Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2007, 17:58
Fantôme
Fantôme is offline
Via mijn opleiding wordt de mogelijkheid geboden om mijn minor volgend jaar (v.a. 15 september t/m 15 december 2007) in het plaatsje Roskilde vlakbij Kopenhagen te volgen.
Iemand ervaring met kopenhagen/roskilde en omgeving?
- Wat vind je van de stad? (positieve en negatieve ervaringen)
- De bevolking
- Hoe is de verdere omgeving
- Hoe is het uitgaan in de omgeving (ook niet onbelangrijk, dat er wat te doen is )
- Hoe is het openbaar vervoer?
- Hoe is het studentenleven?
en alles wat je verder kwijt kunt/wilt over kopenhagen.

als ik het doe krijg ik een kamer op de campus bij de school.

groetjes,
fantome
Oud 14-05-2007, 08:44
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Kopenhagen
Denemarken

Iemand ervaring met kopenhagen/roskilde en omgeving?
Ik ben er afgelopen zomer een paar dagen geweest. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad, hoewel dit ook door mijn mede backpackers kwam.
De stad is heel open en je waant jezelf niet echt in de drukte van een hoofdstad zoals Londen of Parijs.
Leuke dingen om te doen, maar wel duur. Vergeet de Tivioli ( of hoe je dat ook schrijft ) en het vrijheidsmuseum niet te bezoeken.

- De bevolking
Best aardig.

Landschap lijkt op Nederland, alleen minder dicht bevolkt.

- Hoe is het uitgaan in de omgeving (ook niet onbelangrijk, dat er wat te doen is )
In Kopenhagen is van alles te doen. Maar het is wel duur. Als je creatief bent kan je toch redelijk je uitgaven beperken. Probeer de backpackersnight in de pub bij de Tivioli.

Goed, zoals in Nederland. Kopenhagen treinstation ligt erg centraal in de stad en het station bij het vliegveld is goed bereikbaar.

Weet ik niet.

en alles wat je verder kwijt kunt/wilt over kopenhagen
Nu even geen tijd voor, maar veel plezier
En wat ga je er studeren?
Oud 14-05-2007, 21:27
Rachel
Rachel is offline
Wow, mag ik vragen wat voor Minor je dan kan gaan volgen?
(beetje offtopic, maar ik ben wel nieuwsgierig)
Oud 15-05-2007, 16:12
Verwijderd
Ben er nu 2x geweest, en vind het nogsteeds een mooie leuke stad. Dat geldt trouwens voor het hele land. Hoewel, als je de keuze hebt tussen kopenhagen of stockholm ga ik voor stockholm. maar dat is even offtopic.
Kopenhagen is in iedergeval een hele mooie stad, en inderdaad, het is niet zo chaotisch druk als londen of parijs, maar toch zeker wel een mooie stad. De metro's zijn echt geweldig, damn, daar past zo'n amsterdamse kutmetro echt 3x in ofzo, en de ruimte. Maar die dingen zijn ook wel erg nieuw, er rijden vast ook nog wel kutdingen rond.
Inderdaad wel een duur land, maar dat hangt er ook vanaf hoe duur je het zelf maakt.

- De bevolking
Voor zover ik daar contact mee gehad heb, vriendelijke mensen.

Het is inderdaad net nederland, hoewel wel iets heuvelachtiger, en vooral, veel grootser(niet qua oppervlakte, maar wel qua landschap, je kan tenminste kijken zonder dat je weer een ander stad of dorp in de verte ziet).

studentenleven kan ik verder weinig over zeggen. Maar voor zover ik weet zijn scandinaven wel gezellige mensen, dus dat zal vast wel goed komen.
Het is trouwens Tivoli RHCP
Oud 15-05-2007, 17:12
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Rachel schreef op 14-05-2007 @ 22:27 :
Wow, mag ik vragen wat voor Minor je dan kan gaan volgen?
(beetje offtopic, maar ik ben wel nieuwsgierig)
ik doe de opleiding Maatschappelijk werk & dienstverlening en kan de minor jeugdzorg&jeugdhulpverlening daar volgen.
Ik had me al opgegeven voor die minor en kreeg dus een mailtje dat 4 studenten de mogelijkheid krijgen hem in het buitenland (Denemarken dus) te volgen.

maar ik weet helemaal niet of ik mijn vriendje wel zo lang kan missen
Oud 15-05-2007, 21:49
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 15-05-2007 @ 18:12 :
ik doe de opleiding Maatschappelijk werk & dienstverlening en kan de minor jeugdzorg&jeugdhulpverlening daar volgen.
Ik had me al opgegeven voor die minor en kreeg dus een mailtje dat 4 studenten de mogelijkheid krijgen hem in het buitenland (Denemarken dus) te volgen.

maar ik weet helemaal niet of ik mijn vriendje wel zo lang kan missen
(nog een keer offtopic)
Wow, wat gaaf zeg!
Ik doe ook MWD (oké Social Work, maar richting MWD) en ik had ook wel zo'n minor willen hebben

Echt tof!
Oud 21-05-2007, 15:51
NielZ
NielZ is offline
Ten eerste: Doen!
Elke mogelijkheid die je krijgt om in het buiteland stage te lopen/studeren/whatever moet je aangrijpen, ik heb 2006 en halfjaar Folkehøjskole gedaan in Denemarken en dat was echt fantastisch. Terwijl ik 5 jaar geleden zoiets belachelijk vond, verschrikkelijk en totaal niet aan mij besteed.

Citaat:
Wat vind je van de stad? (positieve en negatieve ervaringen)
Roskilde zelf heb ik niet veel ervaring mee, het heeft net iets minder inwoners dan Den Helder, weinig spannends dus.

Kopenhagen zelf vind ik een zeer gezellige stad. Veel dingen lekker dicht bij elkaar, Hovedbanegåd (Centraal station ) mooi in het centrum, gezellige sfeer. Ruime shopping-mogelijkheden, aantal leuke toeristische dingen (bezoek Christiania een keer, een "kraakwijk" waar in de jaren '70 een zooitje hippies is gaan wonen die hun eigen huizen gebouwd hebben etc), en weinig te merken van 'stress stress'.

Citaat:
- De bevolking
Ik ben voornamelijk om gegaan met de mensen van mijn school, en de mensen die ik heb ontmoet waren allen erg aardig. Het verhaaltje dat scandinaviërs nors en teruggetrokken zijn slaat imo nergens op, niets van gemerkt.
Praktisch iedereen spreekt engels (de een beter dan de ander), en vanzelfsprekend waarderen ze het als je de taal probeert te spreken.
Wat wel grappig is; ze zijn vrij chauvenistisch en zijn dus vrij 'trots' op hun eigen land (niet op een irritante manier though). Ze hebben wat meer Marco Borsato/André Hazes achtige figuren, en op de deense radio ook wat meer deenstalige muziek dan in NL.

Citaat:
Heel eerlijk: saai. Ik ben zelf niet zo'n natuur/omgeving freak, maar imo is Denemarken hetzelfde als Nederland, met als verschil dat het wat heuveligger is. De bevolkingsdichtheid is lager waardoor er meer vrije natuur is, maar dat zit vooral op Jylland.

Citaat:
Hier heb ik wat minder praktijkervaring mee, maar zoals elke hoofdstad zijn er veel cafe's, restaurants, en ongetwijfeld ook clubs (niet gezien though, ook totaal niet naar op zoek geweest). Voldoende bioscopen, er zitten 2/3 groten op 4 minuten lopen van elkaar.

Citaat:
Goed. Iemand hierboven noemde al de metro's, die zijn érg goed. Toen ik er voor het eerst in stond realiseerde ik me na 5 minuten opeens dat ik door de voorruit kon kijken; "omg where is the driver??". Alles computergestuurd, erg schoon, geen 'ongure hoekjes' etc.
Bussen in overvloed, zelfde voor treinen. Rondom Kopenhagen rijdt de S-Tog, de S-Trein. Een soort combinatie tussen een Metro, een Trein en een Sneltrein.

Ik moet bekennen dat ik na 5 maanden nog steeds niet precíes doorhad hoe het kaartjessysteem werkte, er wordt met zones gewerkt voor álle OV systemen. Je treinkaartje is dus ook voor de metro en de bos - althans, sommigen dan. Vraag het ff aan een lokale Deen, ik kwam er nooit goed uit.

Citaat:
Durf ik weinig over te zeggen, wat ik zo meekrijg min of meer hetzelfde als Nederland. Doordeweeks een beetje doen alsof je oplet in de klas, op vrijdag en zaterdag bier zuipen.

Verder:
* De taal is grammaticaal niet lastig, veel dingen komen overeen met Nederlands ('Een en Twintig' in plaats van Twintig en Een [UK]). De uitspraak is echter vrij pittig; ze slikken vrij veel woorden in en de algemene uitspraak is wat meer "gesloten". Het is lang niet zo zingerig als Zweeds of Noors. Ik vond ook dat ze snel praatten, als iemand hetzelfde nog een x wat langzamer zei kon ik het wel verstaan. Kan ook aan mij liggen.
De vocabulaire is te doen; veel woorden kun je linken aan NL/UK/DU/FR en sommige woorden zijn bijna hetzelfde. Als ik een woord niet wist in het engels zei ik het gewoon in het nederlands; werkt 90% van de tijd (en vice versa).
* Wat betreft je vriendje kan ik natuurlijk moeilijk oordelen, maar: een retourtje Kopenhagen kost ~ €100 bij Transavia, ongeacht van hoelang je gaat. Als jullie elkaar écht missen is dat nog wel op te hoesten, lijkt me.
* Nadelen: alles is inderdaad nét ietsje duurder dan in Nederland. Door de opzet van het hele sociale stelsel zijn dingen die je in de winkel koopt gewoon iets prijziger (zorg & onderwijs is er bijvoorbeeld gratis). Ik deed meestal m'n ogen dicht en gaf een briefje waarop 100 stond. Dan kreeg ik een stapel muntjes terug en dan vond ik het wel best.

Ik weet niet in wat voor een groep je terecht komt (enkel denen? Veel buitenlanders?), maar het feit dat je de taal niet spreekt kán een nadeel zijn. Over het algemeen is er altijd iemand bereid ff te vertalen (althans voor mij), maar op vrijdagavond in een druk café mis je gewoon wat grappen, gesprekken met snel wisselende onderwerpen etc etc. Dit kún je als een groot struikelblok zien, of je gaat er wat soepeler mee om. It's up to you.

Goed, na dit eindeloze verhaal kan ik zo snel even niets meer verzinnen, als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Desnoods raadpleeg ik ff wat denen in m'n MSN, er zit een flink aantal studerenden tussen op het moment.

Hav det godt og vi ses!
Oud 21-05-2007, 23:27
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Je vriend kan je toch wel voor 3 maanden missen? Hij kan je zelfs nog komen opzoeken...
Je bent de rest van je leven ( ervan uitgaande dat..) nog bij elkaar, drie maanden is niks in een mensenleven.
Oud 22-05-2007, 21:54
Fantôme
Fantôme is offline
Tuurlijk is drie maanden niets op een heel mensenleven, maar ik geloof dat ik nogal gehecht ben aan mn vriendje, vriendinnen, vrienden e.d.
anyway, ik heb besloten me in te schrijven en dat gisteravond gedaan. Kreeg bericht terug dat veel studenten interesse hebben getoond en dat ik binnenkort hoor of ik ben aangenomen. spannend dus!
Oud 22-05-2007, 21:58
Fantôme
Fantôme is offline
heey Nielz,
dankjewel voor je hele verhaal! heb er zeker wat aan.
Ik heb al veel op de Deense website van de school gekeken, kon redelijk volgen wat er staat, maar heb hem toch maar ff (voor de zekerheid) op de Engelse versie gezet haha.

De course is voor zowel Deense als buitelandse studenten uit Europa en Azie volgens mij
Oud 30-05-2007, 17:08
Fantôme
Fantôme is offline
Dear student at ‘Children at Risk’

We have now received all applications for the international module 'Children at Risk'.

We are happy to inform you, that you are one of the 26 students, who are accepted as participant and thus will come to Roskilde in September 2007.

You will study in a group of students from Sweden, Switzerland, Ireland, Lithuania, Belgium, Netherland, Finland, Norway, Germany and Denmark. In a few days we shall send you the final list of participants.

Prior to the start in September we will send you a programme for the first weeks, and tell you more about what we would ask you to prepare before you come.

Please write our secretary ***** (emailadres) if you have any questions about practical matters.

We look forward to meeting you in Roskilde in September!

With kind regards

*** and ***
Coordinators of the module: Children at Risk

IK GA GEWOON 15 SEPTEMBER VOOR 3 MAANDEN NAAR DENEMARKEN!!
Oud 30-05-2007, 17:54
Ivo
Ivo is offline
gefeliciteerd.
Hopelijk wordt dit topic nog wat aangevuld.
Eind juli verblijf ik ook een aantal dagen in Roskilde en zit een bezoekje aan Kopenhagen er uiteraard dik in. Tips zijn dus welkom.
Als ik weer thuis ben, zal ik natuurlijk ook wel het een en ander plaatsen hier.
Oud 31-05-2007, 10:53
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Ivo schreef op 30-05-2007 @ 18:54 :
gefeliciteerd.
Hopelijk wordt dit topic nog wat aangevuld.
Eind juli verblijf ik ook een aantal dagen in Roskilde en zit een bezoekje aan Kopenhagen er uiteraard dik in. Tips zijn dus welkom.
Als ik weer thuis ben, zal ik natuurlijk ook wel het een en ander plaatsen hier.
ja graag, dat zou leuk zijn
Oud 09-08-2007, 17:35
Fantôme
Fantôme is offline
Ben je inmiddels al thuis IVO?
Oké, beetje een up-topic, maar gezien ik er nog niet geweest ben, denk ik dat het wel mag.

Alle voorbereidingen zijn inmiddels getroffen, ik vertrek zaterdag 15 september om 11 uur vanaf schiphol (dus je kunt me komen uitzwaaien )
Ik heb een paar weken geleden bericht gekregen dat ik ook herfstvakantie heb. Mijn ouders wilden wel graag een weekje naar Denemarken dus in die week komen zowel zij als Maurice (mijn vriend) over. Dat is wel erg leuk dus!

Verder heeft één van de andere studenten een forum opgezet zodat de studenten die de course gaan volgen vast wat kennis kunnen maken. het klikt tot nu toe best goed, dus ik heb er wel vertrouwen in
Oud 10-08-2007, 11:26
Ivo
Ivo is offline
Ik ben weer terug ja.
Kopenhagen heb ik helaas niet bezocht. Daar kan ik dus niet veel over vertellen, behalve de verhalen die ik heb gehoord van anderen. Dat was over het algemeen zeer positief.
Van Roskilde heb ik ook minder gezien dan gehoopt.
Ik zou in eerste instantie 3 nachten op het evenemententerrein bij Roskilde verblijven. Vlak voor aankomst bij dat terrein kreeg iemand uit de groep een vrij ernstig auto ongeluk. Ik reed er een paar auto's achter. De hulpdiensten zijn in elk geval goed daar in Denemarken . Maar met de hele nasleep kost het wel een hele middag.
's Avonds nog wel even de stad in gegaan om te eten. Vlakbij het politiebureau zit een hele goede pizzeria/italiaan die ook erg betaalbaar is (voor 120 kronen p.p. een pizza, een grote frisdrank van 0,5l en een koffie)

De volgende middag nog even door de stad geslenterd. best een gezellig centrum, wat er 's avonds te beleven is weet ik niet.
Weer een dagje later alweer naar huis. Het evenemententerrein waar ik dus campeerde was nog steeds bagger (na het Roskilde Music festival) en het weer zat ook niet heel erg mee. Als je al een hele week op drassige en modderige campings hebt gestaan, heb je daar wel even genoeg van. (En toch ga ik vanaf morgen weer een weekje kamperen)

Van het uitgaansleven heb ik niets meegekregen. Op het evenementen terrein was een feestschuur waar het ook erg gezellig was. En vanaf daar was het maar 100 meter naar m'n tent.

Voor de duidelijkheid, ik ben dus niet eerder naar huis gegaan omdat Roskilde zelf tegenviel. Dat waren de omstandigheden op het evenemententerrein.

Laatst gewijzigd op 10-08-2007 om 11:29.
Oud 30-08-2007, 11:21
Zarya
Zarya is offline
Een vriend van mij heeft daar een jaar gestudeerd, en ik ben die kant op gevlogen voor een paar weekjes. Het heen en weer vliegen is idd best te doen! Ik was in totaal nog geen 200 euro kwijt.

Het enige wat me afschuwelijk tegen stond was de hygiene in het studentenhuis.. Er liepen er wel schoonmakers rond (die om 7 uur sochtends opeens in je kamer staan om schoon te maken) maar daar was verder weinig van te merken.

Wat openbaar vervoer, taal en omgeving betreft: net nederland.
Goed, iedereen kan engels, en plat
Oud 02-09-2007, 21:44
Fantôme
Fantôme is offline
Hahaha, LOL.
Ik woon niet in een echt studentenhuis trouwens, maar bij een vrouw die in totaal 3 kamers aan studenten verhuurt. Op het moment dat ik er zit is alles verhuurd, dus ik woon met twee medestudenten.
Oud 02-09-2007, 21:44
Fantôme
Fantôme is offline
*bibber* nog minder dan twee weekjes !!!
Oud 04-09-2007, 22:52
Fantôme
Fantôme is offline
oké, volgens mij vroegen er mensen via pm, en/of via dit topic of ik ze op de hoogte wilde houden als ik er was, ben er nog niet, maar heb wel een weblog
www.wendy87.waarbenjij.nu
Dus daar schrijf ik af en toe een update voor de geinteresseerden.
xxx

Regels voor berichten