Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2007, 20:55
Poepkind
Poepkind is offline
Wat is beperkt recht?
via google kom ik telkens hier op uit.

Beperkt recht

Dit is een recht dat is afgeleid van een meeromvattend recht, dat met het beperkt recht is bezwaard. Zo zijn er gebruiksrechten (vruchtgebruik, erfdienstbaarheid, erfpacht, opstal) en zekerheidsrechten (hypotheek, pandrecht

In de statuten van het huis staat namelijk dat je geen beperkt recht mag vestigen op de kamer.

Het zit namelijk zo, ik heb interesse om een kamer te kopen. Dat is een Maatschap van Eigenaren, en je koopt het recht om een bepaalde kamer te gebruiken. Nu is het zo dat ik via google niet echt op deze woonvorm ben gestuit. Een woonvereniging daarentegen is best wel gangbaar, en er zijn ook wat bedrijven die zich daar mee bezig houden. Is er een verschil tussen deze 2 vormen?
Oud 21-06-2007, 22:40
Verwijderd
Wat een woonvereniging is weet ik niet -tenzij je een Vereniging van Eigenaren bedoelt, maar het kopen van een kamer lijkt mij zo appartementsrecht. (Als je een appartement koopt word je automatisch lid van de VVE.)

Wat is een beperkt recht? Je noemde zelf al vruchtgebruik; stel de buurman heeft een appelboom, en jij mag van hem de appels hebben. De buurman heeft het eigendomsrecht (de boom an sich), jij hebt een beperkt recht (nl recht op de appels). Het eigendomsrecht is de hele taart, een beperkt recht is een stukje taart Appartementsrecht is dus geen beperkt recht.

"Wanneer u eigenaar bent van een stuk grond bent u ook automatisch eigenaar van alles wat zich in, op of boven die grond bevindt. De eigenaar van de grond waarop een flatgebouw staat, is dus eigenaar van het héle flatgebouw. Volgens de letter van de wet is één appartement in dat gebouw niet te verkopen als zelfstandige woning. Daarom biedt de wet de mogelijkheid om een gebouw te splitsen in appartementsrechten. Een appartementsrecht geeft recht op een aandeel in het gebouw alsmede het recht op het exclusieve gebruik van de woning.* "

Zoals je ziet ben ik slecht in uitleggen hopelijk kun je er iets van maken.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 23:03
Verwijderd
Een beperkt recht is beperkt omdat het niet volledig is. Dat klinkt stom, maar dat is wel precies hoe het zit. Eigendom is het meest omvattende recht dat iemand op een zaak kan hebben. Eigendom is het moederrecht, eigendom is nergens van afgeleid. Eigendom is dus een 'volledig' recht.

Een beperkt recht is, ten opzichte van de eigendom, beperkt. Pand of hypotheek zijn bijvoorbeeld beperkte rechten, omdat ze de pand- en hypotheekhouder niet het recht geven om de zaak als eigenaar te gebruiken, maar slechts voor de doeleinden van het erop gevestigde pand- of hypotheekrecht (dus zekerheid en eventueel executie en verhaal op de opbrengst).

Vruchtgebruik is ook een beperkt recht, omdat het niet volledig is: de vruchtgebruiker mag niet de zaak gebruiken alsof het zijn eigendom is, maar slechts als vruchtgebruiker, dat wil zeggen het gebruik van de zaak en het trekken van de vruchten ervan.

Klinkt allemaal nogal abstract, maar voor jouw toepassing is genoeg om te onthouden dat je de kamer dus kennelijk niet met een recht van hypotheek mag bezwaren. Als je een kamer koopt, dan koop je in feite een zgn. appartementsrecht. Je koopt letterlijk het recht om dát gedeelte van de onroerende zaak te gebruiken. Het gaat een beetje te ver om uit te leggen waarom dat zo is, maar het is zo in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 10:08
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-06-2007 @ 00:03 :

Klinkt allemaal nogal abstract, maar voor jouw toepassing is genoeg om te onthouden dat je de kamer dus kennelijk niet met een recht van hypotheek mag bezwaren. Als je een kamer koopt, dan koop je in feite een zgn. appartementsrecht. Je koopt letterlijk het recht om dát gedeelte van de onroerende zaak te gebruiken. Het gaat een beetje te ver om uit te leggen waarom dat zo is, maar het is zo in elk geval.
Het is geen VvE, en het zijn ook geen aparte kadastrale units. Die kamers zijn dus nog minder dan een appartementsrecht, maar hoe ver mijn eigendom over die kamer gaat geen idee. Maar wat ik me dus afvraag, als in het statuut staat dat ik de kamer niet mag bezwaren met beperkt recht, maar zelf alleen het recht koop om die kamer te gebruiken, heb ik toch ook een beperkt recht of niet soms? En de financiering die wordt aangeboden om een kamer te kopen is geen echte hypotheek, omdat ik geen echt huis koop.
Maar is die financiering een beperkt recht? Dit staat onder de formulieren van het financieel mannetje.

Graag wijzen wij je op de –niet verplichte- collectieve financieringsfaciliteit welke momenteel door de bank wordt aangeboden. Het betreft géén reguliere hypothecaire financiering maar een ‘maatwerklening’ onder speciale voorwaarden en condities welke zijn opgesteld door de betreffende bank.

En dan nog, die gast die die kamer verkoopt, zegt dat je door het nemen van een standaard hypotheek de andere bewoners benadeelt.
Oud 22-06-2007, 22:21
Verwijderd
Nouja, het Nederlandse recht kent een gesloten stelsel van beperkte rechten, dus het moet eigendom zijn (van een appartementsrecht) of vruchtgebruik.

'Koop van een recht de kamer te gebruiken' bestaat niet, dat heet gewoon huur

Dat je een zaak waarvan je de eigendom verkrijgt niet mag bezwaren betekent nog niet dat je een beperkt recht op die zaak hebt. Je hebt wel de eigendom maar er is een last aan gekoppeld (bijv. een kettingbeding of een verbod de zaak te bezwaren).
Met citaat reageren
Oud 23-06-2007, 12:15
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-06-2007 @ 23:21 :

'Koop van een recht de kamer te gebruiken' bestaat niet, dat heet gewoon huur

Ik snap er nog steeds geen kont van, en dat is denk ik de reden dat ik de kamer niet ga kopen. Overigens is die kamer niet eens zo heel erg mooi, en die knor vraagt er n hoop geld voor. Maar het is echt niet hetzelfde als een appartement kopen, dat weet ik wel zeker.

van www.stut.consult.nl

Er zijn diverse projectontwikkelaars/beleggers in de markt die kamers aanbieden in de vorm van koopkamers, koopstudio’s, e.d. Het kopen van een kamer is eigenlijk maar de helft van het verhaal … want je koopt eigenlijk een lidmaatschapsrecht in een woonvereniging. Daardoor krijg je het recht van privé-bewoning van een kamer en, afhankelijk van de concrete situatie in het pand, al dan niet gemeenschappelijk gebruik van voorzieningen: keuken, toilet, badkamer.
Reageren

Regels voor berichten