Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2007, 10:30
desperadoz
desperadoz is offline
Ik zit nu in de 3e van VMBO TL en ik ga hoogstwaarschijnlijk gewoon over naar de 4e, moet de laatste proefwerkweek nog goed maken maar oke . Ik heb voor volgend jaar Economie gekozen met Wiskunde en Economie erin en als keuzevakken AK en GS. Ik wil graag als journalist aan de bak gaan omdat ik erg goed ben in verhalen schrijven en dergelijke,ik schreef al vanaf mijn kindertijd. Nu wil ik graag weten welke richtingen ik het beste op kan gaan om een echte journalistiekopleiding te krijgen. Ik weet dat op MBO bijna niks is maar op HBO wel weer en ik weet het gewoon niet, want ik kan niet van VMBO TL meteen naar HBO, dus welke tussenweg is het handigste of welke opleiding.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2007, 11:11
Verwijderd
Als je cijfers op het eindexamen vmbo-tl goed genoeg zijn, kun je daarna 4 en 5 havo doen, en daarna naar het hbo. Op de meeste scholen is de voorwaarde hiervoor dat je eindexamen-gemiddelde op het vmbo minstens een 7 is. Je kunt aan je decaan vragen hoe dat bij jou op school zit - je maakt meteen een goede indruk als je ruim op tijd hierover informeert

Je kunt ook na je vmbo een mbo niveau 3 of 4 opleiding gaan doen en daarna mag je naar het hbo. Een beetje relevanten mbo-opleidingen zijn dan 'multimedia vormgever', 'marketing & communicatie' en 'informatiedienstverlening'. Maar je kunt ook een opleiding doen in een bepaalde richting en je daar als journalist ook op richten; bijvoorbeeld 'sport- en bewegingscoördinator' en dan sportjournalist worden.

Bedenk wel dat hbo-journalistiek een toelatingsprocedure heeft, je moet zogezegd solliciteren om te worden toegelaten. Het helpt daarvoor om te zorgen dat je nu alvast wat ervaring krijgt; je kunt bijvoorveeld bij de schoolkrantredactie gaan en proberen te regelen dat je voor de plaatselijke of regionale krant stukjes mag schrijven, of voor een jongerentijdschrift.

Laatst gewijzigd op 24-06-2007 om 11:20.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 13:29
desperadoz
desperadoz is offline
We moesten dit jaar al een richting kiezen en ik ga niet naar de HAVO anders moet ik een 8e vak. Ik ga denk ik ook gewoon richting MBO en daar iets in de geest doen met Journalistiek of Media enzo...welke opleiding heb je nodig als presentator weet iemand dat misschien? dat lijkt me ook wel leuk
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 14:08
desperadoz
desperadoz is offline
Edit : Ik denk dat Commerciele Dienstverlening wel handig zal zijn, ik weet niet of iemand die opleiding ooit heeft gedaan ? Ik bedoel het dan om die opleiding te doen om vervolgens als ik het nog steeds wil Journalistiek te gaan doen

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 13:11
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
desperadoz schreef op 24-06-2007 @ 14:29 :
We moesten dit jaar al een richting kiezen en ik ga niet naar de HAVO anders moet ik een 8e vak. Ik ga denk ik ook gewoon richting MBO en daar iets in de geest doen met Journalistiek of Media enzo...welke opleiding heb je nodig als presentator weet iemand dat misschien? dat lijkt me ook wel leuk
Hangt er van af wat je wil gaan presenteren.
voor een omroepster helpt het om Miss Aardbei te zijn/geweest te zijn.
Wil je een belspelpresentator worden mag je volgens mij nooit verdergestudeerd hebben dan je basisschool.
Presentator all round maakt het geen fluit uit.
Voor het nieuws: geslaagde stem- en screentest, journalistieke achtergrond, universitaire studie + bedrijfseigen toelatingsvoorwaarden.
Oud 27-06-2007, 16:30
Verwijderd
Als je trouwens journalistiek wil doen omdat je goed bent in "verhalen schrijven" maar verder niet echt geinteresseerd bent in nieuws of de media weet ik niet of journalistiek een goede keuze is.
Ik doe journalistiek, en ik deed het ook vooral omdat ik dacht te kunnen schrijven.
Maar ten eerste heb ik voor alle schrijfvakken lage cijfers (wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij jou ook zo is) en is het erg op het nieuws gericht, waar ik in al mijn naïviteit niet aan gedacht had.

Als dat voor jou allemaal geen probleem is: succes!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 16:27
Missy
Missy is offline
Stefenootje, hoe heet de studie/opleiding waar je het over hebt?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 20:44
Verwijderd
HBO Journalistiek op de School voor Journalistiek in Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2007, 15:18
Lethe
Lethe is offline
Mij leek journalistiek eerst ook leuk, omdat ik schrijven leuk vind, maar na de voorlichting over deze studie ben ik er wel achter dat het heel nieuwsgericht is (wat stefanootje ook zegt). En daar ben ik niet zo mee bezig
Ik las laatst ergens dat je met een willekeurige universitaire studie meer kans hebt om een baan in de journalistiek te vinden dan met de HBO-opleiding journalistiek zelf. Of dit waar is, weet ik niet. Mijn keuze is in ieder geval gevallen op een wo-studie, en ik zie later wel of ik alsnog iets met journalistiek/schrijven wil gaan doen.
Wat de motivatie van desperado betreft lijkt me journalistiek geen geschikte studie voor haar (ze wil bijv. niet naar de havo). Ik kan het natuurlijk mis hebben
Oud 12-07-2007, 21:09
Cait
Cait is offline
Om in de journalistiek terecht te komen hoef je absoluut geen (journalistieke) opleiding te hebben. Ik spreek uit ervaring. Wel moet je ontzettend gemotiveerd zijn, goed tegen kritiek en afwijzing kunnen, en het lef hebben je mondje te roeren, wildvreemden aan te spreken en kernvragen te kunnen stellen. En je moet natuurlijk kunnen bewijzen dat je kunt schrijven.
Begin klein. Schoolkrant, regionaal dagkrantje, online tijdschrift ofzo. Doe ervaring op en doe al die stukken die niemand wil doen.

Maar wat er al voor mij gezegd is: weet je wel zeker dat dit is wat je wil doen, desperado? Denken te kunnen schrijven is niet genoeg. Vraag je af of je wel echt van schrijven houdt, en waarom dat dan is. Haal je die voldoening uit het schrijven of uit iets anders? En weet je wel zeker dat je goed kunt schrijven? Begrijp me niet verkeerd, maar bij mijn huidige opleiding merk ik dat heel veel mensen dachten dat ze het konden, en er nu niets van bakken. En dit zijn universitaire studenten met in elk geval een beetje schrijfervaring.

Schrijvers kunnen eigenlijk overal in het bedrijfsleven werk krijgen. Het is maar net hoe je er zelf tegenaan kijkt. Staar je daarom niet blind op een journalistieke opleiding. Maar ik denk niet dat je echt zo voor de kost wil schrijven. Ik denk dat het voor jou meer een hobby is, wat natuurlijk helemaal prima is.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 11:20
D
D is offline
Bovendien moet je op een HBO opleiding journalistiek ook nog het geluk hebben dat je de studie kan volgen. Veel mensen worden uitgeloot, en als je net zoals ik MBO hebt, zijn je lotingskansen toch wel vrij nihil. Als je geluk hebt is het mooi, maar vorig jaar kon ik ook niet journalistiek gaan studeren; dit jaar gelukkig wel.
Reageren

Regels voor berichten