Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2007, 11:16
Verwijderd
Ik ben net na de dokter geweest omdat een moedervlek van lichtbruin --> donkerbruin tegen het zwarte aan is veranderd en er irritatie omheen zit (maar minder is geworden). Ik neem zelf aan dat het niks is maar ben wel op aanraden er even langs gegaan.

Hij heeft er naar gekeken (ook met zon gaar apparaatje) en heeft me doorverwezen naar de huidarts omdat hij het niet vertrouwt.

Stel dat het fout zou zijn, is er dan iets wat ik zou kunnen doen in de 3 weken wachttijd om het te vertragen? Verder, is er zelf nog iets wat ik zou kunnen doen om het een beetje duidelijker kan krijgen of het echt fout zou zijn? Laatste vraagje, weet iemand wat de huidarts zou kunnen doen tijdens het onderzoek, gaat ie waarschijnlijk een stukje wegsnijden?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 12:26
Verwijderd
Ja, waarschijnlijk gaat hij/zij een stukje huid wegnemen om te kijken wat het is. Wordt dan opgestuurd naar een labaratorium om te kijken e.d.

Ik denk niet dat er echt iets is wat je kan doen om ervoor te zorgen dat wat er nu ook zit niet uitbreid. Als je je er echt vervelend om voelt kun je altijd nog een keer naar de huisarts om te zeggen dat het je niet lekker zit.

Mijn moeder heeft heel lang eczeem gehad dat op een gegeven moment ook om en nabij haar moedervlekken ging zitten. Misschien is dat bij jou ook?
Dan zou je kunnen kijken naar een product van vsm heeft calendulan geloof ik. (Of cardiflor, ik weet nooit welke van de twee) Dan gaat in ieder geval het irriterende gevoel weg.

Succes, maak je niet te druk
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 12:33
Verwijderd
Het is niet echt exeem ofzo, dat heb ik vroeger heel er gehad en idd help calandula zelf er heel goed tegen, maar ik heb meer het gevoel dat het warmte irritatie is, maar de dokter denkt misschien dus iets anders.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 16:33
DDM
DDM is offline
Nee je kan er zelf niets aan doen. De huidarts zal er ook goed naar kijken en met de expertise die hij/zij heeft zal de moedervlek dan wel of niet weggehaald worden. Er wordt in dit geval geen klein stukje weggehaald, maar de gehele moedervlek. Sterkte verder.
Oud 09-05-2007, 21:12
Verwijderd
Ok bedankt voor de informatie... Het word gewoon afwachten dus.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 12:38
Verwijderd
Zorg dat je met het plekje geen lange tijden in de volle zon zit, dat kan gaan jeuken. Hoewel in de volle zon zitten met dit weer wel niet zal gaan ><.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 13:23
belli
belli is offline
bij mij zijn 2 maanden geleden moedervlekken verwijderd. Ik ben idd ook naar de huisarts gegaan. hij vertrouwde het niet, stuurde me door naar een dermatoloog. hij vertrouwde heto ok niet, en heeft toen een afspraak met me gemaakt om ze later die week weg te halen. het ligt aan het ziekenhuis of ze stukje verwijderen (of geheel) o phet moment van eerste afpsraak doen, of dat ze speciale "operatie dagen" hebben op de afdeling. bij mij was dat laatste het geval.

in elke moedervlek kreeg ik 3 verdovingen. de moedervlek werd verwijderd, gewoon met een mesje. de omliggende huis heeft hij ook verwijderd, in een elipse vorm om het mooier dicht te kunnen hechten.

pleister er op. en hechtingen 10 dagen laten zitten.
als je een goede dermatoloog hebt, word het opzich heel mooi, maar de mijne heeft het verneukt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2007, 14:07
Verwijderd
Ok, bedankt.. Duurt nog eventjes voordat ik naar de huidarts moet gaan, dus tot dan gewoon eventjes afwachten..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 00:02
Silverchoice
Silverchoice is offline
Wanneer de dermatoloog het ook niet vertrouwt, zal hij hoogstwaarschijnlijk de hele moedervlek (+stukje extra) wegsnijden. Van de weggesneden huid wordt dan achteraf (microscopisch) bekeken of er iets mis mee is.
Ook als de dermatoloog er geen rare dingen in ziet, kun je wellicht beslissen de moedervlek weg te laten halen. Zeker met een grote, aangeboren moedervlek is de kans aanwezig dat hij dat adviseert.

Verder is er niet iets wat je er zelf aan kunt doen; even afwachten tot de afspraak dus.
Oud 31-05-2007, 07:43
Verwijderd
Citaat:
Silverchoice schreef op 14-05-2007 @ 01:02 :
Wanneer de dermatoloog het ook niet vertrouwt, zal hij hoogstwaarschijnlijk de hele moedervlek (+stukje extra) wegsnijden. Van de weggesneden huid wordt dan achteraf (microscopisch) bekeken of er iets mis mee is.
Ook als de dermatoloog er geen rare dingen in ziet, kun je wellicht beslissen de moedervlek weg te laten halen. Zeker met een grote, aangeboren moedervlek is de kans aanwezig dat hij dat adviseert.

Verder is er niet iets wat je er zelf aan kunt doen; even afwachten tot de afspraak dus.
Dat is nu gebeurd, ze hebben de gehele moedervlek en wat extra weggehaald. Gaat op een kweekje en over 2 weken als de hechtingen eruit mogen krijg ik uitslag.

Wel een nieuw vraagje overigens... Mag ik serieus 2 weken niet mijn verband verwisselen? Met de hoeveelheid dat het na 1 dag al gebloed heeft lijkt me dat ik risico zo ga lopen op bloedvergifteging?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 10:19
Roos
Roos is offline
Citaat:
domus schreef op 31-05-2007 @ 08:43 :
Wel een nieuw vraagje overigens... Mag ik serieus 2 weken niet mijn verband verwisselen? Met de hoeveelheid dat het na 1 dag al gebloed heeft lijkt me dat ik risico zo ga lopen op bloedvergifteging?
Hebben ze dat gezegd dan? Lijkt me sterk. Waarschijnlijk zitten er hechtingen in en kan je het gewoon verwisselen.
Bel anders ff met je huisarts of apotheek.
Oud 31-05-2007, 19:53
Nebel
Nebel is offline
Ik weet niet of ik hier een nieuw topic voor moet openen maar het gaat ook over moedervlekken.
Ik laat ze elk jaar controleren omdat ik er nogal veel heb en in de familie veel huidkanker zit. Nu is het zo dat 2 weken geleden er eentje donker werd en een beetje omhoog kwam, daarna ging hij vanzelf open en jeukte het wat. Dat wondje is nou weer genezen maar ik heb toen voor de zekerheid de huisarts gebeld, maar die zei dat het ook door de zon kon komen en dat ik niet langs hoefte te komen (ik laat ze in augustus weer controleren). Maar nu zijn twee andere moedervlekken (ook op mijn arm) op dezelfde manier open gegaan terwijl ik er nu niet mee in de zon heb gezeten.
Moet ik nou weer de huisarts bellen of me gewoon niet druk maken ?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 31-05-2007 @ 11:19 :
Hebben ze dat gezegd dan? Lijkt me sterk. Waarschijnlijk zitten er hechtingen in en kan je het gewoon verwisselen.
Bel anders ff met je huisarts of apotheek.
Ik ga ook even bellen, want met vrijwilligerswerk is het aardig aan het bloeden gegaan, dus verversen lijkt me wel zo fris.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 31-05-2007 @ 20:53 :
Ik weet niet of ik hier een nieuw topic voor moet openen maar het gaat ook over moedervlekken.
Ik laat ze elk jaar controleren omdat ik er nogal veel heb en in de familie veel huidkanker zit. Nu is het zo dat 2 weken geleden er eentje donker werd en een beetje omhoog kwam, daarna ging hij vanzelf open en jeukte het wat. Dat wondje is nou weer genezen maar ik heb toen voor de zekerheid de huisarts gebeld, maar die zei dat het ook door de zon kon komen en dat ik niet langs hoefte te komen (ik laat ze in augustus weer controleren). Maar nu zijn twee andere moedervlekken (ook op mijn arm) op dezelfde manier open gegaan terwijl ik er nu niet mee in de zon heb gezeten.
Moet ik nou weer de huisarts bellen of me gewoon niet druk maken ?
Even laten controleren, ik heb ongeveer dezelfde klachten als jou.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 20:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
domus schreef op 31-05-2007 @ 21:16 :
Ik ga ook even bellen, want met vrijwilligerswerk is het aardig aan het bloeden gegaan, dus verversen lijkt me wel zo fris.
Bij mij mocht dat wel Ik had alleen geen pleisters meegekregen van het ziekenhuis dus dat was wel ff lastig want gewone paste niet.
Oud 01-06-2007, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-05-2007 @ 21:32 :
Bij mij mocht dat wel Ik had alleen geen pleisters meegekregen van het ziekenhuis dus dat was wel ff lastig want gewone paste niet.
Ik heb wel pleisters meegekregen maar dat is voor het sporten/vrijwilligerswerk later. Ik kon de huisarts niet bereiken, maar ik ga het morgen gewoon verversen, want het lijkt me dat dit niet kan kloppen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 17:16
Barones
Barones is offline
ik heb ook 2 moedervlekken. 1 zit in mijn gezicht en heeft kleine zwarte puntjes maar hij jeukt verder niet ofzo, maar mijn vader zei dat ik er even mee naar de dokter moet. En dan heb ik er nog 1tje en die jeukt zo af en toe en ik wil er eigenlijk voor de zekerheid nalaten kijken omdat ik gewoon altijd heeeel bang ben voor dat soort dingen. Maar is het erg als er zwarte stipjes in zitten?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 17:47
DDM
DDM is offline
Citaat:
Barones schreef op 02-06-2007 @ 18:16 :
Maar is het erg als er zwarte stipjes in zitten?
Ligt er aan hoe lang deze stipjes er al in zitten. Zitten deze er al een aantal jaar dan is er niets aan de hand. Maar zitten deze er sinds kort dan valt dit onder de noemer "pigmentverschilverschil binnen een moedervlek" en dan is altijd raadzaam om daar even naar te laten kijken door een arts. De kans is groot dat er niets aan de hand is, maar voor de zekerheid laten nakijken is wel netjes.

Sowieso moet je natuurlijk even naar de huisarts gaan, omdat de andere moedervlek jeukt. En daar geldt het bovengenoemde verhaal ook voor.

S6
Oud 02-06-2007, 17:58
Barones
Barones is offline
ik weet niet meer of die zwarte stipjes er al langer zitten. Maarja ik wil zowiezo nog naar de dokter omdat ik al een tijdje last heb van mijn knie. Kan ik het gelijk wel even vragen.. haha kom ik bij de dokter met een heel lijstje
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 08:52
Verwijderd
Nog 1x een upje van mij... Het is geen kanker godzijdank... Maar het had wel de potentie daartoe te ontwikkelen ofzo. Dus ik ben blij.

Alleen kreeg ik wel op mijn donder dat de hechtingen waren losgesprongen..

Maar goed, ik ben nu redelijk opgelucht.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 10:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ow, dat is wel fijn dat ze dan nu toch zijn weggehaald Hoop dat het mooi geneest
Oud 15-06-2007, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-06-2007 @ 11:45 :
Ow, dat is wel fijn dat ze dan nu toch zijn weggehaald Hoop dat het mooi geneest
De dokter voorspelde dat het een lelijke likteken ging worden... Dan maar mooi verhaal omheen verzinnen, want zeggen dat mijn hechtingen lossprongen tijdens vrijwilligerswerk klinkt ook zo lame.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 12:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij mij waren de hechtingen gaan ontsteken en daardoor is het litteken nu ook niet zo mooi geworden. Komt ook omdat het precies in m'n elleboogplooi was dus ook wel een plek waar veel spanning opstaat en wat je vaak beweegt.
Oud 18-06-2007, 09:47
BleuEyes
BleuEyes is offline
Bij mij heeft de huidarts ook een stukje huid weggenomen (uit de moedervlek), voor onderzoek. Ik kreeg een verdoving, maar ik had er goed last van.

Er is overigens niets uitgekomen, en de moedervlek zit er nog steeds bij mij..
Oud 18-06-2007, 10:01
coopergirl
coopergirl is offline
TS: goed dat je er zo snel bij was
Oud 06-08-2007, 18:49
Tuna
Tuna is offline
misschien een wat te erge up, maar ik vond opzich wel dat dit een goed topic is voor mijn vraag.

In maart is bij mij op de rug ook een moedervlek weggesneden omdat mijn moeder dacht dat het huidkanker kon zijn. Dit is allemaal vrij normaal gegaan denk ik en de dokter zei ook dat er een flink litteken van zou komen. De moedervlek was iets van 9 mm in doorsnede ofzo, dusja.

Het is nu echter een half jaar later en het litteken is nu dik 4 cm lang, rood en komt gewoon omhoog van m'n rug Is dat gewoon omdat het zo'n groot stuk is dat was weggesneden of zou er wat aan de hand kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 22:09
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Tuna schreef op 06-08-2007 @ 19:49 :
Het is nu echter een half jaar later en het litteken is nu dik 4 cm lang, rood en komt gewoon omhoog van m'n rug Is dat gewoon omdat het zo'n groot stuk is dat was weggesneden of zou er wat aan de hand kunnen zijn?
De grootte van het litteken verbaast me niet echt, gezien het om een moedervlek gaat. Het is ook normaal dat een litteken rood wordt en opzwelt. Dit komt door een verhoogde doorbloeding en bindweefselvorming. Maar meestal vindt dit al vrij snel plaats, dus of dit een half jaar hoort te duren durf ik niet te zeggen.

Was het litteken in het begin ook al 4 cm groot (werd het snel groot en is dit al een tijd zo) of is hij in de loop van het half jaar langzaam zo geworden? En heb je naast de roodheid en de zwelling nog andere klachten zoals jeuk of pijn?
Er zou dan sprake kunnen zijn van overmatige bindweefselvorming, en dat is dan wel een reden om langs je huisarts te gaan.
Oud 06-08-2007, 22:39
Tuna
Tuna is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 06-08-2007 @ 23:09 :

Was het litteken in het begin ook al 4 cm groot (werd het snel groot en is dit al een tijd zo) of is hij in de loop van het half jaar langzaam zo geworden? En heb je naast de roodheid en de zwelling nog andere klachten zoals jeuk of pijn?
Er zou dan sprake kunnen zijn van overmatige bindweefselvorming, en dat is dan wel een reden om langs je huisarts te gaan.
het was al wel vrij groot ja, weet niet meer of het nog even groot was En inderdaad ook best vaak jeuk.

Ik las net dat je dan een weefselknobbeltje ofzo krijgt dat moet worden weggelaserd of geschroeid

Edit: typo's
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 17:53
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Tuna schreef op 06-08-2007 @ 23:39 :
Ik las net dat je dan een weefselknobbeltje ofzo krijgt dat moet worden weggelaserd of geschroeid
Inderdaad, keloid, maar dat is heel zeldzaam. Als het al voorkomt is het meestal bij mensen met een getinte huidskleur, dus daar heb je weinig kans op.
Ik heb trouwens nog even rondgelezen wat betreft moedervlek-littekens, en die schijnen een stuk langzamer te genezen dan normale littekens, dus ik vind 't eigenlijk niet zo vreemd klinken. Maar je kan nog steeds even langs de huisarts als je je ongerust maakt.

Regels voor berichten