Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2007, 15:04
xray
xray is offline
Ik heb wel eens gehoord dat het gebruik van ritalin (een medicijn tegen ADHD) kan helpen met het leren voor examens.

Wie heeft hier ervaring mee of weet hier iets over?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2007, 15:23
Verwijderd
je bent iets meer geconcentreerd maar dan houdt het ook op.
Het is naar mijn idee echt niet de moeite waard
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 17:02
Verwijderd
Ritalin werkt toch juist averechts als je geen AD(H)D hebt? (Heb ik zo gehoord.)

Sowieso lijkt het me niet zo'n strakke actie om medicijnen te nemen die je niet voorgeschreven hebt gekregen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 18:31
Verwijderd
voor mij werkt het eerder averechts; wordt er te onrustig van.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 06:41
Verwijderd
áls je t dan wilt uit proberen, probeer t dan halverwege april ofzo.

dan weet je de uitwerking van te voren.

en niet dat je m net voor je wiskunde neemt, omdat je daar zo slecht voor staat, en je halve examen ligt te slapen, omdat je er net wat té rustig van werd.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 14:37
hairsprayqueen
hairsprayqueen is offline
metylfenidaat is een stimulantia; bij mensen zonder adhd werkt het energie-opwekkend. leuk voor een avondje stappen, tricky bij het maken van examens lijkt me
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 01:45
Hulk
Hulk is offline
vriend van mij had het gebruikt. hij kon zich perfect concentreren 3 uur lang tijdens het leren, maar tijdens het examen werd hij juist snel afgeleid door gekuch etc..
Oud 22-05-2007, 16:39
trophus
trophus is offline
Als je geen AD(H)D hebt zou ik van de ritalin afblijven.

In plaats hiervan raad ik je visolie tabletten aan. Eerste ke(e)r(en) dat je ze inneemt is het een beetje vreemd (slikt zo'n capsule in) maar het werkt verdomde goed voor concentratie.

Verkrijgbaar op meerdere plaatsen o.a. drogist en sommige natuurwinkels.
Oud 23-05-2007, 10:58
gewoonmax
gewoonmax is offline
of je rookt gwn n sticky
Oud 23-05-2007, 11:41
Verwijderd
het werkt idd als pep, ook voor mensen met ad(h)d, zodat deze mensen met ATTENTION DEFICIT (HYPERACTIVE) DISORDER de aandacht er beter bij kunnen houden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 15:00
Thinus
Thinus is offline
en zou het slim zijn op speed te gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 17:44
trophus
trophus is offline
Citaat:
gewoonmax schreef op 23-05-2007 @ 11:58 :
of je rookt gwn n sticky
Ja dat werkte voor mij ook prima
Maar lijkt me niet dat een niet-reguliere cannabis gebruiker daar gewenste effecten van krijgt
Oud 23-05-2007, 18:09
gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
trophus schreef op 23-05-2007 @ 18:44 :
Ja dat werkte voor mij ook prima
Maar lijkt me niet dat een niet-reguliere cannabis gebruiker daar gewenste effecten van krijgt
vind ik juist wel, niet te hard maar gewoon relaxt en geconcentreerd
Oud 23-05-2007, 21:01
trophus
trophus is offline
Citaat:
gewoonmax schreef op 23-05-2007 @ 19:09 :
vind ik juist wel, niet te hard maar gewoon relaxt en geconcentreerd
ok dus jij blowt nooit maar je hebt voor je examens wel even geblowd en dat werkte?

denk heel eerlijk dat iemand die het effect van canabis nog niet echt door heeft echt problemen kan krijgen als hij/zij cannabis als tool voor bepaalde activiteiten probeert maar misschien heb ik het mis....
Oud 24-05-2007, 08:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Thinus schreef op 23-05-2007 @ 16:00 :
en zou het slim zijn op speed te gebruiken?
Als je rusteloos ongeconcentreerd en agressief wilt zijn tijdens je examens, ja.
Oud 24-05-2007, 08:51
wann
wann is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-05-2007 @ 09:45 :
Als je rusteloos ongeconcentreerd en agressief wilt zijn tijdens je examens, ja.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 10:20
gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
trophus schreef op 23-05-2007 @ 22:01 :
ok dus jij blowt nooit maar je hebt voor je examens wel even geblowd en dat werkte?

denk heel eerlijk dat iemand die het effect van canabis nog niet echt door heeft echt problemen kan krijgen als hij/zij cannabis als tool voor bepaalde activiteiten probeert maar misschien heb ik het mis....
ik d8 dat je juist wel een reguliere gebruiker bedoelde. Fout gelezen
Oud 24-05-2007, 10:24
HTID
HTID is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-05-2007 @ 09:45 :
Als je een hele kleine dosis neemt kan het bevorderlijk werken voor je concentratie. Sowieso krijg je er de energie van om lang door te werken
Oud 24-05-2007, 14:41
trophus
trophus is offline
Citaat:
gewoonmax schreef op 24-05-2007 @ 11:20 :
ik d8 dat je juist wel een reguliere gebruiker bedoelde. Fout gelezen
ik had t ook wat lam geformuleerd XD
Oud 02-06-2007, 17:12
Droyd
Droyd is offline
Het kan werken ja, al denk ik als je werkelijk uitgeput bent niks meer mag baten. Als je slechts drie uur per nacht rust tijdens de examens zal retalin weinig uithalen. Als je het zelden gebruikt kun je misschien wel winst boeken.
Oud 10-06-2007, 20:26
duval75
duval75 is offline
Ritalin is gewoon speed, het wordt ook verkocht aan drugsgebruikers als speed.
Mijn ex heeft adhd en ik slikte het wel eens van hem. Het is de schoonste speed die er te koop is
Door die kronkel in hun hoofd, worden zij er rustig van. mijn ex werd trouwens van MDMA ook onwijs relaxed. haha iedereen stuiteren, lag hij languit te dromen...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 22:49
Brute Brulé
Brute Brulé is offline
Citaat:
duval75 schreef op 10-06-2007 @ 21:26 :
Mijn ex heeft adhd en ik slikte het wel eens van hem. Het is de schoonste speed die er te koop is
bullshit.

speed is amphetamine, ritalin is metylfenidaat

speed voelt een stuk agressiever dan ritalin.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 13:38
duval75
duval75 is offline
Citaat:
Brute Brulé schreef op 15-06-2007 @ 23:49 :
bullshit.

speed is amphetamine, ritalin is metylfenidaat

speed voelt een stuk agressiever dan ritalin.
(citaat uit google gekopieerd)

Amphetamines are drugs such as dextroamphetamine, benzedrine, and Ritalin.
http://faculty.washington.edu/chudler/amp.html

dus geen onzin

Als speed agressiever is komt dat door de rotzooi die erdoorheen versneden wordt, en het dus niet schoon is.
als je ritalin snuift komt het trouwens ook iets heftiger aan dan dat je het slikt, omdat er laagjes in de tabletten zitten, die ervoor zorgen dat de stof gelijdelijk aan afgegeven wordt, daarom werkt 1 tablet ook 3 uur!!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 13:39
duval75
duval75 is offline
Citaat:
duval75 schreef op 18-06-2007 @ 14:38 :

dus geen onzin

Als speed agressiever is komt dat door de rotzooi die erdoorheen versneden wordt, en het dus niet schoon is.
als je ritalin snuift komt het trouwens ook iets heftiger aan dan dat je het slikt, omdat er laagjes in de tabletten zitten, die ervoor zorgen dat de stof gelijdelijk aan afgegeven wordt, daarom werkt 1 tablet ook 3 uur!!
geleidelijk.. (sorry voor de spelfout)
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 15:59
HTID
HTID is offline
Citaat:
duval75 schreef op 18-06-2007 @ 14:38 :

dus geen onzin

Indeling:
Op grond van hun chemische structuur kunnen de psychostimulantia in twee groepen worden verdeeld:
•. Amfetamine-derivaten
bijvoorbeeld amfetamine, dextro-amfetamine en methamfetamine.
• Verbindingen met een zogenaamde piperidinekern
bijvoorbeeld methylfenidaat. In vergelijk met de amfetamine-derivaten heeft deze groep een minder sterke opwekkende werking, een minder eetlustremmende werking en minder sterk effect op de bloedvaten

Bron:http://www.hulpgids.nl/medicijnen/psychostimulantia.htm

Wat je hierboven beweert is dus kletskoek. Speed = amfetamine en is dus wel degelijk een andere stof als Ritalin. Ritalin behoort tot de tweede groep. Speed heeft een veel sterkere/agressievere uitwerking dan Ritalin.

Speed die agressiever is door de rotzooi die er doorheen zit, dacht je dat echt?
Oud 19-06-2007, 10:02
duval75
duval75 is offline
oh nee, ze versnijden geen tlbuizen enzo (je wilt niet weten wat ze er allemaal doorheen gooien) door speed he???
dat stukje wat jij hebt gekopieerd heb ik ook gelezen. Er staat dus duidelijk dat ritalin ook een amfetamine is net als speed en trouwens ook cocaïne.
speed en cocaïne hebben ook allebei een andere uitwerking ook al is het allebei amfetamine.
Dus wat die uitwerking betreft heb je wel gelijk, dat ritalin een wat softere amfetamine is, maar desondanks blijft het een amfetamine net als speed en coke.
Ritalin wordt ook verhandeld en gebruikt als drugs door mensen die geen ADHD hebben.
En dat doen ze omdat ze zeker weten dat het schoon is. Coke wordt ook vaak versneden met allerlei rotzooi, maar dat kun je nog uitkoken, dan hou je altijd pure coke over. Met speed gaat dat niet..
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 16:24
HTID
HTID is offline
Citaat:
duval75 schreef op 19-06-2007 @ 11:02 :

Ritalin wordt ook verhandeld en gebruikt als drugs door mensen die geen ADHD hebben.
En dat doen ze omdat ze zeker weten dat het schoon is. Coke wordt ook vaak versneden met allerlei rotzooi, maar dat kun je nog uitkoken, dan hou je altijd pure coke over. Met speed gaat dat niet..
Dit stuk klopt maar daarna maak je een aantal fouten.

1. Er wordt inderdaad allerlei rotzooi versneden door speed, maar dat was het punt niet. Jij beweerde dat speed daardoor agressiever was als Ritalin, dat klopt niet.

2. Van wie heb je gehoord dat er tl-buis met speed versneden wordt? Dit lijkt mij een typisch voorbeeld van een sterk verhaal. Graag zou ik een bron zien.

3. Cocaine is een opiaat en zeker geen amfetamine. Ik snap niet hoe je tot deze bewering kan komen. Cocaine komt van de coca plant en wordt gemaakt door vele vierkante meters planten te verwerken tot een klein beetje poeder. Speed wordt gesynthetiseerd d.m.v. diverse chemicalien. Ga het anders vragen aan iemand die er verstand van heeft als je me niet geloofd.
Oud 20-06-2007, 01:52
Lenny K
Lenny K is offline
speed: werkzame stof is 1-fenylpropaan-2-amine

ritalin: werkzame stof is methyl 2-fenyl-2-(2-piperidyl)acetaat

speed schijnt agressiever te zijn maar de kans dat dat door zooi die erdoor versneden wordt komt, is klein.
tenzij er methamfetamine door is versneden, maar die kans is zeer (zeer) klein
Oud 20-06-2007, 19:35
duval75
duval75 is offline
Citaat:
Lenny K schreef op 20-06-2007 @ 02:52 :
speed: werkzame stof is 1-fenylpropaan-2-amine

ritalin: werkzame stof is methyl 2-fenyl-2-(2-piperidyl)acetaat

speed schijnt agressiever te zijn maar de kans dat dat door zooi die erdoor versneden wordt komt, is klein.
tenzij er methamfetamine door is versneden, maar die kans is zeer (zeer) klein
\

Ik citeer mezelf: "dus wat die uitwerking betreft heb je gelijk", dus daar had ik mijn ongelijk toegegeven. Maar dat neemt niet weg dat speed WEL versneden word, dat werd ten stelligste ontkend. Er werd gezegd dat speed nooit versneden word, maar dat is absoluut niet waar. Er gaat veel rotzooi door veel drugs heen. Zoals tlbuizen/manitol/waspoeder/suiker door coke en speed, Autobanden door hash, haarlak op weed, rattegif/ghb/speed/manitol in MDMA.
Die informatie heb ik uit betrouwbare bron, helaas niet op het internet terug te vinden dat ze zulke rottigheid uithalen met drugs. Het is ook de reden dat ik niet meer gebruik. Ik heb ook wel eens zon teringzooitje getroffen. Het enige dat ik nog wil gebruiken is cocaine omdat ik dat zelf uit kan koken. Nou je wilt niet weten hoe weinig je overhoudt als je het uitkookt!! de rest is rotzooi.

Hoe ik erbij kom dat Ritalin een soort speed is, is omdat het op straat zo genoemd wordt. Dat mensen dat doen omdat het allebei een amfetamine is, is me nu duidelijk. Het word ook zo gebruikt en verhandeld.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 13:39
Brute Brulé
Brute Brulé is offline
Citaat:
duval75 schreef op 20-06-2007 @ 20:35 :
\
Hoe ik erbij kom dat Ritalin een soort speed is, is omdat het op straat zo genoemd wordt. Dat mensen dat doen omdat het allebei een amfetamine is, is me nu duidelijk. Het word ook zo gebruikt en verhandeld.
gast:

Citaat:
Indeling:
Op grond van hun chemische structuur kunnen de psychostimulantia in twee groepen worden verdeeld:
•. Amfetamine-derivaten
bijvoorbeeld amfetamine, dextro-amfetamine en methamfetamine.
• Verbindingen met een zogenaamde piperidinekern
bijvoorbeeld methylfenidaat. In vergelijk met de amfetamine-derivaten heeft deze groep een minder sterke opwekkende werking, een minder eetlustremmende werking en minder sterk effect op de bloedvaten
Ritalin is GEEN amfetamine.

En dat het op straat zo wordt genoemd is natuurlijk al helemaal een bron van een stuk stront aangezien je "op straat" pure cocaine kunt kopen. Wat -met een beetje geluk- nog caffeine is...of fucking druivensuiker.

Pep, speed, AMFETAMINE wordt overigens vaak met caffeine versneden. Maar troep als TL-buis en dergelijke...ik weet het niet hoor, in Nederland ben je echt een dikke mongool als je gaat fucken met iets simpels en goedkoops als speed.

(ooit wel eens gehoord dat 't scherpe van speed komt doordat er tijdens de productie wordt gekloot met aceton maar goed; ik ben geen chemicus dus geen flauw idee of dat klopt)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 14:04
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
duval75 schreef op 19-06-2007 @ 11:02 :
dat stukje wat jij hebt gekopieerd heb ik ook gelezen. Er staat dus duidelijk dat ritalin ook een amfetamine is net als speed en trouwens ook cocaïne...
In het fragment uit de hulpgids, staat dat de werkzame stof in Ritali methylfenidaat is. Dit maakt dat Ritalin tot de tweede categorie behoord.
Ikzelf was overigens (ook) altijd in de veronderstelling dat Ritalin overeenkwam met amfetamine.
Oud 21-06-2007, 14:10
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Brute Brulé schreef op 21-06-2007 @ 14:39 :

Pep, speed, AMFETAMINE wordt overigens vaak met caffeine versneden. Maar troep als TL-buis en dergelijke...ik weet het niet hoor, in Nederland ben je echt een dikke mongool als je gaat fucken met iets simpels en goedkoops als speed.

(ooit wel eens gehoord dat 't scherpe van speed komt doordat er tijdens de productie wordt gekloot met aceton maar goed; ik ben geen chemicus dus geen flauw idee of dat klopt)
Toch heb ik wel eens versneden pep gehad. De werking was in vergelijking met goede pep nihil. Dit gebeurde als ik bij een onbekende gast wat insloeg.

Verder ken ik het verhaal van een n00b die 10 gram surrogaat suiker kocht ipv pep.. Dit betrof iemand die niet al te clever was.

Ik heb het idee dat ze meestal bij pep wel redelijk zuiver blijven omdat de grondstoffen zo goedkoop zijn.. (komt dus neer op wat BB zegt).
Oud 21-06-2007, 16:19
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
niet echt relevant, maar het kwam wel in me op

Citaat:
duval75 schreef op 10-06-2007 @ 21:26 :
Hmm......

De gemiddelde drugsgebruiker heeft toch echt nog genoeg reukvermogen om ritalin van speed te onderscheiden.
De echte die-hards die nauwelijks nog een neus overhebben, hebben toch hun vaste adresjes.
De groep die overblijft zijn degenen die niet eerder in aanraking zijn geweest met speed.
Die groep kan je dan ook weer in 2 groepen verdelen:
- de groep die wat ouder is (20+) en over het algemeen niet bij de eerste de beste gast op straat pep (dus ritalin) haalt.
- de groep met jongere gebruikers die niet weten hoe ze er aan moeten komen en het dus maar bij de eerste de beste gast halen en die dus ritalin snuiven in plaats van pep.

Hmmm.....dat zou nog niet eens zo verkeerd uitpakken dus
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 14:32
Droyd
Droyd is offline
Natuurlijk is Retalin geen speed, dat is gewoon een veelgebruikt drogargument van mensen die het niet zo hebben op drugs (of er hun leven aan hebben vergooid)

Maar geen amfetamine, dat wist ik niet. Op zich maakt het weinig uit, de (neven)effecten zijn milder/anders ten opzichte van speed.

Laatst gewijzigd op 22-06-2007 om 15:06.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 20:11
duval75
duval75 is offline
Citaat:
Droyd schreef op 22-06-2007 @ 15:32 :
Natuurlijk is Retalin geen speed, dat is gewoon een veelgebruikt drogargument van mensen die het niet zo hebben op drugs (of er hun leven aan hebben vergooid)

Maar geen amfetamine, dat wist ik niet. Op zich maakt het weinig uit, de (neven)effecten zijn milder/anders ten opzichte van speed.
Nog steeds ongeloof? dan maar drie links van internet waaruit blijkt dat ritalin wel degelijk als drugs (speed) wordt gebruikt.

http://www.coolnurse.com/ritalin.htm
http://www.spaink.net/parool/20010305.html
http://www.ouders.nl/xopi2000-04.htm

Wat betreft het versnijden van speed, dat het dom is omdat het een relatief goedkope drugs is, dat is wel waar. En het zal dan ook tegenwoordig minder gebeuren, dan vroeger.
Speed word zelfs ook gebruikt om coke mee te versnijden en in XTCpillen gestopt, zo kende ik een jongen die al 3 jaar verslaafd was aan coke en met ons een nachtje door ging halen.. Tegen de ochtend ging hij bij zijn vaste adresje wat coke bijhalen. En na 1 snuif genomen te hebben, kon ik constateren dat hij al 3 jaar de cokeprijs voor speed betaalde!! hahaha
Toch zijn er nog steeds dealers die het wel versnijden omdat ze toch liever 2 gram speed verkopen dan 1.
En dat van die tlbuizen, is zeker waar, ook al zal het niet op grote schaal gebeuren.
Ik heb zelf in een coffeeshop gewerkt en mijn man is nu een paar jaar uit het drugscircuit en ik kon mijn oren soms niet geloven wat hij mij verteld heeft, maar zijn zeker geen sterke verhalen.
ik ben voor legalisatie van drugs, zodat het gebruik veiliger wordt..
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 00:55
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
duval75 schreef op 24-06-2007 @ 21:11 :
als drugs (speed) wordt gebruikt.
Elk verslavend geneesmiddel (bv Retalin) is een drug en wordt door een aantal mensen misbruikt. Dus niet zonder gevaren nee, maar speed is het niet.

Laatst gewijzigd op 25-06-2007 om 01:00.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 12:27
Lens
Lens is offline
Wie gebruikt er weleens medicijnen om de schoolprestaties te verbeteren of bijvoorbeeld af te vallen etc?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten