--> dit moet in het geschiedenis topic denk ik.
om toch even antwoord te geven:
ik weet niet of je ook het examenkatern gewoon hebt (heeft iedereen dat eigenlijk?), maar daar in wordt mij in ieder geval duidelijk dat in 1946 een Nederlandse en Indonesische delegatie het eens worden, en dat in dat akkoord (Linggadjati) staat dat Nederland het gezag van de Republiek op Java en Sumatra erkend, en dat de Republiek instemt met een stichting van een Indonesische federatie van drie deelstaten. Nederland en Indonesië blijven een unie vormen voor gemeenschappelijke belangen, waarbij de koningin dan aan het hoofd staat.
Dan volgt er een storm van protest, zowel in Indonesië als in Nederland; veel Nederlanders zijn bang dat Nederland het verlies van zijn kolonie nooit meer te boven zal komen en een derderangs land zal worden. De regeringspartijen (van NL dus neem ik aan) vinden dat de onderhandelaars (de delegatie) teveel hebben weg gegeven en willen Nederland Nieuw-Guinea wel mag houden. Dat wordt dus aan het akkoord toegevoegd door Nederland.
En dat vindt de Republiek onaanvaardbaar en dan krijg je allerlei acties en incidenten, waarna Nederland besluit om die politionele acties te gaan doen om zo alle gebieden weer terug te veroveren.
Is dat wat duidelijker? Het is niet dat het niet veel voorstelt, maar meer dat er eigenlijk niets van terecht komt omdat Indonesië het er uiteindelijk niet mee eens is en ze actie gaan voeren, waarna Nederland onder het mom van politionele acties een koloniale oorlog voert, om zo alles weer terug te veroveren (wat niet lukt, omdat Nederland uiteindelijk gedwongen wordt door de VN om de soevereiniteit weer over te dragen)