Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2007, 09:17
Anika
Komend schooljaar begin ik aan het derde jaar van mijn studie. Tot nu toe heb ik nog geen enkele mogelijkheid gehad tot het volgen van keuzevakken, maar komend jaar moet ik opeens 21 studiepunten opvullen met keuzevakken, een derde van het hele jaar! Er is geen lijst met mogelijke vakken om te volgen en binnen mijn studie worden ook nauwelijks vakken aangeboden, kortom we moeten het allemaal zelf maar uitzoeken. Niks mis mee, maar ik heb geen idee op basis van wat ik nou vakken moet kiezen.

Ik zat eraan te denken om misschien een paar talen te gaan volgen en een economievak ofzo, maar ik vraag me af in hoeverre dat nuttig is. Met één vak doe je natuurlijk niet veel kennis op waardoor je er denk ik "later" niet veel aan gaat hebben.
Dan is er nog de mogelijkheid om aan een andere uni vakken te gaan volgen die wel wat met m'n opleiding te maken hebben, iets minder handig aangezien ik altijd erg veel college heb en m'n rooster pas over een hele tijd weet. Daarnaast hebben de keuzevakken die aangeboden worden weer weinig te maken met de master die ik wil gaan volgen.

Wat ik me dus afvraag is hoe anderen vakken kiezen, kijk je naar of het nuttig, leuk of makkelijk is of naar wat anders? Ga je voor een samenhangend pakket aan vakken of gewoon van alles wat? En waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2007, 09:19
Verwijderd
Ik heb (helaas) geen profileringsruimte, maar als ik die wel had dan zou ik of voor iets kiezen dat me gewoon onwijs leuk leek of voor iets waar ik wat aan had mbt de master.

Zelf zou ik het liefst een samenhangend geheel volgen ipv een samenraapsel van allerlei dingen.

Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 09:21.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 09:36
Verwijderd
In mijn bachelor zijn dat 12 studiepunten. Ik heb gewoon wat vakken gekozen met namen die wel leuk klonken.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 13:30
Kitten
Kitten is offline
Wow... Ik denk dat ik iets van 36 vrije keuze punten had. Welke uni hebben we het over?
Oud 03-07-2007, 13:35
Anika
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 03-07-2007 @ 14:30 :
Wow... Ik denk dat ik iets van 36 vrije keuze punten had. Welke uni hebben we het over?
TU Delft, maar het is niet bij alle opleidingen zo hoor. Bij mijn opleiding zijn ze bezig over te gaan naar een major/minor systeem en ik zit toevallig in een overgangsjaar, waardoor er net te weinig punten zijn om een hele minor te volgen, maar net te veel om zomaar wat bij elkaar geraapje vakken te doen. Althans, ik vind het zonde om een derde van m'n jaar op te vullen met vakken als "beginnerscursus Chinees" en "geschiedenis van de techniek". Dusja, lastig
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 13:38
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Anika schreef op 03-07-2007 @ 14:35 :
TU Delft, maar het is niet bij alle opleidingen zo hoor. Bij mijn opleiding zijn ze bezig over te gaan naar een major/minor systeem en ik zit toevallig in een overgangsjaar, waardoor er net te weinig punten zijn om een hele minor te volgen, maar net te veel om zomaar wat bij elkaar geraapje vakken te doen. Althans, ik vind het zonde om een derde van m'n jaar op te vullen met vakken als "beginnerscursus Chinees" en "geschiedenis van de techniek". Dusja, lastig
Heb je niet vakken die je kan doorplaatsen naar je Master? Ik heb namelijk al vakken gevolgd hier om periodes op te vullen terwijl ik ze pas in mijn Master laat meetellen.

Daarnaast: Wat is teveel? De meeste minors zijn toch maar iets van 24 punten? Ten minste, dat is het hier volgens mij.

Je kan altijd nog onderwijsvaardigheden doen. Dat is altijd nuttig, zelfs al ga je er niets mee doen.
Oud 03-07-2007, 14:29
Balance
Balance is offline
Ik moest in m'n derde jaar ook 20 ECTS invullen met keuzevakken. Ze mochten trouwens niet van mijn studie zijn. Dus ik heb toch gewoon maar gekeken naar wat me leuk leek.
Oud 03-07-2007, 21:29
Verwijderd
Bij letteren in Nijmegen heb je drie minoren die je vrij kunt invullen (eh, iets van 60 ects, of klets ik nou uit m'n nek? Nee, volgens mij klopt het), dus lekker veel ruimte. Ik heb alles bij Engels gevolgd, eigenlijk, omdat ik een overstappakket doe en dus een groot deel van de bachelor Engels moet doen om de master Engels in te mogen. Daarnaast heb ik nog een vertaalminor gedaan, voor de lol. En omdat het goed is voor m'n schrijfvaardigheid in beide talen.

Maar eh, als ik niet zo nuttig hoefde te doen, had ik denk ik een minor bij Nederlands gevolgd ter verdieping, een minor gebarentaal of Arabisch ofzo en alsnog de vertaalminor denk ik, of anders de educatieve minor om te zien of ik geschikt ben voor het onderwijs. Half nuttig, half lol, dus.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Anika schreef op 03-07-2007 @ 14:35 :
Maar wat scheelt het in punten? Als het 5 punten scheelt zou ik gewoon een gave samenhangende minor doen, dat lijkt mij beter dan samengeraapte vakjes.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2007, 07:52
Anika
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-07-2007 @ 22:47 :
Maar wat scheelt het in punten? Als het 5 punten scheelt zou ik gewoon een gave samenhangende minor doen, dat lijkt mij beter dan samengeraapte vakjes.
Het scheelt 9 punten, bij ons zijn de minoren 30 punten, en bovendien moest ik daarvoor al in mei aangemeld zijn. Maar ik kan natuurlijk wel gewoon kijken wat voor vakken ze bij een minor wiskunde hebben en daarvan dan alle leuke vakken volgen Dat is misschien wel een goed idee, combi van leuk en vast ook wel nuttig.

@ Kitten: het gaat niet om periodes opvullen, ik moet echt punten halen om in m'n bachelor mee te laten tellen, die kan ik niet ook nog een keer voor m'n master gebruiken. Dat zou anders wel heel makkelijk zijn
Met citaat reageren
Oud 05-07-2007, 10:18
Daboman
Daboman is offline
Bij ons was er een vrije keuze ruimte van 14 ECTS. Ze boden echter wel een heel curriculum aan vakken aan. Dat komt omdat het dit jaar pas is ingevoerd. De vakken die eerst verplicht waren, werden automatisch keuzevakken. De stage moest ook gepland worden en de vakken waren zo gepland dat je of voor je stage keuzevakken kon volgen, of na je stage. Ik heb gewoon het curriculum gevolgd en daarbij gekozen wat me het leukste leek. Vaak hangt datgene dat je leuk vindt ook wel samen met je toekomst.

Laatst gewijzigd op 05-07-2007 om 10:23.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2007, 10:51
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Anika schreef op 04-07-2007 @ 08:52 :
@ Kitten: het gaat niet om periodes opvullen, ik moet echt punten halen om in m'n bachelor mee te laten tellen, die kan ik niet ook nog een keer voor m'n master gebruiken. Dat zou anders wel heel makkelijk zijn
Volg een hele minor en je zit net over het benodigd aantal punten aan. Is dat heel erg? Dat bedoelde ik.
Oud 05-07-2007, 15:13
Anika
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 05-07-2007 @ 11:51 :
Volg een hele minor en je zit net over het benodigd aantal punten aan. Is dat heel erg? Dat bedoelde ik.
Oh zo nee is niet erg maar ik wil per se m'n bachelor in drie jaar halen omdat ik m'n master aan een andere universiteit ga doen. En ik ben een beetje bang dat ik het allemaal niet haal met 9 punten extra, dat zou meteen een jaar vertraging opleveren aangezien je bij die master weer niet in januari/februari in kunt stromen. Moeilijk gedoe allemaal
Dus het wordt maar tweederde minor van iets dat ik leuk vind denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2007, 16:55
Verwijderd
Ik moest 45 punten halen. Vakken binnen mijn studie mocht maar er waren er niet veel. Uiteindelijk heb ik een minor gevolgd plus nog 3 geschiedenis vakken die me leuk leken. Uiteindelijk ben ik heel blij dat ik de minor ook heb gevolgd, want hij was erg nuttig. Hiermee kan ik later ook nog toegelaten worden tot een andere master, misschien dat ik daar nog ooit aan begin.
Kun je ook een stage doen in je vrije ruimte? Dat zou ik zeker doen. Heb je meteen iets moois voor op je CV en contacten opgebouwd.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2007, 20:39
Pater Noster
Pater Noster is offline
Voor de duidelijkheid, een minor is iets anders dan een keuzevak Op de Hogeschool Rotterdam bestaat het aantal ects wat je moet halen voor keuzevakken 15 in 4 jaar. En een minor doe je in je laatste halfjaar en dat is 30 ects.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2007, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Pater Noster schreef op 07-07-2007 @ 21:39 :
Voor de duidelijkheid, een minor is iets anders dan een keuzevak Op de Hogeschool Rotterdam bestaat het aantal ects wat je moet halen voor keuzevakken 15 in 4 jaar. En een minor doe je in je laatste halfjaar en dat is 30 ects.
Dat verschilt nogal per uni en per studie, hè. Bij ons kun je in de vrije ruimte alleen maar minoren doen. Je kunt daarnaast nog wel 'keuzevakken' volgen (oftewel, gewoon een vak volgen dat niet bij je curriculum hoort), maar dat zijn dan éxtra studiepunten, die kun je niet gebruiken om aan je totaal van 180 voor je bachelor te komen. (In de master heb je uberhaupt geen vrije ruimte, geloof ik, dan moet alles samenhangen met je scriptie). Je moet namelijk drie minoren doen, en hoewel je best zelf een vrije minor mag samenstellen, moet daar wel een onderlinge samenhang in zitten.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2007, 10:32
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Bij mijn studie is de minor verspreid over het 2e en 3e jaar en is 60 ECTS als ik me niet vergis.

Keuzevakken mag bij ons alles zijn, behalve een vak van onze eigen studie.
Oud 10-07-2007, 14:22
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Anika schreef op 05-07-2007 @ 16:13 :
Oh zo nee is niet erg maar ik wil per se m'n bachelor in drie jaar halen omdat ik m'n master aan een andere universiteit ga doen. En ik ben een beetje bang dat ik het allemaal niet haal met 9 punten extra, dat zou meteen een jaar vertraging opleveren aangezien je bij die master weer niet in januari/februari in kunt stromen. Moeilijk gedoe allemaal
Dus het wordt maar tweederde minor van iets dat ik leuk vind denk ik.
Hangt het ook niet af van die andere universiteit Ten minste, het is bij ons geen enkel probleem om op welk willekeurig moment dan ook in je master te stromen. Ik heb eigenlijk geen idee wannneer ik d'rin gestroomd ben...
Oud 10-07-2007, 14:29
Anika
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 10-07-2007 @ 15:22 :
Hangt het ook niet af van die andere universiteit Ten minste, het is bij ons geen enkel probleem om op welk willekeurig moment dan ook in je master te stromen. Ik heb eigenlijk geen idee wannneer ik d'rin gestroomd ben...
Hangt misschien inderdaad af van de uni, maar ik wil naar Utrecht volgend jaar en daar moet ik gewoon een volledige bachelor hebben voordat ik toegelaten word zeiden ze, en instroom is (in de praktijk) alleen mogelijk in september. Geldt vast niet voor hun eigen studenten, maar wel als je overstapt.
Ik wist trouwens niet dat het zo verschillend was overal zeg, met die keuzevakken. Dacht eigenlijk dat je overal gewoon een minor had met 30 punten, maar niet dus.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2007, 14:53
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Anika schreef op 10-07-2007 @ 15:29 :
Hangt misschien inderdaad af van de uni, maar ik wil naar Utrecht volgend jaar en daar moet ik gewoon een volledige bachelor hebben voordat ik toegelaten word zeiden ze, en instroom is (in de praktijk) alleen mogelijk in september. Geldt vast niet voor hun eigen studenten, maar wel als je overstapt.
Ik wist trouwens niet dat het zo verschillend was overal zeg, met die keuzevakken. Dacht eigenlijk dat je overal gewoon een minor had met 30 punten, maar niet dus.
Nee, dat is mij ook wel een beetje opgevallen. In Wageningen is het een beetje dat je een 'pakket' van vakken samenstelt die je voltooid moet hebben. In principe mag je dus ook met keuzevakken beginnen die geen voorvereiste hebben en later je basisvakken doen. Dat is alleen totaal niet handig.
Oud 10-07-2007, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Ik moest, als ik het me goed herinner, 12 studiepunten voor keuzevakken halen en minors deden ze niet aan (op de HR dus).

Op de UU is de profileringsruimte, voor zo ver ik weet, 45 studiepunten en een minor tenminste 30 studiepunten.

Echt onhandig dat het zo verschillend is per studie/hogeschool/universiteit...op deze manier is overstappen ed toch nog steeds enorm lastig (en dat wilden ze juist vergemakkelijken, zeiden ze)?

Laatst gewijzigd op 10-07-2007 om 15:05.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2007, 16:26
Miracle
Miracle is offline
Het beste was geweest als alle blokken op elkaar aan zouden sluiten, zodat je van elke andere studie ook vakken/blokken kunt doen.

Regels voor berichten