Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2007, 11:26
jackvandoelen
jackvandoelen is offline
hoi mensen!
volgende week heb ik mijn VWO natuurkunde examen. Nu ben ik dus bezig om alle oude examens te maken maar er staan vragen in over ladingen waar ik niks van snap en ook nooit heb gehad in de les. zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vragen?
alvast heel er bedankt! jack

1) leg uit dat je voor de veldsterkte naast de eenheid NC-1 ook de eenheid VM-1 mag schrijven

2) gegeven zijn de ladingen Q1 en Q2 op een afstand van 50 cm en een punt P met Q1P = 60 cm en Q2P = 40 cm. Q1=+1.8x10^-8C en Q2 = -6.0x10^-9 C

a) teken de situatie op schaal
b) bereken de veldsterktes in P ten gevolge van Q1 en Q2 afzonderlijk.
c) Bepaal Ep

alvast super bedankt!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2007, 14:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
jackvandoelen schreef op 17-05-2007 @ 12:26 :
hoi mensen!
volgende week heb ik mijn VWO natuurkunde examen. Nu ben ik dus bezig om alle oude examens te maken maar er staan vragen in over ladingen waar ik niks van snap en ook nooit heb gehad in de les. zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vragen?
alvast heel erg bedankt! jack

1) leg uit dat je voor de veldsterkte naast de eenheid NC-1 ook de eenheid VM-1 mag schrijven

2) gegeven zijn de ladingen Q1 en Q2 op een afstand van 50 cm en een punt P met Q1P = 60 cm en Q2P = 40 cm. Q1=+1.8x10^-8C en Q2 = -6.0x10^-9 C

a) teken de situatie op schaal
b) bereken de veldsterktes in P ten gevolge van Q1 en Q2 afzonderlijk.
c) Bepaal Ep

alvast super bedankt!!!!!!!
De Volt is een afgeleide eenheid. Er geldt: 1 V=1 J/C=1 Nm/C. Omdat de veldsterkte de eenheid V/m heeft en 1 V overeenkomt met 1 Nm/C, kun je de veldsterkte dus uitdrukken als Nm/Cm, ofwel N/C. De eenheden V/m en N/C zijn dus overeenkomstige eenheden voor de elektrische veldsterkte.
2 a) Q1, Q2 en P kun je opvatten als punten van een driehoek Q1Q2P. Kies Q1Q2 als basis en neem voor de schaal 1 cm als lengte van 10 cm. Teken eerst Q1Q2. Cirkel vanuit Q1 een afstand van 6 cm om en vanuit Q2 een afstand van 4 cm. Dit geeft het punt P dat aan de voorwaarden Q1P=60 cm en Q2P=40 cm voldoet.
b) Er ontbreekt een gegeven. Om de veldsterkte in P ten opzichte van Q1 en Q2 te kunnen berekenen heb je een gegeven potentiaalverschil of een gegeven lading in P nodig. Bij een gegeven potentiaalverschil V vind je voor de veldsterkte in P ten opzichte van Q1 de waarde V/0,6 V/m, en voor de veldsterkte in P ten opzichte van Q2 de waarde V/0,4 V/m. Als er in P een gegeven lading q aanwezig is, vind je met behulp van de wet van Coulomb voor de veldsterkte in P ten opzichte van Q1 de waarde f*Q1/0,36 N/C, en voor de veldsterkte in P ten opzichte van Q2 de waarde f*Q2/0,16 N/C.
c) Veronderstel dat q een gegeven lading in P voorstelt en dat deze lading positief is. De veldsterkte in P ten opzichte van Q1 stelt dan een vector voor die in P aangrijpt en naar Q1 is gericht. De veldsterkte in P ten opzichte van Q2 stelt dan een vector voor die in P aangrijpt en tegengesteld aan de richting naar Q2 is gericht. De somvector geeft dan de richting van de totale veldsterkte in P aan, en de lengte van de somvector stelt dan de waarde van de totale veldsterkte in P voor.
Laat alfa de hoek zijn tussen Q1P en Q2P en laat E1=f*Q1/0,36 en E2=f*Q2/0,16 de veldsterkten in P ten opzichte van Q1 en Q2 zijn, dan is de totale veldsterkte in P gelijk aan sqrt(E1²+E2²-2*E1*E2*cos(alfa)), waarbij cos(alfa) te vinden is uit Q1Q2²=Q1P²+Q2P²-2*Q1P*Q2P*cos(alfa).

Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 16:40.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 22:31
Razputin
Mag je er niet vanuit gaan dat de lading van P neutraal ( 0 ) is, waardoor het verschil in lading in P gelijk staat aan de gegeven waarden lading van Q1 en Q2 ?

Bij voorbaat dank,
R, 5vA
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten