Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
wordt de natuur warmer, de zee wordt warmer, ijskappen smelten snel, constante luchtstromingen over de zeeen raken in de war door dat de polen smelten en je krijgt meer en heftigere natuurrampen. De natuur wordt dus warmer. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
BOOYAH!
||
![]() |
Citaat:
Trouwens lijkt me dit een redelijk standpunt om op dit moment in te nemen. Gore's propaganda of PR campagne komt na een lange periode van totale ontkenning en tegenspraak van deze wetenschappelijke consensus die al zeker 20 jaar bestaat. Dit juist dankzij de PR/propaganda van de andere zijde. Vindt je dat wetenschappers, of wetenschap-aanhangers, dezelfde technieken mogen gebruiken om in het creationisme/evolutie-'debat' mensen te overtuigen? En stel Gore wil toch stiekem president worden, vindt je dat een politici de publieke opinie mag onderwijzen met het motief er zelf populairder door te worden? Trouwens, waar de anti-global warming beweging een duidelijk motief heeft is er bij de pro-global warming enkel een motief als je in termen van samenzweringen gaat denken zoals in die Swindle-documentaire.
||
Citaat:
Global warming door mensen is een feit. Zelfs de meeste grote wereldvreemde leek kan dit constateren door vast te stellen dat CO 2 een broeikasgas is, en dat mensen broeikasgas uitstoten. De grootte hiervan is waarschijnlijk substantieel, maar niet goed absoluut vast te stellen. Men moet dit echter onder geen beding verwarren met een reden voor het ontkennen van het bestaan van het effect an sich, want dat is het verwarringseffect dat bepaalde Amerikaanse politici nastreven.
||
Citaat:
En GSM-straling? - Afentoe begrijp ikmensen niet. Afentoe zijn ze te "nuchter".. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Stel bijvoorbeeld dat mensen maar 25% bijdragen, dat lijkt me wel mogelijk gezien de onnauwkeurigheid van de modellen i.v.m. chaostheorie. Je kunt je afvragen of het in dat geval zinvol is de uitstoot van CO2 aan banden te leggen. Zelf zie ik meer in maatregelen die sowieso nuttig zijn (menselijk broeikaseffect of niet), dus energiebesparende maatregelen en maatregelen om zuiniger om te gaan met natuurlijke grondstoffen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja. Ik vind het idee van CO2 in de grond stoppen ook raar. Je moet gewoon niet zo veel biomassa verbranden/vernietigen. En het kan best zijn dat we nu global warming veroorzaken maar dat er straks een ijstijd komt en dat er een discussie ontstaat of het juist een goed idee is om CO2 in de atmosfeer te stoppen om tegen het einde van die ijstijd helemaal geen CO2 meer uit te stoten, 0.0 Het lijkt me slim om het klimaat zo stabiel mogelijk te houden. We hebben nu een opwarming en wij dragen als mens daar aan bij terwijl het in ons nadeel is. Je zou zelfs een discussie kunnen houden over het tegengestelde te doen, wat trouwens ook enorm gevaarlijk kan zijn. Er zijn trouwens nog tal van andere vormen van milieuvervuiling. En alhoewel het heel moeilijk in te schatten is, ik denk dat radioactief afval op de lange termijn schadelijker kan zijn voor het leven op deze planeet dan de CO2 uitstoot.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mars is te koud, Venus te warm. De aarde zal ooit zijn mogelijkheid leven te onderhouden verliezen. De vraag is of de aarde dan te warm of te koud zou zijn. Radioactief afval is niet gegarandeerd 20,000 jaar op te slaan. Kijk maar eens naar die bunker die nog niet eens 50 jaar een auto onder de grond kan bewaren. Er zullen aardbevingen komen, overstromingen, grondwaterstijgingen, vulkanen en er zal zeker radioactief afval vrijkomen en leven gewoon gaan vernietigen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Een windmolen is een groter gevaar voor het milieu dan goed opgeslagen kernafval.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik heb geen exacte cijfers, maar ik weet redelijk zeker dat CH4 over de gehele linie minder belangrijk is dan CO2 voor de gehele dynamiek van het broeikaseffect, juist omdat die processen van CH4 emissies zo langzaam gaan. Maar ook omdat de belangrijkste CH4 bronnen (veengebieden) op rap tempo veranderen van CH4 bronnen naar CH4 'sinks' door drooglegging. Ook al is CO2 in principe zwaarder dan lucht, is de lucht geen rustige laag waar alles maar een beetje in blijft hangen totdat het een keer wordt opgenomen door planten. In de meeste ecosystemen is er een netto CO2 balans, wat betekend dat alle CO2 die planten opnemen ook weer wordt uitgestoten binnan afzienbare tijd. Nou is het wel zo dat planten in een meer ideale fotosynthese situatie terecht komen op dit moment (+/- 350ppm geloof ik). Het probleem is dat door de hogere temperaturen de netto balans naar minder koolstof in de grond (dus meer in de lucht) gaat. Daarnaast zijn drooggelegde venen (West Nederland, maar in toenemende mate Syberie (!!!)) een grote bron van CO2, waar naar schatting 1-3% van de CO2 uitstoot van Europa wordt geproduceerd. Mochten deze gebieden de lucht in gaan, dan zal de CO2 concentratie in de wereld met 50% toenemen (van den Bos, 2003). Dat betekend dat CO2 concentraties over de gehele linie toenemen en dus ook in de bovenste lagen in de atmosfeer. CH4 mag dan wel meer schadelijk zijn per individueel molecuul, maar over de gehele linie is de uitstoot van CH4 zo klein dat het in belang kleiner is dan CO2. Dat betekend niet dat we het weg moeten cijferen, maar het betekend wel dat we het belang van CO2 vooral niet moeten bagataliseren. Een derde, erg aan menselijk gebruik gerelateerd broeikasgas is N2O (laggas). Dit gas wordt voornamelijk geproduceerd in vruchtbare gronden die redelijk anaeroob zijn en veel worden verstoord en bemest. Hoewel het 296 keer zo sterk is als CO2 (100 jaar horizon), geldt hetzelfde verhaal als bij CH4. p.s. Je kan wel lopen speculeren, maar je kan het ook gewoon aan mij vragen.
||
Citaat:
Grafiekje: (afkomstig van boorkernen op Antarctica) ![]() Verder denk ik dat we het effect de zonne-activiteit en de Milankovic cycli op het klimaat onderschatten en dat we er niet van uit moeten gaan dat het klimaat zo erg gaat veranderen alleen als gevolg van CO2. We moeten ook rekening houden met de andere factoren. Daarnaast bekijkt de media de temperatuur op veel te korte tijdschalen, met grafiekjes van tien of twintig jaar kun je geen betrouwbare voorspellingen voor de toekomst doen of zeggen dat het klimaat aan het omslaan is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Als resultaat daarvan krijg je een toename van de temperatuur en daardoor weer een toename van de CO2 concentratie in de atmosfeer, wat weer leidt tot... etc. In de meeste gevallen balanceerd zich dit uit. Dit kan voornamelijk door vastlegging van koolstof in de grond en soortgelijke processen. Bij kleine variatie wordt er dus weer gecorrigeerd, hoewel dat soms even kan duren. Door veranderingen die de mens aanbrengt op onze aarde is het echter zo dat deze natuurlijke balans eigenlijk niet meer gehaald wordt door de natuur. Gebieden die vroeger natuurlijke CO2 sinks waren kunnen dat nu niet meer doen en daardoor krijg je dat de balans van het systeem zich opnieuw moet hervinden. Op welk punt dat is, blijft echter de vraag en hangt af van meer dan de normale interne processen van de aarde. Het is dus ook moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren in de komende tijd en dit wordt door veel mensen aangegrepen om te zeggen dat we niets over de toekomst kunnen zeggen qua klimaat. Naar mijn idee is het nog altijd beter om een 'educated guess' te doen, dan je schouders op te halen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het wordt pas echt angstaanjagend als het waterniveau (lineare relatie met CO2 emissie en CH4/N2O emissie) daalt. Het is mogelijk dat al het veengebied (wat daar ligt) de lucht in gaat. Dan moet je denken aan een laag van 3-4 meter over dit hele gebied dat veranderd in CO2 in relatief korte tijd.
||
Citaat:
Daarnaast kan ik wel even opzoeken hoe groot de global warming potential van waterstof is, want het kan best zijn dat die flink lager is dan dat van CO2 (dus dat de moleculaire hoeveelheid niet zoveel zegt over de absolute global warming bijdrage)
||
Citaat:
![]() En dan nog, als de temperatuur gaat stijgen wil dat nog niet zeggen dat het (alleen) door CO2 komt, zoals ik al eerder zei lijkt mij onder andere de zonne-activiteit ook van belang. De GWP van waterstof weet ik ook niet eigenlijk, maar die zal wel kleiner zijn dan die van CO2, anders slaat het hele gedoe van klimaatverandering door CO2 sowieso nergens op. |
![]() |
||
Citaat:
De menselijke uitstoot heeft dat proces van positive feedback (dat normaal door negative feedback in balans wordt gehouden), een enorme 'voorsprong' gegeven door zelf uit te stoten. Vergelijk het een beetje met startende sprinters die worden vastgehouden door een gewicht totdat ze 10 km/h gaan. Als jij een duw in je rug krijgt waardoor je al 10 km/h gaat, ren je gelijk een stuk makkelijker en ben je veel sneller aan de finish. En het komt niet alleen door CO2, er zijn vele broeikasgassen die een bepaald effect op de temperatuur op aarde hebben die op dit moment aan verandering onderhevig zijn. Het is echter wel zo dat CO2 tot 25% van het broeikas effect bepaald (en waterstof ergens tussen de 60-70%), dus dat die andere gassen veel minder van belang zijn. De zonneactiviteit heeft hier helemaal niets mee te maken, want die is de afgelopen 50 jaar niet specifiek toegenomen (ik weet ff niet meer waar ik dat gelezen had). Daarnaast is de activiteit van de zon altijd variabel en verklaart het niet de enorme veranderingen die in de dynamiek van onze aarde plaatsvind, want die is niet alleen onderhevig aan temperatuurs-gestuurde veranderingen. (CO2 concentratie is bijv ook direct van belang op bepaalde processen, net als het landgebruik). GWP van waterstof wordt meestal niet uitgerekend omdat het niet relevant is (Wikipedia (??))
Laatst gewijzigd op 16-07-2007 om 10:40. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Daarnaast zijn er nog de Milankovic cycli: die hebben al voor heel wat ijstijden en interglacialen gezorgd. Het is natuurlijk zo dat ze op korte termijn nauwelijks invloed hebben, maar op lange termijn wel. Als je dus naar het klimaat op lange termijn kijkt lijken die cycli mij van meer belang dan CO2. Verder wil ik niet beweren dat CO2 geen invloed heeft op het klimaat, maar ik denk gewoon dat de invloed niet zo groot is als bijvoorbeeld Al Gore beweert. edit: Misschien is de GWP van waterstof niet belangrijk omdat de hoeveelheid H2 constant is ofzo? Lijkt me niet dat dat komt doordat ie heel klein is als waterstof inderdaad voor 60% het broeikaseffect veroorzaakt. Maar ik weet het verder ook niet. Laatst gewijzigd op 16-07-2007 om 10:53. |
![]() |
||
Citaat:
Natuurlijk maakt de hoeveelheid energie die naar de aarde komt uit, maar als de hoeveelheid broeikaseffect op aarde maar genoeg is, zal het natuurlijk ook minder snel effect hebben. Daarom is het eigenlijk voor deze discussie niet zo van belang. Het kan wel een dempend effect hebben, maar dat zal er dan uitzien alsof iemand met een hamer de hockeystick aan de bovenkant een beetje recht heeft proberen te slaan.
||
Citaat:
Daarmee is tevens het grootste excuus van het pro-Co2 kamp in de grond geboord. Hoewel van meet af aan natuurlijk duidelijk was dat dat kamp bestond uit pseudo-wetenschappers die handelen omdat ze betaald worden, uit andermans politieke en economische motieven. Er tekent met dat kamp zich overigens een opvallende overeenkomst af met het creationisme. Beiden kenmerken zich door argumentatie uit pseudo-wetenschap die slechts bestaat uit onterechte en niet onderbouwde kritiek op solide beweringen.
||
Citaat:
Maar dat is dan ook het mooie van 't vak ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
|