Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2007, 15:17
Supersuri
Supersuri is offline
Imago VS keldert in wereldwijd onderzoek
Uitgegeven: 28 juni 2007 05:51
Laatst gewijzigd: 28 juni 2007 06:08

WASHINGTON - Het imago van de Verenigde Staten is in grote delen van de wereld gekelderd. Maar ook China en andere grootmachten doen het minder goed in de wereldwijde publieke opinie.

Dat blijkt uit een opinieonderzoek naar tal van onderwerpen dat woensdag in de Verenigde Staten is gepubliceerd.

Klimaatverandering en andere milieuproblemen worden op veel plaatsen gezien als ernstiger problemen dan de verspreiding van nucleaire wapens, aids en andere gevaren, aldus het onderzoek in 47 landen van het Pew Global Attitudes Project. Nederlanders zijn niet ondervraagd.

Midden-Oosten

In 26 van de 33 landen waarvoor vergelijking mogelijk was, is het imago van de VS gedaald. Zoals verwacht staan vooral inwoners van het Midden-Oosten kritisch tegenover Amerika.

Slechts 9 procent van de Turken beoordeelde de VS positief, tegen 42 procent twee jaar geleden. De publieke opinie bleef wel positief in Afrikaanse landen en bondgenoten het Verenigd Koninkrijk en Canada, al was het bij die laatsten met nauwe marges.

Ook China, met zijn groeiende leger en economische macht moet het bij meer ondervraagden ontgelden dan in eerdere jaren. Steun voor het Land van het Midden is er vooral onder de publieke opinie in Zuid-Azië en Afrika.

Vladimir Poetin

Met name in Europa blijkt de Russische leider Vladimir Poetin impopulair. In Duitsland had in 2003 driekwart een positieve indruk van hem, nu is dat nog 32 procent.

Uitdagers van het establishment, zoals Hugo Chavez (Venezuela) en Mahmoud Ahmadinejad (Iran) gooiden ook weinig hoge ogen.

Bin Laden

Nog minder weet islamitische terroristenleider Osama bin Laden grote groepen achter zich te scharen. Alleen in de Palestijnse gebieden liet een meerderheid weten vertrouwen in hem te hebben, aldus de onderzoekers, die worden geleid door voormalig Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken Madeleine Albright.

Enquêteurs ondervroegen 45.000 mensen voor het onderzoek.
(c) ANP

bron: www.nu.nl

Wat vinden jullie ervan dat het imago van de VS daalt. Ik vind het zeer begrijpelijk na alle chaos en misdragingen die zij op hun geweten hebben.
Oud 28-06-2007, 16:34
Antubis
Antubis is offline
Tja. Ik ben blij dat het nu eindelijk gebeurd. Amerika is gelukkig niet meer het land van 'wouw, Amerika!'. Ik vind het zelf dus niet zo vreemd, maar ik heb dan ook hélemaal NIETS met Amerika. Het trekt me niet, ik vind het een asociaal land. (dit is hoe ik erover denk mijn zicht op Amerika.)
Maar er zijn nog zat mensen die wel achter amerika staan hoor!
Oud 28-06-2007, 16:48
Verwijderd
Weinig verrassend.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 16:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Antubis schreef op 28-06-2007 @ 17:34 :
Tja. Ik ben blij dat het nu eindelijk gebeurd. Amerika is gelukkig niet meer het land van 'wouw, Amerika!'. Ik vind het zelf dus niet zo vreemd, maar ik heb dan ook hélemaal NIETS met Amerika. Het trekt me niet, ik vind het een asociaal land. (dit is hoe ik erover denk mijn zicht op Amerika.)
Maar er zijn nog zat mensen die wel achter amerika staan hoor!
Vraag rest welk land je wel te wowwen vindt
Oud 28-06-2007, 18:11
Verwijderd
Heel vreemd dit inderdaad
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 18:12
T_ID
T_ID is offline
Onderzoek verricht door captain Obvious o.i.d.?
Oud 28-06-2007, 18:16
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 28-06-2007 @ 19:12 :
Onderzoek verricht door captain Obvious o.i.d.?
Wist je dat Palestijnen het niet zo op de Israeli's hebben?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 18:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
FuSe schreef op 28-06-2007 @ 19:16 :
Wist je dat Palestijnen het niet zo op de Israeli's hebben?
Zonder bronvermelding geloof ik je niet.
Oud 28-06-2007, 21:48
mepsteen
mepsteen is offline
Oud 29-06-2007, 08:28
Verwijderd
Nee mepsteen, deze is veel leuker.

Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 11:30
Antubis
Antubis is offline
Citaat:
Gatara schreef op 28-06-2007 @ 17:55
Vraag rest welk land je wel te wowwen vindt

Weinig landen vind ik te wowwen..
Oud 29-06-2007, 11:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Antubis schreef op 29-06-2007 @ 12:30 :
Weinig landen vind ik te wowwen..
Noem eens een land dat wel wow is
Oud 29-06-2007, 11:46
Joostje
Joostje is offline
In ieder geval zijn alle landen ter wereld* de laatste tijd minder oorlogszuchtig dan de VS.

*met uitzondering van de VS uiteraard. Het gaat niet om absolute wow, maar relatieve.
Oud 29-06-2007, 11:46
Verwijderd
Goh. Wat een schok.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 19:10
Magican
Magican is offline
Het is echt zonde dat captain obvious is gebanned.
Oud 29-06-2007, 19:13
Daevrem
Daevrem is offline
Dan hebben ze toch ook onderzocht wie er wel populair zijn? Even kijken of alle data ergens te vinden is want zoals gewoonlijk staan dat soort dingen niet in het artikel.

De data op de site van PEWGlobal:
http://pewglobal.org/reports/display.php?ReportID=247

Deze is erg:

Laatst gewijzigd op 29-06-2007 om 19:19.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 29-06-2007 @ 12:37 :
Japan <3 . Gelijke welvaart, coole cultuur, mooie mensen etc.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 30-06-2007 @ 13:18 :
Torenhoog aantal zelfmoorden...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 12:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 30-06-2007 @ 13:18 :
Torenhoge verwachtingen, verloren generatie, enorme stress, veel zelfmoorden, hardnekkige patriarchale wetgeving, vervuiling, overurbanisatie...
Elk huisje heeft zijn kruisje.
Oud 30-06-2007, 12:33
Gatara
Gatara is offline
sushi <3

Oud 30-06-2007, 12:43
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Samurairomans? <3

Oud 30-06-2007, 12:56
Verwijderd
Jappanners hebben wel al jaren de hoogste levensverwachting! Heel lang was de VS dat. In 1980 Nederland eventjes.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 14:38
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ook worden in Japan 95% van alle verdachten veroordeeld. Het behoeft mag ik hopen geen illustratie dat dat zo ongeveer onmogelijk is.

O, en Japanners zijn over het algemeen vrij xenofoob.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 18:11
PardonJaPaarden
PardonJaPaarden is offline
Citaat:
Sarah schreef op 30-06-2007 @ 13:56 :
Jappanners hebben wel al jaren de hoogste levensverwachting! Heel lang was de VS dat. In 1980 Nederland eventjes.
Alsof je daar blij van wordt.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 18:13
Verwijderd
Ohhh wordt dit een Japan bash topic?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2007, 19:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 30-06-2007 @ 19:13 :
Ohhh wordt dit een Japan bash topic?!
You got that right.

Maar serieuzer denk ik dat 'een land dat wel wow is' simpelweg niet te noemen is. Ieder heeft zo z'n problemen.
Oud 30-06-2007, 20:07
Fingon
Fingon is offline
Singapore
Wow
Oud 30-06-2007, 21:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Fingon schreef op 30-06-2007 @ 21:07 :
Singapore
Wow
...is geen democratie, kent weinig recht en barbaarse straffen, geeft buitenstaanders bijna geen rechten, leeft onder de dictatuur van de 5 C's...
Oud 30-06-2007, 21:55
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Nederland; wow!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 22:08
Verwijderd
Gebaseerd op levensverwachting, geletterdheid, werkloosheid en inkomensgelijkheid (d.w.z. de human poverty index-2), zijn Zweden (1), Noorwegen (2) en Nederland (3) de meest welvarende landen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 22:13
Daevrem
Daevrem is offline
Scoort Noorwegen niet beter dan Zweden?
Oud 30-06-2007, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 30-06-2007 @ 23:13 :
Scoort Noorwegen niet beter dan Zweden?
Nee, op de human development index is het wel Noorwegen 1, Zweden 2. Dat komt vooral door de oliebaten van Noorwegen, waardoor het BNP per capita erg hoog is.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 12:05
Magican
Magican is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 30-06-2007 @ 22:55 :
Nederland; wow!
Christenkabinet
Oud 01-07-2007, 15:25
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 28-06-2007 @ 16:17 :
Midden-Oosten

Slechts 9 procent van de Turken beoordeelde de VS positief, tegen 42 procent twee jaar geleden. De publieke opinie bleef wel positief in Afrikaanse landen en bondgenoten het Verenigd Koninkrijk en Canada, al was het bij die laatsten met nauwe marges.
Waar zouden ze die 9% hebben gevonden...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 15:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 01-07-2007 @ 16:25 :
Waar zouden ze die 9% hebben gevonden...
nou?
Oud 01-07-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 29-06-2007 @ 12:37 :
Canada.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 18:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hudaifa schreef op 01-07-2007 @ 18:58 :
Canada.
..trekt Indianen juridisch voor, heeft aan de andere kant nagelaten grote problemen met die Indianen op te lossen, ketn grootschalige jacht op elders beschermde dieren, handelt en smokkelt op vrij grote schaal verboden zaken van beschermde dieren, vervuild vrij veel, kent weinig consideratie voor daklozen en is op sommige plekken ronduit slecht ontwikkelt.

Oud 01-07-2007, 18:05
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-07-2007 @ 19:00 :
..trekt Indianen juridisch voor, heeft aan de andere kant nagelaten grote problemen met die Indianen op te lossen, ketn grootschalige jacht op elders beschermde dieren, handelt en smokkelt op vrij grote schaal verboden zaken van beschermde dieren, vervuild vrij veel, kent weinig consideratie voor daklozen en is op sommige plekken ronduit slecht ontwikkelt.

De indianen zijn wel het originele volk van Dat gebied. En sociaal stelsel van Canada is wel vele malen beter dan dat van de VS. En die andere dingen doet de VS ook vele malen erger. En Oh ja, Canada zal wel voor niets aan top staan van de landen met de beste levensomstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 18:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hudaifa schreef op 01-07-2007 @ 19:05 :
De indianen zijn wel het originele volk van Dat gebied.
Daaruit zijn ze met geweld verdreven, waarna gesmokkelde drank hen kapot maakte. Nu is dat het verleden, maar dat drankmisbruik duurt tot op heden voort, met een regering die weinig aanstalten maakt een dergelijk probleem op te lossen.

Om van de situatie in de gevangenissen nog maar te zwijgen. Ik heb destijds gesproken met iemand die werkte in de Kamloops Correctional Institute gevangenis, en die vertelde dat het daar lastig overleven is. Iemand die loog en zij dat hij 'patched' was, oftewel, behorende tot een bende, was binnen het bendeblok twee uur na plaatsing al vermoord.
Oud 01-07-2007, 20:13
Verwijderd
Citaat:
De indianen zijn wel het originele volk van Dat gebied. En sociaal stelsel van Canada is wel vele malen beter dan dat van de VS. En die andere dingen doet de VS ook vele malen erger. En Oh ja, Canada zal wel voor niets aan top staan van de landen met de beste levensomstandigheden.
Nee, de mammoeten hebben echt recht op Noord-Amerika.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 21:48
Magican
Magican is offline
Citaat:
Dat iets beter is dan de VS wil natuurlijk niet zeggen dat het wow is.
Oud 01-07-2007, 21:54
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Magican schreef op 01-07-2007 @ 22:48 :
Nee want dan zou ieder ander land dan de VS wow zijn.
Oud 02-07-2007, 00:41
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 01-07-2007 @ 22:48 :
canada is echt een goed land om in te leven. Het is er veilig, rustig, mooi , er is een goed sociaal stelsel. Er is tolerantie. kortom je kunt er prettig en rustig leven.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 06:56
Verwijderd
Citaat:
Hudaifa schreef op 02-07-2007 @ 01:41 :
canada is echt een goed land om in te leven. Het is er veilig, rustig, mooi , er is een goed sociaal stelsel. Er is tolerantie. kortom je kunt er prettig en rustig leven.
Even speciaal het gedeelte dat je zin waar maakt dik gedrukt... Ook in Nederland/Zweden/Zwimbabwe kun je prettige leven, als het maar aan 'jouw' voorwaarden van prettige leven voldoet. Sommige mensen zullen Zweden beter vinden dan Nederland, anderen niet (puur een gokje, maar ik denk dat T_ID geen fan is van Zweden, klopt dat? )... Net als sommige Canada beter vinden dan Amerika, is ook visa versa het geval. Het is een zaak van ieder huisje heeft zijn kruisje en het is maar net waar persoonlijke voorkeuren liggen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 22:19
Doler
Doler is offline
Noorwegen is inderdaad een extreem aangenaam land om in te leven. Ik ontmoette er de liefde van mijn leven, de Noren zijn zeer vriendelijk en ik woon er nu voor de helft van het jaar. Jammer genoeg heb ik nog verplichtingen in dit landje hier. Het is er echter niet eenvoudig er lte even: hoge levenskosten, hoge belastingen en soms harde winters... Maar zeer aangenaam voor kinderen laten op te groeien. Ik zal later naar Noorwegen verhuizen en dus alles hier achterlaten... zonder spijt.Het is eigenlijk maar 2 uurtjes vliegen... De Noren hebben inderdaad een hoge inkomst met de olieproductie, waarvan de opbrengst in een staatskas belegd wordt om hun vergrijzing aan te pakken...beter dan de meeste andere Europese landen...
Wat betreft het tanende VS imago... Ik heb er meerdere keren verbleven en ik moet zeggen dat de meeste Amerikanen het eigenlijk koud laat wat de wereld over hen denkt. Ze worden door hun media dom gehouden en door hun (huidige) politieke leiders in slaap gesust met hoe goed ze het wel doen in Irak, Afghanistan etc. Er wordt NOOIT over Amerikaanse slachtoffers bericht in hun media (die trouwens in handen zijn van concerns die pro G. W. Bush zijn). Maar de mensen ginds worden slimmer...
En dan is Nederland nog één van de landen die soms slaafs de VS volgen in de domme avonturen.(Denken we maar aan de Irak oorlog, het alom bekende VS gevoede pro-Israel gevoel van Nederland, de Afghaanse uitstapjes, het Joint Strike Fighter programma terwijl Europa met eigen luchtvaartindustrie zit...). Het wordt inderdaad tijd dat de jonge generatie Nederlanders en Vlamingen zich wat kritischer opstelt. En dit forum bewijst dat helemaal...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 23:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Doler schreef op 02-07-2007 @ 23:19 :
Er wordt NOOIT over Amerikaanse slachtoffers bericht in hun media
Als dit géén volslagen onzin is, hoe kan het dan dat ik Amerikaanse zenders heb gezien die bijna dagelijks het aantal gedode Amerikanen in Irak verslaan, en tevens analisten aan het woord lieten die zeggen dat Irak binnenvallen een grote fout is waarvoor Bush zijn verantwoordelijkheid hoort te nemen?
Oud 03-07-2007, 00:27
Verwijderd
Citaat:
domus schreef op 02-07-2007 @ 07:56 :
Even speciaal het gedeelte dat je zin waar maakt dik gedrukt... Ook in Nederland/Zweden/Zwimbabwe kun je prettige leven, als het maar aan 'jouw' voorwaarden van prettige leven voldoet. Sommige mensen zullen Zweden beter vinden dan Nederland, anderen niet (puur een gokje, maar ik denk dat T_ID geen fan is van Zweden, klopt dat? )... Net als sommige Canada beter vinden dan Amerika, is ook visa versa het geval. Het is een zaak van ieder huisje heeft zijn kruisje en het is maar net waar persoonlijke voorkeuren liggen.
In Nederland kan je allang niet meer prettig leven. De Riagg zit niet voor niets overvol.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 01:12
Verwijderd
Citaat:
Doler schreef op 02-07-2007 @ 23:19 :
Noorwegen is inderdaad een extreem aangenaam land om in te leven. Ik ontmoette er de liefde van mijn leven, de Noren zijn zeer vriendelijk en ik woon er nu voor de helft van het jaar. Jammer genoeg heb ik nog verplichtingen in dit landje hier. Het is er echter niet eenvoudig er lte even: hoge levenskosten, hoge belastingen en soms harde winters... Maar zeer aangenaam voor kinderen laten op te groeien. Ik zal later naar Noorwegen verhuizen en dus alles hier achterlaten... zonder spijt.Het is eigenlijk maar 2 uurtjes vliegen... De Noren hebben inderdaad een hoge inkomst met de olieproductie, waarvan de opbrengst in een staatskas belegd wordt om hun vergrijzing aan te pakken...beter dan de meeste andere Europese landen...
Wat betreft het tanende VS imago... Ik heb er meerdere keren verbleven en ik moet zeggen dat de meeste Amerikanen het eigenlijk koud laat wat de wereld over hen denkt. Ze worden door hun media dom gehouden en door hun (huidige) politieke leiders in slaap gesust met hoe goed ze het wel doen in Irak, Afghanistan etc. Er wordt NOOIT over Amerikaanse slachtoffers bericht in hun media (die trouwens in handen zijn van concerns die pro G. W. Bush zijn). Maar de mensen ginds worden slimmer...
En dan is Nederland nog één van de landen die soms slaafs de VS volgen in de domme avonturen.(Denken we maar aan de Irak oorlog, het alom bekende VS gevoede pro-Israel gevoel van Nederland, de Afghaanse uitstapjes, het Joint Strike Fighter programma terwijl Europa met eigen luchtvaartindustrie zit...). Het wordt inderdaad tijd dat de jonge generatie Nederlanders en Vlamingen zich wat kritischer opstelt. En dit forum bewijst dat helemaal...
Na het lezen van dit bericht vertrouw ik het Noorse nieuws niet meer!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 05:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Acromega schreef op 03-07-2007 @ 02:12 :
Na het lezen van dit bericht vertrouw ik het Noorse nieuws niet meer!
Nouja, aangezien ze net miljoenen ook aan de Hamas hebben gegeven.........
Oud 03-07-2007, 08:29
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-07-2007 @ 06:38 :
Nouja, aangezien ze net miljoenen ook aan de Hamas hebben gegeven.........
Was dat niet de regering van een land toen?

Zou dit ermee te maken hebben dat het imago van de VS daalt? Het begint er steeds meer op een dictatuur te lijken.

Bush verlicht straf voor rechterhand vicepresident
Uitgegeven: 3 juli 2007 06:29
Laatst gewijzigd: 3 juli 2007 08:55

WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush heeft de straf verlicht voor de voormalige rechterhand van vicepresident Dick Cheney. Topadviseur Lewis Libby, die begin juni tot dertig maanden cel was veroordeeld, hoeft niet de gevangenis in. Wel moet Libby de hem opgelegde boete van 250.000 dollar betalen.

Bekijk video
Bush maakte zijn besluit maandagavond bekend, kort nadat een rechtbank had bepaald dat Libby in afwachting van zijn beroep in de gevangenis moest blijven. Bush noemde de celstraf buitensporig. De reputatie van Libby zou voor altijd zijn aangetast. De oppositie laakte de interventie als machtsmisbruik.

Meineed

Libby was schuldig bevonden aan meineed en het hinderen van de rechtsgang. Hij had het onderzoek naar het lekken van de naam van een agente van de inlichtingendienst CIA gehinderd. De agente Valerie Plame is de vrouw van een Amerikaanse diplomaat die de motieven van de regering-Bush voor de oorlog in Irak openlijk had bekritiseerd.

Gelekt

Het Witte Huis bleek zelf de identiteit van de CIA-agente te hebben gelekt als wraakactie voor de uitspraken van haar echtgenote. Deze Joseph Wilson had in juli 2003 in de krant The New York Times de vloer aangeveegd met de claim van de regering-Bush dat de Iraakse dictator Saddam Hussein uranium had willen kopen van het Afrikaanse Niger om kernwapens te produceren.

Het vermeende Iraakse programma voor de ontwikkeling en productie van massavernietigingswapens was door Washington aangevoerd als reden voor de inval in Irak.

Wilson, die ambassadeur was in Irak, had in opdracht van Washington de Iraakse contacten met Niger onderzocht. Hij had geen enkele concrete aanwijzing gevonden dat er daadwerkelijk iets was verhandeld of dat er tussen Irak en Niger zelfs maar was gesproken over uranium.

Opmaat

President Bush gebruikte de vermeende handel echter wel in zijn jaarlijkse toespraak tot het Congres in januari 2003. De rede was, zo bleek later, de opmaat voor de oorlog tegen Irak.

Naam

Voor het daadwerkelijk lekken van de naam van de CIA-agente - een strafbaar feit in de Verenigde Staten - is niemand aangeklaagd.
Reageren

Regels voor berichten