Citaat:
TopDrop schreef op 22-07-2007 @ 22:33 :
Wat betreft oplaadbare batterijen. Je kunt tegenwoordig batterijen kopen met grotere capaciteit dan 'normaal'. Deze zijn zeer aan te raden in combinatie met digitale camera's, omdat die schermpjes veel energie gebruiken. Een 'gewone' oplaadbare batterij heeft geloof ik iets van 1500mA(?), en die waar ik het over heb zijn er tegenwoordig al in 2200mA of 2500mA ofzoiets. Ik weet t niet precies uit mn hoofd. Wel de moeite waard om je er even in te verdiepen bij de aankoop van nieuwe oplaadbare batterijen, want ze gaan wel echt een stuk langer mee.
Het voordeel van het gebruik van AA batterijen ipv accu's vind ik nog steeds dat je op vakantie desnoods in een plaatselijke kiosk een rijtje batterijen kan kopen en gebruiken, mocht je onverwachts door je batterijen heen zijn. Als je accu's gebruikt kan dat dus niet.
|
Normale AA's gaven 750 mAh als ik me niet vergis. (en dit wordt uitgedrukt milliampère-uur, geeft dus het een indicatie van hoe veel lading er in zo'n batterij zit en niet noodzakelijk van de stroomsterkte; moest het in mA uitgedrukt worden, zou dit betekenen dat er constant die stroomsterkte aanwezig zou zijn, en vermits het potentiaalverschil (1.5V bij een normale AA, meestal 1.2V bij oplaadbatterijtjes als ik me goed kan herinneren) quasi constant is, zou dat betekenen dat het vermogen constant zou zijn. Dat laatste zou betekenen dat een simpele draagbare klok die batterijen even snel zou leegtrekken als een digitale camera met flash).
Maar buiten mijn technische opmerking: het is inderaad een grote aanrader als je een toestel met AA-batterijen hebt. Voordeel is inderdaad dat je ze overal kan vinden (en vaak ook opladers wel ergens kan vinden), nadeel is dat ze relatief zwaar zijn. Accu's hebben als voordeel dat ze vaak heel licht zijn, maar toch nog vrij lang meegaan, met natuurlijk het grote nadeel: je hebt er best wel enkele in reserve mee, want kom je zonder stroom te zitten dan is het heel wat moeilijker om aan een andere accu te geraken of zelfs maar een oplader als je die niet mee hebt.
Ikzelf gebruik vooral GP-batterijen (al uit het tijdperk dat ze nog maar 1600 mAh gaven, tegenwoordig geven de topmodellen 2500 of 2700 mAh, hiernaast komt ook dat de toestellen iets zuiniger geworden zijn (mijn eerste digicam verslond echt batterijen: 2000 mA over 7V, kortom was toen met gewone batterijen geen doen en zelfs met die straffere versies was het nog een kwestie van geen scherm te gebruiken als het niet nodig was)). Maar naar het schijnt hebben ketens als de Hema ook oplaadbare batterijen die goed zijn voor hun prijs en prestaties (en voor heel wat lagere prijs dan wat GP vraagt).