar Psycho.

De leukste zit in Three men and a comic book, aflevering 21 van seizoen 2, want die is alleen zichtbaar voor echte Hitchcockfans. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de scene waarin Millhouse bijna uit de boomhut valt een kopie van de vrijheidsbeeld-scene uit Saboteur.

Maar volgens mij houden ze nog meer van Kubrick. Naast ACO zijn ook de verwijzingen naar 2001 moeilijk te tellen.

En als je alle verwijzingen naar Citizen Kane bij elkaar optelt heb je de hele film.
Oud 04-05-2007, 12:46
Verwijderd
Bij That 70's show zijn alle titels van de afleveringen gedurende 1 seizoen (volgens mij seizoen 2) van Led Zeppelin songs
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 12:59
Verwijderd
Citaat:
[filmpje]

Haha gewldig dat einde. Dikke Police Squad parody
Al die films (en game) er in en de simpsons-rivaliteit. (als zoiets bestaat en niet gewoon 'bedacht wordt' door fans)
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 13:37
Verwijderd
Citaat:
[filmpje]

uhuh

en dat met osama is ook leuk
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 13:52
Uice
Uice is offline
Citaat:
Me-ke schreef op 04-05-2007 @ 10:18 :
ik vond het wel super grappig, (vooral met de friends-kip)
Friends kip?
Oud 05-05-2007, 11:47
Miles
Miles is offline
Citaat:
Juice schreef op 04-05-2007 @ 14:52 :
Friends kip?
Ja, van Mr. Bean toch?

http://www.youtube.com/watch?v=etUq95XKGiw
Oud 05-05-2007, 14:01
Uice
Uice is offline
Citaat:
Miles schreef op 05-05-2007 @ 12:47 :
Ja, van Mr. Bean toch?

http://www.youtube.com/watch?v=etUq95XKGiw
Wat een gelul, die kip is gewoon een rubberen kip zoals er duizenden zijn. Nergens een verwijzingen naar.
Oud 05-05-2007, 15:28
Miles
Miles is offline
Citaat:
Juice schreef op 05-05-2007 @ 15:01 :
Wat een gelul, die kip is gewoon een rubberen kip zoals er duizenden zijn. Nergens een verwijzingen naar.
Als je beide video's bekijkt, zie je wel heel veel overeenkomsten.
Oud 05-05-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Miles schreef op 05-05-2007 @ 16:28 :
Als je beide video's bekijkt, zie je wel heel veel overeenkomsten.
Nee hoor. Ten eerste is het geen kip maar een kalkoen, ten tweede is 'ie echt en niet van rubber en ten derde worden er heel veel grapjes gemaakt over mensen die met hun hoofd in een kalkoen blijven steken. O.a. in Friends en in Mr. Bean, ja, maar er zijn er nog wel meer. Het is in elk geval niet iets wat typisch bij één film of serie hoort, gewoon een vaakvoorkomende grap. Vind ik dan.

Citaat:
Juice schreef op 04-05-2007 @ 12:18 :
En idd, bij The Simpsons houden ze van Hitchcock. Paranoide, je zult vast ook genieten van aflevering 1 van seizoen 6, Bart of darkness. Het subplot is rechtsstreeks uit Rear window geplukt.

Aflevering 9, seizoen 2, Ichty & Scrathy & Marge heeft een overduidelijke verwijzing naar Psycho.

De leukste zit in Three men and a comic book, aflevering 21 van seizoen 2, want die is alleen zichtbaar voor echte Hitchcockfans. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de scene waarin Millhouse bijna uit de boomhut valt een kopie van de vrijheidsbeeld-scene uit Saboteur.

Maar volgens mij houden ze nog meer van Kubrick. Naast ACO zijn ook de verwijzingen naar 2001 moeilijk te tellen.

En als je alle verwijzingen naar Citizen Kane bij elkaar optelt heb je de hele film.
Citizen Kane heb ik nog niet gezien. En ja, 2001 wilde ik ook nog vermelden, o.a. bij The Simpsons wordt daar ook ziek veel naar gerefereerd. (En dat ene muziekje van die spacedinges is bezig net zo'n status te verwerven als de muziek uit Psycho, Jaws en Once Upon A Time In The West. Samen met de manier van filmen in dat shot.)

En ja, seizoen 2, aflevering 21, die had ik ook gezien inderdaad. Prachtig, en ik keek 'm net een week nadat ik Saboteur gezien had dus dat droeg wel bij aan het enthousiasme. Momenteel ben ik bezig met seizoen 5 & 6 dus als seizoen 6 binnen is ga ik wel even kijken naar de Rear Window verwijzing.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 20:10
Uice
Uice is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 05-05-2007 @ 18:58 :
Momenteel ben ik bezig met seizoen 5 & 6 dus als seizoen 6 binnen is ga ik wel even kijken naar de Rear Window verwijzing.
Die mis je niet.

Seizoen 5 is trouwens extreem goed, dat weet ik.
Oud 05-05-2007, 20:30
asjdfl
asjdfl is offline
in waking life van richard linklater zit een scene met de spelers uit before sunrise, waarbij ze refereren naar dialoog uit die eerdere film, maar eigenlijk klopt het dan niet meer met het vervolg before sunset,

eigenlijk had hij waking life na before sunrise, en na before sunset moeten maken

maar het is tof omdat die before sunrise een open einde had
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 20:48
Verwijderd
Ja leuk allemaal, maar Paranoïde, verlies je niet helemaal in Hitchcock he. Kubrick is er ook nog...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 20:54
Uice
Uice is offline
Weet iemand in welke aflevering Homer een aflevering van Twin Peaks zit te kijken waarin een man met een paard danst en dan iets zegt in de trant van "Brilliant... I have no idea what's going on."
Oud 05-05-2007, 21:08
Verwijderd
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 05-05-2007 @ 21:48 :
Ja leuk allemaal, maar Paranoïde, verlies je niet helemaal in Hitchcock he. Kubrick is er ook nog...
In The Simpsons of over het algemeen?

Indien over 't algemeen - afgezien van Kubrick heb je ook nog Tarantino en Burton en Lynch en Tarkovsky en Miyazaki en Fellini alhebikdaarnogniksvangezien en ongetwijfeld nog drieduizend gave regisseurs, maar Hitchcock is de nieuwste verslaving en dus krijgt die het komende halfjaar de meeste credits. Het is gewoon gaaf om een een regisseur, trilogie/filmreeks of een serie te ontdekken waar je helemaal niks van hebt gezien, er achter te komen dat hij/zij/het gaaf is, en er dan ALLES van te kijken. Alle afleveringen of voor zo ver mogelijk, alle films, in een zo kort mogelijke periode. Yes

En indien in The Simpsons - dat ontken ik niet, toch? Alleen had ik er afgezien van tweemaal ACO niks van gespot, dus ik kon er niks over zeggen afgezien van 'naar Kubrick verwijzen ze ook heel veel'. En omdat ik zelf niet wilde dat het een lijstjestopic werd, heb ik er niks van gezegd.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 05-05-2007 @ 21:54 :
Weet iemand in welke aflevering Homer een aflevering van Twin Peaks zit te kijken waarin een man met een paard danst en dan iets zegt in de trant van "Brilliant... I have no idea what's going on."
S09E03, Lisa's Sax.

Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 01:57
first eror
first eror is offline
Is een 'no, shit sherlock' niet nogal op z'n plaats hier?
The Simpsons bestaat bij de gratie van 'referenties'. En Tarantino ook. En de rest mag niet genoemd worden, zeg je...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 04:29
Verwijderd
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 05-05-2007 @ 21:48 :
Van beide regisseurs moet ik eigenlijk nog de eerste film tegenkomen die me écht van mn stoel blaast.

Kubrick heeft wel aardig werk, maar zoveel ophemeling verdient ie nou ook weer niet. Lang niet al zijn films zijn goed en veel van zijn betere films (Full Metal Jacket, 2001, Strangelove, Barry Lyndon etc.) bevatten ook minder goede elementen.

Zelfde geldt voor Hitchcock.

/offtopic

Verder sluit ik me aan bij first eror: The Simpsons staat synoniem aan verwijzingen. Om daar nou alles van op te noemen gaat me te ver Overigens bevat de sitcom Spaced ook tal van verwijzingen naar tv, film en game waarvoor zelfs een aparte HomageMeter op de DVD staat als extraatje.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 12:01
Uice
Uice is offline
Citaat:
first eror schreef op 06-05-2007 @ 02:57 :
Is een 'no, shit sherlock' niet nogal op z'n plaats hier?
Nee, want er wordt niets als grote ontdekking gebracht.

Citaat:
The Simpsons bestaat bij de gratie van 'referenties'. En Tarantino ook. En de rest mag niet genoemd worden, zeg je...
Gelul. Beiden hebben wel meer in hun mars dan alleen dat.
Reageren

Regels voor berichten