Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2007, 14:50
Verwijderd
Hai!

De laatste tijd ben ik bezig met de temperatuur van mijn computer. Althans, de processor. Ik heb een Core 2 Duo E6600 CPU op een Asus P5W Deluxe moederbord geplakt. Dat alles zit in een Antec Sonata II Lifestyle kast (relatief klein), met naast de standaard fans (stock koeler op CPU, één 120 mm outtake (een Antec TriCool) en de intake- en outtake fans van de voeding) niets anders.

De temperaturen van de processor, gemeten met drie verschillende programma's, waarvan er twee het roerend met elkaar eens waren (Coretemp en TAT) zijn idle rond de 51 graden. Wanneer ik een redelijk intensief spel speel, loopt dat op tot 62 graden en een stresstest, die ik niet langer dan een halve minuut durf te doen, resulteert in 70.

Daarnet heb ik de voorkant van mijn kast eraf gehaald en daar ongeveer zes kilo stof verwijderd, maar het lijkt weinig uit te halen. Direct na het booten was de temperatuur 44 graden, misschien omdat er verse, koude lucht in de kast zat, maar na twee minuten was het weer op z'n oude niveau.

Mijn kast heeft nog ruimte voor 3 extra fans, 120 mm intake, 92 mm in de air duct die lucht aanzuigt van buiten en op de processor richt en nog 80 mm voor de videokaart (geen idee waar die zou moeten komen).

Nu mijn vragen:
-Zou meer fans, dus een betere airflow, veel effect hebben op mijn temperatuur? Ik vind 58 graden met een game nog steeds vrij heftig.

-Is een nieuwe/betere koeler op de CPU een beter idee? Ik weet dat de stock coolers niet je van het zijn, maar ik heb geen ervaring met gerommel met kleefpasta enz. dus probeer het liefst eerst met meer fans. Of is dit heel dom?

-Zou ik dan veel meer herrie krijgen, of ik er van uit gaan dat mijn superdeluxe moederbord de snelheid van de fans aanpast aan de temperatuur die gemeten wordt? Zo niet, is het dan een idee om fans zoals de Antec TriCool te kopen, die drie 'standen' hebben?

-Mijn moederbord heeft ruimte voor "CPU / 2 x Chassis(system) / 2 x Power Fan connectors". Ik neem aan dat de CPU al bezet is, maar slaat dat 2 x Power Fan op de twee fans van de voeding (kwam meegeleverd met kast)? Die fans zitten namelijk helemaal in dat blok en zitten volgens mij nergens verbonden aan het moederbord.

Bedankt voor de hulp!

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 01-08-2007 om 15:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2007, 16:02
Jolt
Jolt is offline
Koop een Big Thypoon als hij op je mobo past, kost iets van 3 tientjes, heb je ook meteen een goede flow Maar met deze temperaturen buiten krijg je toch altijd een hoge kast temperatuur.
Oud 01-08-2007, 16:51
Verwijderd

Dit ding? Dat past misschien wel op mijn moederbord, maar niet in mijn kast.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 21:14
Verwijderd
Je hebt al een exhaustfan dus? Ik zou dan enkel een intake fan (aan de voorkant, die 120mm) erbij plaatsen.
Eventueel kun je nog overwegen om de standaard koeler van je E6600 te vervangen voor een beter exemplaar.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 22:01
Verwijderd
Is dat een lastig karwei? Ik heb hele koelblok er wel pas afgehad om het te ontdoen van stof en er daarna weer opgeprakt (vast niet goed voor de koelpaste, rite?) dus ik weet wel ongeveer hoe het werkt. Ik zie alleen op tegen die pasta-troep eraf halen en erop smeren.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:33
Verwijderd
Nee dat is hetzelfde als het eraf en er weer op zetten van de standaardkoeler. Wel kan het zo zijn dat er bijv. een backplate moet worden aangebracht, dan moet letterlijk je hele pc uit elkaar.
Overigens is het aan te raden om je koelpasta te vervangen op het moment dat je je koelblok er af hebt gehaald. Goede koelpasta (zoals Arctic Silver 5) kan zo maar 5*C schelen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:39
Verwijderd
Check! Bedankt voor de informatie!

Oh: hoe haal ik oude pasta eraf? Nagellakremover?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:44
Verwijderd
Een goede, droge doek werkt vaak ook prima. Daarnaast werkt terpentine/wasbenzine ook goed (aanbrengen op de doek, niet meteen op de cpu uiteraard).
Nagellakremover heb ik nog nooit gebruikt tbh, maar kan me voorstellen dat dat best zou kunnen werken.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2007, 18:25
]{ing
]{ing is offline
Nagellakremover -> aceton werkt prima, zelfde effect als wasbenzine e.d.

Beschadigd alleen kunstof sneller dan wasbenzine.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 19:15
Verwijderd
Yo!

Ik ben een Tweakers-slet, dus ik heb daar even rondgesnuffeld. De Best Buy Guides staan nog steeds vol met de Core2Duo, dus ik dacht dat ik daar wel een cpu-koeler kon vinden die goed was.

Nu raden zij als eerste een Scythe Infinity aan, die volgens mij te groot is voor in mijn kast: 125 x 116 x 160mm. Gaat niet passen!

Tweede keuze was een Arctic Freezer 7 Pro, maar het probleem is dat dat een koelblok is met opzij een fan, in plaats van bovenop. Leuk en aardig, maar mijn Sonata kast heeft zo'n seksy airduct, waarmee hij zogenaamd koude lucht van buiten de kast aanzuigt, maar als die fan van die Arctic aan de zijkant zit, werkt dat niet echt.

Air duct eruit of andere fan?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 10:00
Verwijderd
Óf je airduct aanpassen, een beetje tweaker draait daar zijn hand niet voor om

Mijn keuze zou zijn om de airduct er uit te halen, het nut er van is sowieso niet heel schokkend, eventueel kun je altijd nog kijken of je er een andere fan op kunt plaatsen (tie-wraps helpen daarbij ook goed).
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 17:33
Verwijderd
Airduct aanpassen is geen goed plan, denk ik. Ik lees tweakers, maar ben zelf een debiel met twee linkervoeten als handen. Airduct eruit halen is waarschijnlijk een goed plan. Als ik een goede airflow in mijn kast wil, zit dat ding toch alleen maar in de weg.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 18:18
Verwijderd
Ik heb een Arctic Freezer 7 Pro CPU-koeler, Artic Silver 5 koelpasta en een Nexus 120MM Case Fan besteld. Oh, en een Western Digital My Book Essential van 500 GB, maar dat was omdat de verzendkosten rond de euro lagen en ik mezelf eens een externe harde schijf had beloofd.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 18:28
M@rco
M@rco is offline
Klinkt goed. Een intake fan is vooral handig om de temperatuur van de harde schijf/schijven in bedwang te houden, verder heb ik er persoonlijk nooit zoveel voordeel aan kunnen ontdekken. Een klein beetje airflow is voor een harde schijf al meer dan voldoende, met een Nexus 92mm @ 5V ervoor komt mijn harde schijf niet meer boven de 30°C, tegenover 37+°C zonder dat ding.

Gebruik ook niet teveel van die koelpasta, gewoon de oude van de CPU afvegen (evt. met wat aceton of isopropylalcohol oid) en een klein druppeltje ter grootte van een rijstkorrel in het midden van de CPU plaatsen. Dan gewoon de koeler erop zetten, de druk die de koeler op de CPU uitoefent zorgt voor een mooi dun egaal laagje
Oud 06-08-2007, 18:48
Verwijderd
Hm. Speedfan vindt dat mijn HDD's rond de 45 graden zijn, maar ik vertrouw Speedfan niet zo hard. Hoe dan ook, ik heb vier schijven in een kleine kast, dus ze zullen er vast warmpjes bij zitten.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 20:13
]{ing
]{ing is offline
Klinkt als normale temp voor een hdd, niet koel maar ook niet extreem heet. Ik vertrouw speedfan wel, maar de SMART temp sensor waardes niet zo. Ik vertrouw wel mn vinger, want die doet pijn als ze te heet worden hehe. Beste en goedkoopste manier om het te testen

Ik koop iig nooit (meer) een kast zonder fan(s) direct voor de hdd-cage.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 12:44
Verwijderd
Ach, uit onderzoek van Google was sowieso naar voren gekomen dat voor de failure rate van een hdd de temp niet heel veel uitmaakt.
Neemt niet weg dat een 120mm intake fan direct over mijn hdd's gaat
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 14:58
]{ing
]{ing is offline
Lijkt me toch niet gezond.. zeker aangezien het zo makkelijk op te lossen is, gewoon doen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 15:38
Verwijderd
Als de temperatuur toch slecht blijkt te zijn, dan heb ik die externe HDD nog.

Ha ha! I r backing up my data's!

Kuch.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 11:53
Verwijderd
De grotere casefan hangt er al een poos in en doet niet zoveel voor de temperatuur. Het koelt alleen veel sneller af in de kast nadat het warm is geweest.

De nieuwe CPU-koeler zit er nu ook in, voor de tweede keer. De eerste keer was de idle temperatuur 13 graden hoger dan voorheen, dus ik gokte dat ik iets mis had gedaan met de koelpasta: kleine druppel erop en uitsmeren (niet helemaal gelijkmatig, dat lukte niet) met een oude (schoongemaakte) OV-kaart.

Nu heb ik er gewoon een druppel opgedaan en daar de koeler op geplakt. Idle is nu nog maar 7 graden boven de oude idle temperatuur. Vage shit, zeg.

Ik ga nu maar de instructies van Arctic Silver volgen (http://www.arcticsilver.com/pdf/appi..._dual_wcap.pdf) die zegt dat ik er een dunne streep op moet smeren. Ik hoop wel dat dit hoerending ooit nog eens beter gaat koelen dan de stock cooler, zeg.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 12:39
Verwijderd
Goed! Ik had de kloteclippies van die cooler dus niet goed aangedrukt, waardoor hij geen goed contact maakte met de hele bende. Nu zit hij muur- en muurvast en draait hij idle op 43/44 graden. Toch een redelijk lekker score, vooral als:

- Hij stiller is dan de stock cooler
- Hij nog een aantal graden lager gaat als de koelpasta in z'n element is.

Onder stress haalde hij eerst 70 en nu blijft hij op de 58/59 hangen, maar dan hoor ik hem wel redelijk blazen. Althans, nu de kast open naast me ligt. Misschien valt dat straks ook mee.

Ik weet nog niet hij warm hij wordt als ik een spel speel. Ik ga de boel nu eerst dichtschroeven en opruimen.

Edit: Hm... nu hij dicht is, draait hij idle weer op 50 graden en met stress op ongeveer 67. Kennelijk is mijn airflow toch wel bijzonder slecht als dat zoveel uitmaakt.
Eigenlijk valt het me wel tegen, nadat ik alle berichten had gelezen waarin mensen 15 graden temperatuurdalingen kregen.

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 15-08-2007 om 13:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten