Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2007, 20:55
nickvandijk87
nickvandijk87 is offline
hallo mensen. dit is de 2e vraag die ik in een examen tegen kwam die ik niet echt begrijp. het examen is bijna dus ik kan wel wat hulp gebruiken .. kan iemand mij duidelijk uitleggen met berekeningen hoe ik deze vragen kan oplossen? bij voorbaad dank.

Een plaatcondensator staat op 6000µ . Een bolletje met een lading van 6.0 µ C ondervindt tussen de platen een kracht van 0.90 N. Graag met een duidelijke uitleg en berekening want ik kom er zelf helemaal niet uit.

a) bereken de veld sterkte

b) bereken de afstand tussen de platen

c)Hoe groot moet je de spanning maken om een kracht tot 0.120N op te laten lopen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2007, 10:16
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nickvandijk87 schreef op 16-05-2007 @ 21:55 :
hallo mensen. dit is de 2e vraag die ik in een examen tegen kwam die ik niet echt begrijp. het examen is bijna dus ik kan wel wat hulp gebruiken .. kan iemand mij duidelijk uitleggen met berekeningen hoe ik deze vragen kan oplossen? bij voorbaat dank.

Een plaatcondensator staat op 6000µ . Een bolletje met een lading van 6.0 µ C ondervindt tussen de platen een kracht van 0.90 N. Graag met een duidelijke uitleg en berekening want ik kom er zelf helemaal niet uit.

a) bereken de veld sterkte

b) bereken de afstand tussen de platen

c)Hoe groot moet je de spanning maken om een kracht tot 0.120N op te laten lopen
a) Als Fe de elektrische kracht is en E de veldsterkte, dan geldt: E=Fe/q. Invullen van de gegevens levert: E=9*10-1/(6*10-6) N/C=9*105/6 N/C=1,5*105 N/C.
b) Als V het potentiaalverschil is en d de afstand tussen de platen, dan geldt: E=V/d, dus V=E*d, dus d=V/E. Invullen van de gegevens levert: d=6*10-3/(1,5*105) m=6*10-8/1,5 m=4*10-8 m.
c) Er geldt: E=Fe/q en E=V/d, dus Fe/q=V/d, dus Fe*d=V*q, dus V=Fe*d/q. Invullen van de gegevens levert: V=1,2*10-2*4*10-8/(6*10-6) Volt=4,8*10-10/(6*10-6) Volt=4,8*10-4/6 Volt=8*10-5 Volt.
Oud 17-05-2007, 11:08
nickvandijk87
nickvandijk87 is offline
heel erg bedankt mathfreak! echt super van je . als ik het zo bekijk is het niet echt moeilijk .. maar om er zelf achter te komen vind ik maar lastig
Hopen dat ik je niet nog eens hoef lastig te vallen .

Nick
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 14:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nickvandijk87 schreef op 17-05-2007 @ 12:08 :
heel erg bedankt mathfreak! echt super van je .
Graag gedaan.

Citaat:
nickvandijk87 schreef op 17-05-2007 @ 12:08 :
als ik het zo bekijk is het niet echt moeilijk .. maar om er zelf achter te komen vind ik maar lastig
Het is ook niet moeilijk. Je moet alleen even weten welke grootheden gegeven zijn, en hoe de samenhang daartussen precies is. Ik raad je in ieder geval aan om het onderdeel elektrische velden in je boek nog eens zorgvuldig door te nemen. Je vindt daar alle formules die je met betrekking tot berekeningen bij elektrische velden nodig hebt. Ook is het raadzaam om de voorbeelden die je vermeld ziet staan eens aandachtig te bekijken. Je ziet dan hoe je de diverse formules in een gegeven situatie toe moet passen.
Reageren

Regels voor berichten