Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2002, 20:29
Rosie
Rosie is offline
Ok, ik wil dus even weten wat er gebeurd als je een gescheurde milt hebt, een hele goeie vriendin word nu geopereerd en ik weet alleen dat ze een gekneusde nier heeft, een gescheurde milt en iets met dr alvleesklier.. Kan iemand me vertellen wat het inhoud en wat gevolgen kunnen zijn??/

Rosie
Oud 29-07-2002, 21:05
Markiex
Markiex is offline
Wat die milt betreft: het hangt er vanaf in hoeverre de milt gescheurd is, soms kunnen ze hem "redden" door er een soort van netje om heen te binden, als de scheur(en) te groot zijn zal ie verwijderd moeten worden.
Oud 29-07-2002, 21:16
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Rosie schreef:
Ok, ik wil dus even weten wat er gebeurd als je een gescheurde milt hebt, een hele goeie vriendin word nu geopereerd en ik weet alleen dat ze een gekneusde nier heeft, een gescheurde milt en iets met dr alvleesklier.. Kan iemand me vertellen wat het inhoud en wat gevolgen kunnen zijn??/

Rosie
De milt is een orgaan dat links boven in de buikholte ligt, tussen de maag en de onderste ribben, direct onder het middenrif en heeft als belangrijkste functie het zuiveren van het bloed en het voorkomen van infecties. De milt produceert witte bloedlichaampjes en zuivert het bloed door het afvoeren van beschadigde cellen, afval en bacterieën via de lymfvaten. Een gescheurde milt kan veel inwendig bloedverlies veroorzaken zodat het noodzakelijk kan zijn de milt te verwijderen. Dit heeft verder geen nadelige gevolgen omdat het lymfsysteem de taken van de milt grotendeels overneemt.
Oud 29-07-2002, 21:26
Rosie
Rosie is offline
Mathfreak, ik ben jou zo dankbaar. Dit is al de tweede keer dat je me heel erg helpt. God bless you.

Bedankt, Rosie
Oud 29-07-2002, 22:58
Markiex
Markiex is offline
Het missen van je milt is heus geen pretje hoor, het tast nl. wel degelijk je immuunsysteem aan. Mensen zonder milt zijn in het algemeen wat vatbaarder voor infecties.
Oud 30-07-2002, 15:17
Rosie
Rosie is offline
Heb nog wat vragen, ze hebben een stuk van haar alvleesklier weggehaald, wat is het en wat doet het en wat gebeurd als daar een stuk van mist?>?

Dank je!

Rosie
Oud 30-07-2002, 15:42
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Rosie schreef:
Heb nog wat vragen, ze hebben een stuk van haar alvleesklier weggehaald, wat is het en wat doet het en wat gebeurd als daar een stuk van mist?>?

Dank je!

Rosie
De alvleesklier is een onregelmatig gevormde klier van 12 tot 15 cm lang die achter de maag tegen de achterwand van de buikholte ligt. De alvleesklier scheidt spijsverteringssappen af naar de twaalfvingerige darm en scheidt daarnaast via de eilandjes van Langerhans die in de klier liggen de hormonen insuline en glucagon in het bloed af. Insuline controleert het verbruik van glucose en vetten in het lichaam. Een tekort of teveel aan insuline veroorzaakt diabetes mellitus. Bij een insulinetekort is het glucosegehalte in het bloed te laag en bij een overmaat insuline is het glucosegehalte in het bloed te hoog.
Wat het verwijderen van een gedeelte van de alvleesklier voor gevolgen heeft hangt af van het feit of daarbij ook sommige van de eilandjes van Langerhals zijn verwijderd. Als dat zo is bestaat er een kans dat je vriendin zichzelf regelmatig insuline-injecties zal moeten toedienen, net zoals een diabetespatiënt dat regelmatig moet doen.
Oud 30-07-2002, 22:50
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Insuline controleert het verbruik van glucose en vetten in het lichaam. Een tekort of teveel aan insuline veroorzaakt diabetes mellitus. Bij een insulinetekort is het glucosegehalte in het bloed te laag en bij een overmaat insuline is het glucosegehalte in het bloed te hoog.
Euh, bijna dan: Bij diabetes mellitus type 1 (juveniele DM) is er een absoluut tekort, wat er voor zorgt daat je glucose gehalte (suiker) in je bloed stijgt. Bij type 2 (ouderdoms DM) is er een relatief tekort, of ook wel insuline resistentie: de doelorganen zijn minder gevoeling voor insuline waardoor het glucose in het bloed blijft. Als je teveel insuline in je bloed hebt krijg je een hypo, tenzij je natuurlijk resistent ben voor insuline.
Maar om wat meer ontopic te komen: het hangt er een beetje af wat voor stukje ze weggehaald hebben, zoals mathfreak al schreef. volgens mij zitten de meeste eilandjes van Langerhans in de staart.

Regels voor berichten