Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2007, 20:19
Apomes
Apomes is offline
Het is geen vraag maar eerder een mededeling van algemeen nut!

De lente is al in het land en de zomer nadert, dus de zon gaat harder schijnen! Dus ik dacht bij mezelf: 'laten we het eens even hebben over de zon en diens gevolgen voor de huid'

Vandaar dit topic!

Zoals je wel weet zijn er 3 soorten UV stralen: UVA, UVB & UVC.
Nu UVC is de minst belangrijke: UVA & UVB niet.
UVB stralen zorgen voor de verbranding van de huid, terwijl UVA zorgt voor zonbeschadiging (samen met UVB), rimpels, Verdikking van de huid, huidkanker

Als je zonnecreme koopt van factor 15. Dan gaat deze zonnecreme je wss alleen maar beschermen tegen UVB stralen, terwijl UVA stralen eens zo schadelijk zijn, zoniet schadelijker.
Vandaar dus dat het belangrijk is dat je een zonnecreme koopt die ook helpt tegen UVA stralen! Hoe kan je dat weten?
Door naar de ingredienten te kijken!
Er zijn 4 ingrediënten die je beschermen tegen UVA stralen: Zink oxide, Avobenzone, titanium Dioxide & Mexoryl SX.

Zink oxide en Titanium oxide zijn minder geschikt voor de acne-huid, andere zijn perfect!

Waterproof en fabeltjes?
Zonnecremes zijn niet waterproof, bedoelende het is niet omdat je waterproof zonnecreme opdoet en je het water ingaat dat je erna geen zonnecreme opnieuw moet smeren! Wel heb je een langere tijd om deze opnieuw aan te brengen! Als je waterproof zonnecreme hebt en je gaat het water in (of zweet hard) moet je binnen 40 minuten opnieuw zonnecreme smeren.

SPF?
Sun Protection Factor
De SPF staat niet voor de hoogte van de bescherming maar wel voor de lengte van de bescherming! Stel dat je na 20 minuten roze wordt van de zon en je hebt een SPF 30 dan:
20 minuten x 30 (SPF) = 600 minuten! Je bent dus 600 minuten beschermt tegen de zon!

Foundations & SPF
Foundations met een SPF bieden onvoldoende bescherming, om goed te zijn zou je dan telkens om de 2 uur opnieuw fondation moeten smeren en dat is niet praktisch! Wat je wel kan doen is zonnecreme mengen met je foundation of foundation met SPF opdoen en om de 2 uur Pressed powder met SPF opdoen, dat zorgt wel voor extra bescherming!

Mengen
Het is niet omdat je een foundation met SPF 15 hebt en een zonnecreme met factor 30 gebruikt, dat je opeens factor 45 op je huid hebt! Neen, de SPF zal wel verhogen, maar niet drastisch! Je zal dan ongeveer een SPF van 32 hebben!

SPF en toch verbranden?
Het is niet omdat je zonnecreme smeert dat je niet meer verbrand! de kans bestaat nog steeds en dit aangezien de zonencreme 98% van de UVA en UVB stralen tegenhoudt, maar nog steeds 2% doorlaat! 2% die voor sommige huidtypes erg pijnlijk kan zijn!

Weetjes
Smeer zonnecreme 20 minuten voordat je buitengaat, op deze manier heeft hij de kans om goed in te trekken

Smeer zonnecreme Royaal, zodat alles goed beschermd is!

Tussen 11 en 14 uur schijnt de zon op zijn hardst! Probeer hem dan ook te ontwijken.

Smeer 365 dagen per jaar zonnecreme! het is niet omdat het bewolkt is of de zon niet schijnt dat er geen UV stralen doorkomen! 20% komt toch nog steeds door!

De huid heeft een natuurlijke SPF 2! Veel te weinig dus!

Een kleurtje is inderdaad mooi en leuk, huidkanker, zonbeschadiging, vroegtijdige veroudering, gesprongen bloedvaatjes, pigmentatie,...is minder mooi Zodra je bruin bent van de zon, is het een teken dat je huid beschadigt is! de Langerhands cellen in je huid zorgen dat bacteriën niet in je huid geraken en vechten tegen allerlei andere belangrijke dingen om je immuun systeem in conditie te houden! Een beetje zon, zal deze Langerhands cellen beschadigen!

Just wanted to share

Laatst gewijzigd op 25-05-2007 om 20:21.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 21:16
vosje16
vosje16 is offline
Interessant...maar nu durf ik niet meer in de zon...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 21:58
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Apomes schreef op 25-05-2007 @ 21:19 :

Een kleurtje is inderdaad mooi en leuk, huidkanker, zonbeschadiging, vroegtijdige veroudering, gesprongen bloedvaatjes, pigmentatie,...is minder mooi Zodra je bruin bent van de zon, is het een teken dat je huid beschadigt is! de Langerhands cellen in je huid zorgen dat bacteriën niet in je huid geraken en vechten tegen allerlei andere belangrijke dingen om je immuun systeem in conditie te houden! Een beetje zon, zal deze Langerhands cellen beschadigen!
Iets zegt me dat ik het hier totaal niet mee eens ben! Hier worden enkele fysiologische onwaarheden verkondigd.

Cellen van langerhands, ik heb er nog niet eerder van gehoord. Nu zegt dat mischien niet zoveel, maar een google sessie leverde ook niks op.
Langerhans cellen ken ik des te beter, deze cellen zorgen voor de insuline aanmaak in je lichaam, ze zijn gelegen in de alvleesklier (of toch de lever??). Met afweer heeft het echt niet te maken. De afweer in je huid voor verzorgt door witte bloedcellen, en door macrofagen. Het is waar dat door uv straling die kunnen beschadigen, maar deze cellen hopen zich niet continu op in de huid, maar migreren vanuit het vaatstelsel. Dus ze kunnen nooit ernstig beschadigd raken.
Vervolgens zeg je dat een bruine huid, een beschadigde huid is. Door de uv prikkels worden er pigmentkorrels aangemaakt, deze korrel houden de uv straling tegen. Zo zorgen ze er dus voor dat je huid wordt beschermd, en juist niet beschadigd. Die bruine kleur is dus juist goed. Een rode huid daarentegen is wel beschadigd, die is verbrand door een overdosis uv.

Graag zou ik toch wat meer willen weten over die langerhands cellen, want ik heb er echt nog niet van gehoord.
Oud 26-05-2007, 07:27
Pluis
Pluis is offline
Leuk, hier kan ik inspringen.
even een quote uit mijn immunologieboek: "in the skin, epidermal dendritic cells are called langerhans cells." Die cellen zitten dus echt (ook) wel in je huid. Het zijn antigeen presenterende cellen, en daar heb je er over het algemeen heel erg veel van (understatement), en ze worden ook actief bijgemaakt. En bruine huid is absoluut geen teken van beschadigde langerhandscellen, dat is een heel ander mechanisme. Oh en de langerhandscellen voorkomen dus niet dat microben in de huid terecht komen, ze herkennen microben die de huid al zijn binnengedrongen.
Oud 26-05-2007, 08:35
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 25-05-2007 @ 22:58 :
Iets zegt me dat ik het hier totaal niet mee eens ben! Hier worden enkele fysiologische onwaarheden verkondigd.

Cellen van langerhands, ik heb er nog niet eerder van gehoord. Nu zegt dat mischien niet zoveel, maar een google sessie leverde ook niks op.
Langerhans cellen ken ik des te beter, deze cellen zorgen voor de insuline aanmaak in je lichaam, ze zijn gelegen in de alvleesklier (of toch de lever??). Met afweer heeft het echt niet te maken. De afweer in je huid voor verzorgt door witte bloedcellen, en door macrofagen. Het is waar dat door uv straling die kunnen beschadigen, maar deze cellen hopen zich niet continu op in de huid, maar migreren vanuit het vaatstelsel. Dus ze kunnen nooit ernstig beschadigd raken.
Vervolgens zeg je dat een bruine huid, een beschadigde huid is. Door de uv prikkels worden er pigmentkorrels aangemaakt, deze korrel houden de uv straling tegen. Zo zorgen ze er dus voor dat je huid wordt beschermd, en juist niet beschadigd. Die bruine kleur is dus juist goed. Een rode huid daarentegen is wel beschadigd, die is verbrand door een overdosis uv.

Graag zou ik toch wat meer willen weten over die langerhands cellen, want ik heb er echt nog niet van gehoord.
Ik ga het straks allemaal volledig uittypen over de cellen en de proteinen, want gisteren was het snel snel! Meer info volgt dus
Oud 26-05-2007, 09:06
tuttebel
tuttebel is offline
mn vrienden smeren ook allemaal veel te weinig. of factor 5-10 omdat ze bruin willen worden of juist helemaal niet.
ik heb een bleke huid en zit veel op t water daarom moet ik wel smeren. maar zo word je ook veel mooier bruin, niet zo zonnebankbruin maar gelijkmatig en een mooi tintje.
Oud 26-05-2007, 09:14
coopergirl
coopergirl is offline
Factor 30 ('sunblock') zegt dus niets of het blocken van de zon, maar over de duur van beschermd zijn?
Oud 26-05-2007, 09:45
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 26-05-2007 @ 10:14 :
Factor 30 ('sunblock') zegt dus niets of het blocken van de zon, maar over de duur van beschermd zijn?
De creme laat dus alsnog een paar procent van die straling door in je huid. Dus niet 100% geblockt.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 12:32
Southtown
Southtown is offline
goed topic
Ik ben blij dat iemand er verstand van heeft en het deelt met de rest
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 12:38
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 26-05-2007 @ 10:45 :
De creme laat dus alsnog een paar procent van die straling door in je huid. Dus niet 100% geblockt.
Ik begrijp dat het niet honderd procent de straling tegenhoud... Maar ikw as altijd in de veronderstelling goed bezig te zijn met mijn factor 30 omdat ik dacht dat het meer straling zou tegen houden..
Oud 26-05-2007, 13:04
Verwijderd
@ poepkind: dat zijn eilandjes van langerhans. Je hebt ook cellen van langerhans, die zijn onderdeel van je immuunsysteem en zitten inderdaad in je huid, al zitten ze daar geen bacterien tegen te houden, het zijn antigeenpresenterende cellen en hun voornaamste functie is om antigen van schimmels en virussen naar de T-lymfocyten te transporteren waardoor die geactiveerd raken. Maar het lijkt me sterk dat die beschadigd raken van 'een beetje zon'.

En verder raad ik iedereen af om naar Apomes te luisteren als die huid-advies geeft. Dat is ongeveer vergelijkbaar met luisteren naar een anorexiapatient die dieetadvies geeft.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 16:48
Verwijderd
Ik heb van mezelf al een getinte huid en het duurt over het algemeen wel even voordat ik verbrand. Als ik niet smeer, verbrand mijn gezicht (junkbeenderen en neus) en verbranden mijn schouders in ongeveer anderhalf tot twee uur wanneer ik vol in de zon zit en mezelf niet insmeer.

Omdat ik geen risico wil lopen heb ik notenmelk gekocht voor de mijn vakantie in Tunesië. Deze beschermt tegen UVA en UVB straling en is factor 10. Is dit genoeg voor iemand als ik? En heeft het veel voordelen om na het zonnen nog een aftersunmilk te gebruiken? Want ik heb deze namelijk ook gekocht.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 15:15
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Sarah schreef op 26-05-2007 @ 14:04 :

En verder raad ik iedereen af om naar Apomes te luisteren als die huid-advies geeft. Dat is ongeveer vergelijkbaar met luisteren naar een anorexiapatient die dieetadvies geeft.
dat vind ik een domme vergelijking.. Dit is interessante informatie, misschien enigszins overbodig voor leken en ongeinteresseerden, maar wel interessant.
Oud 27-05-2007, 18:32
Verwijderd
Citaat:
tuttebel schreef op 27-05-2007 @ 16:15 :
dat vind ik een domme vergelijking.. Dit is interessante informatie, misschien enigszins overbodig voor leken en ongeinteresseerden, maar wel interessant.
Het is geen domme vergelijking, Apomes heeft een psychische aandoening waarbij hij geobsedeerd is door zijn huid, dat heeft hij zelf ook vaak genoeg gepost. Ik zeg dit absoluut niet om gemeen tegen hem te zijn ofzo, maar het lijkt me niet wenselijk als hij andere mensen hierin meesleept. "Aaah als je een beetje zonlicht ziet krijg je duizend ziektes" is geen interessante informatie maar een irreële angst.

Laatst gewijzigd op 27-05-2007 om 19:32.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 19:53
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Sarah schreef op 26-05-2007 @ 14:04 :
@ poepkind: dat zijn eilandjes van langerhans.
ja dat ik ook al getypt, ik wist niet dat de afweercellen in de huid ook zo heetten. Maar ik had er ook als een stukje over getypt, en het kan idd gewoon niet dat je hele afweer op de schop gaat door de UV! Die cellen zitten daar toch n beetje te diep voor, en ze komen niet uit de huid. Dus de aanmaak blijft behouden. Ik vind het echt een raar verhaal over die cellen en bruine kleur. je zou er maar op komen

aaaah ik ziet net de reden waarom apomes op dit mooie verhaal is gekomen
Oud 27-05-2007, 20:00
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Apomes schreef op 25-05-2007 @ 21:19 :
Zodra je bruin bent van de zon, is het een teken dat je huid beschadigt is! de Langerhands cellen in je huid zorgen dat bacteriën niet in je huid geraken en vechten tegen allerlei andere belangrijke dingen om je immuun systeem in conditie te houden! Een beetje zon, zal deze Langerhands cellen beschadigen!
Zodra UV straling je huid raakt zet dit melanocyten aan tot aanmaak van pigment. De bruine kleur komt dus niet voort uit een beschadiging, maar vanuit een natuurlijk proces.
Oud 27-05-2007, 22:08
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Sarah schreef op 27-05-2007 @ 19:32 :
Het is geen domme vergelijking, Apomes heeft een psychische aandoening waarbij hij geobsedeerd is door zijn huid, dat heeft hij zelf ook vaak genoeg gepost. Ik zeg dit absoluut niet om gemeen tegen hem te zijn ofzo, maar het lijkt me niet wenselijk als hij andere mensen hierin meesleept. "Aaah als je een beetje zonlicht ziet krijg je duizend ziektes" is geen interessante informatie maar een irreële angst.
Oke, ik was er inderdaad al van onder de indruk en heb zitten panieken tegen mijn moeder

Regels voor berichten