Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2002, 09:59
John-17
John-17 is offline
Stelling: Als je geen interesse hebt in de verhalen, moet je geen Latijn of Grieks doen!
Ik vind dat er bij mij in de klas te veel mensen zitten die totaal geen interesse hebben in mooie verhalen, en die daardoor te veel zeuren en de les op een dergelijke irritante manier ophouden dat zelfs de leraar hen af en toe subtiel beledigd! Ik ben dan ook van mening dat als je geen interesse hebt in de mooie verhalen, je ook geen Latijn of Grieks moet gaan doen, alleen maar omdat je een gymnasium diploma wilt.
Graag reacties.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2002, 11:03
Ellun
Ellun is offline
ben ik niet helemaal met je eens, er zijn ook mensen die echt alleen maar voor de taal gaan. Die hebben dan niet zo erg interesse in de verhalen. Het lijkt mij best wel raar, dat je die verhalen niet mooi zou vinden, maar ik denk dat er best mensen zijn die grieks/latijn doen vanwege de taal, en niet vanwege de verhalen.
Oud 04-01-2002, 11:47
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik vind de verhalen wel leuk, alleen zie ik de verbanden meestal niet, waarschijnlijk omdat ik niet echt geweldig kan vertalen, en dan wordt het al gauw 'zin voor zin, of woord voor woord' zelfs..En dan zie je die verbanden niet. Maar de verhalen die we vroeger hadden (pallas en de fabels) vond ik wel altijd leuk om te vertalen.

Maar je moet idd. wel een zeker interesse hebben voor wat je vertaalt..
Oud 04-01-2002, 11:59
John-17
John-17 is offline
Citaat:
Ellun schreef:
ben ik niet helemaal met je eens, er zijn ook mensen die echt alleen maar voor de taal gaan. Die hebben dan niet zo erg interesse in de verhalen. Het lijkt mij best wel raar, dat je die verhalen niet mooi zou vinden, maar ik denk dat er best mensen zijn die grieks/latijn doen vanwege de taal, en niet vanwege de verhalen.

ik denk als je de taal kunt waarderen, dat je ook meestal de verhalen zelf wel kunt waarderen. vaak hebben wij bij mensen bij ons in de klas de situatie dat er eindeloos gezeurd wordt 'O nee, we hebben zo weer Latijn' en vaak nemen mensen dan bij het vertalen in de klas het antwoordenblad erbij, en vertalen zo supersnel zonder dat de leraar door heeft dat ze het bijna gewoon van de antwoorden oplezen. Ik ben wel van mening dat die mensen geen klassieke talen moeten kiezen. De meeste hebben het volgens mij alleen voor hun gymnasium diploma.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 18:19
Onbekende
Onbekende is offline
Het heeft mij ook vaak verbaasd hoe weinig interesse de meesten uit mijn Latijn klas hadden voor de literatuur en de cultuur van de klassieken. Ik vind het wel altijd heel interessant. Het lijkt me ook moeilijk om de lessen te volgen en er veel op te steken, als het je niet interesseert wat je leest.
Oud 06-01-2002, 19:58
Gothic
Gothic is offline
Het inteseerde mij geen zak. Maar ja op het gym kreeg je de talen. Maar ik begon het la en gr hebben leuk te vinden, gewoon omdat de meeste mensen het niet kunnen. En de leraressen die ik had waren fantastisch. En zo groeide mn liefde voor de talen. Nu heb ik zelfs uiteindelijk beide gekozen, en word ik uitgescholden voor alfa . Maar de verhalen, tja wij hebben nu de bijbel, en als ik ergens een hekel aan heb... Maar ja ik wilde gewoon de talen houden, niet speciaal voor de verhalen...
Oud 06-01-2002, 20:59
Witch Lover
Witch Lover is offline
agreed
Oud 08-01-2002, 14:13
Seneca
Seneca is offline
Al die mensen die alleen Gr+La doen voor een gymnasiumdiploma zijn behoorlijk stom! Uiteindelijk maakt het niemand uit of je atheneum of gymnasium hebt gedaan, VWO is goed. En zo stoer is het niet, slimmer dan Atheneummensen ben je ook niet, dus als je Grieks en Latijn helemaal niet interessant vindt ben je wel stom als je het dan toch doet. Het kost wel veel tijd en inzet, als je het goed doet tenminste, antwoordbladen overschrijven kan iedereen, dus lijkt het me logisch dat je het ergens ook leuk vindt. Dit kunnen de verhalen zijn, maar ook gewoon het proces van vertalen, het taaleigen of misschien alleen het feit dat je wilt weten waar al die gekke dingetjes van nu vandaan komen... Maar je moet er ergens wel lol aan beleven, anders ben je stom bezig. Je kunt je tijd dan vast wel nuttiger besteden.
Oud 13-01-2002, 17:51
Konijn
Konijn is offline
Ik ebn juist Grieks en Latijn gaan doen om de verhalen en cultuur. Dat vond ik erg leuk. Natuurlijk ook het werken met de talen, vooral Grieks vond ik erg leuk, maar al die mythen en al die goden, dat is pas cool!
Reageren

Regels voor berichten