Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2006, 15:18
Saarah
Saarah is offline
We hebben het met biologie kort over nachtblindheid gehad, en toen ik dat aan het leren was, vroeg ik me iets af.
Met één oog zie ik helemaal niet goed in het donker. Bv: als ik in bed lig, kan ik met mijn ene oog nog redelijk wat licht opvangen, en zie ik ook schemeringen enzo. Met mijn andere oog zie ik alles veel donkerder, en soms helemaal niet. (Dat verschil is dus natuurlijk alleen duidelijk als ik kijk met één oog dicht).

Is dit nachtblindheid?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 15:48
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Saarah schreef op 27-10-2006 @ 16:18 :
We hebben het met biologie kort over nachtblindheid gehad, en toen ik dat aan het leren was, vroeg ik me iets af.
Met één oog zie ik helemaal niet goed in het donker. Bv: als ik in bed lig, kan ik met mijn ene oog nog redelijk wat licht opvangen, en zie ik ook schemeringen enzo. Met mijn andere oog zie ik alles veel donkerder, en soms helemaal niet. (Dat verschil is dus natuurlijk alleen duidelijk als ik kijk met één oog dicht).

Is dit nachtblindheid?
Nachtblindheid ontstaat doordat de staafjes in je oog niet goed functioneren. Dit kan aangeboren zijn of veroorzaakt worden door aandoeningen van het netvlies, waardoor dit verloren gaat, door gebrek aan vitamine A (wat bij ons maar zelden voorkomt) of nachtbijziendheid, dat ontstaat door een onvoldoende gecorrigeerde bijziendheid.
Oud 06-09-2007, 16:25
iBrainiac
iBrainiac is offline
Ik heb dat ook, Saarah. Als'k een tijdje in het donker lig, en dan kijk op mijn gsm hoe laat het is, dan zie ik voor de komende 15min bijna niks meer via mijn rechteroog. Soms ook als ik simpelweg nog maar het licht uitdoe, dan zie ik met dat ene oog geen fuck.

Mijn ogen zijn al verschillende keren uitbundig getest, maar niet specifiek daarvoor. En volgens de verschillende artsen heb 'k perfecte ogen. Ik zie ook alles perfect scherp overdag.

Edit:

Ik kwam net dit tegen:

Citaat:
Vaak blijft de nachtmyopie (nachtbijziendheid) verborgen omdat oogtests over het algemeen bij daglicht doorgevoerd worden. Het betekent echter nog lang niet dat de correctiewaarden die bij daglicht gemeten worden ook voor invallende duisternis en donkerheid gelden. De reden voor dit fenomeen is een veranderde accommodatie bij donkerheid. Als het oog zich in het licht op 'oneindig' instelt als er geen object gefixeerd wordt, gebeurt dit in het donker op een afstand van een paar meter. Men heeft het in dit geval ook over de 'bijziendheid in een lege ruimte' die ook bij mist en zware regen- of sneeuwval optreedt.

Of iemand onder nachtmyopie lijdt kan de oogarts door speciale tests vaststellen. Mensen die 's nachts gezichtsproblemen hebben of overgevoelig zijn voor licht zouden zich moeten laten onderzoeken; vooral als zij 's nachts vaker onderweg zijn. Trouwens: automobilisten en motorrijders zouden hun ogen sowieso om de twee tot drie jaar moeten laten onderzoeken.
Best even laten naar kijken dus.. .

Laatst gewijzigd op 06-09-2007 om 16:37.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten