Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2007, 21:37
Kyoki
Kyoki is offline
Nou is mijn vriend (vooral rood) kleurenblind, de details van zijn kleurenblindheid ken ik niet.. Maar hij suggereerde laatst dat ik groen niet goed kan zien. Voorbeelden:

- Bij het spelen van een spel, zag ik de groene monsters tegen een groene achtergrond zo ontzettend slecht dat hij ze me moest aanwijzen (omdat die beesten me gewoon achterna liepen en me aanvielen zonder dat ik dat doorhad...).

- Bij het bekijken van een schilderij was kennelijk een kleine, naar ik denk bruine kerk in de achtergrond van het groene bos geschilderd, wat kennelijk zo helder als de maan was voor hem maar wat mij maar liefst een halfuur kostte voor ik uberhaupt zag dat er wat bruin zat, en toen pas vaagjes kon voorstellen dat het een kerk moest voorstellen.

- Toen ik laatst een groentint zocht en ik hem moest helpen met het zoeken met een vergelijkbare tint, omdat hij zelf kleurenblind is en second opinions wou, scheen ik met de meest vreemde voorstellen te komen..

Ik heb uiteraard flink rondgegoogle't, en allerlei testjes tegen gekomen, waarvan ik ze bijna allemaal redelijk makkelijk doorliep. De enige kleuren waar ik dan moeite mee heb zijn lichtpaars, lichte of hele donkere tinten groen en sommige tinten blauw, maar in die testjes zie ik ze wel. Ik kwam uiteindelijk (lekker lullig, maar ja) op de site van het Klokhuis terecht, die een tekening heeft met allerlei tekeningen erin, zoals een vliegtuig. Daar zag ik echter helemáál niks in, tot ik de antwoordplaat zag en me even flink ging concentereren (toen zag ik het vliegtuig en vaagjes een huis).

http://www.hetklokhuis.nl/lees/dossi...224A7C7C&pnr=6

Nu ja, ik verwacht hier niet te horen of ik wel of niet kleurenblind ben hier, maar misschien wel wat ervaringen of feedback, want het internet focust behoorlijk op het rood/groene kleurenblidnheid gedeelte en daar lijk ik niet veel last van te hebben... En waar laat je zoiets uberhaupt laten testen?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 21:48
vosje16
vosje16 is offline
Over welke tekening heb je het?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 21:54
Kyoki
Kyoki is offline
"Zoek de figuren
In deze tekening staan een heleboel figuren. Welke zie jij? (Klik op de rose knop voor de vergroting"

Onder die tekst. Klik op dat roze pinding om 'm uit te vergroten.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 21:59
vosje16
vosje16 is offline
Volgens mij is het helemaal normaal als je daar niet alles in ziet. Ik heb helemaal geen last van kleurenblindheid maar zie in die tekening ook amper iets...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 21:59
vosje16
vosje16 is offline
Ik zie die auto amper trouwens...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 22:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kleurenblindheid is bij vrouwen ook redelijk zeldzaam trouwens. Bovendien denk ik dat iedereen wel een zekere mate van kleurenblindheid kan hebben.
Oud 16-07-2007, 22:09
Southtown
Southtown is offline
Ik een milde vorm van rood/groen kleurenslechtzienheid. De grootste last is als leerkrachten rood of bruin krijt op een donkergroen bord gebruiken. Dan moet ik me echt goed concentreren om het te kunnen lezen.
Ik heb wel al gehoord van mensen die als ze een groen en een rood blad voor zich hebben, naast elkaar, dat ze die amper kunnen zien. Ik kan me wel voorstellen hoe frustrerend kleurenblindheid wel niet moet zijn.

BTW, op die tekening van je zie ik wel dat er *iets* staat, maar exact welke vorm het is kan ik nauwelijks onderscheiden. En ik zag een 8 ipv een 5 in die eerste tekening
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 14:29
Konijn
Konijn is offline
Ik zie die figuren allemaal vrij duidelijk.

Maar kan het niet zijn dat jouw vriend dingen als groene plaatjes op een groene achtergrond juist beter of anders ziet dan jij, omdat hij kleurenblind is?
Oud 17-07-2007, 15:03
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ik zie de meeste bijna niet en die grijze zijn gewoon helemaal leeg als het goed is

als je het zeker wilt weten kun je het ff gaan vragen aan oogarts of dokter
Oud 18-07-2007, 12:51
ekki
ekki is offline
Heb je op de basisschool destijds niet van die tests gehad? Dan zou je het toch moeten weten.
Oud 18-07-2007, 13:13
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Ik ben enorm kleurenblind! Hoe je daar achter komt? Simpel als je moeite hebt met kleuren onderscheiden. Je kan ook gewoon langs de huisarts voor doorverwijzing zodat je dat uitgebreid kan laten testen, omdat je in sommige gevallen rekening moet houden met je beroepskeuze.

Regels voor berichten