Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2007, 18:23
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Even een korte vraag, vast wel iemand die dat weet. Ik ga, als het goed is, binnenkort samen met een studiegenoot een appartementje huren.

Geen relatie, geen familie, we kennen elkaar van de studie.

Zijn we dan wel of geen toeslagpartners ? Ik weet van mn zussen dat die dat wel van elkaar zijn, maar die zijn dan ook familie van elkaar.
Oud 01-10-2007, 18:27
Axel11
Axel11 is offline
Na 6 maanden in het betreffende kalenderjaar onafgebroken samenwonen op hetzelfde woonadres zijn jullie toeslagpartners.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 20:14
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Na 6 maanden in het betreffende kalenderjaar onafgebroken samenwonen op hetzelfde woonadres zijn jullie toeslagpartners.
moet je niet ook nog een gezamelijke huishouding voeren? Samen een appartement huren valt daar denk ik weer niet onder...Maar dat weet de belastingdienst vast zelf wel...
Oud 01-10-2007, 20:16
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Nou, het gaat om een appartement met twee slaapkamers, maar in principe delen we gewoon alles. (woonkamer, keuken, etc.)

Dus niet dat we twee kamers huren of zo. Boodschappen en zo delen we toch ook, da's efficienter.

In principe voer je dan een gezamenlijk huishouden, denk ik... maar goed, kom er wel achter. Ik bedoel, het is niet alsof dat kleine verschil in toeslag veel uitmaakt, maar het is zonde om iets te laten liggen als je het kan krijgen.
Oud 01-10-2007, 21:21
Anika
Hier http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/ kun je het zelf checken, maar volgens mij kunnen jullie gewoon toeslagpartner van elkaar zijn als jullie een half jaar in hetzelfde huis wonen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 21:38
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
In jouw siutatie is je huisgenoot inderdaad je toeslagpartner na 6 maanden.

Dat heeft zeker zo z'n voordelen voor de zorgtoeslag. Op minimuminkomen(samen 17.905) krijg je 15 euro per persoon extra (36 tegen 102).
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 10:17
Verwijderd
In ons studentenhuis hebben zijn we toeslagpartners en dat gaat gewoon goed
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 14:31
Verwijderd
Je mag een huisgenoot die alleen huisgenoot is als toeslagpartner opgeven maar het hoeft niet. Als je van plan bent om het komende jaar huisgenoten te blijven is het wel handig, want je krijgt meer toeslag.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 18:57
zoemzoem
zoemzoem is offline
Mag ik mijn vraag ook in dit topic kwijt? is makkelijker
Ik woon op Uilenstede, waarbij ik mijn keuken, douche en brievenbus met 1 andere persoon deel. Maar we hebben niet helemaal het zelfde adres, het nummer is nl CCCC L CCCC A bij haar en CCCC L CCCC B bij mij. Het is dus een belachelijk lang nummer (C=cijfer, L=letter) en geen enkele organisatie kan dit verwerken (bank, gemeente ed), daarom laat ik vaak de letters weg, dan komt het (vaak) alsnog wel in de goede brievenbus.
Kunnen wij ook toeslagpartners van elkaar zijn (hoewel we dus niet hetzelfde adres hebben, maar dat is te verhelpen door de A/B weg te laten)? We delen dus wel hetzelfde huishouden.
Oud 04-10-2007, 19:21
Go
Go is offline
Officieel dien je dan een gezamenlijke huishouding te voeren. Maar wat betreft dat adres: bekijk hoe het adres opgetekend staat in de GBA. Dat scheelt je heel veel gedonder. Volgens de wet zou je hier namelijk onder moeten vallen:

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder partner:
(...)
de ongehuwde meerderjarige die met de ongehuwde meerderjarige belastingplichtige in het kalenderjaar gedurende meer dan zes maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding voert en gedurende die tijd op hetzelfde woonadres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens en samen en uitsluitend met de belastingplichtige voor het kalenderjaar kiest voor kwalificatie als partner (zie wetten.overheid.nl: art. 1.2 lid 1 sub b Inkomstenbelasting).
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 19:36
zoemzoem
zoemzoem is offline
Ik denk dat mijn adres bij de gemeente bekend is zonder de laatste B. Als ik bij mijn IB-groep bij mijn adressen kijk, staan daar nl 2 adressen: een zoals hij bij de gemeente bekend is (zonder B) en een woonadres waarop mijn stufi gebaseerd is (met B). Dus in dit geval moet het geen probleem zijn?
Oud 04-10-2007, 20:29
Go
Go is offline
Als de gemeente het onderscheid niet maakt, moet het volgens mij wel goed zijn. Verder moeten jullie een gezamenlijke huishouding voeren, maar wat er precies wel en niet onder valt, durf ik zo niet te zeggen. Beweer gewoon dat jullie alles gezamenlijk doen, dan moet het m.i. wel goed komen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 22:25
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Als de gemeente het onderscheid niet maakt, moet het volgens mij wel goed zijn. Verder moeten jullie een gezamenlijke huishouding voeren, maar wat er precies wel en niet onder valt, durf ik zo niet te zeggen. Beweer gewoon dat jullie alles gezamenlijk doen, dan moet het m.i. wel goed komen
Ik heb ongeveer hetzelfde. Ik voer wel een gezamenlijke huishouding met mijn huisgenoot (delen wc, douche en keuken en brievenbus) maar zij heeft adres xxxxxx en ik heb xxxxxx A zeg maar. Bij mijn IB-Groep staat maar 1 adres.

Moet ik dan aan de gemeente vragen of we volgens hen dan samenwonen?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 07:41
Go
Go is offline
Je kunt ook altijd gewoon proberen bij de Belastingdienst aan te geven dat jullie elkaar als partner willen. Mocht de Belastingdienst moeilijk doen, dan kun je eventueel nog aantonen dat het feitelijk om hetzelfde adres gaat en in bezwaar (en desnoods in beroep bij de rechtbank) gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 07:50
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Je kunt ook altijd gewoon proberen bij de Belastingdienst aan te geven dat jullie elkaar als partner willen. Mocht de Belastingdienst moeilijk doen, dan kun je eventueel nog aantonen dat het feitelijk om hetzelfde adres gaat en in bezwaar (en desnoods in beroep bij de rechtbank) gaan.
Nou, naar de rechtbank voor 16.5 euro extra per persoon per maand lijkt me wat drastisch he.

Maar ze mogen het hier best komen controleren als ze willen, het is wel hetzelfde adres.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 12:22
Go
Go is offline
16,50*2*12 = 396 euro per jaar. Griffierecht is 39 euro. Adovcaat is niet verplicht. Wat je kunt verliezen is 39 euro aan griffierecht, en volgens mij kun je het ook nog wel vergoed krijgen als je de zaak wint, maar hoe dat precies zit weet ik niet. Zie het anders als een leuk dagje uit!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 13:56
fractal-illusio
Citaat:
Moet ik dan aan de gemeente vragen of we volgens hen dan samenwonen?
Als jullie in de Gemeentelijke Basis Administratie op exact hetzelfde adres wonen, kun je toeslagpartner van elkaar worden na 6 maanden gezamelijke huishouding.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 14:02
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Als jullie in de Gemeentelijke Basis Administratie op exact hetzelfde adres wonen, kun je toeslagpartner van elkaar worden na 6 maanden gezamelijke huishouding.
Dus als de gemeente niet geregistreerd heeft staan dat ik op xx A woon maar gewoon op xx dan kan het en staat die A er wel dan kan het niet?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 15:20
fractal-illusio
Citaat:
Dus als de gemeente niet geregistreerd heeft staan dat ik op xx A woon maar gewoon op xx dan kan het en staat die A er wel dan kan het niet?
Jup
De Belastingdienst gebruikt de GBA voor het vaststellen van gegevens m.b.t. het huishouden. Als die extra toevoeging niet in de GBA staat geregistreerd, zit het goed

Hou er wel rekening mee dat één van jullie beiden de toeslag stop moet laten zetten(kan telefonisch) en de ander vervolgens door kan geven dat er een toeslagpartner is.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 10:34
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik voel me een beetje dom dat ik dat niet wist. Ik woon intussen al anderhalf jaar samen en had dus allang toeslagpartner van mijn vriend kunnen zijn, ook zonder samenlevingscontract?

Wij hebben inmiddels wel al in de planning om officieel partners te worden, maar ik wist niet dat je dit (toeslagpartner) ook nu al kon regelen.
Oud 08-10-2007, 15:34
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik voel me een beetje dom dat ik dat niet wist. Ik woon intussen al anderhalf jaar samen en had dus allang toeslagpartner van mijn vriend kunnen zijn, ook zonder samenlevingscontract?
Ja.

Citaat:
Wij hebben inmiddels wel al in de planning om officieel partners te worden, maar ik wist niet dat je dit (toeslagpartner) ook nu al kon regelen.
Feli
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten