Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2007, 15:40
NN
NN is offline
O.a. vanwege vakantie ben ik van plan om een nieuwe digitale camera te gaan kopen.

Momenteel heb ik een Canon Powershot A300 van plm. 3 jaar oud. Deze bevalt goed dus ik wil wel weer een Canon, maar een modernere met meer pixels, goede zoomfunctie, groter scherm, etc. (richtprijs plm. 300 euro). Ik gebruik het toestel vooral voor vakanties e.d., dus hoef geen bijzondere functies en m'n doel is daarom een niet al te groot formaat.

Welke Canon-camera kan ik het beste aanschaffen? Moet ik weer één uit de Powershot-serie nemen of is Digital Ixus beter? Wat is praktischer, batterijen (heb ik nu) of accu? Wat voor soort en grootte fotokaartje heb ik nodig?
Oud 22-07-2007, 19:22
Balance
Balance is offline
In een ander topic zei ik dit ook al, maar hier nogmaals mijn promotie van de Canon Powershot A710 IS

7.1 Megapixel
6x optische zoom
Groot scherm

Valt binnen je budget.

Hij heeft batterijen. Vind ik wel een nadeel, want voor alsnog zijn mijn (oplaadbare) batterijen steeds snel op. Dus eigenlijk vind ik accu's juist handiger. En ik heb een geheugenkaart (SD) van 1 gb. Is ruim voldoende.

Ik heb trouwens ook een Ixus gehad, maar daar had ik heel slechte foto's mee.
Oud 22-07-2007, 20:32
ILUsion
ILUsion is offline
Wat fotokwaliteit betreft zal een PowerShot beter zijn, maar iets minder mooi van vormgeving van het toestel. Ikzelf ben tevreden met mijn PowerShot A95, een kantelbaar scherm is een grote aanrader!

Ik ben spijtiggenoeg niet meer mee met de laatste ontwikkelingen van Canon, maar waarschijnlijk ga je SD-geheugenkaartjes moeten gebruiken, terwijl die andere waarschijnlijk CF was. Bij mij was het een specifieke keuze om CF te blijven behouden (ik had er al liggen, en CF vind ik nog steeds het superieure formaat van kaartjes; terwijl de meeste consumercamera's tegenwoordig voor SD kiezen (of MS bij Sony)).
Oud 22-07-2007, 21:33
TopDrop
TopDrop is offline
Wat betreft oplaadbare batterijen. Je kunt tegenwoordig batterijen kopen met grotere capaciteit dan 'normaal'. Deze zijn zeer aan te raden in combinatie met digitale camera's, omdat die schermpjes veel energie gebruiken. Een 'gewone' oplaadbare batterij heeft geloof ik iets van 1500mA(?), en die waar ik het over heb zijn er tegenwoordig al in 2200mA of 2500mA ofzoiets. Ik weet t niet precies uit mn hoofd. Wel de moeite waard om je er even in te verdiepen bij de aankoop van nieuwe oplaadbare batterijen, want ze gaan wel echt een stuk langer mee.

Het voordeel van het gebruik van AA batterijen ipv accu's vind ik nog steeds dat je op vakantie desnoods in een plaatselijke kiosk een rijtje batterijen kan kopen en gebruiken, mocht je onverwachts door je batterijen heen zijn. Als je accu's gebruikt kan dat dus niet.
Oud 22-07-2007, 22:18
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
NN schreef op 22-07-2007 @ 16:40 :
O.a. vanwege vakantie ben ik van plan om een nieuwe digitale camera te gaan kopen.

Momenteel heb ik een Canon Powershot A300 van plm. 3 jaar oud. Deze bevalt goed dus ik wil wel weer een Canon, maar een modernere met meer pixels, goede zoomfunctie, groter scherm, etc. (richtprijs plm. 300 euro). Ik gebruik het toestel vooral voor vakanties e.d., dus hoef geen bijzondere functies en m'n doel is daarom een niet al te groot formaat.

Welke Canon-camera kan ik het beste aanschaffen? Moet ik weer één uit de Powershot-serie nemen of is Digital Ixus beter? Wat is praktischer, batterijen (heb ik nu) of accu? Wat voor soort en grootte fotokaartje heb ik nodig?
Als je een compact formaat wil kijk eens naar de Canon Ixus 850 IS. Anders de Powershot 710 IS. Ixus is vooral compacter.. maar pas op met sommige modellen die zijn letterlijk te compact.

Ik vind zelf accu's praktischer (niet zo makkelijk te verliezen, hoge capaciteit gaat langer mee dan batterijen).. mits je er minstens twee hebt. Soort kaart hangt af van de cam maar je kunt er bijna vanuit gaan dat het SD is.

Citaat:
Balance schreef op 22-07-2007 @ 20:22 :
Ik heb trouwens ook een Ixus gehad, maar daar had ik heel slechte foto's mee.
Ixus 60 toch? Die 40-60 serie ben ik nooit kapot van geweest, kleine lens + kleine sensor zorgde voor beeldruis en lange sluitertijden. Is wel anders bij nieuwe serie (800-1000 IS) die is super. 70/75 heb ik niet bekeken..

Citaat:
TopDrop schreef op 22-07-2007 @ 22:33 :
Het voordeel van het gebruik van AA batterijen ipv accu's vind ik nog steeds dat je op vakantie desnoods in een plaatselijke kiosk een rijtje batterijen kan kopen en gebruiken, mocht je onverwachts door je batterijen heen zijn. Als je accu's gebruikt kan dat dus niet.
Als je accu's gebruikt in een compact (itt dslr met battery grip) kan dat niet, maar dat is ook op te lossen door een stuk of 2 extra accu's mee te nemen (op ebay e.d. voor weinig).. neemt niet weg dat je die moet opladen aan het stopcontact.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 11:57
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 22-07-2007 @ 22:33 :
Wat betreft oplaadbare batterijen. Je kunt tegenwoordig batterijen kopen met grotere capaciteit dan 'normaal'. Deze zijn zeer aan te raden in combinatie met digitale camera's, omdat die schermpjes veel energie gebruiken. Een 'gewone' oplaadbare batterij heeft geloof ik iets van 1500mA(?), en die waar ik het over heb zijn er tegenwoordig al in 2200mA of 2500mA ofzoiets. Ik weet t niet precies uit mn hoofd. Wel de moeite waard om je er even in te verdiepen bij de aankoop van nieuwe oplaadbare batterijen, want ze gaan wel echt een stuk langer mee.

Normale AA's gaven 750 mAh als ik me niet vergis. (en dit wordt uitgedrukt milliampère-uur, geeft dus het een indicatie van hoe veel lading er in zo'n batterij zit en niet noodzakelijk van de stroomsterkte; moest het in mA uitgedrukt worden, zou dit betekenen dat er constant die stroomsterkte aanwezig zou zijn, en vermits het potentiaalverschil (1.5V bij een normale AA, meestal 1.2V bij oplaadbatterijtjes als ik me goed kan herinneren) quasi constant is, zou dat betekenen dat het vermogen constant zou zijn. Dat laatste zou betekenen dat een simpele draagbare klok die batterijen even snel zou leegtrekken als een digitale camera met flash).

Maar buiten mijn technische opmerking: het is inderaad een grote aanrader als je een toestel met AA-batterijen hebt. Voordeel is inderdaad dat je ze overal kan vinden (en vaak ook opladers wel ergens kan vinden), nadeel is dat ze relatief zwaar zijn. Accu's hebben als voordeel dat ze vaak heel licht zijn, maar toch nog vrij lang meegaan, met natuurlijk het grote nadeel: je hebt er best wel enkele in reserve mee, want kom je zonder stroom te zitten dan is het heel wat moeilijker om aan een andere accu te geraken of zelfs maar een oplader als je die niet mee hebt.

Ikzelf gebruik vooral GP-batterijen (al uit het tijdperk dat ze nog maar 1600 mAh gaven, tegenwoordig geven de topmodellen 2500 of 2700 mAh, hiernaast komt ook dat de toestellen iets zuiniger geworden zijn (mijn eerste digicam verslond echt batterijen: 2000 mA over 7V, kortom was toen met gewone batterijen geen doen en zelfs met die straffere versies was het nog een kwestie van geen scherm te gebruiken als het niet nodig was)). Maar naar het schijnt hebben ketens als de Hema ook oplaadbare batterijen die goed zijn voor hun prijs en prestaties (en voor heel wat lagere prijs dan wat GP vraagt).
Oud 23-07-2007, 16:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
]{ing schreef op 22-07-2007 @ 23:18 :
Ixus 60 toch? Die 40-60 serie ben ik nooit kapot van geweest, kleine lens + kleine sensor zorgde voor beeldruis en lange sluitertijden. Is wel anders bij nieuwe serie (800-1000 IS) die is super. 70/75 heb ik niet bekeken..
Ja dat klopt, het was een Ixus 60.
Oud 23-07-2007, 19:38
NN
NN is offline
Dank voor de reacties tot dusver.

In m'n oude A300 heb ik inderdaad CF-kaartjes, heb destijds nog best veel betaald voor een kaartje van 256 MB. Maar goed, als ik zie wat voor grote SD-kaartjes je nu voor een redelijke prijs kan krijgen, heb ik er niet problemen mee om over te stappen.

Batterij ben ik nu ook gewend en vind ik op zich wel handig. Met wat betere batterijen voor zo'n stroomvreter kom je een heel eind. Voordeel is inderdaad dat je op vakantie makkelijk even een nieuw pak batterijen kan kopen, dat doe je met een accu niet zo snel. (Zal je op elke vakantiebestemming ook niet kunnen krijgen denk ik...)

Zijn er nog meer specifieke voor- en nadelen van de Powershot versus de Digital Ixus? en hoe izt het met de mogelijkheden, functies etc. van genoemde toestellen?
Oud 23-07-2007, 19:48
Balance
Balance is offline
De Ixus heeft als voordeel dat ie super contact is. Dat betekende bij mij overigens dat ie té compact was, want doordat hij zo licht als een veertje was werden ook mijn foto's bewogen.

Verder weet ik behalve die zoom niet echt voordelen van de Powershot vs. de Ixus. Tja, het scherm is mooier, maar of dat nou zo belangrijk is..

Functies hangen meer af van welke Powershot of Ixus je bekijkt, denk ik. Op de PS van mij zit beeldstabilisator en instelbare sluitertijd en diafragma. In de praktijk gebruik ik dat niet heel veel. En tig opties natuurlijk als portret, landschap, colors, nacht, film, etc. Maar dat had de Ixus volgens mij ook allemaal.
Oud 23-07-2007, 20:14
]{ing
]{ing is offline
TS: op www.dpreview.com vind je makkelijk zowel specificaties als vergelijking van specificaties. Kijk onder buying guide - side by side

Die 710 IS heeft ook accu's geloof ik, maar is wel een goed toestel. Ik heb op ebay voor enkele euro's twee accu's gekocht die niet onderdoen voor origineel canon

Trouwens op vakantie.. en dat hele gedoe met batterijen. Ga je met een tentje op de hei staan voor vier weken, zonder stroom?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 18:13
NN
NN is offline
Gisteren heb ik een Canon Digital Ixus 950 IS gekocht, met het bijbehorende tasje, extra geheugenkaart van 2GB en extra accu.

Dank iedereen voor de reacties.
Oud 29-07-2007, 18:20
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
NN schreef op 29-07-2007 @ 19:13 :
Gisteren heb ik een Canon Digital Ixus 950 IS gekocht, met het bijbehorende tasje, extra geheugenkaart van 2GB en extra accu.

Dank iedereen voor de reacties.
Mooi toestel, veel plezier ermee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten