Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2007, 17:57
Fille14
Fille14 is offline
heejj,

ik zit in de 3vwo en heb mijn profielkeuze gemaakt. Ik ga E&m doen met m&o als profielkeuze vak en in het vrije deel spaans. Maar nu twijfel ik of ik m&o wel wil en niet liever maatschappijwetenschappen kies.
zijn er meer die twijfelen welk profielkeuzevak ze binnen E&M moeten nemen? of twijfel je of je m&o zal nemen of maatschappijwetenschappen? en als je m&o hebt dna ben ik wel nieuwsgierig naar je ervaringen met dit vak

kben benieuwd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2007, 18:00
fromBALKAN :D
M&O is echt een kutvak =| vind ik. En het profiel is zo standaard
Maatschappijwetenschappen lijkt me beter omdat je met economie al best veel met getallen/berekeningen bezig bent en ook dan eens M&O krijgt, maar goed, het blijft jouw keuze
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:01
Fille14
Fille14 is offline
mja sommigen zeggen dat de combi economie en m&o heel leuk is.. en op onze school werkt een leuke m&o leraar
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:03
Citaat:
Fille14 schreef op 07-05-2007 @ 19:01 :
mja sommigen zeggen dat de combi economie en m&o heel leuk is.. en op onze school werkt een leuke m&o leraar
Dat is allemaal wel fijn, maar als je maatschappijwetenschappen gaat doen heb je ook meer kennis op ander gebied dan van ecnomie alleen.
Ik zou voor maatschappijwetenschappen gaan, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:10
Fille14
Fille14 is offline
maar m&o is toch heel anders dan economie? gaat meer over bedrijven enz? dat lijkt me dan ook best wel nuttig.. is m&o trouwens wel te doen als je niet zo extreem goed bent in wiskunde? ik sta nu een 6,5 en ga wiskundeA doen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:12
Citaat:
Fille14 schreef op 07-05-2007 @ 19:10 :
maar m&o is toch heel anders dan economie? gaat meer over bedrijven enz? dat lijkt me dan ook best wel nuttig.. is m&o trouwens wel te doen als je niet zo extreem goed bent in wiskunde? ik sta nu een 6,5 en ga wiskundeA doen
WiskundeA heeft denk ik niet zoveel invloed op M&O, maar economie bij het VWO lijkt me al best moeilijk, en als je er dan ook nog M&O bij gaat nemen is het heel veel met cijfers.
Het gaat ook wel over bedrijven, maar je moet veel boekhouden, bedrijfseconomisch rekenen, bedrijfsvergelijkingen maken, en dat is heel saai vind ik.
Het heeft wat weg van ecnomie en economie zelf is al zo een kutvak
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:17
Fille14
Fille14 is offline
dus als je economie wel heel leuk vind, dan is m&o wel een geschikt vak?
en wat nou als je economie een beetje leuk vind ?
en ik 5vwo is maatschappijleer al verplicht, kweenie of ik dan blij ben als ik ook nog eens maatschappijwetenschappen heb
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:19
Citaat:
Fille14 schreef op 07-05-2007 @ 19:17 :
dus als je economie wel heel leuk vind, dan is m&o wel een geschikt vak?
en wat nou als je economie een beetje leuk vind ?
en ik 5vwo is maatschappijleer al verplicht, kweenie of ik dan blij ben als ik ook nog eens maatschappijwetenschappen heb
Als je economie een beetje leuk vind, dan kun je M&O wel kiezen, maar het wordt veel met computerprogramma's werken, organigrammen maken en met getallen werken.
Het blijft jouw keus, maar denk goed na voor je iets kiest, ik heb er spijt van dat ik Handel & Administratie als profiel gekozen heb
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:29
Fille14
Fille14 is offline
Handel en administraie is toch wat anders dan economie en maatschappij? en m&o is toch wel meer dan met getallen enz werken? tgaat ook over commerciele en niet commerciele organistaties toch?

http://profielkeuze.qompas.nl/vwo/vak.html?vak=243 nou dit gaat over maatschappijwetenschappen.. het klinkt op zich wel leuk..

kheb vorige week mn definitiefe profielkeuze ingeleverd en daarop M&O ingevuld als profielkeuzevak.. maar nu weet ik het niet meer.. begin btje radeloos te worden
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:30
Citaat:
Fille14 schreef op 07-05-2007 @ 19:29 :
Handel en administraie is toch wat anders dan economie en maatschappij? en m&o is toch wel meer dan met getallen enz werken? tgaat ook over commerciele en niet commerciele organistaties toch?

http://profielkeuze.qompas.nl/vwo/vak.html?vak=243 nou dit gaat over maatschappijwetenschappen.. het klinkt op zich wel leuk..

kheb vorige week mn definitiefe profielkeuze ingeleverd en daarop M&O ingevuld als profielkeuzevak.. maar nu weet ik het niet meer.. begin btje radeloos te worden
Toch niet door mij hé
Handel en Administratie: bij dat profiel krijg je M&O en ecnomie als hoofdvakken, veel anders is het dus niet hoor ;x
Ik zelf zou kiezen voor maatschappijwetenschappen omdat ik dan veel meekrijg van veel onderwerpen.
En M&O is echt een vak waarbij je meestal uren stil moet zitten achter een computer om berekeningen te doen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:38
Anika
Citaat:
fromBALKAN schreef op 07-05-2007 @ 19:30 :
En M&O is echt een vak waarbij je meestal uren stil moet zitten achter een computer om berekeningen te doen.
Volgens mij is dat echt flauwekul hoor, dat verschilt per school. Ik heb zelf geen M&O gehad maar de mensen die het wel hadden bij mij op school moesten er bijna nooit wat voor op de computer doen. En stel dat je wat met economie wilt gaan studeren, dan is M&O een goede aanvulling.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:39
Citaat:
Anika schreef op 07-05-2007 @ 19:38 :
Volgens mij is dat echt flauwekul hoor, dat verschilt per school. Ik heb zelf geen M&O gehad maar de mensen die het wel hadden bij mij op school moesten er bijna nooit wat voor op de computer doen. En stel dat je wat met economie wilt gaan studeren, dan is M&O een goede aanvulling.
Dan is dat vooral schriftelijk rekenen/boekhouden en Bedrijfsrekenen.
Ik kan me niet voorstellen dat bij M&O niet vaak achter de PC gezeten hoeft te worden ;x
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:42
Fille14
Fille14 is offline
haha nee hoor niet door jou
is m&o echt zo veel berekeningen? ik dacht dat t ook wel n beetje over marketing enz gaat.. of zit dat meer bij economie in?
kzei tegen mn ex-ecoleraar dat ik eco soms saai vind en toen zeidie dat hij vond dat m&o wel bij me past.. m&o is dus wat praktischer ofzo?
kvind t heel lastig om te kiezen. kheb pas 1jaar economie gehad en kan ook niet zo heel goed zeggen hoe leuk ik het vind en of ik ook m&o wil..
denk dat zowel m&o als maatschappijwetenschappen me heeel slecht kunnen bevallen als ik in de 4e zit, maar dat de kans groter is dat ik m&o niks vind en dat ik dan beter maatschappijwetenschappen kan kiezen..

zucht wat een gedoe allemaal die profielkeuze.. kzou t liefst allebei de vakken nemen, maarja dan kan ik geen spaans doen in het vrije deel en dat wil ik toch wel graag
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:42
Anika
Citaat:
fromBALKAN schreef op 07-05-2007 @ 19:39 :
Dan is dat vooral schriftelijk rekenen/boekhouden en Bedrijfsrekenen.
Ik kan me niet voorstellen dat bij M&O niet vaak achter de PC gezeten hoeft te worden ;x
In je profiel staat dat je VMBO doet, het gaat hier om M&O op VWO-niveau. Vakken op VWO-niveau zijn doorgaans heel anders en diepgaander dan op VMBO-niveau dus ik vraag me af of jij überhaupt iets nuttigs over het vak kunt zeggen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:44
Anika
Citaat:
Fille14 schreef op 07-05-2007 @ 19:42 :
zucht wat een gedoe allemaal die profielkeuze.. kzou t liefst allebei de vakken nemen, maarja dan kan ik geen spaans doen in het vrije deel en dat wil ik toch wel graag
Waarom mag je geen extra vakken dan? Kun je niet eerst een kwartaal allebei proberen en dan kijken wat je het leukst vindt? Dan kun je degene die je niet leuk vindt alsnog laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:46
Citaat:
Anika schreef op 07-05-2007 @ 19:42 :
In je profiel staat dat je VMBO doet, het gaat hier om M&O op VWO-niveau. Vakken op VWO-niveau zijn doorgaans heel anders en diepgaander dan op VMBO-niveau dus ik vraag me af of jij überhaupt iets nuttigs over het vak kunt zeggen.
Hoe verklaar je dan dat ik soms uren in een dag boek zit te houden, daar zit heus wel meer diepgang in dan mensen denken hoor.
Ik heb het vak al 2 jaar, en wat jij jezelf in je post afvraagd, vraag ik me ook af, je hebt het vak zelf niet eens gehad

Citaat:
is m&o echt zo veel berekeningen? ik dacht dat t ook wel n beetje over marketing enz gaat.. of zit dat meer bij economie in?
Er zitten ook best leuke dingen bij hoor, zoals presentatie's maken en met excel werken.
Vaak dingen organiseren en berekeningen doen die niet echt saai zijn.
Maar ik heb het vak zelf als slecht ervaren en ik gaf alleen m'n mening, wat betreft m'n mening over maatschappijwetenschappen, daar blijf ik bij.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:49
Anika
Citaat:
fromBALKAN schreef op 07-05-2007 @ 19:46 :
Hoe verklaar je dan dat ik soms uren in een dag boek zit te houden, daar zit heus wel meer diepgang in dan mensen denken hoor.
Ik heb het vak al 2 jaar, en wat jij jezelf in je post afvraagd, vraag ik me ook af, je hebt het vak zelf niet eens gehad
Ik zeg ook niet dat er geen diepgang inzit op VMBO, ik zeg alleen dat het ANDERS is. En meer diepgang inderdaad op VWO, dat is met alle vakken zo.
Verder beweer ik niet dat ik er veel vanaf weet, maar ik heb vaak genoeg gezien waar m'n zusje en mensen uit m'n eigen klas mee bezig waren en dat was zeker niet alleen met computeren of boekhouden. Er komt veel theorie over het bedrijfsleven bij kijken en inderdaad ook heel wat berekeningen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:50
Citaat:
Anika schreef op 07-05-2007 @ 19:49 :
Ik zeg ook niet dat er geen diepgang inzit op VMBO, ik zeg alleen dat het ANDERS is. En meer diepgang inderdaad op VWO, dat is met alle vakken zo.
Verder beweer ik niet dat ik er veel vanaf weet, maar ik heb vaak genoeg gezien waar m'n zusje en mensen uit m'n eigen klas mee bezig waren en dat was zeker niet alleen met computeren of boekhouden. Er komt veel theorie over het bedrijfsleven bij kijken en inderdaad ook heel wat berekeningen.
Over de berekeningen zijn we het dan eens.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 18:58
Fille14
Fille14 is offline
Citaat:
Waarom mag je geen extra vakken dan? Kun je niet eerst een kwartaal allebei proberen en dan kijken wat je het leukst vindt? Dan kun je degene die je niet leuk vindt alsnog laten vallen.
Anika, ik mag maar 1 extra vak kiezen in het vrije deel, dan kies ik dus spaans. en ze doen heel streng als het gaat om het wisselen van vakken.. daar moet een directievergadering aan te pas komen, zei mn mentor

En over M&O: waar gaat het dan nog meer over, behalve berekeningen? docent hier op school had t over een praktische opdracht in 6vwo waarbij je een eigen bedrijfje moet oprichten fzo iets..
volgens mij werken we bij mij op school weinig met de computer en boekhouden zit niet in m&o in de nieuwe tweede fase, hier komt een aparte module voor
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 19:00
Milll
Milll is offline
Goed, laat ik als VWO-er met E&M en keuzevak M&O me er maar eens mee bemoeien

Ik vind dat frombalkan erg negatief is over het vak m&o, zoals hij over het vak praat ervaar ik het absoluut niet. Bij m&o moet je inderdaad rekenen, maar er zitten ook veel practische onderwerpen bij zoals marketing. Verder zitten wij nooit op de computer met m&o. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Laatst gewijzigd op 07-05-2007 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 19:02
Citaat:
Fille14 schreef op 07-05-2007 @ 19:58 :
Anika, ik mag maar 1 extra vak kiezen in het vrije deel, dan kies ik dus spaans. en ze doen heel streng als het gaat om het wisselen van vakken.. daar moet een directievergadering aan te pas komen, zei mn mentor

En over M&O: waar gaat het dan nog meer over, behalve berekeningen? docent hier op school had t over een praktische opdracht in 6vwo waarbij je een eigen bedrijfje moet oprichten fzo iets..
volgens mij werken we bij mij op school weinig met de computer en boekhouden zit niet in m&o in de nieuwe tweede fase, hier komt een aparte module voor
Presentatie's maken: Je krijgt bijvoorbeeld een hoofdstuk waarin je eerst de winst van een bepaald bedrijf moet berekenen, en de personeelskosten enzovoorts, dat bedrijf had bijvoorbeeld als ondernemingsdoel voor dit jaar:

-Lagere productiekosten

-Aantal personeelsleden ontslaan

-Minder geld besteden aan inkoop.

Dan maak je een presentatie over dat bedrijf, en beschrijf je eerst waar het bedrijf voor staat, wat de jaarcijfers zijn, en dan op het eind vertel je over de doelen hierboven bereikt zijn.
Wat het eigen bedrijfje betreft, dan moet je volgens mij een heel eigen bedrijf oprichten, met een bepaald kapitaal, en dan moet je het proberen te redden met dat kapitaal, en dat bedrijf moet weer aan bepaalde eisen voldoen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 19:07
Milll
Milll is offline
sorry frombalkan maar m&o op het vwo is toch echt anders...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 19:14
Milll
Milll is offline
ik moet wel zeggen dat m&o anders is dan ik had verwacht; ik rekende erop dat je echt leerde een bedrijf te leiden. In feite leer je alleen de economische kant hiervan, dus je houdt je absoluut niet met het personeel en dergelijke bezig.

Waar je je wel bezig mee houdt, is de financiering van je bedrijf (denk aan leningen, aandelen, obligaties enz)
Verder leer je hoe je het best producten inkoopt, en hoe je je voorraden waardeert.
Marketing vind ik het leukst van het vak, hier kijk je hoe je de doelgroep het best kunt bereiken.
Ook kijk je hoe je een bedrijf waardeert, dus in hoeverre het bedrijf draaiende kan blijven.
En je maakt overzichten van je bezittingen, je inkomsten/uitgaven en baten en lasten.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 19:21
Fille14
Fille14 is offline
marketing vind ik zelf ook heel erg leuk.. komt dat veel aan bod bij m&o? en ook bij economie?
en zou je m&o aanraden voor iemand die economie n beetje leuk vind(dus niet helemaal het einde..) en die niet super is in wiskunde(ik sta 6,5) en hoe vind je de combinatie eco en m&o? leuk? bevalt dat?

ennuhm ben je het wle eens met de mening van frombalkan over het vak maatschappijwetenschappen?

tja sorry t zijn n beetje veel vragen maar kwil t graag allemaal weten
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 19:35
Milll
Milll is offline
op zich komt marketing niet heel veel aan bod, wij hebben er in de twee jaar dat ik m&o heb gehad hooguit 2 maanden aan besteed.. Bij economie behandel je het helemaal niet. Maar je moet je bij marketing niet teveel voorstellen hoor, het gaat vooral over de planning van plaats, promotie, prijs en product (de 4 p's)

Wiskunde komt bij m&o terug in de vorm van rentes berekenen en verder moet je balansen kunnen maken, overzichten van de geldstroom maken en formuletjes toepassen, maar dat kan een kind ook. Maak je daar dus maar niet druk om!

Verder heb ik geen enkele ervaring met maatschappijwetenschappen omdat wij dat niet hebben op school.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2007, 19:55
Trass
Trass is offline
Wat wil je later worden?

Ik heb zelf ook M&O als extra vak gekozen, en ik ben er blij mee Ook al heb ik het eerste deel gemist (ik heb pas later beslist M&O erbij te kiezen als derde extra vak) en volg ik maar de helft van de lessen ivm dubbel rooster, het is makkelijk mee te komen en ik vind 't ook nog 's een leuk en interessant vak. Het is heel anders dan hoe frombalkan het beschrijft. Tot nu toe hebben we denk ik een les achter de computer gezeten en we hoeven geen presentaties oid in elkaar te zetten.
Onderwerpen die je kan verwachten zijn bijvoorbeeld het aflossen van leningen, winst, kosten, ondernemingen, voorraden, voorcalculaties, kosten & opbrengsten, balansen enz. Ook het personeels- en marketingbeleid komen aan bod.
Het heeft wel wat weg van economie, maar het is toch een heel ander vak. Ook heel veel berekeningen, dus als economie en wiskunde je absoluut niet aanstaan zou ik het niet kiezen. Zelf vind ik het veel makkelijker dan economie, maar economie was op het begin ook nog makkelijk.

Over maatschappijwetenschappen kan ik niks vertellen want dat hebben we niet bij ons op school.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 22:16
Twanos
Twanos is offline
maatschappijwetenschappen is echt een hele goede basis als je een sociale studie wilt gaan doen hierna. Maar daarnaast is het ook een vak wat gewoon goed is voor je algemene ontwikkeling.

Het vak heeft mij eigenlijk doen besluiten om iets in die richting te gaan doen.

Het is vergelijkbaar met gewoon maatschappijleer maar het gaat veel dieper, wetenschappelijker in op de thema's.
Oud 14-05-2007, 11:12
luchtballon
luchtballon is offline
Wij hadden op school geen maatschappijwetenschappen denk ik, maar ik heb M&O gedaan, en ik vond het een heel nuttig vak.
Het heeft m.i veel meer met de werkelijkheid te maken dan de rest van de vakken op school. Het is best handig als je weet hoe een bedrijf in elkaar steekt en het systeem van de verschillende balansen.
En het inderdaad best veel rekenen. Op een gegeven moment liepen bij ons in het eind van de 6e economie, wiskunde en M&O redelijk door elkaar met een andere insteek. (maar wij kregen ook wel wat extra's bij M&O en economie, het was dezelfde gave leraar die ook allemaal leuke dingen uit de praktijk wist en deed en organiseerde)
Reageren

Regels voor berichten