Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2007, 10:03
Snitzel
Snitzel is offline
Ten eerste, ik ben niet gelovig maar dan ook echt NIET gelovig. Het enige dat mij interesseert om religie is het feit waarom mensen erin geloven. Ook ben ik blij dat er mensen zijn die geloven gezien de wereld maar saai zou zijn met enkel en alleen atheïsten.
Maar laatst las ik dus dat de Duivel maar 6 moorden op zijn naam had staan (volgens de Bijbel, Koran en weet ik veel hoe al die dingen heten) en God er ondertussen al miljarden op zijn naam had staan (met uitzondering van het Boeddhisme).
Dat is toch (sorry dat ik het zeg) debiel? Mensen geloven dus in een persoon waar als enkel bewijs een boek voor is (dat iemand gewoon als vermaak heeft kunnen schrijven) die miljarden moorden op zijn naam heeft staan terwijl de 'slechterik' (de Duivel) er maar 6 op zijn naam heeft staan?

Wat vinden jullie hiervan?
Advertentie
Oud 09-06-2007, 10:05
Verwijderd
Is al een topic over.
Oud 09-06-2007, 10:17
T_ID
T_ID is offline
Dit is al vaker ter sprake gekomen op dit forum. Een verklaring ontbreekt, en velen beroepen zich op absurde uitvluchten als 'god bestaat buiten moraliteit om, dus als hij duizenden mensen vermoord is dat geen moord', of draaien nog korter en ontwijkender om de vraag heen door gewoon te blijven herhalen dat god goed is.
Oud 09-06-2007, 10:40
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2007 @ 11:05 :
Is al een topic over.
dat topic is ondertussen al gesloten
Oud 09-06-2007, 10:55
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Snitzel schreef op 09-06-2007 @ 11:03 :
1. Maar laatst las ik dus dat de Duivel maar 6 moorden op zijn naam had staan.

2. en God er ondertussen al miljarden op zijn naam had staan (met uitzondering van het Boeddhisme).
Dat is toch (sorry dat ik het zeg) debiel? Mensen geloven dus in een persoon waar als enkel bewijs een boek voor is (dat iemand gewoon als vermaak heeft kunnen schrijven) die miljarden moorden op zijn naam heeft staan terwijl de 'slechterik' (de Duivel) er maar 6 op zijn naam heeft staan?
1. De duivel is constant bezig de schepping van zijn Tegenstander kapot te maken (natuurrampen, oorlogen, ruzies). Dat het enige slechte van de duivel 6 moorden is slaat dus nergens op. En er zijn helemaal geen concrete getallen bekend. Niet alles wat gebeurd is niet in de bijbel opgeschreven.

2. Al het goede in de wereld is van God (Hij is de schepper), niets van het goede is van de duivel. Hoezo is de duivel volgens de bijbel beter dan God? Het slechte is pas in de wereld gekomen nadat een groep engelen (deze zijn dus de duivelen geworden) en de mensen in opstand gekomen zijn tegen God.

En God is rechtvaardig en mag dus ook de mensen die hij gemaakt heeft straffen als ze niet naar Hem luisteren.

Natuurlijk zit het allemaal nog ingewikkelder in elkaar. De duivel heeft namelijk eigenlijk helemaal geen macht over leven en dood als God het zou verhinderen. Maar God laat de duivel ook zijn gang gaan.

En zo is er nog veel meer over te zeggen, maar zulke dingen zitten eg ingewikkeld in elkaar. Wij weten ook niet alles van God en een mens hoeft ook niet alles te weten als het gaat om Gods bestuur over de schepping en de mensen, leven en dood.
Oud 09-06-2007, 10:55
Verwijderd
Hier is recent een topic over geweest
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1565511
Dat is inmiddels dicht, omdat de aanwezigen het onderwerp kennelijk niet interessant genoeg vonden en dus afdwaalden. Ik stel daarom voor dit onderwerp even te laten rusten.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten