Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2007, 20:55
Klijn
Klijn is offline
Ik ben op zoek naar de naam van een schilderij van Rafael.. de Engelse naam is 'The mass at Bolsena', maar het lijkt me niet dat het letterlijk vertaald moet worden en ik kan de Nederlandse naam nergens vinden. Als iemand het weet, graag.. en als iemand sowieso nog sites weet waar veel informatie over Rafael staat (vooral over zijn stanzes) dan hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt

Edit: ik heb de naam inmiddels.. informatie is nog steeds welkom.

Laatst gewijzigd op 13-05-2007 om 21:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2007, 10:38
tinustijger
tinustijger is offline
enn, wat was de naam?
Oud 15-05-2007, 16:13
Habbekrats
'Stanzes', beetje dubbelopsis; stanze is het meervoud van stanza. Hier hebben onze roomse broeders een zoombaar plaatje van je schilderij en wat info over de kamers van Raffaello: http://mv.vatican.va/2_IT/pages/x-Sc...02_01_012.html
In het Nederlands heet het schilderij wel 'de Mis van Bolsena'.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 12:36
Antubis
Antubis is offline
Hey ik heb mijn referaat daar over gedaan. Ik zal wel een stukje typen van wat ik erover heb gevonden. Moet je trouwens alleen over dit schilderij informatie hebben?

De Mis van Bolsena
De mis van Bolsena wordt vaak omschreven als het prachtigste en uitgewerktste schilderij van Rafael. Het werk is zeer uitbundig in kleuren omdat Rafael in die tijd zich steeds meer met de mogelijkheden van kleur bezig begon te houden. Het fresco is geschilderd in 1263, en beeldt een menigte uit. Op het eerste gezicht valt er iets vreemds op: aan de linkerkant van het altaar staan er alleen verbaasde mensen, terwijl er aan de rechterkant kalmte en rust heerst. Dit kan worden verklaard met het verhaal dat bij dit schilderij hoort. Er was eens een priester (lekker origineel). Deze twijfelde aan de transsubstantiatie. Zo noemt de kerk het veranderen van brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus. Dit gebeurt volgens de katholieke kerk tijdens de Eucharistieviering. Laat het nou toevallig net zo zijn dat deze priester weer aan het twijfelen was toen er plotseling uit de hostie die hij in zijn hand hield bloed begon te vloeien! God gaf de priester een teken dat het wel degelijk waar was. Nu het schilderij. Hier wordt het moment afgebeeld dat de hostie net begint te bloeden. De priester schrikt zichtbaar, en met hem het volk achter hem. De mensen aan de rechterkant daarentegen blijven betrekkelijk rustig. Dit is niet verwonderlijk; het zijn immers geestelijken, en omdat zij al geloofden, verbaast het hen compleet niet.

Enkele details.
Rechts van het altaar is Paus Julius II (1) te zien, terwijl hij knielt voor dit teken van god. Rechtsonder hem zie je zijn gevolg: kardinalen, bisschoppen en priesters (2). De verschrikte priester staat aan de linkerkant van het altaar, te verbaasd om iets te doen (3). Links zie je het gewone volk, dat eveneens sprakeloos is (4). Het is een apart indeling van het schilderij, een links-rechts verdeling waarbij een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen het gewone volk en de geestelijkheid. De kerk waar dit wonder gebeurde was De kerk van Santa-Cristina te Bolsena.
Reageren

Regels voor berichten