Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Tsja, de tegenwoordige monotheïstische religies zijn inderdaad aangeleerd. Net als het atheïsme.
Deze vraag kan eigenlijk alleen beantwoord worden met een experiment dat de filosofie en sociologie maar wat graag zouden willen uitvoeren: Het laten opgroeien van mensen zonder contact met andere mensen, of met enkel contact met elkaar. Welke taal gaan ze spreken, wat voor gedrag gaan ze vertonen, hoe gaan ze met de natuur om. Had Hobbes of rousseau gelijk? Maargoed, het is ethisch niet verantwoord, dus blijft het bij een hypothetisch experiment. Wat ik denk over hoe mensen zich van nature zouden ontwikkelen: De hang naar religie zit in de mens net als instinct. Wanneer je een mens bij wijze van experiment zonder contact met anderen laat opgroeien in de natuur zal deze een natuur-religie ontwikkelen. Simpelweg omdat hij/zij dingen ervaart die de mens niet kan verklaren, terwijl het verklaren en voorspellen van zijn wereld wel één van de zaken is waar de mens primair naar streeft. De zon komt op, de zon gaat onder, net als deze mens gaat slapen en wakker wordt. De mens legt verbanden en concludeert: de zon is een 'wezen'. Bovendien een wezen dat de mens goed gezind is. Zonder de warmte van de zon heeft de mens het immers koud. Een goed wezen met macht die de menselijke macht te boven gaat dient vereerd te worden. Zo kan je door gaan. De natuur krijgt dan goede en slechte machten (onweer, regen, de sterren, maan, bomen, enz) en zo vormt zich een (primitieve) religie. Oh, tot slot nog even een monotheïstische noot: Ik geloof dat de scheppende kracht die de primitieve religies al waarnamen zich heeft geopenbaard aan het joodse volk. Aan hen heeft hij veel van zijn geheimen geopenbaard door profeten en door met zijn volk samen te leven. (vanaf dat punt kunnen christendom en jodendom de draad wel weer oppakken) Laatst gewijzigd op 11-09-2007 om 16:16. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Tot kinderen wat ouder worden is de krokodil onder hun bed ook echt. Het spreekt voor zich dat dit geen argument is dat er echt onder elk bed een krokodil schuilt. Voor allah hetzelfde laken een pak, die is en blijft een door mensen verzonnen mythe, net als de krokodil onder het bed, of een kind nu 2, 6, 12 of 17 is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 11-09-2007 om 21:43. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
wat is de definitie dan nog van moslim? je kunt iemand anders ook bij geboorte gelijk god noemen, omdat hij zondeloos is. een kind is duidelijk geen dienaar van allah, dus geen moslim, lijkt me. kan iemand dan even het begrip moslim herdefinieeren?
volgens mij kun je iemand geen natuurlijke aanleg aanleren, dus wordt het een soort behouden van. maar waarin ligt dat moslim-zijn dan opgesloten? in het feit dat je geboren wordt met 0 zonden of dat je nog weinig zonden doet, onschuldig bent. oid. ik dacht eigenlijk altijd dat het er alleen om ging dat je als kind dus in een moslimgezin geboren wordt en daardoor het voorrecht hebt moslim te zijn. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
En om de laatste deel van je reply te beantwoorden: het ligt meer aan het feit dat kinderen nog niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor hun daden. Voordat een mens wordt geboren, bestond zijn ziel al. Moslims geloven dat alle zielen, zich aan Allah hebben trouw gezworen. En dat wanneer je net geboren bent, je dat geloof nog hebt. Maar niet (bewust) geloven, zoals wij kennen natuurlijk. Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
just gonna point out the obvious
atheist is een term die allang niet meer geplakt kan worden aan mensen die nog nooit van het concept god gehoort hebben. kazet liet ergens aan het begin geloof ik een verschil tussen zwakke en sterke atheisten vallen. dat soort onderscheid is een beetje flauw, en doet de term 'atheist'zijn betekenis verliezen. Punt is dat een pasgeboren baby redelijk dicht in de buurt van een tabula rasa komt, een onbeschreven vel, open voor alle invloeden. zeggen dat een kind geboren wordt als lege moslim of als lege christen mag allebei een beetje loos zijn, zeggen dat een kind geboren wordt als atheist slaat alvast helemaal nergens op, want een atheist keurt - in de breedste zin van het woord - het idee van een god af, en dat idee heeft een kind nog niet, dus kan hij het niet afkeuren. ergo: een baby is nooit een atheist, dat is gewoon niet de juiste term de discussie of je kinderen bij hun geboorte moslim kunt noemen, wordt reeds gevoerd, en een dergelijke discussie kan op ongeveer dezelfde manier plaatsvinden rond christelijke babies. ik laat de details aan anderen over, die beschikken over citaten en defenities uit hun geloof. punt is dat het niet zozeer om de defenities uit de koran/bijbel gaat bij deze vraag. in onze wereld is geloof momenteel een actieve state of mind, en die is bij babies voor zover wij weten niet aanwezig; volgens mij een redelijke aanname. De vraag was dan ook niet: 'wordt een kind geboren als moslim." de TS vroeg "wordt een kind geboren als gelovige." volgens mij is het verschil tussen 'gelovig zijn' en het - in mijn ogen ietwat flauwe, vergezochte en uit-spelen-met-defenities-om-zoveel-mogelijk-leden-te-kunnen-verantwoorden-voortgekomen - 'officieel christen/moslim zijn' zelfinzichtelijk.
||
Citaat:
![]() Ook in het christendom worden kinderen als zondeloos beschouwd; o.a. in Marcus 10 : 13-16: Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
@kenjiro.
het wordt makkelijker als het zo is dat iedereen de plicht heeft in allah te geloven, maar hij die de plicht niet op zich kan nemen, gevrijwaard wordt. gehandicapten zullen ook vast zonden doen, maar die zijn dan niet toerekeningsvatbaar, zeg maar. mensen die nooit van allah horen, kunnen ook gevrijwaard worden? gaat het dan nog wel over iedere zonde die je doet? maak je daarmee je kans kleiner? of het feit dát je zonde doet? gaat het eigenlijk in de islam over dingen niet moeten doen (rein blijven vanaf je geboorte) of over dingen wel moeten doen (allah dienen bijvoorbeeld). ik begin ook een beetje de weg kwijt te raken ![]() als je het begrip moslim dan vertaald met goed zijn (blijven dus), dan blijft de meerwaarde van allah specifiek dienen weg. maar als je dat begrip moslim bij geboren worden vertaald met moslim zijn in de zin van dienaar zijn van allah, dan lijkt me dat erg moeilijk te zien. of bedoel je dan de religieuze hang in mensen oid? |
![]() |
||
Citaat:
in de sv staat het duidelijker: 14 Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods. 15 Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan. "want ik ben in zonden ontvangen en geboren" (ps51). waarmee, mijns inziens, vooral wordt bedoeld dat de aard van de mens van nature zonden doet. |
![]() |
||
Citaat:
Welnu, religie ontbreekt per definitie bij alle baby's, logischerwijs zijn ze dus atheïsten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Als kinderen geboren worden hebben ze geen idee van een god en kun je ze naar mijn mening geen theist noemen. Dit betekend dat ze technisch gezien atheist zijn alhoewel niet-gelovige misschien een betere benaming is.
||||
Citaat:
ten eerste: ik snap wat je bedoelt, en jij snapt wat ik bedoel. maar ik ben het niet eens met de toepassing van jou defenitie, omdat je hem in de verkeerde context plaatst. atheisme is in deze discussie een woord dat verwijst naar een levensbeschouwing. Mijn idee dat een kind met een schone lei begint, impliceert (voor mij dus) dat dat kind geen levensbeschouwelijke atheist kan zijn. anders benaderd: punt is dat atheisme wel degelijk meer anders is dan het ontbreken van een religie. er zijn nuances en die kun je inderdaad bijvoorbeeld weergeven met de tweedeling sterk/zwak atheïsme. Maar. eerste google hit: http://www.allaboutphilosophy.org/dutch/Atheisme.htm Citaat:
een andere google hit verwoord het zo: Citaat:
een baby heeft nog nergens notie van opnieuw: ergo: een baby is geen atheist. conclusie: met jou veralgemenisering van het begrip zwakke atheist, voeg je groepen samen die duidelijk en fundamenteel in opvatting van elkaar verschillen. (te weten, mensen die geen enkele notie van het onderwerp hebben, mensen die er geen mening over hebben, mensen die over hun mening nagedacht hebben etc)
||
Citaat:
Het doet bovendien weinig af aan redeneren via eliminatie: welke religie hangt een baby aan? Indien geen antwoord mogelijk -> atheïsme.
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
welke vrucht heeft u in handen? Indien geen benaming mogelijk: brandweerwagen Slaat als een tang op een varken. Verder zou ik nog willen opmerken dat deze discussie erg oninteressant aan het worden is. Als je in jullie discussie baby vervangt door 'steen' dan krijg je dezefde teksten en blijkt pas hoeveel zinnigs er werkelijk gezegd wordt. Maw: Wat maakt het uit of iets dat niets weet, niet over het leven nadenkt, niet kan praten, enz, wel of niet atheïst is? Laatst gewijzigd op 12-09-2007 om 22:05. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Lijkt mij sterk dat je als iets geboren word, maar je kan natuurlijk ook zeggen dat bij je geboorte als het ware wel voor je word bepaald wat je opgedrongen krijgt, en dat je dus niet als het ware zonder bepaalde uitgangs positie op de wereld komt.
Natuurlijk komen er later hoe dan ook keuze momenten, dat is de enige zekerheid. Tenzij je vroeg sterft natuurlijk. |
![]() |
|
Zullen we "atheïst" vervangen door "ongelovig"? Dat haalt de factor levensbeschouwing eruit (voorzover die in het woord atheïst ingebed zit).
Als baby heb je geen benul en zijn die twee grote mensen gewoon degenen die je dagelijks voeden. Als kind "geloof" je dat je wordt opgevoed door je echte ouders, je weet immers niet beter, het was altijd al zo. Hetzelfde geldt voor je geloof. Het direct "markeren" (besnijden, dopen etc) van een baby tot een groep vind ik echter egoïstisch. Het is uiteraard ingevoerd om die groep in stand te houden of uit te breiden. Het geeft de nieuweling en de groep een gevoel van zekerheid, continuïteit. Daar is op zich niets mis mee mits die persoon maar de keuze krijgt zijn of haar leven in te richten zoals hij/zijzelf wil. Daar hoort dus ook de mogelijkheid bij uit de groep te stappen. De kans dat ik moslim zou zijn als ik in Afghanistan geboren zou zijn is natuurlijk erg groot. Raar idee dat de geboortelocatie bepaalt bij welke god ik me uiteindelijk moet verantwoorden. Zouden God en Allah middels Bush en El Qaida om land strijden?Kunnen ze elkaar gewoon niet zelf onderling buiten even elkaar de bek verbouwen, waarom moeten wij "mortals" dat voor ze doen? |
![]() |
|
Ik geloof in vliegende poedels.
jij hebt nog nooit gehoord van vliegende poedels. Ben je dan iemand die in vliegende poedels gelooft, iemand die er geen uitspraak over kan doen wegens gebrek aan bewijs, of iemand die niet in vliegende poedels gelooft?
||
Citaat:
![]() Maar laat ik even je eigen zin analyseren: "Wie geen religie aanhangt is per definitie atheïst." Atheïst wordt dus gedefinieerd door "geen religie aanhangende" (hoe anders deze definitie ook is dan die in elk nederlands woordenboek) Als dat jouw definitie is in deze discussie dan ga ik daar met alle liefde in mee, maar vergeef me als ik voor mijzelf gewoon de term "niet religieus" of "ongelovig" gebruik inplaats van atheïst. Wat jij doet mag je natuurlijk zelf weten. Besef wel dat eigen definities discussies wat ondoorzichtiger maken, echter ze behoeven geen obstakel te zijn wanneer beide partijen op de hoogte zijn van de betekenis die woorden voor de ander hebben. Laatst gewijzigd op 13-09-2007 om 06:44. |
![]() |
||
Citaat:
Als iemand mij dan vraagt (zonder dat ik kan voorstellen hoe, ik kan immers niet op dat niveau communiceren, maar oke) "geloof jij in vliegende poedels" dan kan ik niet anders antwoorden dan met een vraag. Ik behoor dus niet tot de gelovende, of de ontkennende groep, maar tot de onwetende groep. Nogmaals: de vraag "is een steen atheïst" is absoluut niet interessant Interesanter is de vraag: "tot wat ontwikkeld een baby zich zonder beïnvloeding van anderen" (en het antwoord is in mijn ogen niet 'moslim' of 'atheïst') |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
peetoom worden of niet? Tuinkabouter9 | 26 | 05-01-2008 16:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
worden honden en katten groen? Verwijderd | 17 | 04-05-2007 05:51 | |