Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2007, 14:43
Jones
Het elementje van mijn platenspeler heeft het (bijna) begeven. Ik gebruik hem (of haar?) alleen maar voor gewoon platen draaien dus erg intensief wordt die niet gebruikt. De platenspeler is een Technics SL BD22.

Nu vraag ik me dus af waar ik (goedkoop) een nieuw (of tweedehands?) element kan vinden. Ik ben al even een speciaalzaak in m'n woonplaats binnen gelopen maar daar begonnen de elementen rond de 250 euro. Ik zoek dus iets goedkopers.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2007, 15:09
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Een Grado Black kost ongeveer 40 euro.

Simpel element, maar best goed. En het is geen DJ element, dus het klinkt wel gewoon goed. En geen toeters of bellen.

De lokale speciaalzaak levert waarschijnlijk geen Grado, bij een andere speciaalzaak hebben ze dat misschien wel. Je ziet ze namelijk vaker wel dan niet.

En geen crappy tweedehands of bejaard ding er in hangen. Naald kan versleten zijn, of de ophanging. Een standaardnaald kan 1000 uur mee, mits goed afgesteld.
Ophanging verdroogt op een gegeven moment gewoon.
Oud 30-06-2007, 19:46
Jones
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 30-06-2007 @ 16:09 :
Een Grado Black kost ongeveer 40 euro.

Simpel element, maar best goed. En het is geen DJ element, dus het klinkt wel gewoon goed. En geen toeters of bellen.

De lokale speciaalzaak levert waarschijnlijk geen Grado, bij een andere speciaalzaak hebben ze dat misschien wel. Je ziet ze namelijk vaker wel dan niet.

En geen crappy tweedehands of bejaard ding er in hangen. Naald kan versleten zijn, of de ophanging. Een standaardnaald kan 1000 uur mee, mits goed afgesteld.
Ophanging verdroogt op een gegeven moment gewoon.
Bedankt, nu weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken. Die grado black past op iedere arm en dat kan ik ook gewoon zelf vervangen?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 21:08
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Jones schreef op 30-06-2007 @ 20:46 :
Die grado black past op iedere arm en dat kan ik ook gewoon zelf vervangen?
De Ortofon Om pro ook, goedkoop, een alles eter, William en S_K bestending en klinkt waanzinnig vet op vinyl!

Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 21:27
Jones
Alsof ik het verschil ga horen met mijn spullen. Ik zoek gewoon een nieuw element met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Overigens is het vervangen van een element wel iets wat ik zelf kan doen? Ik ben een beetje bang om er aan te gaan prutsen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 21:37
Jones
Hmm, ik heb zelf met een beetje wrikken het element al los gekregen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 05:23
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Die goedkope ortofons doen mij een beetje te veel aan dj crap denken, qua uiterlijk.

Enfin, zo'n dj-element heeft vier pinnetjes aan de achterkant waarmee je'm meteen in de arm stopt. Dit heet ook wel p-mount

En standaard is de 1/2" mount (12,7 mm) met twee (niet magnetische!) schroefjes van de bovenkant. De vier stekkertjes op de pinnetjes aan de achterkant van het element moet je er ook afschuiven.

Bij het monteren moet je natuurlijk opletten dat je je naald niet verneukt. Het element moet je wel op de goede plaats hangen, en je moet naderhand je neerwaartse druk instellen. De arm zit op een bepaalde plaats vast, en die gaat er van uit dat de punt van de naald op een bepaalde plek zit. En dat de naald niet gedraaid is ofzo.

Ja, allemaal lastig, maar op een gegeven moment is het niet meer dan logsich.
Leesvoer: http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq.htm
Oud 01-07-2007, 10:25
Jones
Bedankt. Daar heb ik wel wat aan. Ik heb alleen het idee gekregen dat er aan mijn platenspeler vrij weinig valt af te regelen. Het element wordt maar met 1 schroef op z'n plek gehouden en heeft overigens 4 pinnetjes aan de achterkant. Ik kan het element er dus ook maar op 1 manier in zetten. Verder is het contragewicht aan de achterkant van de arm ook niet te verstellen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 13:21
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Met één schroef op z'n plek? Ik ben wel benieuwd hoe het er dan uit ziet, voor hetzelfde geld is het een fabrikant-eigen standaard. En zoiets heb ik nog nooit gezien.

En meestal kan je het contragewicht ipv schuiven wel draaien. Of je moet er eerst een schroefje voor losdraaien, voor het werkt.
Oud 01-07-2007, 13:35
Jones
Even snel telefoonfoto's gemaakt.

Rechts dus het gat waar de schroef door heen gaat.

Ik heb de schroef er weer even in gezet zodat je kan zien hoe die zit.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 13:56
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ah, da's een p-mount!

http://www.lpgear.com/Merchant2/merc...egory_Code=T4P

Grado maakt die dingen ook in p-mounts, je kunt het beste hier even checken:

http://www.hifi.nl/merken_details/360/Grado.html

Daar kan je op provincie zoeken naar de dealer die in de buurt zit. Volgens mij ontbreken er een berg dealers, want in de provincie Zuid-Holland zit/zat er ook eentje in Delft en op de nieuwe binnenweg in Rotterdam heb je natuurlijk ook nog Audio Gallery zitten, die dingen ook verkopen.

Bij zo'n p-mount hoef je dus niets meer af te stellen, behalve misschien de neerwaartse kracht (maar ja als dat niet kan..) want die p-mounts zijn er dus op gemaakt dat ze meteen goed zitten.

Affijn, gewoon even een dealer in de buurt bellen en vragen wat het kost en of ze die dingen op voorraad hebben.
Oud 01-07-2007, 14:03
Jones
Bedankt man!

Ik heb net op marktplaats voor 15 euro hetzelfde element terug gekocht zodat ik dinsdag gewoon weer platen kan luisteren. Ga ik na mijn vakantie wel achter een grado aan.

Ik heb alle informatie die ik nodig heb dus deze kan dicht.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 18:20
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Mja, als het een goed element is.. Vaak is de ophanging bejaard, dus dan kloppen de eigenschappen van het element helemaal niet. Of de naald is verneukt, en dan verneuk je dus je platen. Niet goed.

Edit: Ben trouwens best benieuwd wat voor dealer dat was, als 't goedkoopste element 250 euro was.. Wat was dat voor merk, clearaudio ofzo?
Oud 02-07-2007, 11:23
Jones
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 01-07-2007 @ 19:20 :
Mja, als het een goed element is.. Vaak is de ophanging bejaard, dus dan kloppen de eigenschappen van het element helemaal niet. Of de naald is verneukt, en dan verneuk je dus je platen. Niet goed.

Edit: Ben trouwens best benieuwd wat voor dealer dat was, als 't goedkoopste element 250 euro was.. Wat was dat voor merk, clearaudio ofzo?
Als ik de beste man mag geloven is het element nooit uit de doos geweest. Dus dat neem ik dan maar van hem aan. Voor 15 euro wil ik wil het risico lopen dat het toch niet zo goed klinkt als de bedoeling was.

Audiohuis in Delft overigens. De vent die het draaiende houdt maakt altijd een wat rare indruk op mij. Alsof hij me niet serieus neemt omdat ik toevallig geen 5000 euro meeneem om daar uit te geven.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 13:49
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Jones schreef op 02-07-2007 @ 12:23 :
Als ik de beste man mag geloven is het element nooit uit de doos geweest.
Het rubber van de ophanging kan dan nog wel verdroogd zijn dus. Maar geen idee hoe oud dat element is trouwens.

Citaat:
Jones schreef op 02-07-2007 @ 12:23 :
Audiohuis in Delft overigens. De vent die het draaiende houdt maakt altijd een wat rare indruk op mij. Alsof hij me niet serieus neemt omdat ik toevallig geen 5000 euro meeneem om daar uit te geven.
Mja, die verkocht een tijdje terug volgens mij nog gewoon Grado. Ik ben daar ook wel eens geweest.
Oud 03-07-2007, 19:44
Jones
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 03-07-2007 @ 14:49 :
Het rubber van de ophanging kan dan nog wel verdroogd zijn dus. Maar geen idee hoe oud dat element is trouwens.

Mja, die verkocht een tijdje terug volgens mij nog gewoon Grado. Ik ben daar ook wel eens geweest.
Ik zal er nog wel eens langs gaan. Misschien dat hij dan in een wat beter humeur is.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 22:48
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Jones schreef op 03-07-2007 @ 20:44 :
Ik zal er nog wel eens langs gaan. Misschien dat hij dan in een wat beter humeur is.
Ben er ook al in geen honderd jaar meer geweest, en ik dacht eigenlijk dat die tent dicht was ofzo. Maargoed, in Delft zit ik al vaak in het verkeerde straatje. Terwijl m'n richtingsgevoel niet belabberd is.
Reageren

Regels voor berichten