Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2007, 12:16
Rufus
Rufus is offline
Beste mede scholieren.com gebruikers. Ik heb jullie hulp nodig.
Ik ben bezig met een infotainment activiteit, speciaal voor jongeren tussen de 10 en 15 jaar.

Het idee is dat het gaat over roken.
Ik wil graag een aantal stellingen gebruiken, die ook voor scholieren tof kunnen zijn.

Het gaat mij erom dat de jongeren erachter komen waarom wel of niet te gaan roken. Ik wil niet optreden zoals vele rook nazi's, maar informatie geven om mensen bewust te maken van de risico's.

Dus heb je een stelling die ik zou kunnen gebruiken.
ben jij een stelling-maak-freakaholic.

Send it in.

en als beloning krijg je
1) eeuwige roem
2) goed geinformeerde door bediscusieerde jongeren tussen de 10 en 15 (misschien red je een leven )
3) een bedankje.
Oud 01-05-2007, 13:22
Verwijderd
"De overheid mag het toevoegen van chemische middelen aan tabak gedogen."
"Reclames voor sigaretten moeten best kunnen."
"Roken is niet alleen een verslaving, het is ook een manier van leven."
"Door te roken omarm je je eigen sterfelijkheid en stijg je uit boven de mensen die dit inzicht niet hebben."
"Gezond leven is wel/geen deugd, daarom is roken wel/niet acceptabel."
"Alcohol is schadelijker dan roken."
"Roken is schadelijker dan alcohol."
"Dierenproeven om de schadelijkheid van roken aan te tonen zijn overbodig omdat we al weten dat het schadelijk is, en veroorzaken dus onnodig dierenleed."
"Dierenproeven om de schadelijkheid van roken aan te tonen zijn nodig want door meer onderzoek kunnen we de meest schadelijke chemische toevoegingen verbieden, wat mensenlevens zou kunnen redden (of op z'n minst verlengen)."
"Er is niets mis met een rookverslaving, zolang je er andere mensen niet mee stoort."
"Roken moet verboden worden want het is stom."
"De overheid zou geen algeheel rookverbod in de horeca moeten invoeren, maar aparte kroegen moeten maken voor de rokers en de niet-rokers."
"Omdat het de taak van de overheid is om de mensen voor schadelijke dingen te behoeden, moet er een algeheel rookverbod in de horeca komen."
"Als je rookt, dan hoor je erbij."
"Als je niet rookt, ben je een sukkel."
"Roken is een uitstekende manier om in contact te komen met gave mensen."
"Roken is gezond."
"Roken verhoogt de vruchtbaarheid en werkt kankerbestrijdend."
"In nicotine zit vitamine C."
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 15:48
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 01-05-2007 @ 14:22 :

"Door te roken omarm je je eigen sterfelijkheid en stijg je uit boven de mensen die dit inzicht niet hebben."
Oud 02-05-2007, 09:19
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 01-05-2007 @ 14:22 :
"In nicotine zit vitamine C."
Als dat zou kunnen hebben mensen eindelijk een reden om te roken

Stelling:
"Er zijn geen pluspunten aan roken, je betaalt in feite om eerder dood te gaan."
Oud 02-05-2007, 11:44
lawallan
lawallan is offline
''rokers zouden meer zorgpremie moeten betalen omdat ze een grotere kans hebben op ziektes''
Oud 02-05-2007, 17:23
1986M
1986M is offline
"Rokers in de horeca zijn moordenaars"

(Stelling he, niet mijn mening )
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:52
pyres
pyres is offline
luie donder ben je zeg
kun je niet eens zelf wat verzinnen?
Oud 06-05-2007, 16:50
Rufus
Rufus is offline
Hardstikke bedankt allemaal.
Misschien ben ik ook een beetje lui, maar ik dacht een forum weet vast meer dan een gebruiker.

nogmaals Thanx
Oud 07-05-2007, 10:59
Verwijderd
Citaat:
lawallan schreef op 02-05-2007 @ 12:44 :
''rokers zouden meer zorgpremie moeten betalen omdat ze een grotere kans hebben op ziektes''
pfff dit is nou al zovaak gezegd, rokers betalen hoge accijns.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 20:01
1986M
1986M is offline
Citaat:
Danique schreef op 07-05-2007 @ 11:59 :
pfff dit is nou al zovaak gezegd, rokers betalen hoge accijns.
1 dag ziekenhuisopname en je hebt de accijns van een paar jaar er al uit hoor. Verder ben ik het trouwens niet met de stelling eens. Dat zou echt onzin zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 21:38
stylewyse
stylewyse is offline
Luistert: Ik rook al 20 jaar (sinds mijn (net) 10e ja):
Feit A: Het is slecht voor je, het kost geld, en je gaat ervan stinken.
Feit B: Als je pubert, dan ben je onkwetsbaar, en geld dit niet voor jou.

Helaas, maar waar, zo werkt het (en op mijn 30e ben ik nog steeds niet geheel vrij van die mening, al protesteert mijn lichaam nu wel wat vaker).

Verder kosten sportblessure's vele malen meer per jaar aan het bedrijfsleven
Oud 08-05-2007, 21:43
stylewyse
stylewyse is offline
Citaat:
1986M schreef op 07-05-2007 @ 21:01 :
1 dag ziekenhuisopname en je hebt de accijns van een paar jaar er al uit hoor.
Hangt een beetje af voor wat hé, maar wij zijn tenminste zo slim met onze kuchende harses niet van een zwarte piste af te vliegen, en ook nog eens te jong te sterven voor een pensioen, tel uit je winst.

Citaat:
Verder ben ik het trouwens niet met de stelling eens. Dat zou echt onzin zijn.
Goed argument!
Oud 09-05-2007, 17:03
1986M
1986M is offline
Citaat:
stylewyse schreef op 08-05-2007 @ 22:43 :
Hangt een beetje af voor wat hé, maar wij zijn tenminste zo slim met onze kuchende harses niet van een zwarte piste af te vliegen, en ook nog eens te jong te sterven voor een pensioen, tel uit je winst.

Goed argument!
Als jij in een bedje in het ziekenhuis ligt staat daar al een vaste prijs voor hoor. Je hebt een plek in bezit.

Moest ik een goed argument geven dan???
Vind het gewoon onzin dat rokers meer moeten betalen omdat het onmensenselijk is om er vanuit te gaan dat een mens dat rookt een ziekte krijgt. Er zijn ook rokers die nooit ziek worden. Als rokers meer moesten betalen lijkt het net alsof ze een toegangs-ticket voor bijvoorbeeld kanker kopen.

En je argument dat "jullie" niet van zwarte pistes afgaan is ook onzin, want dat is niet waar. Ook sommige rokers gaan van een zwarte piste. En niet iedere roker is voor zijn 65e dood, je hoeft niet eerder te sterven(ook ik kan flauw doen hoor).
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 17:58
Balance
Balance is offline
"Je rent toch ook niet de snelweg over?"

Gebaseerd op een verhaal van een docent. Hij had van een arts gehoord dat er dikwijls mensen met het verhaal kwamen 'ja, maar die en die is ook 100 geworden terwijl hij rookte, dus zo slecht zal het niet zijn.' Waarop de arts als antwoord gaf dat je het zou kunnen vergelijken met 100 mensen die een drukke snelweg over rennen. Van die 100 zal er vast één zijn die heelhuids de overkant bereikt, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is om te doen of geen kwaad kan.
Oud 09-05-2007, 17:59
Balance
Balance is offline
Het lijkt me trouwens tamelijk laat om zoiets voor jongeren tussen de 10 en 15 te doen.
Oud 09-05-2007, 18:14
DDM
DDM is offline
Alle rokende mensen van een transplantatiewachtlijst afhalen ongeacht de reden voor de transplantatie.

Maar ja voor dit en nog een paar stellingen geldt dat het lastig is om te monitoren of de patient nog rookt.
Oud 12-05-2007, 07:47
stylewyse
stylewyse is offline
Citaat:
1986M schreef op 09-05-2007 @ 18:03 :
Als jij in een bedje in het ziekenhuis ligt staat daar al een vaste prijs voor hoor. Je hebt een plek in bezit.
Bed: +- € 150,- ofzo per dag, accijns die ik betaal per jaar: ongeveer €1,-- per dag, ofwel €365,- per jaar. Nog nooit in ziekenhuis gelegen, 20 jaar roken, is +- € 7000,-, vroeger was accijns minder, dus zeg € 5000,-

Citaat:
Moest ik een goed argument geven dan???
Vind het gewoon onzin dat rokers meer moeten betalen omdat het onmensenselijk is om er vanuit te gaan dat een mens dat rookt een ziekte krijgt. Er zijn ook rokers die nooit ziek worden. Als rokers meer moesten betalen lijkt het net alsof ze een toegangs-ticket voor bijvoorbeeld kanker kopen.
Ben je nu wel of niet voor gelijke behandeling van rokers?

Citaat:
En je argument dat "jullie" niet van zwarte pistes afgaan is ook onzin, want dat is niet waar. Ook sommige rokers gaan van een zwarte piste. En niet iedere roker is voor zijn 65e dood, je hoeft niet eerder te sterven(ook ik kan flauw doen hoor).
Ik had het over de zgn ongezonde roker, die zal je niet snel zien snowboarden...
Oud 12-05-2007, 07:48
stylewyse
stylewyse is offline
Citaat:
DDM schreef op 09-05-2007 @ 19:14 :
Alle rokende mensen van een transplantatiewachtlijst afhalen ongeacht de reden voor de transplantatie.

Maar ja voor dit en nog een paar stellingen geldt dat het lastig is om te monitoren of de patient nog rookt.
Alle organen van rokers dan ook alleen aan rokers geven, en mijn zegen heb je

O ja, en van wietrokende mensen aan (wiet)rokers, en van drinkende mensen aan drinkers.... etc....
Oud 12-05-2007, 08:10
Dexter_M
Dexter_M is offline
dikke mensen aan dikke mensen. en zo blijf je wel doorgaan en het is toch niet te controleren.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 10:26
Verwijderd
Citaat:
stylewyse schreef op 12-05-2007 @ 08:47 :
Bed: +- € 150,- ofzo per dag, [/B]
ongeveer 1200 euro
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 16:30
1986M
1986M is offline
Citaat:
stylewyse schreef op 12-05-2007 @ 08:47 :
Bed: +- € 150,- ofzo per dag, accijns die ik betaal per jaar: ongeveer €1,-- per dag, ofwel €365,- per jaar. Nog nooit in ziekenhuis gelegen, 20 jaar roken, is +- € 7000,-, vroeger was accijns minder, dus zeg € 5000,-

[/b]Ben je nu wel of niet voor gelijke behandeling van rokers?

Ik had het over de zgn ongezonde roker, die zal je niet snel zien snowboarden... [/B]
Je zit hier echt onzin te schrijven. Sarah zegt dat het 1200 euro is, en haar vertrouw ik wel wat eerder en dat bedrag had ik ook ongeveer in mijn hoofd. Dus dat gaat al niet op voor je.

En ik zei dat het onzin is dus mijn standpunt in deze lijkt me wel duidelijk.... Ben er tegen dat rokers meer moeten betalen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 17:23
Verwijderd
ik had het ook maar gegoogeld hoor maar dat bedrag stond in een pdf bestand van het ministerie van volksgezondheid dat ik vond
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 17:31
Verwijderd
Citaat:
lawallan schreef op 02-05-2007 @ 12:44 :
haha.

En mensen die ongezond eten ook, want die hebben meer kans op hartziektes of andere tekort-ziektes. En waarom niet ook gelijk de mensen die veel smsen, kans op rsi. En mensen die veel autorijden.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 16:23
remy476
remy476 is offline
''Rokers denken aan de medemens, als zij stoppen met roken betaald iedereen meer benzine.''
Oud 21-05-2007, 12:30
spiXel
spiXel is offline
nee rooken hoef niet nog duurder te worden je betaalt al klauwen met geld aan die cigareten en het word gemaakt meschien voor 25 cent ofzo en hier betaal je 3 a 4 euro voor pakkie is dat dan niet genoef accijnse dan????
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten