Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2007, 15:36
trophus
trophus is offline
Heb dit eerder (tervegeefs) proberen te verwoorden, het is 1 v/d dingen die ik moeilijk uit kan drukken maar heb het alsnog weer geprobeerd.

Kan geen keuze’s maken
Kan geen dingen doen
Niets of niemand kan me raken
Toch verlang ik naar een zoen

Te veel hersenstorm
Te veel ruis
Slechts in de dood
Voel ik mij thuis

De vloek van eenzaamheid
Opent een poort
Naar slechte gedachten
Uit een duivels oord

Te veel hersenstorm
Te veel ruis
Slechts in de dood
Voel ik mij thuis

Stress en chaos
Razen door mijn hoofd
En brengen mij twijfel
Of ik in het leven heb geloofd

Ik weet ook wel dat ik geen topdichter ben, dus alle kritiek/opmerkingen/commentaar is welkom.
Advertentie
Oud 15-08-2007, 16:04
Verwijderd
allereerst: degene die de optie in Word heeft bedacht om iedere nieuwe regel automatisch met een hoofdletter te laten beginnen, was zeker weten geen dichter

Waarom heb je gekozen voor dit rijmschema? Waarom maak je eigenlijk gebruik van een rijmschema? Ik vind het in dit geval niets toevoegen, aangezien het hierdoor best wel gedwongen loopt. Het geeft me ook een beetje een kinderversje/sinterklaasgedicht gevoel.

Ik ben van mening dat een rijmschema een toevoeging moet zijn. Opvallend is dat met name beginnende dichters een rijmschema gebruiken. Waarschijnlijk omdat men denkt dat het makkelijker is, o.i.d. Eigenlijk zouden alleen ervaren dichters een rijmschema moeten gebruiken, aangezien rijmschema's beperken en het is moeilijk om die beperking zo te gebruiken dat het geen beperking meer is. volg je me nog?

De herhaling van de 2e strofe vind ik niet erg veel toevoegen. Het maakt je gedicht alleen langer

Ik vind het idee uit de laatste strofe wel leuk, omdat je onverwacht niet twijfelt aan de zin van het leven in het algemeen, maar aan jezelf en je éigen geloof erin.
Toch denk ik dat, ondanks dat er al vaak over dit onderwerp is geschreven, je er nog best iets vernieuwens mee kan doen door middel van een andere woord- en beeldkeuze.

En eigenlijk wilde ik zeggen: probeer meer te zeggen met minder woorden! maar dat is gezien de lengte van mijn reactie misschien niet helemaal passend...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten