Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De pc wordt voor 500 euro verkocht aan een particulier. In dit bedrag zit dus 19% btw a ca. 80 euro. Weet je trouwens zeker dat je de journaalpost incidenteel resultaat moet gebruiken? Het lijkt mij namelijk dat je tegen afschrijving moet boeken. De juiste journaalposten zouden dan volgens mij moeten zijn: Prive 500 debet Afschrijving 180 debet /Aan: Kantoorinventaris 600 credit Te ontvangen btw 80 credit In plaats van dat het bedrijf de 80 euro btw kan terug vorderen van de belastingdienst, moet de particulier deze btw betalen (zit in de 500 euro). Vandaar 80 euro te ontvangen btw credit.
||
![]() |
Citaat:
Te ontvangen btw credit = te betalen btw debet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
0.. Afschrijving inventaris 100 D ... C (Op de computer moet €100,- afgeschreven worden.) 0.. Privé 405 D ... C (Privé neemt toe met 500 incl. de te betalen BTW voor prive-gebruik, dus 500 x 0,81 = €405,- toename rekening Privé) 1.. Te betalen BTW prive-gebruik 95 D ... C (Je moet de rekening 'Te betalen BTW prive-gebruik' gebruiken in plaats van 'Te Betalen BTW', omdat een bedrijf dit apart aanmoet geven op het belastingaangifteformulier) Aan 0.. Inventaris ... D 600 C (Het bezit (Inventaris) is afgenomen dus moet Inventaris met 600 gecrediteerd worden) |
![]() |
||
Citaat:
Toch blijft mijn opmerking dat 'Te betalen BTW' niet kan, omdat de belastingdienst wil zien hoeveel BTW betaald is voor het prive-gebruik. Oftewel: Er is een rekening 'Te Betalen BTW privé-gebruik' verplicht! |
![]() |
|
|