Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2007, 11:33
Verwijderd
De laatste tijd voel ik me heel erg depressief.

Het begon toen m'n moeder op vakantie ging.

Ik kon niet meer goed slapen, en in de nacht dacht ik dat het ademen ineens gaat stoppen, en kreeg ik zo'n raar gevoel in me maag (net als zenuwachtig zijn).

Soms moet ik ook ineens huilen, ik denk steeds dat ik dood ga, waarom ik leef, dat het leven geen zin heeft omdat ik toch ooit doodga.

En dan maak ik me zorgen of deze gedachten m'n gezondheid beinvloeden.

Ik heb echt zwaar rare gedachtes, dan word ik ineens bang, voel ik me ziek, en dan moet ik ineens huilen.

M'n ouders zeggen dat het komt doordat ik steeds zwarte kleding draag, me kamer vol met plaatjes en posters zit met metal/gothic/punk bands. En omdat ik naar die muziek luister en zwaar extreme metal.

Ik weet niet of dat zo is..
Maar ik wil niet stoppen met die stijl, voel me er prettig in.

Maar wat moet ik doen?

Laatst gewijzigd op 28-08-2007 om 11:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2007, 11:37
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Wat je ouders zeggen heb ik vaker gehoord, (niet over mijzelf), maar als jij kleurige kleren gaat dragen en pop gaat luisteren voel je je waarschijnlijk niet beter. Misschien kun je je ouders vertellen over je gevoelens die je hebt, of anders een persoon die je vertrouwt. Je school heeft vast ook een vertrouwenspersoon, daar kan je ook naartoe gaan.

Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 11:37
Nona
Nona is offline
Hm, wat vrolijke kleurtjes kunnen soms wonderen doen ja. Maar goed, je moet je kamer ook zo inrichten zoals jij mooi vindt, en als goth jouw stijl is, so be it.

Mijn tips: zorg dat je een dagbesteding hebt (school, werk, afspraken met vrienden, klusjes, leuke plannen). Als je aan het einde van de dag flink moe bent slaap je beter en ga je je uiteindelijk fitter voelen.
Zorg ten tweede dat je gezond eet. Gezond eten is nodig om je fit en lekker te voelen, dus drie maaltijden per dag en genoeg groenten en fruit.
Daarnaast kan sporten een heleboel helpen. Door sporten maak je stoffen aan die je een goed gevoel geven. Misschien is het, als je geen sport doet, even moeilijk om een conditie op te bouwen, maar als je iets zoekt dat je echt leuk vindt gaat dat ook sneller dan je denkt.

Mocht niets helpen, ga dan eens met de huisarts praten. Good luck!
Oud 01-09-2007, 21:41
Housemusic
Housemusic is offline
Dat kleur een invloed heeft op je gemoedstoestand is een feit.
Verder (tot hoever je dat van zoiets beoordelen kan) duidt je verhaal wel in de richting van een 'depressie', heb je die negatieve gevoelens vaak?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 23:43
Droyd
Droyd is offline
Heb je ook vrienden die volgens jou zich niet lekker in hun vel voelen? Het klinkt misschien vreemd, maar achteraf gezien denk ik wel dat het in mijn geval best wat uitmaakte. Nu, op zich kan je je vrienden niet links laten liggen, maar het is misschien wel waard om er over na te denken.

Het is ook belangrijk dat je probeert te achterhalen waarom je je slecht voelt. Ik kan me echter wel voorstellen dat als je van nature gewoon gevoeliger/labieler bent dan de meeste mensen je levenstijl een invloed kan hebben op je gemoedstoestand. Wat voor nare gedachtes heb je bijvoorbeeld?
Oud 03-09-2007, 19:59
Poeperd
Poeperd is offline
Kleuren en soorten kleding zijn geen oorzaak van hoe jij je voelt, ze kunnen wel een gevolg zijn van hoe je je voelt. Misschien ben je meer geïnteresseerd in zwarte dingen, of in Metal omdat die dingen passen bij de manier waarop je je voelt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik me vrolijker kan voelen door vrolijke muziek. Maar ik ken ook mensen die vrolijk worden van Trash Metal, dus dat ligt geheel aan de persoon.

In ieder geval lijkt het me verstandig hier eens met iemand over te praten, eventueel iemand anders dan je ouders als zij niet iets beters te melden hebben dan dat het komt door je manier van kleden. Je zou kunnen kijken of je een vertrouwenspersoon op school hebt waarmee je kan praten over hoe je je voelt, of misschien een goede vriend of een ander familielid. Ik denk wel dat je dit aan iemand moet vertellen, want het laatste wat je wilt is jezelf de put in praten. Je hebt iemand nodig die je eruit praat.

Maar iemand van jouw leeftijd moet niet zulke zware gedachtes hebben en spontaan gaan huilen. Weet je zeker dat er geen reden is voor deze huilbuien e.d.?
Oud 04-09-2007, 08:23
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik zou eens met je huisarts over een eventuele oplossing gaan praten. Ik denk wel dat je het er serieus met iemand over moet hebben, anders kan het misschien alleen maar erger worden.

Wat betreft al dat zwart; ik dacht zelf ook altijd dat ik van donker hield. Als mensen het hadden over 'de heerlijke lichtinval' in een woning dacht ik echt ýeah right'. Alles moest zo donker mogelijk.

Maarrrr nu zit ik sinds een weekje ook niet zo lekker in mn vel, en mijn woning is behoorlijk donker (heeft maar aan 1 kant ramen), ik stond laatst op 's ochtends en het regende, nou, ik heb me de héle dag depri gevoeld. Misschien ben ik dus diep van binnen toch niet zo'n heel donker typje, en wie weet geldt dat ook voor jou. Probeer het eens uit. (Niet qua kleding bedoel ik, want dat heeft niet bepaald invloed op je stemming, maar check eens of je je slechter voelt als het minder licht c.q. regenachtig is).

Veel succes
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 08:25
)Vampje(
)Vampje( is offline
Oh ja, en probeer je aandacht af te leiden van die sombere gedachtes. Zorg dat je het zo druk hebt dat je minder tijd hebt om te piekeren.

Zeker gaan we allemaal een keer dood, maar dat kan misschien nog tachtig jaar duren, waarom dan niet nu genieten? Of althans, probéren te genieten. Kop op, je bent nog zo jong!!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 09:39
Verwijderd
Noem eens wat voorbeelden van die 'zwaar extreme metal'?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 09:47
)Vampje(
)Vampje( is offline
Zal waarschijnlijk wel Dimmu Borgir/Cradle of Filth/.... zijn
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 10:52
gewoonmax
gewoonmax is offline
ga tai chi doen en tai chi jezelf weer in balans
Oud 04-09-2007, 17:43
trophus
trophus is offline
1. Fix een haalbaar doel
Ga niet nadenken over wat je allemaal niet wil, of over doodgaan en niet verder met leven etc. Ga in plaats daarvan nadenken over wat je allemaal wel wil, en ga lezen/praten over hoe je dit kan bereiken.
Ja, je middelbare schooldiploma is waar je nu waarschijnlijk naartoe werkt, maar bedenk je ook wat je daarna wil gaan doen, als je alles op een rijtje hebt voel je je een stuk zekerder, krijg je zin in de toekomst.

2. Verander je negatieve gedachten in positieve gedachen
Dit kun je zo vaak doen als je wil in het dagelijks leven. Elke keer als je iets denkt in de trend van "Ik wil niet A", wijzig die gedachte dan in je hoofd zodat je denkt "Ik wil wel B" en leef hier naartoe.

3. Ga sporten (als je dit nog niet deed)
Maakt stofjes vrij in je hersenen waar je blij van word. En zorgt voor zuurstof in je hersenen waardoor je beter kan werken. Tevens blijf je fit en blijft je lichaam fit, waardoor je je ook weer beter gaat voelen op lange termijn.

4. Vlucht niet in drank of drugs
Drank of drugs lijken erg fijn en verleidelijk, maar bedenk wel dat het tijdelijk je problemen wegstopt en die problemen worden alleen maar erger. Tevens zijn ze lichamelijk ook schadelijk voor je. Maargoed, je bent 15 dus je zal dit probleem nog niet hebben. Onthoud t gewoon voor later

5. Blijf actief
Als je stilzit heb je tijd om te denken, om te piekeren, en als je lang genoeg blijft denken/piekeren gaat het leven aan je voorbij. En omdat het leven aan je voorbij gaat boek je geen vooruitgang. En omdat je geen vooruitgang boekt ga je daarover piekeren.
Het is een negatieve spiraal die depressieve gevoelens opwekt. Alleen jij kan er uit breken door weer actief dingen te gaan doen.

6. Als alles niet werkt, zoek contact met een psycholoog
Als je echt vervelende ervaringen hebt meegemaakt, en helemaal niets van de hierboven staande dingen helpen (je moet ze wel een tijdje toepassen, niet 1 keer en dan denken, nou die ene keer werkte het niet 100%. Want vrolijk worden is een langzaam proces) Kun je nog contact gaan zoeken met een psycholoog om er over te praten. Deze psycholoog kan je methodes aanbieden waardoor je je beter kan gaan voelen. Maar je zult het uiteindelijk toch allemaal zelf moeten doen.

Deze puntjes zullen vast niet allemaal betrekking op je hebben maar er zijn vast wel 1 of meerdere waar je wat aan hebt.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten