Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2002, 21:49
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik zag op discovery laatst iets over dat bij seks de activiteit van het rationele gedeelte van de hersenen bijna verdwijnt.

De menselijke geest is een beetje een slagveld waar behoeften, emoties, en rationele verstand met elkaar strijden, in verschillende stadia (zo zie ik het ongeveer)... behoeften zijn helemaal onderaan en die zijn er gewoon of niet en als ze er zijn proberen ze gerealiseerd te worden. Emoties zijn gebaseerd op gebeurtenissen om je heen en zetten bepaalde stempels op behoeften (behoefte om iemand te vermoorden krijgt stempel [BAD], behoefte om iemand te helpen [GOOD]) - en uiteindelijk is het rationele verstand ahw een soort president die er zegmaar boven staat en de uiteindelijke handelingen laat plaatsvinden *, het baseert zijn handelingen op behoeften met stempel van emoties, emoties, omgeving, en eerdere handelingen. Maar vanwege zijn positie zou het ook dingen kunnen doen die strijdig zijn met de behoeften, emoties, alles...

volgens mij is dit een manier om te testen hoe sterk je rationeel bent...
Als je met je vriend/vriendin heerlijke seks hebt de seks gewoon beeindigen, lukt je dit dan ben je best sterk. - nog een paar dingetjes:
1) spreek het niet met elkaar af, dan heb je een verplichting waarvoor je behoefte krijgt om je aan te houden.
2) beloof jezelf niet van 'later maak ik het af'
3) doe het zonder een behoefte om je rationele kracht te bewijzen
houd je je hier niet aan dan doe je het weer uit behoefte ofzow... - tja, tis een groot offer denk ik... maar kijk maar eens of je het kan (als je wilt) - of vecht dit aan - beide lijkt me leuk.

owja, en kom niet met bullshit van dat kan ik wel, ik zie alleen niet in waarom. Denken dat je het kan en doen is iets anders. En niet in zien waarom = er geen behoefte toe hebben... dus dan kan je het toch niet... je kan het alleen als je het doet...

* dit klopt niet helemaal... je rationele verstand wordt eigenlijk pas ingelicht van de handeling na de handeling. Maar je rationele verstand die (her)programmeert je hersenen ahw wel zo dat het die aktie doet.
Oud 16-07-2002, 21:52
Gothic
Gothic is offline
Het kan aan mij liggen, maar ik geloof niet dat ik het snap
Oud 16-07-2002, 22:21
prediker
prediker is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Het kan aan mij liggen, maar ik geloof niet dat ik het snap
Het ligt niet aan jou. Ik snap het ook niet. (Maar... Rerisen Phoenix legt wel eens vaker iets op een onbegrijpelijke manier uit).
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 23:15
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
prediker schreef:

Het ligt niet aan jou. Ik snap het ook niet. (Maar... Rerisen Phoenix legt wel eens vaker iets op een onbegrijpelijke manier uit).
laatdanmaar zitten, ik heb toch geen zin om het uit te leggen... voorlopig

en welke topic bedoel je dan? want volgens mij ben je nog maar net op dit forum...

[edit]w8 us, las ik nou net dat prediker beschuldigd werd van het zijn van de abt van sion en het de hemel in prijzen van hem waarom hij een bannertje kreeg? - dat verklaart wel wat - als het waar zou zijn[/edit]

Laatst gewijzigd op 16-07-2002 om 23:19.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 11:48
Verwijderd
Ik geloof dat ik wel snap wat je bedoeld..

Die test kan ik ff niet uitvoeren aangezien ik geen vriend heb op ut moment..

Maar dat rationele verstand, zet dat niet je grenzen ook? Is dat niet het verstand dat mij ervan weerhoud te gaan roken, heel veel koffie te drinken etc. Daarbij voel ik namelijk altijd zo'n, rem.. Is het ook dat verstand dat mij er bijv. van weerhoud te stelen? Die rem..?

Als dat zo is begrijp ik het wel..

Maar stoffen hebben hier ook nog invloed op. Ik ken een jongen en die mist een bepaalde stof, daardoor kan hij geen grenzen voelen en bepaalde gevolgen niet zien. Vb: Hij moet om 01:00 s'nachts thuis zijn.. Maar dan ontmoet hij een meisje, een heel leuk meisje. Dit meisje nodigt hem uit met haar mee naar huis te gaan, om wat te doen kun je zelf wel begrijpen. Maar dan komt hij te laat thuis. Voor hem staat de keuze: op tijd naar huis gaan, geen meisje, ouders blij. Met meisje mee naar huis, niet op tijd thuis, ouders boos en teleurgesteld. Dit is de keuze die wij dan hebben.. Bij hem houdt de keuze echter op bij wel of geen meisje.. wat vind hij dan het leukst? wel meisje, dus dat doet hij.. En op dat moment kan hij dan de gevolgen zien, ziet hij dus niet in dat met meisje mee betekent te laat thuis betekent boze ouders..

Heeft dit nu te maken met wat jij bedoeld of neit?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:00
Verwijderd
Euhh, als ik bovenstaande keus heb .. wel meisje - ouders boos of geen meisje - ouders blij .. ga ik met het meisje mee

Maarjah, als ik thuiskom met de mededeling dat ik bij een meisje was, is het eerder feest dan dat ze boos op me zijn :/
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:37
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Euhh, als ik bovenstaande keus heb .. wel meisje - ouders boos of geen meisje - ouders blij .. ga ik met het meisje mee

Maarjah, als ik thuiskom met de mededeling dat ik bij een meisje was, is het eerder feest dan dat ze boos op me zijn :/
Maar zou je dit ook doen als je al een historie hebt waarin je ouders heel erg teleurgesteld in je zijn, geen idee meer hebben wat ze nu met je moeten doen. Je op geen school meer zit omdat je overal al vanaf gekicked bent.. Je deze keer belooft hebt dat je echt op tijd thuis zou komen en rekening met hen zou houden en wet dat ze heel erg ongerust zijn over je zullen zijn als je later bent (want niet 1 uurtje later maar echt een paar uur) en je weet dat als je weer te laat komt je de volgende keer wel kan fluiten naar weg mogen?

Zou je dan niet eerder het tel. nr van dat meisje vragen en een andere keer iets met haar afspreken?

En dit is maar een vb he, zo ging het dus met ALLES
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:40
Verwijderd
Euhm .. ik denk als ik er al zover doorheen ben dat het me dan niks meer uitmaakt :/

Ga ik dus nog steeds mee.

Terug op mijn eigen situatie: ik zou ff kort bellen om te melden dat ik later kom. Hoe oud is hij? Ik ben al 21, dus zo moeilijk doen ze er niet meer over..
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:44
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Euhm .. ik denk als ik er al zover doorheen ben dat het me dan niks meer uitmaakt :/

Ga ik dus nog steeds mee.

Terug op mijn eigen situatie: ik zou ff kort bellen om te melden dat ik later kom. Hoe oud is hij? Ik ben al 21, dus zo moeilijk doen ze er niet meer over..
Dat bellen dat doet is dus niet want dat komt dus niet eens in zn hoofd op.. Hij denkt er dus niet aan dat zn ouders ms ongerust zullen zijn, zo ver gaat ie niet door.. En dat ie zover doorgeslagen is komt dus door het feit dat ie zover niet doordenkt. maar dit komt dus doordat ie een bepaalde stof mist..

Hij is 18..

maar het gaat er ook niet om hoe moeilijk zijn ouders erover doen, ze zijn helemaal niet moeilijk. Het gaat erom dat ie er niet over nadenkt dat zij ms wel es ongerust zouden kunnen zijn als hij een nacht niet thuiskomt. Zover denkt ie niet door.. Zijn keuze houdt op bij meisje of niet meisje.. ja, dan kies je natuurlijk meisje.. Van wat ik van jou lees zou jij die afwegingen wel eerst maken, en dan bewust meisje kiezen met alle gevolgen van dien.. Hij beseft zich die gevolgen niet eens
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Van wat ik van jou lees zou jij die afwegingen wel eerst maken, en dan bewust meisje kiezen met alle gevolgen van dien.. Hij beseft zich die gevolgen niet eens
Ja, ik sta er wel bij stil .. zou daarom ook bellen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten