Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb, filosofisch gezien, vooral een nihilistische kijk op het leven - met een vleugje existentialisme.
Het leven is voor mij dus eigenlijk zinloos, maar kan enigszins draaglijk gemaakt worden door jezelf doelen te stellen en die proberen te verwezenlijken. Ik denk dat veel mensen diep van binnen wel weten dat alles eigenlijk zinloos is, maar dat ze die waarheid niet onder ogen willen of kunnen zien, en zich dus met van alles (=> doelen) bezighouden om maar niet aan die waarheid te hoeven denken. Die doelen zijn een afleiding; je werk is een afleiding, en ook je relatie. Zeker het nemen van kinderen is de ultieme ontkenning (en afleiding) van hoe zinloos alles is, vind ik. Kinderen worden op de wereld gezet uit egoïstische motieven: omdat ouders zingeving zoeken en te laf (of op wat voor manier dan ook niet in staat zijn) zijn om die zingeving in zichzelf te zoeken en/of in te zien dat alles zinloos is en het geen zin heeft om zin te zoeken. Kinderen moeten zin geven aan hún leven (en zijn er in feite dus om de ouders te 'vermaken') - wat er verder gebeurt, kan de ouders niet zo veel schelen. Als zij hun zingeving maar hebben, koste wat kost. Oké, nu dwaal ik een beetje af. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het leven is leuk en zinvol, maar sommige mensen zoeken afleiding in het denken over het leven. En hoe meer je denkt over het leven, hoe meer van je leven gewoon aan je voorbij gaat. Ik had vroeger exact dezelfde levenshouding als jij, totdat ik mij bedacht, ach, zo erg is het leven niet, ik bedoel ja, de mensheid is kut, ja, de wereld is ee baggerplek geworden, maar het enige deel v/d wereld waar jij je mee bezig hoeft te houden is het gedeelte om je heen en je kan je bijdrage leveren aan het verbeteren van de wereld door gewoon goed te zijn voor de mensen om je heen. Als iedereen zo zou denken was de wereld een veel mooie plek geweest.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() je leeft in het nu, en de toekomst bestaat uit allemaal nu-momenten als je elk nu-moment in een goeie bui bent bent je op lange termijn gelukkig
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
@ Trophus: Citaat:
Maar ik heb me bedacht dat je dat gewoon niet te negatief op moet vatten. Misschien is alles 'zinloos', maar dan heb je ook niets te verliezen. Beschouw je leven als een mooie schone lei waar je iets moois of leuks van kan maken. Zingeving moet je er dan maar zelf aan geven en inderdaad moet je soms niet teveel nadenken. Je hoeft niet dom voor je uit te staren, maar accepteer het leven gewoon zoals het is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
IK vind leven iets vreemds. Bijvoorbeeld de ervaringen van bijv. ineens vrolijk wezen, of je verdrietig voelen. Daar kan ik niks bij uitleggen, maar ik vind het vreemd. Ik denk dat het na het leven het knopje uitgaat, en de kamer zwart blijft. Je ervaart,voelt, en er bestaat niks meer. Je bent gewoon dood na de dood. Ik wil ook niet weten of er iets anders intelligents, of onverklaarbaars bestaat. Ik zie het leven ook heel perfectionistisch. Het streven naar doelen. Ik ben pas voldaan als iets perfect is gegaan. Ik denk dat ik daardoor een perfectionist ben. Zo gaat voor mij alles door; ik heb constant een doel. Ik zie daar ook veel nadelen en voordelen in. Ik kan me zeer onzeker voelen, omdat 'het toch niet goed gaat', en heb regelmatig ook last van (lichte) dwangmatigheid. Omdat alles perfect moet gaan. Maar als iets me is gelukt, voel ik me echt blij, voldaan en heerlijk. Ik wil me niet nutteloos voelen, en ook iets bereiken. Voor in de toekomst. Daardoor kijk ik ook terug naar me eigen gescheidenis, en de algemene geschiedenis. Om dingen te leren. Mensen zeggen wel eens dat je naar de toekomst moet kijken, maar dat vind ik niet altijd zo. Óok, ben ik een voorstander van Kapitalisme,Vrijheid, en 'Liberty'. Er moet vrijheid zijn, uitdagingen. En door dingen te doen, daardoor om dingen te kunnen bereiken. 'American Dream'? Voorbeeld. Toch; ben ik vaak heel positief, en geduldig als ik naar dingen kijk. Ik kan me op iets heel erg verheugen, en over dingen dromen. Daardoor kan ik ook snel depressief worden. Door over zoveel te denken. Het zit ook gewoon in mij; Ik word heel snel klein beetje depri.Heb daar geen last van, want dit is meestal al na een kwartiertje over. Want zoals ik al vermeld had; ik zie heel snel positiviteit. Zo...Dit was mijn verhaal(tje). Er zijn zoveel nog meer kijken van mij, en ik heb nog zoveel meer...Maar ik wil niet al te egoïstisch overkijken, want in dit verhaal is het alleen 'ik'. Ik hoop dat jullie ook over mijn idea's samen met mij ook over kunnen discussie kunnen gaan, en aanvullingen geven. Ook hoor ik graag andermans meningen. ![]()
Laatst gewijzigd op 22-07-2007 om 19:15. |
![]() |
||
Citaat:
Daarbij bedoelde ik niet Drugs, en dat vind ik ook afschuwelijk. Ik verafschuw het ook. Ik bedoelde dingen met bv. Electro Magnetische Pulsen en dergelijke. Ook medicijnen zoals antidepressivia. En ik bedoel, met gelukkig, je ongelukkig voelen; Dát hoort er allemaal bij. Ik vind dat men daar niks aan moet veranderen...Want het hoort er allemaal bij om je verschillend te voelen. Met Drugs ga je je anders voelen; en uiteindelijk ga je er ook kapot aan. Waarom zou je je niet laten zoals het is? Ongelukkig en je gelukkig voelen hoort erbij. Zo heeft Moeder Natuur je gemaakt. Als je kijkt: De mensen met de langste levensverwachting.. Leiden gewoon een normaal leven. Daar hoort gelukkig en ongelukkig zijn bij. Mee eens?
Laatst gewijzigd op 22-07-2007 om 20:48. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Stel dat we ons allemaal continu goed zouden voelen, zouden we weinig tot geen moeite doen om onze situatie/status te verbeteren (= meer kans maken op verspreiding van onze genen) Concreet voorbeeld : wie weinig vrienden heeft en/of weinig geluk kent in de liefde (laag in de pikorde) zal zich depri voelen. Teneinde zich wat beter te voelen zal de persoon in kwestie acties ondernemen (verzorging uiterlyk, dominanter gedrag vertonen, zich opgewekt voordoen enz ...) die zyn rang in de pikorde uiteindelyk zullen verbeteren (= gemiddeld betere verspreiding van genen).
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-07-2007 om 19:39. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vroeger had ik er altijd een probleem mee, met die zinloosheid, ik wist niet goed waarom en waarvoor ik het dan allemaal deed. Dat is ergens omgeslagen, maar ik weet niet precies hoe of wat. Zinloosheid, mja, je kunt het inderdaad ook omkeren. Wat maakt het uit of er wel of niet een zin is? De wereld ís er nu eenmaal, ík ben er nu eenmaal, het had blijkbaar niet anders kunnen lopen en dus hoor ik hier ook te zijn. Hoe ik het doe maakt niet uit, maar voor mijzelf is het prettig om gewoon gelukkig te zijn, dus dat ben ik dan meestal ook maar. En niet bestaan lijkt mij altijd nog erger dan wel bestaan, dus blijkbaar vind ík het leven toch een soort zin hebben, al heb ik bewust geen idee wat dat dan mag zijn. En mijn vriendje kwam aanzetten met de opmerking dat het me wel erg veel kon schelen dat niets iets uitmaakte, en dat dat elkaar wel nogal tegensprak. Eh. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Jij bent òf een profeet, of je neemt religie in de zeik, waar je de naam van een profeet, zoon van god of verlosser uit Egypte vervangt door een rubber sluiting ![]() Even testen hoor ![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 07-08-2007 om 22:13. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Vrouwen *zucht* ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Niet dat ik het hier compleet mee eens ben ; Want het leven heeft zin zoals je die zelf invult, De zin van het leven is in feite dus de zin zelf. Maar, eigenlijk bestaat het leven uit niks. Uit niks is het voortgekomen, en uit niks zal het terugkeren. Het dualisme is een illusie, en alles is eigenlijk non-dualistisch, Alles is deel van 1 groot geheel ; De Leegte De leegte accepteren is iets wat weinig mensen kunnen, Iedereen probeert zich compleet te voelen en als iemand zich niet goed voelt probeert diegene alles te doen omzich gelukkig te voelen. Maar wanneer je de leegte accepteerd, En ook dus de dood accepteerd; Ben je een gelukkiger mens omdat je dan de zin van het leven ervaart. zo denk ik erover tenminste..
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lifestyle |
Hé jij daar ;) Vlekkie123 | 10 | 13-12-2009 16:48 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquete: Jouw mening over terrorisme martin0s | 13 | 10-01-2006 19:37 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |