Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2006, 23:17
MNGDSGN
MNGDSGN is offline
Hoi, zijn er iemand die studie grafisch ontwerpen doet op de KABK in Den Haag? Ik heb beetje rondgekeken op dit forum maar komt weinig dingen tegen over KABK, hoe komt dat? Zijn er werkelijk zo weinig mensen die daar op school zit? Is het slechte school? Ik ben benieuwd naar omdat ik van plan bent om volgende jaar daar deeltijd opleiding richting Grafisch ontwerpen te gaan volgen.

Hier en daar hoor ik wel wat over die school, zowel negatieve dingen als positieve dingen. Maar dat heb je met elke school denk ik, meningsverschil...
Hopelijk kan ik hier betere conclusie uit trekken, ben wel naar de opendag geweest van zowel KABK als WDKA, zelf vind ik KABK leuker qua sfeer, gebouw zelf en de ontwerpen spreek mij ook aan.
Maar er zijn meer dingen die ik op de opendag niet kan ervaren, zoals de wijze van lesgeven, zijn de docenten goed, zijn de opdrachten leuk, is het intensief, krijg je genoeg vrijheid etc....etc....

Er zijn zoveel kunstacademie in Nederland, kan iemand mij ook vertellen welke academie het meest goed doet/meest bekend staat op het gebied van grafisch vormgeven?

Graag jullie reacties. Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2006, 09:44
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Rietveld academie
St Joost
HKU

allemaal goed bekend met grafisch, iig zoals ik het heb ervaren
Oud 07-05-2006, 10:38
Onlyme
Onlyme is offline
Ik zit op de KABK (fotografie) en ik vind het een relaxde academie. Ten opzichte van de HKU is het in Den Haag een stuk volwassener - zo heb ik dat althans ervaren tijdens de toelating. Met andere academies heb ik geen ervaring.

Ten opzicht van mijn vorige studie op de HvA is het op de KABK fijn dat het zo'n relatief klein gebouw is. Iedereen kent elkaar wel een beetje.

Overigens ken ik wel iemand die grafisch doet op de KABK. Mocht je willen, dan kan ik je wel zijn e-mail adres geven.
Oud 08-05-2006, 21:30
brinta
brinta is offline
Ik doe de propedeuse Beeldende Kunst aan de KABK. Tijdens een projectweek heb ik één dag les gehad bij de afdeling Grafisch en ik vond het héél saai en niet leuk.
Ik heb de indruk dat de toelating voor Grafisch vrij gemakkelijk is (mensen die bij Beeldende Kunst niet worden toegelaten gaan
weleens naar Grafisch).
De KABK is inderdaad best kleinschalig (zoals Onlyme al zei), maar er is weinig contact tussen de verschillende afdelingen. Als je dat zelf wil, kun je het wel opzoeken, maar vanuit de academie wordt daartoe weinig initiatief genomen.
Ik heb ook WdkA gedaan (docentenopleiding), een groot verschil is dat er op de WdkA een véél beter georganiseerd intern computersysteem is. Op de KABK moét je op Apple werken, ik was dat niet gewend en loop daar nu nog steeds tegenaan. Ook simpele dingen zoals verslagjes uitwerken (voor mij essentieel omdat ik thuis geen goede pc etc heb) ging op de WdkA heel simpel en toegankelijk, bij KABK is uitprinten op zich al een drama.
Bij de WdkA is werken met een digitaal portfolio al veel meer geïntegreerd, KABK heeft een wat traditioneler manier van lesgeven en competentiegericht leren lijkt daar nog toekomstmuziek.
Wat mij verder opviel aan KABK: de gemiddelde leeftijd ligt vrij laag (17-22 in 't eerste jaar), er heerst in het eerste jaar ook een vrij schoolse sfeer, meer dan op de WdkA. Al lijkt Grafisch een wat zakelijker sfeer te hebben dan Beeldende Kunst.
Als je een wild en bruisend academieleven verwacht (zoals ik ) moet je daar echt zelf aan werken op de KABK. Het is niet zo dat je vanaf dag 1 wordt verrast met extreem artistiek gedrag oid, integendeel.

Laatst gewijzigd op 08-05-2006 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 21:34
brinta
brinta is offline
Ik zit zelf met de vraag: zal ik Autonoom tweede jaar gaan doen aan KABK of WdkA? Advies, iemand?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 22:34
Onlyme
Onlyme is offline
Citaat:
brinta schreef op 08-05-2006 @ 22:30 :

Wat mij verder opviel aan KABK: de gemiddelde leeftijd ligt vrij laag (17-22 in 't eerste jaar)
Een gemiddelde met een spreiding van 5 jaar zegt niets. Bij fotografie is de gemiddelde leeftijd in de eerste 22 jaar.

Citaat:

Het is niet zo dat je vanaf dag 1 wordt verrast met extreem artistiek gedrag oid, integendeel.
Klopt, en gelukkig maar
Oud 21-05-2006, 20:07
liese_bla
liese_bla is offline
ik heb op de site van het KABK gekeken, maar der staat helemaal nergens wanneer er opendagen zijn, weet iemand van jullie dat?

@onlyme, hoe is de fotografie opleiding daar? want die richting wou ik ook uit.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 22:09
Onlyme
Onlyme is offline
De open dag is al geweest, was 29 januari. Er komt voor dit jaar geen open dag meer - het studiejaar is over iets meer dan een maand immers afgelopen.

De opleiding is goed, leerzaam. Hier en daar is het chaotisch qua organisatie (zo heeft bijvoorbeeld na de vorige periode een lerares ontslag genomen en is er nu geen docent voor dat vak) Maar er zitten vakbekwame docenten die je echt relevante dingen kunnen leren. Belangrijk mijns inziens is een actieve houding; haal eruit wat voor jou relevant is en verwacht niet dat de academie ontdekt wat jij wil en kan.

Wees niet bang voor (of verwacht niet) een zweverige sfeer. Je zal zien dat docenten zinnige dingen zeggen en 'kunst' analytisch kunnen beschouwen. Het zweverige dat je tegenkomt zal vooral van je medestudenten komen.
Oud 06-06-2006, 17:59
liese_bla
liese_bla is offline
owkeej jammer dat er geen meer opendagen zijn, ik ga wel volgend jaar, dan ben ik er toch een jaar tussen uit.

voor zweverige sferen of gaotische organisaties ben ik niet bang hoor ik kom van de vrijeschool daar heb ik behoorlijk wat koek van gegeten
verder klinkt het wel goed, ik wacht de opendag van volgend jaar af en ik ga ook eens verder kijken voor andere scholen, St Joost trok me ook wel.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 10:12
itsme123
itsme123 is offline
Hallo,

a.s. vrijdag heb ik een toelatingsdag op het KABK voor de opleiding interieurarchitectuur.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat ze graag willen zien en wat ze waarderen enzo.
En is het moeilijk om er door te komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten