Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2007, 22:25
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Begin juni wil ik samen met een vriend een week naar België.
We weten nog niet zeker of we met de auto kunnen of willen.
Daarom de vraag: Is het openbaar vervoer duur en hoe is het geregeld? Hierbij bedoel ik met name op het Westen van het land.

We zijn van plan Gent, Brugge, Brussel en Antwerpen te bezoeken en eventueel een plaats aan de kust.

Nu zijn we nog op zoek naar tips/ hebben vragen:
- Goede hostels/ campings.
- Is boeken in deze periode noodzakelijk of is op de bonnefooi voldoende?
- Leuke plekken in elke stad.
- Doen en niet doens.
- lokaal bier dat te zuipen is.
-
Oud 16-04-2007, 05:35
Kali
Kali is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 15-04-2007 @ 23:25 :
Begin juni wil ik samen met een vriend een week naar België.
We weten nog niet zeker of we met de auto kunnen of willen.
Daarom de vraag: Is het openbaar vervoer duur en hoe is het geregeld? Hierbij bedoel ik met name op het Westen van het land.

We zijn van plan Gent, Brugge, Brussel en Antwerpen te bezoeken en eventueel een plaats aan de kust.

Nu zijn we nog op zoek naar tips/ hebben vragen:
- Goede hostels/ campings.
- Is boeken in deze periode noodzakelijk of is op de bonnefooi voldoende?
- Leuke plekken in elke stad.
- Doen en niet doens.
- lokaal bier dat te zuipen is.
-

Openbaar vervoer:
Bus + tram + metro : 1€50 voor een rit , 10 rittenkaart mogelijk, iets goedkoper
trein : korte ritjes : keycard = 15€ voor 10 ritten
go pass: rond de 50€? voor 10 langere ritten als je onder de 26 bent.
regeling : gewoon treinen en bussen?
www.mivb.be, www.delijn.be, www.nmbs.be normaal alle uurroosters en lijnen enz.

boeken : geen idee, denk wel dat er plaats is
leuke plekken : moet je denk ik zelf wat zien
niet doens : lomp doen
zuipbaar bier : stella? de abdijbieren , rond de streek van brussel de kriekbieren (lindemans, 3 fonteinen, timmermans....)
Oud 16-04-2007, 10:15
Ivo
Ivo is offline
OV is vergeleken met Nederland erg goedkoop in België. Als je in de randstad woont moet je er alleen wel rekening mee houden dat er in België veel minder treinen en bussen rijden dan je in je eigen omgeving gewend bent.
Begin juni lijkt reserveren voor campings e.d. me overbodig, de zomervakanties zijn dan nog niet begonnen, alleen NL-scholieren die eindexamen hebben gedaan zijn dan al vrij. Het zal dus niet gigantisch druk zijn.

Doen: lekker terrasjes pakken en vragen naar het favoriete lokale bier. Met meer dan 1000 Belgische biersoorten is het haast niet te doen om je vooraf een lijst te geven. Bij mij favoriet zijn de kriekbieren (hier in huis meestal Lindemans van eigen import)
Oud 16-04-2007, 17:55
Verwijderd
Antwerpen vind ik helemaal geweldig, en dan de Markt en Groenplaats overslaan, maar doorlopen naar de Schelde en daar lekker uitwaaien, zitten, liggen, kijken
En natuurlijk met het tunneltje onder het water door, met de houten roltrappen. Sta je aan de andere kant van de Schelde en kijk je zo over Antwerpen uit. Geweldig!
Oud 23-04-2007, 15:50
Verwijderd
ik heb vorig jaar een weekendje gent gedaan en overnacht in faja lobi (http://www.fajalobi.be/ ) 55 euro voor 2 personen per nacht inclusief ontbijt, je hebt een eigen badkamer en je kan ook gratis fietsen lenen. Ik vond het daar echt super en je zit redelijk dichtbij de binnenstad.

als je naar Gent gaat zou ik zeker het kasteel bezoeken
Oud 30-04-2007, 19:18
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Bedankt voor de tips en laat ze maar komen mocht iemand er nog meer hebben

Ik heb er wel zin in, nog een maand en dan is het tijd
Oud 02-05-2007, 14:41
Dwaalspoor
Dwaalspoor is offline
Over dat openbaar vervoer, zéker een tienrittenkaart kopen. Kan je vinden in elke krantenwinkel, kiosk zoals jullie zeggen. Het bespaart je een hoop geld, 8 € ipv 15 € per tien ritten. Boeken is niet noodzakelijk in juni.
Leuke plekken in Antwerpen zijn zoals eerder gezegd de Kaaien (de kade aan de schelde ), de Ossenmarkt (studentenwijk, veel leuke cafétjes e.d.), Hendrik Conscienceplein. De toeristischere plekken zoals Groenplaats, Meir, Kathedraal zijn ook wel leuk om eens te doen.
Onder niet doen zou ik in de eerste plaats vermelden dat wiet roken enkel gedoogd wordt bij meerderjarigen als het op een niet-openbare plaats gedaan wordt (terras van je hotel bv mag dus). Bezit van meer dan 3 gram is verboden, bij minderjarigen wordt NIETS gedoogd. Natuurlijk rookt heel Antwerpen van tijd op tijd rustig z'n joint, maar ik wil maar zeggen: ga niet met een toet in de hand voor het politiekantoor chillen, je bent niet in Nederland.
Over dat bier denk ik dat je je niet echt zorgen moet maken, Heineken mag dan wel over heel de wereld gezopen worden, tegenover Stella Artois is het kattepis.
Oud 02-05-2007, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Dwaalspoor schreef op 02-05-2007 @ 15:41 :
je bent niet in Nederland.
Dat hoef je in Nederland volgens mij ook niet te doen...

Ze zullen in België vast een stuk strenger zijn, maar in Nederland kun je bepaalde dingen toch ook beter laten.
Oud 07-07-2007, 11:26
Anaďs
Anaďs is offline
Hallo,

als Belg kan ik je wel wat verder helpen

Vervoer
Koop een Go-Pass, dat kost 45€ en daarmee mag je 10 ritten maken door heel België. Verbindingen tussen de steden die je opnoemde zijn heel goed, altijd rechtstreeks. Alle treinregelingen kan je vinden op
nmbs-site

Vervoer in de steden: in Gent, Brugge en Antwerpen heb je trams en bussen van de lijn. Ook daarvoor kan je een tienrittenkaart kopen (=8€). Let wel, dit geldt niet voor Brussel, want dat heeft een andere vervoermaatschappij. Daarvoor kost een 10-rittenkaart 13€, maar dat koop je beter met 2, want in Brussel kan je het meeste wel te voet doen. Wij gebruikten dat kaartje eigenlijk enkel om van ons hotelletje naar het centrum te sporen.

Overnachting
Wij boeken heel vaak hotelletjes via www.booking.nl zitten heel goekope tussen. Als je naar de kust wil, kan je makkelijk op een camping. Ook in Gent is er een camping aan de Blaarmeersen.

Steden

GENT
Ik studeer in Gent, en 't is echt een heerlijke stad. Neem van het station gewoon de tram (nr 1) naar het Centrum, en daar heb je dan Sint-Baafs (met het Lam Gods), het Belfort, 't Stadhuis, De Vleeschhallen, ... Ga gewoon een plannetje halen bij de toeristische dienst. Wat ook handig is, is de dienst use-it, die ligt in de sint-Pietersnieuwstraat, en daar kan je o.a. caféplannen halen, waar zeker wat aanraders opstaan. Als je vragen hebt over Gent, mag je me altijd mailen: mail

BRUSSEL
Vorig weekend ben ik naar Brussel geweest met mijn vriend. Het is best dat je gewoon naar Brussel-Centraal spoort en dan wandel je meteen naar de Grote markt, waar de toeristische dienst zit. In een dag of 2 tijd kan je het meeste wel bezoeken dat binnen de ring ligt. 's Avonds ga je gezellig naar de Vlaamse Gorik, Sint-Kathelijne. Wat ook zeker de moeite is, is de Wetstraat, waar je alle Pärlementsgebouwen ziet, en terechtkomt in de Europese Wijk.

ANTWERPEN
Dat ken ik minder goed, enkel een dagje geweest, maar er is in het centrum ook wel heel wat te zien. Opnieuw gewoon naar de toeristische dienst gaan, die zit in het station zelf.

KUST
Er zijn behoorlijk wat steden in de kust, dus het hangt ervan af wat je wil. Wil je een groot strand en veel duinen, ga dan naar De Panne of Oostduinkerke. Wil je een gezellige drukte met kraampjes langs de kade en een grote wandelpromenade, dan moet je in Oostende zijn. Je kan ook switchen van steden, want alles is verbonden met de kusttram (kan je je tienrittenkaart van DeLijn opgebruiken). Er zijn ook kleine stadjes aan de kust zoals Sint-Idesbald, De Haan, ... die wel gezellig zijn.

Oja, lokaal bier?
Duvel, Hoegaerden, Palm, Kasteelbier, Brigand, ... In Gent zijn er een paar cafétjes waar je echt speciale Bieren kan proeven (zie op je caféplan van Use-it) en in Brussel heb je in de buurt van de Grote Markt en de Sint-Hubertusgallerij een winkeltje of twee die enkel Belgische bieren verkopen.

Veel plezier!

edit
Jah, nu zie ik net dat jullie al lang geweest zijn... Mja, tips dan voor de volgende

Laatst gewijzigd op 07-07-2007 om 11:31.
Oud 09-07-2007, 00:46
Roxy
Roxy is offline
Ik heb in oktober een weekendje antwerpen-gent-brugge gedaan, we sliepen toen bij B&B the Annex in Gent en vanaf daar hebben we dagje antwerpen en brugge gedaan. Alledrie de steden moet je echt aandoen, vooral Gent en Brugge vond ik erg mooi. The Annex was ook best een leuke plek om te slapen. Het was bij een oudere hippie achtige kunstenaar thuis, maar wij sliepen in het tuinhuis. We hadden daar een 2persoons bed, tv, bank, eettafel, keuken, koelkast en allerlei spelletjes en boeken Alleen om te douchen en te plassen moest je eventjes door de tuin.

Regels voor berichten