Ik doe de propedeuse Beeldende Kunst aan de KABK. Tijdens een projectweek heb ik één dag les gehad bij de afdeling Grafisch en ik vond het héél saai en niet leuk.
Ik heb de indruk dat de toelating voor Grafisch vrij gemakkelijk is (mensen die bij Beeldende Kunst niet worden toegelaten gaan
weleens naar Grafisch).
De KABK is inderdaad best kleinschalig (zoals Onlyme al zei), maar er is weinig contact tussen de verschillende afdelingen. Als je dat zelf wil, kun je het wel opzoeken, maar vanuit de academie wordt daartoe weinig initiatief genomen.
Ik heb ook WdkA gedaan (docentenopleiding), een groot verschil is dat er op de WdkA een véél beter georganiseerd intern computersysteem is. Op de KABK moét je op Apple werken, ik was dat niet gewend en loop daar nu nog steeds tegenaan. Ook simpele dingen zoals verslagjes uitwerken (voor mij essentieel omdat ik thuis geen goede pc etc heb) ging op de WdkA heel simpel en toegankelijk, bij KABK is uitprinten op zich al een drama.
Bij de WdkA is werken met een digitaal portfolio al veel meer geïntegreerd, KABK heeft een wat traditioneler manier van lesgeven en competentiegericht leren lijkt daar nog toekomstmuziek.
Wat mij verder opviel aan KABK: de gemiddelde leeftijd ligt vrij laag (17-22 in 't eerste jaar), er heerst in het eerste jaar ook een vrij schoolse sfeer, meer dan op de WdkA. Al lijkt Grafisch een wat zakelijker sfeer te hebben dan Beeldende Kunst.
Als je een wild en bruisend academieleven verwacht (zoals ik

) moet je daar echt zelf aan werken op de KABK. Het is niet zo dat je vanaf dag 1 wordt verrast met extreem artistiek gedrag oid, integendeel.