Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2007, 12:52
Verwijderd
Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik hoop toch dat jullie het even willen lezen.

Een vriendin van me heeft (denk ik) een probleem.

De situatie is als volgt: Sinds 3 of 4 maanden gebruikt ze een andere anticonceptiepil. Ik weet niet hoe hij heet, maar hij is wel lichter dan de “normale.”
Sinds die tijd is ze ontzettend afgevallen. Ze ziet eruit als een anorexiapatient, het is echt naar om te zien.
Ik en andere vriendinnen hebben er weleens wat voorzichtige opmerkingen over gemaakt, maar zelf zegt ze dat ze gewoon minder eetlust heeft door de pil.
Nou zijn we gisteren een dagje naar Duinrell geweest, en ze eet op zich wel normaal. Maar wie weet heeft ze wel trucjes ofzo. Haar boterhammen zagen er bijvoorbeeld verdacht klein en dun uit, ze eet geen tussendoortjes, en bij de MacDonalds wilde ze alleen een salade, en at ze met moeite een groenteburger. Wat ik ook heel verdacht vind is dat ze AAN EEN STUK DOOR water aan het drinken is, en serieus om het half uur naar de wc moet. En dan snapt ze niet dat ze er ’s nachts zo vaak uit moet om te gaan plassen.
Ik zit dus ontzettend te twijfelen of ze een eetprobleem heeft, of dat het gewoon inderdaad door die pil komt.
Maar wat ik vreemd vind: Is het een bekend verschijnsel dat je er van een lichtere pil uitgemergeld uit gaat zien? Het rare is ook dat ze er zelf schijnbaar niet mee zit, en dat ze er gewoon rustig mee doorgaat.
Misschien zit ik ook wel teveel op haar te letten wat dat betreft, maar ik vind haar abslouut geen type voor anorexia. Als ik dan met haar in de stad zit te eten en ze zit op zo’n sneaky manier de saus van haar broodje te vegen word ik gewoon woedend dat ze zo bezig is.

Dus: is er iemand die misschien inzicht heeft in wat er met haar aan de hand is?
Eetprobleem of niet? En hoe moet ik met haar praten en haar laten inzien dat zo mager echt verkeerd is?
Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat haar karakter ook echt veranderd is. Misschien dat het niks met het hele gebeuren te maken heeft, maar ik vind haar erg stil en afwezig.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 13:05
Yana
Yana is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 11-06-2007 @ 13:52 :
Sinds die tijd is ze ontzettend afgevallen. Ze ziet eruit als een anorexiapatient, het is echt naar om te zien. ... maar zelf zegt ze dat ze gewoon minder eetlust heeft door de pil.... Haar boterhammen zagen er bijvoorbeeld verdacht klein en dun uit, ze eet geen tussendoortjes, en bij de MacDonalds wilde ze alleen een salade, en at ze met moeite een groenteburger ...AAN EEN STUK DOOR water aan het drinken is ... Het rare is ook dat ze er zelf schijnbaar niet mee zit, en dat ze er gewoon rustig mee doorgaat. .. ze zit op zo’n sneaky manier de saus van haar broodje te vegen
Even wat dingetjes eruit gepikt en ik zeg je: je vriendin heeft naar alle waarschijnlijkheid wel een eetprobleem. Geen enkele pil maakt dat je er uit gaat zien als een anorexiapatiënt. Ik weet ook niet hoe dun ze eerst was, maar dan nog.

Verder zijn eetgestoorden een kei in het verzinnen van honderdduizend smoesjes, die ze zelf ook graag willen geloven. "het komt door de pil". Wat denk je dan.. dat ze je gaat zeggen dat ze wil afvallen terwijl ze ergens diep van binnen ook wel weet dat jullie het niet zullen goedkeuren? Alleen een salade bij de mac, eigenlijk niet eens een groenteburger willen.. hm, sounds pretty familiar to me hoor. En dat dingetje over saus wegvegen OP EEN SNEAKY MANIER doet helemaal alle belletjes bij mij rinkelen.

Ik kan niet inschatten hoe erg het is bij haar, maar ik weet wel dat het behoorlijk ernstig klinkt. En natuurlijk wil ze het geheim houden, want het geeft haar veiligheid. Bedenk trouwens ook dat deze ziektes juist ook voorkomen bij mensen waar je het niet van verwacht, en dat kan -helaas- net zo goed jouw vriendin zijn.
Oud 11-06-2007, 13:31
Verwijderd
Jezus, praat met d'r, vraag het ipv sneaky om d'r rug om boos te zijn. Van de pil kan je ontzettend afvallen en kan je eetlust verdwijnen, ik had dat ook bij een pil, weet niet meer hoe die heet, maar het kan dus wel door de pil komen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 13:34
vosje16
vosje16 is offline
Volgens mij heeft ze een eetstoornis hoor. Ik heb een hele lichte pil (Mercilon) en sinds ik die gebruik ben ik niet afgevallen hoor! Ik ben zelfs enkele kilo's verdikt.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Yana schreef op 11-06-2007 @ 14:05 :
Even wat dingetjes eruit gepikt en ik zeg je: je vriendin heeft naar alle waarschijnlijkheid wel een eetprobleem. Geen enkele pil maakt dat je er uit gaat zien als een anorexiapatiënt. Ik weet ook niet hoe dun ze eerst was, maar dan nog.

Verder zijn eetgestoorden een kei in het verzinnen van honderdduizend smoesjes, die ze zelf ook graag willen geloven. "het komt door de pil". Wat denk je dan.. dat ze je gaat zeggen dat ze wil afvallen terwijl ze ergens diep van binnen ook wel weet dat jullie het niet zullen goedkeuren? Alleen een salade bij de mac, eigenlijk niet eens een groenteburger willen.. hm, sounds pretty familiar to me hoor. En dat dingetje over saus wegvegen OP EEN SNEAKY MANIER doet helemaal alle belletjes bij mij rinkelen.

Ik kan niet inschatten hoe erg het is bij haar, maar ik weet wel dat het behoorlijk ernstig klinkt. En natuurlijk wil ze het geheim houden, want het geeft haar veiligheid. Bedenk trouwens ook dat deze ziektes juist ook voorkomen bij mensen waar je het niet van verwacht, en dat kan -helaas- net zo goed jouw vriendin zijn.
Tja, als jij het allemaal zo opsomt lijkt het inderdaad wel zo, maar ik denk soms toch dat ik het voor mezelf teveel opblaas.

Ze is al 12 jaar mijn beste vriendin, en ik heb haar daarin eigenlijk nooit horen zeggen dat ze zichzelf dik vond. Kijk, in 12 jaar zal ze het heus weleens gezegd hebben, maar wie doe dat niet. Daarbij is ze echt een nuchter type die echt niet veel zit te miepen over uiterlijkheden. Ze heeft overigens wel een keer gezegd dat ze zichzelf (naar aanleiding van een test of iets in een tijdschrift oid) heel onzeker vond.

Ze woog een jaar geleden (voordat ze zo dun werd) geloof ik iets van 58 kilo. Gewoon een normaal gewicht dus. Ik weet zeker dat ze nu rond de 45 of zoiets zit, maar ik vind het echt naar om daar schattigen over te doen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 13:36
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Piloff schreef op 11-06-2007 @ 14:31 :
Jezus, praat met d'r, vraag het ipv sneaky om d'r rug om boos te zijn. Van de pil kan je ontzettend afvallen en kan je eetlust verdwijnen, ik had dat ook bij een pil, weet niet meer hoe die heet, maar het kan dus wel door de pil komen.
Ja, het kan heel goed zijn dat haar eetlust ook wat verminderd is, maar dan ga je nog steeds niet de saus van je broodje wegschrapen. Dit heeft niets met eetlust te maken volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 13:39
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 11-06-2007 @ 14:34 :
Tja, als jij het allemaal zo opsomt lijkt het inderdaad wel zo, maar ik denk soms toch dat ik het voor mezelf teveel opblaas.

Ze is al 12 jaar mijn beste vriendin, en ik heb haar daarin eigenlijk nooit horen zeggen dat ze zichzelf dik vond. Kijk, in 12 jaar zal ze het heus weleens gezegd hebben, maar wie doe dat niet. Daarbij is ze echt een nuchter type die echt niet veel zit te miepen over uiterlijkheden. Ze heeft overigens wel een keer gezegd dat ze zichzelf (naar aanleiding van een test of iets in een tijdschrift oid) heel onzeker vond.

Ze woog een jaar geleden (voordat ze zo dun werd) geloof ik iets van 58 kilo. Gewoon een normaal gewicht dus. Ik weet zeker dat ze nu rond de 45 of zoiets zit, maar ik vind het echt naar om daar schattigen over te doen.
13 kilo afvallen kan trouwens niet gezond voor je zijn...En het zijn net de onzekere types die anorexia krijgen.

Met mijn beste vriend leek ook alles goed te gaan. Tegen mij deed hij altijd vrolijk enzo. Uiteindelijk heeft hij wel een zelfmoordpoging gedaan en bleek dat hij depressief was. Dat was dus totaal niet te zien aan hoe hij tegen mij deed! Dus beste vriendin of niet, het lijkt er toch sterk op dat ze een eetprobleem heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 13:43
vosje16
vosje16 is offline
Ik zou dringend eens met haar praten daarover. Zeggen dat je je zorgen om haar maakt...Als ze echt anorexia heeft, dan lijkt het alleszins nog niet zó extreem en zal ze snel geholpen kunnen worden voordat het verergerd.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 14:11
Verwijderd
Als het door de pil komt, dan klinkt het niet goed en zou ik haar aanraden naar de huisarts te gaan voor een andere. Misschien kan je dat zo brengen? Dus zeg haar dat ze wel erg sterk op die pil reageert en dat het dus beter is om even naar de huisarts te gaan omdat jij het idee hebt dat het niet goed is. Als ze dat echt wegwappert met een raar smoesje, dring dan wat aan of vraag vrij direct of het wel echt door de pil komt dat ze zo af is gevallen... Ze weet zelf wel dat ze sneaky doet, als dat zo is (en zo klinkt het wel).
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 14:15
Poepkind
Poepkind is offline
aah ja, goeie move andijvie, want een gezond meisje zou niet zo weinig willen wegen. ook niet door de pil.
Oud 11-06-2007, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 11-06-2007 @ 15:11 :
Als het door de pil komt, dan klinkt het niet goed en zou ik haar aanraden naar de huisarts te gaan voor een andere. Misschien kan je dat zo brengen? Dus zeg haar dat ze wel erg sterk op die pil reageert en dat het dus beter is om even naar de huisarts te gaan omdat jij het idee hebt dat het niet goed is. Als ze dat echt wegwappert met een raar smoesje, dring dan wat aan of vraag vrij direct of het wel echt door de pil komt dat ze zo af is gevallen... Ze weet zelf wel dat ze sneaky doet, als dat zo is (en zo klinkt het wel).
Ik heb dit ook tegen haar gezegd, dat als ze zo afvalt misschien beter met de pil kan stoppen.
En toen zei ze dat ze het nog af wil wachten, omdat ze denkt dat het gewoon een bijwerking van de eerste maanden is.
Maar hallo, denkt ze nou echt dat dat zo werkt? Ik denk het in ieder geval niet. Zou het raar vinden als ze opeens weer een normaal gewicht zou krijgen.
En elke keer als ik haar zie is ze weer magerder geworden.

Laatst gewijzigd op 11-06-2007 om 14:25.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 14:37
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 11-06-2007 @ 15:18 :
En elke keer als ik haar zie is ze weer magerder geworden.
of het nou door de pil komt of niet, dit is echt absoluut zeer ongezond. Mischien kan jij je zorgen delen met haar ouders? Ik weet niet of ze daar een goed contact mee heeft. Maar eerlijk gezegd lijkt het me een eetprobleem, of ze heeft 1 of andere enge ziekte. En in beide gevallen moet je hulp!
Oud 11-06-2007, 14:57
Verwijderd
Precies, als zij niet wil luisteren of 't zelf gewoon niet door lijkt te hebben; ga naar haar ouders. Zij kunnen meer 'druk' op haar zetten, door haar mee te nemen naar de huisarts bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 15:00
Verwijderd
Nu is het probleem, zij heeft wel een goede relatie met haar ouders, maar ik eigenlijk absoluut niet.
Ik mag ze niet, en heb ze ook al tijden niet meer gezien doordat ik sowieso niet zo vaak meer bij haar thuiskom.
Durf het echt niet aan om er met hen over te praten, denk eerlijk gezegd dat ze het niet heel serieus zullen nemen.

Denk dat ik eerst maar eens aan haarzelf ga vragen wat haar ouders er van vinden, of die er uberhaupt iets van zeggen. Lijkt me toch raar dat ze dit gewoon laten gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 15:17
Verwijderd
Grote kans dat haar ouders het niet (willen) zien of dat zij een smoes vertelt over wat haar ouders er van vinden/zeggen...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 21:43
Verwijderd
Nou goed, afgezien van wat ik moet doen wil ik nog wel wat meningen van anderen... Is dit echt een eetprobleem of zie ik teveel dingen die er niet zijn?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 22:00
vosje16
vosje16 is offline
Je wilt blijkbaar ook graag horen dat het geen eetstoornis is en dat je je zorgen maakt om niets...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 22:02
DDM
DDM is offline
Ik zie geen directe relatie met de pil.

Het zou inderdaad een eetstoornis kunnen zijn. Maar het kan ook iets lichamelijks zijn. Afvallen, veel drinken en veel plassen kan net zo goed passen bij suikerziekte. Het is m.i. lastig (op basis van dit gegeven) om te zeggen in welke categorie we moeten denken.
Oud 11-06-2007, 22:04
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 11-06-2007 @ 23:00 :
Je wilt blijkbaar ook graag horen dat het geen eetstoornis is en dat je je zorgen maakt om niets...
Nou ja, dat hoor ik liever ja, dat lijkt me logisch. Maar daar ben ik nu niet naar op zoek. Ik wilde gewoon wat meer meningen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 22:08
Verwijderd
anorexia heeft ook niet altijd te maken met dunner willen zijn, eerder met controle. misschien is ze idd spontaan iets afgevallen en beviel het haar. daarna ging ze haar best doen en voelde ze zich goed dat ze dat kon. en daarna is het doorgeslagen naar salades eten bij de mac en kilo's afvallen.
natuurlijk is het naar, maar ik denk dat je er zeker met haar over moet praten. want zelfs als het geen anorexia is, is het nog niet gezond om zoveel af te vallen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 22:17
Verwijderd
veel dorst, veel naar de wc, veel afvallen==>diabetes?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 22:20
PV
PV is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 11-06-2007 @ 23:04 :
Nou ja, dat hoor ik liever ja, dat lijkt me logisch. Maar daar ben ik nu niet naar op zoek. Ik wilde gewoon wat meer meningen.
Het zijn maar cijfertjes natuurlijk, maar als ik '45 kilo' lees denk ik 'hmm zoveel woog ik toen ik 12 was' oid. Als ze 1.55 m lang is, okee, maar voor iemand die langer is dan dat is 't gewoon hartstikke ongezond...
maar wat je er aan kan doen lijkt me zo lastig. wat bij de een effect heeft, heeft bij de ander totaal geen zin. meeslepen naar een huisarts?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 22:25
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 11-06-2007 @ 23:20 :
Het zijn maar cijfertjes natuurlijk, maar als ik '45 kilo' lees denk ik 'hmm zoveel woog ik toen ik 12 was' oid. Als ze 1.55 m lang is, okee, maar voor iemand die langer is dan dat is 't gewoon hartstikke ongezond...
maar wat je er aan kan doen lijkt me zo lastig. wat bij de een effect heeft, heeft bij de ander totaal geen zin. meeslepen naar een huisarts?
Nou ja, 45 is misschien overdreven. Het kan wel meer zijn hoor, maar ze ziet er wel zo uit. Toen we het haar vroegen zei ze trouwens dat het nog gewoon 57 ofzo was.
Belachelijk natuurlijk. Ook zoiets: ze liegt blijkbaar over haar gewicht.
Maar dat kan natuurlijk komen doordat we het haar met z'n allen vroegen, begrijp ik ook wel weer.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 22:28
Bloem
Bloem is offline
Ik zou gewoon eens rustig met haar praten, niet met een hele groep over haar gewicht beginnen of midden in de McDonalds beginnen over salades ipv hamburgers, maar gewoon als jullie alleen zijn voorzichtig vertellen dat je je een beetje zorgen maakt. Als ze echt een eetprobleem heeft zal ze wellicht nog niet vertellen dat dat speelt, maar ze voelt zich dan in ieder geval iets minder aangevallen dan wanneer er heel veel mensen bij zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten