Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2007, 14:05
elledc
elledc is offline
Na anderhalf jaar gewerkt te hebben als grafisch vormgever bij mijn huidige werkgever heb ik het voor bekeken. Die man liegt en betaalt me niet meer (of veel te laat). Elke maand moet ik tot 5 maal toe vragen om mijn geld, voor mei bijvoorbeeld heeft hij me nog steeds niet betaald.
Ik heb besloten om op te stappen en dat zou ik hem morgen gaan vertellen, zonder opzegperiode.
Het bedrijf (waar ze overigens slechts met 3 man werken) heeft financiële problemen en de persoon in kwestie heeft al een rechtszaak achter de rug.
Ook omwille van deze reden kan ik daar niet blijven, de sfeer is er allesbehalve prettig.
Nu is het volgende: Ik heb momentel nog recht op een 2000 euro zonder mijn vakantiegeld. Hij werkt samen met een sociaal secretariaat voor werkgevers die de loonbrieven opmaakt.

Maar wat ik me afvraag, heb ik nog recht op dat geld als ik zelf ben opgestapt en zo ja, indien hij me niet betaalt, kan ik hem voor de rechter dagen? Of is dit een zeer dure aangelegenheid?

Alvast bedankt voor de reacties.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2007, 14:27
Verwijderd
Als je nog sowieso geld krijgt, dan lijkt het me dat je dat gewoon moet krijgen, of ben ik nou gek...? Je krijgt waarschijnlijk geen geld voor de uren die je nog zou gaan werken, maar voor gewerkte uren zeker wel.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 14:45
Mariposa
Mariposa is offline
Je zou voor de zekerheid gratis juridisch advies kunnen krijgen, dan weet je precies waar je aan toe bent en wat je rechten zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 14:59
Chimera
Chimera is offline
Lijkt me sowieso verstandig. Wat betreft je opzegtermijn; standaard is dat geloof ik 1 maand, en ik had gehoord dat dat maximaal 6 maanden kan zijn. Daarvoor moet je dus even je contract checken. Je kunt onder normale omstandigheden niet stante pede opstappen, ook daarom is het verstandig even info in te winnen bij een rechtswinkel.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 15:19
Pandora
Pandora is offline
Niet uitbetaald krijgen noem ik geen normale omstandigheden. Volgens mij behoort hij zich als een goede werkgever te gedragen; ik vraag mij af of daar nu sprake van is. Ik zou inderdaad even langs een rechtswinkel gaan. Denk er wel om dat ook wanneer je in je recht staat, je het behoorlijk moeilijk kan gaan krijgen.
Oud 19-06-2007, 15:58
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Pandora schreef op 19-06-2007 @ 16:19 :
Niet uitbetaald krijgen noem ik geen normale omstandigheden.
Ik ook niet, vandaar ook m'n suggestie om langs een rechtswinkel te gaan Je wil hem geen grond geven om dat geld, waar ze recht op heeft, niet uit te betalen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 16:16
elledc
elledc is offline
Bedankt voor jullie reacties.
Als ik morgen opnieuw ga werken en elke dag om mijn geld vraag, dan zal ik het uiteindelijk wel krijgen maar ik ben het zat om er steeds om te moeten smeken, het is aan hem om me op tijd te betalen. Vorige week zei ie: Ik zal het vandaag storten. Maar dat was dus niet waar. Gisteren vroeg ik er opnieuw naar en hij zei, ik zal het nu overmaken. Met pc bankieren kan ik dat onmiddellijk nagaan maar ik ontving helemaal niets.
Waarom zou ik daar nog een maand langer blijven (opzegtermijn) als de relatie met mijn werkgever zo stroef verloopt...
Ik wilde vandaag naar de rechtswinkel gaan maar die was gesloten, ik zal morgen informatie vragen, ik hoop dat zij me kunnen helpen want een bedrag van 2000 eur waar ik nog recht op heb, is niet weinig...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 17:09
pyres
pyres is offline
Citaat:
Chimera schreef op 19-06-2007 @ 15:59 :
Lijkt me sowieso verstandig. Wat betreft je opzegtermijn; standaard is dat geloof ik 1 maand, en ik had gehoord dat dat maximaal 6 maanden kan zijn.
opzegtermijn voor werknemer is altijd een maand
voor een werkgever kan dat langer zijn maar dat is afhankelijk van het feit hoelang de werknemer daar werkt
Oud 19-06-2007, 17:36
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 19-06-2007 @ 17:16 :
Bedankt voor jullie reacties.
Als ik morgen opnieuw ga werken en elke dag om mijn geld vraag, dan zal ik het uiteindelijk wel krijgen maar ik ben het zat om er steeds om te moeten smeken, het is aan hem om me op tijd te betalen. Vorige week zei ie: Ik zal het vandaag storten. Maar dat was dus niet waar. Gisteren vroeg ik er opnieuw naar en hij zei, ik zal het nu overmaken. Met pc bankieren kan ik dat onmiddellijk nagaan maar ik ontving helemaal niets.
Waarom zou ik daar nog een maand langer blijven (opzegtermijn) als de relatie met mijn werkgever zo stroef verloopt...
Ik wilde vandaag naar de rechtswinkel gaan maar die was gesloten, ik zal morgen informatie vragen, ik hoop dat zij me kunnen helpen want een bedrag van 2000 eur waar ik nog recht op heb, is niet weinig...
Die 2000 euro moet je gewoon krijgen. Maar zoek vooral even uit of dit een reden is om per direct ontslag te nemen, ipv met een opzegtermijn. Niet betalen lijkt me best een reden om meteen weg te kunnen, maar ik heb er geen verstand van.
Zorg ook voor een plan om die 2000 euro te krijgen; daar kan die rechtswinkel wel mee helpen. Waarschijnlijk moet je gewoon beginnen met een aangetekende brief waarin je hem vraagt het geld binnen vijf dagen over te maken.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 22:25
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
elledc schreef op 19-06-2007 @ 17:16 :

Als het niet is omdat jij je wel aan het contract wil houden (itt je werkgeven), dan is het wel omdat je dat geld nog wil. Net zo goed als dat hij verplicht is jou te betalen ben jij verplicht voor hem te werken. Je wil hem idd geen grond geven om dat geld alsnog achter te houden (compensatie gederfde schade ofzo?)
Oud 20-06-2007, 09:05
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 19-06-2007 @ 23:25 :
Als het niet is omdat jij je wel aan het contract wil houden (itt je werkgeven), dan is het wel omdat je dat geld nog wil. Net zo goed als dat hij verplicht is jou te betalen ben jij verplicht voor hem te werken. Je wil hem idd geen grond geven om dat geld alsnog achter te houden (compensatie gederfde schade ofzo?)
Over het algemeen zal dit voor de rechter vaak meteen verworpen worden en word de werknemer in het gelijk gesteld en de werkgever dient alsnog te betalen.

To the point zorg voor een brief waarin je vraagt om je salaris en dat je anders wettelijk rente eist. Voor de rechter sta je dan al een stuk sterker en bestaat de kans dat dit word toegekent. Er is voor het niet betalen van loon trouwens ook een wetgeving. Maar weet even niet welke artikelen.
Oud 20-06-2007, 09:09
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
pyres schreef op 19-06-2007 @ 18:09 :
opzegtermijn voor werknemer is altijd een maand
Indien niet anders vermeld in je contract ja, maar daarin kan prima vastgelegd worden dat het langer is, tot een maximum van 6 maanden als ik het goed heb.

Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 20-06-2007 @ 10:05 :
Over het algemeen zal dit voor de rechter vaak meteen verworpen worden en word de werknemer in het gelijk gesteld en de werkgever dient alsnog te betalen.
Ik zou in ieder geval de situatie niet onnodig complex maken door je niet aan je opzegtermijn te willen houden. Dikke kans dat die kerel in de financiele problemen zit. Als hij binnenkort falliet gaat kan ze wel naar haar geld fluiten (je staat als werknemer redelijk achter aan de rij als het gaat om geld halen bij een falliet bedrijf).

Laatst gewijzigd op 20-06-2007 om 09:12.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2007, 15:30
pyres
pyres is offline
Citaat:
Chimera schreef op 20-06-2007 @ 10:09 :
Indien niet anders vermeld in je contract ja, maar daarin kan prima vastgelegd worden dat het langer is, tot een maximum van 6 maanden als ik het goed heb.

ja sorry je hebt gelijk

(voor de rechtenstudenten onder ons: art. 6: 672 lid 3 en lid 6 )
Oud 20-06-2007, 15:56
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Chimera schreef op 20-06-2007 @ 10:09 :

Ik zou in ieder geval de situatie niet onnodig complex maken door je niet aan je opzegtermijn te willen houden. Dikke kans dat die kerel in de financiele problemen zit. Als hij binnenkort falliet gaat kan ze wel naar haar geld fluiten (je staat als werknemer redelijk achter aan de rij als het gaat om geld halen bij een falliet bedrijf).
Ik zou om te beginnen een loonvordering bij het bedrijf instellen, schakel hiervoor even een advocaat of een juridisch adviseur.

Het UWV betaald inprincipe (onder voorwaarde) wanneer je in dienst blijft en het bedrijf failliet gaat het salaris van de laatste 13 weken + vakantiegeld + openstaande vakantiedagen. Je kan in princiepe dus niet naar je geld fluiten, het UWV probeerd dit vervolgens op het bedrijf te verhalen, en zij staan een stuk hoger in de lijst.

Alles onder voorwaarde en aangezien de situatie niet helemaal duidelijk is is het inschakelen van een juridisch advisuer erg handig in deze.

Hebben je collega's dezelfde problemen? Wacht in ieder geval niet te lang met deze problemen anders neemt het UWV het weer niet over.
Dus loop gewoon even lansg de rechtswinkel.
Reageren

Regels voor berichten