Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2002, 18:48
Verwijderd
http://www.planet.nl/news/0,2031,80_...090283,00.html

Sorry hoor, maar ik vind dit echt belachelijk en walgelijk!
Dat die broers van Fortuyn ermee akoord gaan! Zou er dan toch een lading geld achter zitten? Dit is toch heel privé, ik snap niet dat je daar camera's bij wil. Maar goed, ik snapte die opbaring al niet.

Maar tis misschien een idee voor een nieuwe reality serie 'De Opgraving'
In de volgende uitzending(en):

Bart de Graaff
en een speciale buitenlandse uitzending met Jim Morrisson..

maar goed: Dit gaat absoluut te ver en het verergert alleen maar de verheerlijking. En het is echt iets voor SBS6...?

of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2002, 19:12
Quintus
Quintus is offline
Ik vind het inderdaad veel te ver gaan. Ik heb een bijna ongezonde fascinatie voor crematoria, begraafplaatsen, catacomben en de dood in het algemeen, maar dan nog vind ik dit te ver gaan. Dit is ethisch onverantwoord, zoiets zend je gewoon niet uit.
Oud 16-07-2002, 19:18
Gatara
Gatara is offline
silly world

irony-mode switched on
gaan ze de kist ook openmaken? kijken in hoeverre hij al ontbonden is? (kan ie meteen bij national geographic waar eeuwenoude mummies geanalyseerd worden)
irony-mode switched off
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 19:24
Thor
Thor is offline
Je weet natuurlijk niet in hoeverre de opgraving van dichtbij wordt gevolgd. Ik neem aan die details ons bespaard blijven. Wel typisch iets voor SBS6. Is al zo'n walgelijke sensatiezender.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 19:24
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Gewoon geen SBS6 in je tv programmeren...

Als de heren van SBS en de familie Fortuyn (die blijkbaar liever een gevulde portemonnee zien dan goede vrienden als Harry Mens - als we de media geloven mogen) samen tot die afspraak gekomen zijn, wie zijn wij dan om het af te keuren?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 19:28
Joostje
Joostje is offline
media circus
ik vind t wel jammer voor de familie iig... maja men heeft helden nodig en de tv creert ze
Oud 16-07-2002, 20:38
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
Gatara schreef:
silly world

irony-mode switched on
gaan ze de kist ook openmaken? kijken in hoeverre hij al ontbonden is? (kan ie meteen bij national geographic waar eeuwenoude mummies geanalyseerd worden)
irony-mode switched off
Ik weet niet zeker van welk materiaal de kist gemaakt is, maar er is bij een hoop materialen best een grote kans dat de kist al voor een heel groot deel weggerot is..
Oud 16-07-2002, 20:40
Conan the Librarian
Citaat:
Quintus schreef:

Ik weet niet zeker van welk materiaal de kist gemaakt is, maar er is bij een hoop materialen best een grote kans dat de kist al voor een heel groot deel weggerot is..
Daar zullen ze wel rekening mee gehouden hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 21:09
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Daar zullen ze wel rekening mee gehouden hebben.
Ik hoop het, maar veel mensen zijn niet op die dingen voorbereid en dingen kunnen wel eens onverwacht lopen..

[Werk nu bij een crematorium, maar hiervoor bij een begrafenisondernemen, vandaar]
Oud 16-07-2002, 21:13
PV
PV is offline
Je hóeft er niet naar te kijken...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 21:27
Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
PV schreef:
Je hóeft er niet naar te kijken...
dat bedoel ik maar

Achja, voor alles een eerste keer?! Boeit me eigenlijk niet dat het op TV komt, ga er gewoon niet naar kijken.
Oud 17-07-2002, 08:48
zjempoow
zjempoow is offline
ach ja... het moet niet veel gekker worden
Oud 17-07-2002, 09:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Oo.. als dat zo is, kijk ik wel
(nee, sorry, ik bedoelde het niet vanwege sensatie ofzo,.. maar ik kijk graag naar die national geographic serie waarin ze de geheimen van mummies ontrafelen en die mensen die dat doen zijn zooooo enthousiast Dat alleen al is leuk om er naar te kijken.... )

/me kijkt toch niet aangezien deze "mummie" waarschijnlijk toch geen "mummie" zal zijn (tenzij overgoten met arsenicum ofzo).
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 09:49
Just Johan
Just Johan is offline
wie weet heeft iemand hem al lang weggehaald toen niemand oplette
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 10:37
Verwijderd
Ik weet een zender waar ik vrijdag niet naar ga kijken...
Laat die man toch gewoon in vrede rusten. Het was zijn wens om in Italie begraven te worden en dat moet je respecteren, maar hij wilde vast niet dat er een cameraploeg aan verbonden zat!
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 10:37
Thor
Thor is offline
Uit Trouw:

Citaat:
Commentaar / Een herbegrafenis
2002-07-17

De eerste zin van het literaire meesterwerk 'Een nagelaten bekentenis' van Marcellus Emants luidt: Mijn vrouw is dood en al begraven; ik woon alleen in het huis, alleen met de twee meiden. De schrijver bracht hiermee op een zeldzaam pregnante wijze de onherroepelijkheid van de dood en de begrafenis onder woorden. Het voldongen karakter ervan onderstreepte hij nog door in één adem prozaïsche details uit het doorgaande leven te melden. Omgekeerd hoeft dat niet het geval te zijn, zoals het boek op beklemmende wijze beschrijft, maar de maatschappelijke code was toen, aan het einde van de negentiende eeuw, dat de levenden de doden met rust laten.

Die code is nog altijd van kracht, maar naar valt te vrezen niet voor lang meer. Het commerciële televisiestation SBS 6 is van plan de onherroepelijkheid van Fortuyns dood en begrafenis te doorbreken door diens herbegrafenis komende vrijdag en zaterdag van begin tot eind op de televisie uit te zenden. De familie Fortuyn stemt met dit voornemen in en ziet dus kennelijk geen beletselen de intimiteit op te geven en de gebeurtenis een publiek karakter te geven.

Voor zover het de (door Fortuyn zelf gewenste) bijzetting in een speciaal graf in het Italiaanse Provesano betreft is dat nog wel te begrijpen, zolang de opnames terughoudend en respectvol zijn. Maar dat begrip houdt op waar het gaat om het opgraven van de lijkkist op de begraafplaats Westerveld. Het valt niet in te zien welk integer belang of welke oprechte behoefte ermee gediend is dit via het camera-oog op een hoogwerker te volgen. Het doorbreken van het taboe de doden met rust te laten, wekt daarom sterk de indruk van het aanzetten tot mythevorming rond de figuur Fortuyn, gebruikmakend van een karikaturale plagiëring van het bijbelse opstandingsverhaal.

SBS 6 heeft verklaard hieraan zonder winstoogmerk mee te werken als 'zender van het volk' en conform de wens van de familie. Maar het station kan moeilijk de indruk wegnemen dat het uit is op de primeur van de eerste live uitgezonden opgraving van een lijkkist. Het trekt daarmee een lijn door van programma's als 'Big Brother', die het taboe rond de persoonlijke levenssfeer doorbraken en de bijbehorende emoties schaamteloos exploiteerden. De uitzending roept daarom bij voorbaat al een diepe weerzin op.
Oud 17-07-2002, 11:26
Main
Main is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
Ik weet een zender waar ik vrijdag niet naar ga kijken...
Laat die man toch gewoon in vrede rusten. Het was zijn wens om in Italie begraven te worden en dat moet je respecteren, maar hij wilde vast niet dat er een cameraploeg aan verbonden zat!
Mee eens
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 11:54
Nietzman
Nietzman is offline
Ach.... we moeten blij zijn voor Pim.... Hij krijgt immers een mooi ruim graf waarin hij zich makkelijk om kan draaien :+
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:29
AGH
AGH is offline
Ach ja, na de sensatie-verkiezingen zaten deze Amerikaanse perikelen er toch wel aan te komen.
Beelden van huilende mensen, Vanessa die een inspirerend levenslied weet te zingen, een begrafenis live uitzenden; het wachten was eigenlijk alleen nog op de Fortuyn kaarsjes die je bij drie flesjes Breezer Tomaat in de plaatselijke discotheek kan verkrijgen.

Ik vraag me overigens af of Pim Fortuyn deze aandacht wel zou verafschuwen.
Een wens hebben om een levensgroot standbeeld van jezelf in Rotterdam te laten bouwen getuigt niet echt van een overschot aan bescheidenheid.
Laten we gewoon wachten op de magische woorden: ‘Zo heeft Pim het gewild.’
Dan weten we dat het goed is….
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 14:09
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
van www.nu.nl:
Volkert van der G. voor zwaar beveiligde rechtbank

Uitgegeven: 17-7-2002 13:14

AMSTERDAM - De eerste openbare zitting in de strafzaak tegen de verdachte van de moord op Fortuyn wordt 9 augustus gehouden. Dat gebeurt in de extra beveiligde rechtbank aan de Zuidermolenweg in Amsterdam-Osdorp, beter bekend als de Bunker.

Iedereen die de zitting wil bijwonen moet zich bij de ingang identificeren en wordt streng gecontroleerd.

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam woensdag bekendgemaakt. Wegens de verwachte belangstelling worden ook in de rechtbank aan de Parnassusweg twee zalen ingericht waar de zitting via een videoverbinding kan worden gevolgd.

De zaak tegen Volkert van der G. wordt 9 augustus nog niet inhoudelijk behandeld. De reden is dat het onderzoek nog niet is afgerond.
Ik ben benieuwd wie de tv-rechten gekregen heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 15:41
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
nietzman schreef:
Ach.... we moeten blij zijn voor Pim.... Hij krijgt immers een mooi ruim graf waarin hij zich makkelijk om kan draaien :+

vind dit een beetje triest van sbs, en ook van de mensen die er naar gaan kijken (uitzonderingen daargelaten, Gatara )
Oud 17-07-2002, 17:29
Sommetje
Sommetje is offline
Ik vind het walgelijk.
Oud 17-07-2002, 18:11
Balance
Balance is offline

kvind 't ziek, net als die reisjes die nou al geboekt zijn naar italië, alleen maar om het graf van pim te bezoeken...
ga toch lekker in nederland man en laat hem lekker rusten!

*denkt aan de baas van het reisbureau dat verklaart totaal geen winst te willen maken op die reisjes... daarna aan sbs die er 'zonder winstoogmerk' aan meewerkt dit alles uit te zenden...*
één pot nat...
Oud 17-07-2002, 20:31
MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Veel bizars is er nie te zien hoor, de kist is van RVS dus rotten is er niet bij, en het opgraven ach tis weer typisch een idee van de SBS.
Oud 17-07-2002, 20:47
Gangsta B*tch
Gangsta B*tch is offline
Schandalig! Hebben de mensen tegenwoordig geen fatsoen meer?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2002, 22:23
Rhinus
Rhinus is offline
Ik zou graag willen dat wanneer ik dood ging ze 't ook uit zouden zenden. Echt waar.. Is toch een vorm van respect.

Maar ik ga niet kijken. Ik zie 't nut er niet van en ik vond die Pim maar een eikel..
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 00:46
twiety
twiety is offline
Niks mis mee. Er zullen veel mensen zijn - die er bijv. om de een of de andere reden niet bij zouden KUNNEN zijn - die bij het zien van de beelden er troost uit halen. Iedereen die het stom vindt kijkt maar lekker naar een andere zender. Meer heb ik er niet over te zeggen...behalve dat ik hier en daar het idee krijg dat er mensen jaloers op zijn dat iemand meer respect krijgt na zijn dood dan ze zelf ooit zullen kunnen krijgen, in leven of na hun dood.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 07:52
Balance
Balance is offline
Citaat:
twiety schreef:
Niks mis mee. Er zullen veel mensen zijn - die er bijv. om de een of de andere reden niet bij zouden KUNNEN zijn - die bij het zien van de beelden er troost uit halen. Iedereen die het stom vindt kijkt maar lekker naar een andere zender. Meer heb ik er niet over te zeggen...behalve dat ik hier en daar het idee krijg dat er mensen jaloers op zijn dat iemand meer respect krijgt na zijn dood dan ze zelf ooit zullen kunnen krijgen, in leven of na hun dood.
er wordt juist meerdere keren gezegd dat mensen respect willen voor de dode. Of dat nou Pim Fortuyn is/was of niet. Maar vind je dit respect dan?
Ik hoop echt vanuit heel m'n hart dat niemand dit ooit bij mij of m'n familieleden doet. Gelukkig moet je daar dan ook toestemming voor geven (en zijn we niet bekend genoeg, maar dat terzijde )

En er zijn heel vaak begrafenissen. Moet er dan voortaan bij elke begrafenis een camera draaien, voor de mensen die er niet bij KONDEN zijn?
Sorry hoor, maar ik vind dit echt zwaar zielig! En nog wel het meeste voor Pim Fortuyn
Oud 18-07-2002, 08:11
twiety
twiety is offline
Citaat:
linda85 schreef:

er wordt juist meerdere keren gezegd dat mensen respect willen voor de dode. Of dat nou Pim Fortuyn is/was of niet. Maar vind je dit respect dan?
Ik hoop echt vanuit heel m'n hart dat niemand dit ooit bij mij of m'n familieleden doet. Gelukkig moet je daar dan ook toestemming voor geven (en zijn we niet bekend genoeg, maar dat terzijde )

En er zijn heel vaak begrafenissen. Moet er dan voortaan bij elke begrafenis een camera draaien, voor de mensen die er niet bij KONDEN zijn?
Sorry hoor, maar ik vind dit echt zwaar zielig! En nog wel het meeste voor Pim Fortuyn
Ik denk niet dat dat nodig is. Pim hield van aandacht en was, zoals je zelf ook wel zal weten, aardig camerageil. Als mensen daar behoefte aan hebben, zou hij dat geen probleem vinden, denk ik. Temeer omdat hij in principe als publiek politiek figuur zijn privacy al lang had opgegeven.
Ja, ik vind dit respect. Het opgraven gebeurt toch en Pim's broers zullen neem ik aan toch in de geest van Pim hebben gehandeld, ook toen ze toestemming gaven om het te filmen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 09:35
AGH
AGH is offline
Daar twijfel ik ook niet aan!
Fortuyn zou deze aandacht waarschijnlijk heerlijk gevonden hebben.
Iedereen zo zijn eigen begrafenis, zolang ik maar niet hoef te kijken naar talloze rouwende mensen, 2 zielige hondjes, een zenuwachtige Herben en een aangeslagen burgermeester van Rotterdam die geen spreekkoren wil horen. Nu niet, nooit niet…
Zelf houd ik niet zo van deze vorm van bescheidenheid.

Jaloers ben ik niet.
Van Johan Veenstra, verkoper van gevlochten lampekappen, uit Sappemeer hoef ik geen respect te krijgen na mijn dood.
En van de rest van huilend Nederland die mij niet gekend hebben ook niet.
Wanneer is respect oprecht respect?
Respect vanwege dingen die je hebt gezegd op televisie, in kranten en in een boekje.
Of respect vanwege dingen die je met personen hebt meegemaakt, die je voor hun persoonlijk hebt gedaan of gewoon vanwege je hele persoonlijkheid.
Wie kent Pim Fortuyn nu daadwerkelijk écht?
Johan Veenstra in ieder geval niet.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 10:23
TAFKAB
TAFKAB is offline
Wat een gezeik allemaal!
Zouden jullie ook zo doen als de begrafenis LIVE op (commerciele) TV was?
Ik snap het niet, ze graven de kist alleen op gooien hem vervolgens in de auto/vliegtuig.
Ik zie geen verschil tussen de tocht door Rotterdam en zn opgraving, wat ik overigens wel betwijfel dat ze dat echt laten zien. Misschien op afstand.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 17:53
arrebar
arrebar is offline
ik zal deze feestelijke gebeurtenis met een grote fles palm, speciaal bewaard voor een feestelijke gelegenheid en een bak popcorn live volgen,
Oud 18-07-2002, 17:59
REIE
REIE is offline
Kijk je eindelijk eens naar kwaliteit* op SBS6

REIE

* Ik doel hier op de houtsoort van de kist
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 18:08
Verwijderd
Onkruid vergaat niet!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 21:06
REIE
REIE is offline
Het werd als eerste onderwerp uitgezonden op het NOS journaal!!! Alsof ze daarmee het type kijker kunnen winnen dat normaal naar rtl of sbs kijkt.

Triest eigenlijk, eerst de "Last Post" en dan al die begrafenistoeristen...
"Het had wel iets, ja" zei één van hen.

REIE
Oud 21-07-2002, 12:34
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
linda85 schreef:

kvind 't ziek, net als die reisjes die nou al geboekt zijn naar italië, alleen maar om het graf van pim te bezoeken...
Je moest eens weten hoeveel mensen het graf van Elvis bezoeken, Pimmetje is d'r niks bij
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 12:35
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MAGIC-MAN schreef:
Veel bizars is er nie te zien hoor, de kist is van RVS dus rotten is er niet bij, en het opgraven ach tis weer typisch een idee van de SBS.
RVS met een bodem van Zink (IIRC), zodat 'ie minder snel zou ontbinden.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 13:30
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
Chimera schreef:

RVS met een bodem van Zink (IIRC), zodat 'ie minder snel zou ontbinden.
Hoe zijn jullie daarachter gekomen?
Oud 21-07-2002, 14:38
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
twiety schreef:
Ik denk dat de meeste mensen juist niet jaloers zijn, maar blij zijn dat ze na hun begrafenis of wat dan ook met rust gelaten worden en niet voor camera's opgegraven hoeven te worden.

En ik denk ook zeker dat pim er geen problemen mee heeft, dat is misschien ook wel de reden waarom ik het triest van sbs vind (wel te verwachten overigens)
Oud 21-07-2002, 14:40
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Hoe zijn jullie daarachter gekomen?
De Telegraaf
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 15:24
nogmaals
nogmaals is offline
ik fin het ook vreemd stuur um dan gelijk naar italieje na zijn dood
niet tweemaal , vind ik ook een beetje overdreven..die man is al half weggerot enzo ...
Oud 22-07-2002, 10:27
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Ik vind het echt te debiel voor woorden..
Ze melken het fenomeen pim fortuyn echt tot op de laatste druppel uit.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 11:22
dystopia
dystopia is offline
Kunnen we nu weer verder leven met de levenden onder ons? We leven in het heden. Er is wel interessanter nieuwsdan dit (IMHO). Zo iser vandaag een wisseling van de wacht (of macht )
Oud 22-07-2002, 18:07
Verwijderd
agh er is vraag naar, dus laat die mensen lekker naar hun politieke Hazes kijken.....
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 19:51
Conan the Librarian
Citaat:
jellerd schreef:
agh er is vraag naar, dus laat die mensen lekker naar hun politieke Hazes kijken.....
Meneer is niet meer actief in de politiek.
(en nee, dat was-ie voor-ie opstapte ook niet, okay...)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 08:00
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
Chimera schreef:

De Telegraaf
Vandaar...

Zie je, ik lees een krant, dus weet die dingen niet...
Oud 23-07-2002, 19:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Zie je, ik lees een krant, dus weet die dingen niet...
Misschien een idee je niet zo krampachtig aan één denkbeeld vast te klampen?

Dat de Telgraaf foto's in kleur afdrukt maakt het niet meteen De Panorama ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 16:20
saxy girl
saxy girl is offline
ik heb respect voor de doden, ook al stonden ze mij (toen ze nog leefden) niet aan. maar men maakt een martelaar van iemand die dat niet verdient. het maakt mij misselijk om zijn sensatie ervan te maken. dienen mens is dood, laat het daarbij
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 22:04
Dakraam
Dakraam is offline
IEMAND KAN MAAR 1 X BEGRAVEN WORDEN........GODSAMME MET NOG EEN SONY CAMERA EROP.....WE WETEN NU WEL DAT FORTYN DOOD IS.......domme nep god....en lpf gaat toch naar de kloten......who cares
Oud 30-07-2002, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Meneer is niet meer actief in de politiek.
(en nee, dat was-ie voor-ie opstapte ook niet, okay...)
dat bedoelde ik niet egt, meer dat foruyn de hazes van de politiek was, omdat hij van dat soort publiek trok
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten