Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2007, 23:58
Verwijderd
Een vriendin van me stelde voor dat ik wat meer in positieve termen over mezelf moet praten en mezelf niet altijd de grond inboren. Dat zou volgens haar mij meer zelfzekerheid bieden. De actie die dus effect heeft op de cognitie in plaats van andersom.

Nu, deze methode is ook al eens aangehaald in een sociale vaardigheidstraining die ik gevolgd heb, maar zelf voel ik weinig verschil. (Ik moet wel toegeven dat ik de technieken die aangeleerd werden, niet altijd even consequent toepas)

Wat denken jullie? Kan je jezelf zo makkelijk bedotten en positieve gedachten je hoofd insturen op de lange termijn? Of moeten sommige cognities anders bestreden worden door therapie of medicatie? Heeft het te maken met de wil om te veranderen? Maar wat als zelfs die wil er niet is? Of nee, wat als de wil er wel is, maar niet de cognitieve kracht (wat volgens mij vaak het geval is bij depressieve mensen, en direct ook de reden waarom zinnetjes als "kop op" of "zie het allemaal toch niet zo somber" dan geen nut hebben)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2007, 01:01
Inanis
Inanis is offline
je mag de dingen wel somber zien, als je jezelf maar niet somber inziet.
je hebt de kracht in je zitten, dat weet je. je moet het alleen wel naar boven halen.
en als je op meiden afgaat ga je ze niet uitleggen wat er aan je mankeert, nee je laat ze alleen dat wat in jouw belang is zien. je kracht.

maar eerlijk waar, je moet je niet zoveel zorgen maken om vrouwmensen, t blijven mensen.
daarbij zijn vrouwen ook emotioneel veel kwetsbaarder als je weet waar ze te pakken.
Oud 12-09-2007, 08:41
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ja, het schijnt echt zo te zijn dat 'hetgene waar je je op richt, groter wordt'. Dus als je positief denkt over alles, dan wordt het ook positief.
Of zoiets.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 17:35
Nona
Nona is offline
Klopt, je kunt jezelf aanleren positiever te denken. Maar dan moet je niet elke keer nadat je iets positiefs zegt denken "yeah right, ik zeg maar wat". Focus op de punten die je echt sterk vindt aan jezelf en probeer die ook voor anderen te belichten. Dan wen je er een beetje aan op een positievere manier over jezelf te spreken en kun je dat later misschien beter generaliseren.
Oud 12-09-2007, 17:47
Verwijderd
Ja, als jij serieus elke dag tegen jezelf zegt dat je iets goed hebt gedaan, of dat je gewoon goed bent zoals je bent, of dat je mooi bent, of dat je van jezelf houdt - zelfs al voelt het in het begin belachelijk -, dan gaat dat op een gegeven moment wel echt doorwerken. Het heeft niks te maken met jezelf bedotten. Het is al waar, je gelooft het alleen misschien niet.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 18:08
Verwijderd
Het kan absoluut, het is alleen wel een kwestie van oefenen. En dat oefenen kan wel een tijdje duren. Geef het niet op als het even niet lukt, die dingen kosten nou eenmaal tijd. Klinkt heel zweverig allemaal, maar opvallend is het wel dat mensen vaak met anderen meer geduld hebben dan met zichzelf. Liever zijn voor anderen dan voor zichzelf.
Zo las ik laatst iets moois in het Psychologie magazine. (nou heb ik het niet exact overgetikt, maar het komt op hetzelfde neer Stel, je komt terug van een feestje en je partner zegt: 'Jeetje, je kletste de hele avond door terwijl je heel irritant bezig was en je zag er nog niet uit ook nog!' Iedereen zal waarschijnlijk pissig worden op die persoon. Toch zijn er een heleboel mensen die dit soort dingen wel tegen zichzelf zeggen.
Het is absoluut niet positief, het helpt je over het algemeen helemaal niet. En als iemand anders het tegen je zou zeggen, zou je het totaal niet pikken, probeer het dan ook niet tegen jezelf te doen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 21:00
Verwijderd
Die metafoor van "stel iemand anders het over je zegt" vind ik wel leuk gevonden. En ook dat je enkel de dingen (in je hoofd) vermeldt waarvan je zelf van bent overtuigd dat ze kloppen.

Bedankt alvast voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 21:11
Verwijderd
Je kunt jezelf niet voor de gek houden. Er moet ook gewoon iets gebeuren zodat je positief over jezelf gaat denken, anders lukt het toch niet. Maar het kan zeker helpen anderen niet te confronteren met je negatieve zelfbeeld.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 22:57
Fantôme
Fantôme is offline
door positief te handelen laat je jezelf, volgens mij, als het ware wel zien dat je het 'kan'. Bovendien zullen anderen ook positiever reageren wat jou wellicht beter doet voelen. Maar uiteindelijk moet je het zelf ook geloven. Misschien is het handig om het van beide kanten te laten werken? Want anderzijds, als je alleen aan de cognitie werkt, maar je je er verder niet naar gedraagd, krijg je ook niet de bevestiging die je misschien nodig hebt om het te doen helpen.

ehh, volg je me nog?
Oud 13-09-2007, 18:30
Boebsie
Boebsie is offline
Jep dat is zelfs de manier om positiever te worden (tenzij het probleem van biologische aard is --> stofwisselingen).
Ons denken of mening is namelijk als het ware afgesteld.
Waarom vinden we het ene liedje mooi en het andere liedje lelijk? Misschien ben je met bepaalde muziek opgegroeit, of spreekt de doelgroep je aan etc etc.... maar het is verder niks puurs. Al ons denken en handelen is vaak ingericht en jou hersenen handelen automatisch naar dat netwerk dat jij zelf heb gevormt. Des te vaker jij oprecht een positief zelfbeeld ontwikkeld des te groter is de kans dat je automatisch volgens dit zelfbeeld zal handelen.
Je moet het dus niet zien als bedotten, slechts als het anders afstellen van jou hersenen. Want wat zou je pure ik moeten zijn?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 20:15
Verwijderd
volgens mij ben je niet echt negatief als jejezelf zo makkelijk op positief kunt omzetten.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 21:02
Luki
Luki is offline
Als je constant het goede in dingen ziet creeër je je eigen kansen.
Als je steeds het slechte in dingen ziet creeër je je eigen rampen.
Oud 13-09-2007, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Als je constant het goede in dingen ziet creeër je je eigen kansen.
Als je steeds het slechte in dingen ziet creeër je je eigen rampen.
Cliche gelul wat naar mijn ervaring voor geen meter overeenkomt met de realiteit.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 00:43
Inanis
Inanis is offline
hij heeft t over constant en steeds he.
tis bij wijze van.. je kunt niet constant positief kijken, of steeds negatief kijken.
tussen veelal positieve gedachtes zitten altijd wel wat negatieve.. andersom geld voor negatieve gedachtes ook.
wat hij zegt klopt.
Oud 14-09-2007, 01:09
Verwijderd
Het betekent niet dat je nooit meer negatieve gedachtes mag hebben, maar als je je richt op de positieve dingen, daar op focust, kun je wel een beter zelfbeeld ontwikkelen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 09:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het betekent niet dat je nooit meer negatieve gedachtes mag hebben, maar als je je richt op de positieve dingen, daar op focust, kun je wel een beter zelfbeeld ontwikkelen.
Ja, dat is wel een belangrijk punt denk ik. Want ik denk vaak heel erg positief en dan gaat het dan juist hartstikke fout, omdat sommige dingen gewoon niet positief zijn en omdat je al je negatieve gedachtes dan enkel onderdrukt. Eigenlijk moet je gewoon denken wat je denkt, je niet laten meeslepen met negatieve gedachtes, maar ook niet hardnekkig alleen positieve dingen denken.
Oud 14-09-2007, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat is wel een belangrijk punt denk ik. Want ik denk vaak heel erg positief en dan gaat het dan juist hartstikke fout, omdat sommige dingen gewoon niet positief zijn en omdat je al je negatieve gedachtes dan enkel onderdrukt. Eigenlijk moet je gewoon denken wat je denkt, je niet laten meeslepen met negatieve gedachtes, maar ook niet hardnekkig alleen positieve dingen denken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten